Jump to content

Med fokus på en sak, en sak enbart.


zood

Recommended Posts

Sällan som jag springer på system som ger mig en iver att dela med mig av upplevelsen, men när det händer så tycker jag allt att det vore fel att inte dela med mig.
Helst när kameran dessutom var med.

Säger ju knappast nej när det sitter en sådan inbjudande text på dörren.

35935870005_6823906450_b.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ampalang said:

Jäkligt intressant, börjar bli läge att göra ett besök!

Det är helt klart värt ett besök, se till att du har gott om tid för det bara...för du lär bli sittande:mm:

1 hour ago, P-pan said:

Härligt att få se lite av dina bilder igen Zood. 

Har du fått ett "horn i sidan" månne...?

Ser ju åtminstone inte ut som att det gjorde ont :)

Gjorde inte det minsta ont, även om jag vart omtumlad så gjorde det inte ont..

 

Inte enbart horn som detta företag producerar heller, de har elektronik av högsta klass, minst sagt.

35935881605_5964cb1e86_b.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har sedan väldigt långt tillbaka varit förtjust i elektrostater, banddiskanter och alla typer av ljudförmedlare där det blir väldigt lättflytande, oansträngd och dynamisk återgivning. Så det är väl ingen slump att jag sakta men säkert har börjat falla för horn, eller förresten... Jag har fallit helt och hållet för denna typ av högtalare, i alla fall när det återges musik på det sätt som jag upplevt ett antal gånger under senaste året för att inte tala om senaste dagarna.

35547440950_6368e5e474_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag var ju nästan helt inne på "lillebror" zero för ett tag sedan, att det inte blev så berodde på en rad faktorer. Bla kärlek till mina Maggies, som jag inte sålde till en tilltänkt spekulant, på ont o gott. Dels att jag nog eg ville ha någon av de större modellerna och det har jag inte råd med i nuläget. Det är inte otänkbart att jag någon gång i framtiden skaffar horn ala Avantgarde, snarare tvärtom........

den blå färgen är btw superfin, men samtidigt är både jag och min sambo mycket svag för den matta grå, det ser så........mjuk och behaglig ut.

Link to comment
Share on other sites

Just det ja. Jag har också hört att antal hornsystem som imponerar på mig senaste åren. Börjar vänja mig vid horn och jag gillar vad jag hör. Ofta är det faktiskt Avantgarde som imponerar. Drag, dynamik och naken lätthet i musiken kan dessa system ofta leverera.  Jag ser vilka system det är och jag avvaktar med spänning zoods upplevelser. Den som väntar på något gott... 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Adagio said:

Huga, lätt att fastna där. Vågar knappt lyssna på TRIO systemet.......

I Fredags var det inga problem att kunna värja sig mot det systemet, jag tyckte inte matchningen med elektroniken var helt optimal samt att jag upplevde att något inte stämde i ljudbilden. Visade sig att ena mellanregistret inte spelade då ett par kablar hamnat på sniskan. Tror det märktes på mig att jag inte var helt övertygad, sa dock att jag kunde höra att det fanns potential och mycket riktigt... Igår Lördag kom det ett sms från Stefan på Akkelis (att säga att han brinner för horn vore nog en underdrift) Ödmjuk som han är så tyckte han att det kunde vara värt att kika in någon dag och lyssna på nytt...

1 hour ago, Adagio said:

Jag var ju nästan helt inne på "lillebror" zero för ett tag sedan, att det inte blev så berodde på en rad faktorer. Bla kärlek till mina Maggies, som jag inte sålde till en tilltänkt spekulant, på ont o gott. Dels att jag nog eg ville ha någon av de större modellerna och det har jag inte råd med i nuläget. Det är inte otänkbart att jag någon gång i framtiden skaffar horn ala Avantgarde, snarare tvärtom........

den blå färgen är btw superfin, men samtidigt är både jag och min sambo mycket svag för den matta grå, det ser så........mjuk och behaglig ut.

Låter som att vi har ungefär samma bild av framtiden... jag ska om någon månad packa ner all min hifi för ett temporärt boende under tiden som vi väntar på att vårt nya hus blir färdigt. Så för stunden "slipper" jag fundera på eventuella förändringar hemma hos mig..;-)

53 minutes ago, Apexorca said:

Just det ja. Jag har också hört att antal hornsystem som imponerar på mig senaste åren. Börjar vänja mig vid horn och jag gillar vad jag hör. Ofta är det faktiskt Avantgarde som imponerar. Drag, dynamik och naken lätthet i musiken kan dessa system ofta leverera.  Jag ser vilka system det är och jag avvaktar med spänning zoods upplevelser. Den som väntar på något gott... 

Du beskriver ganska väl hur jag upplever dessa system, mer om det senare:-)

Link to comment
Share on other sites

Horn är synnerligen intressanta och får man till det så är det en fantastisk upplevelse av lätthet och närvaro. Minns än idag en mässa med Avantgarde som spelades i ett av de stora rummen på Opalen. Det var då en dansk representant som ställt upp systemet och han spelade en vinylupplaga av Patricia Barber på piano som var bland det bästa jag hört i den vägen. Samma kille körde i Jönköping också med gott resultat. Kräver tydligen en del omsorg med uppställning och rum, för jag har hört andra uppställningar som inte varit samma positiva upplevelse. Bl.a. i München för några år sedan med samma elektronik som på bilden. Där fick man inte ihop registren riktigt och resultatet blev mycket spel i högtalaren i sig. Men som sagt mycket intressant och grattis om du slår till!

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 16/07/2017 at 11:04, calm said:

Horn är synnerligen intressanta och får man till det så är det en fantastisk upplevelse av lätthet och närvaro. Minns än idag en mässa med Avantgarde som spelades i ett av de stora rummen på Opalen. Det var då en dansk representant som ställt upp systemet och han spelade en vinylupplaga av Patricia Barber på piano som var bland det bästa jag hört i den vägen. Samma kille körde i Jönköping också med gott resultat. Kräver tydligen en del omsorg med uppställning och rum, för jag har hört andra uppställningar som inte varit samma positiva upplevelse. Bl.a. i München för några år sedan med samma elektronik som på bilden. Där fick man inte ihop registren riktigt och resultatet blev mycket spel i högtalaren i sig. Men som sagt mycket intressant och grattis om du slår till!

Calm

Just i detta avseendet så är digitala filter med möjlighet till tidsfördröjning en mycket stor poäng. Tyvärr är det ganska nono inom HiFi och inom PA så skulle man aldrig klara sig utan det. Samma akustik men olika meningar om hur man skall nå resultatet. En god vän i Schweiz har använt Trio Classico men tyvärr har det inte varit möjligt att sitta längre ifrån än ungefär 4-5 m. Har aldrig spelat med homogen stereobild förens vi slutade att använda originalfiltren och körde aktiv matning med justering av tiden. På det avståndet i det rummet blev högtalaren makalöst mycket bättre. Man kunde inte längre höra enskilda element spela utan det var instrument som spelade.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Håller verkligen med om att horn är en speciell upplevelse, det fanns faktiskt med i tankarna alldeles nyligen när jag bytte högtalare. 

Det finns någon speciell mycket lätt luftighet som inte andra system har. För min del blev det dock ändå inte hornhögtalare. Denna gång.  :app:

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju helt klart ett par stycken trevliga rum att tratta runt bland, förlåt..TRASKA runt bland hos Akkelis

Före jag visar systemet som påverkat mig absolut mest, före i Lördags vill säga..

Så kommer här en bild från sniskan på Uno XD, även den en mycket trevlig högtalare.

35547437450_f13bc09170_h.jpg

Link to comment
Share on other sites

Före helgen som gick så var detta system det som gett mig den absolut största musikupplevelsen, både om man talar om system i butik eller i hemmiljö.

Så makalöst välspelande, precis som när jag lyssnar hemma så slutar man tänka och sveps iväg av musiken.

Vi säger väl hej till Duo Mezzo!

35946192626_979608f043_h.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, BTS said:

Läckra bilder zood...:mm:

Tackar så mycket:)

2 hours ago, Apexorca said:

Håller med. Riktigt snygga horn i den blå färgen. Blått och svart är riktigt snyggt ihop tycke jag.

Tackar så mycket:) Riktigt fin den blå färgen.

 

2 hours ago, Taxmannen said:

Holy Mo... vilka trattar :o

Som jag försökte förklara för min sambo. De är inte såååå mycket bredare än en vanlig dörr de där bashornen:black:

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag premiärlyssnade jag lite på detta häftiga system. Storslaget och oerhört dynamiskt! Trots mängder med trattar så lät det inte det minsta "trattigt" :-)

Kan tänka mig att ett lite bredare rum med mer luft på sidorna om högtalarna kan få det att lyfta ytterligare ett snäpp. Läcker färg oxå:mm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...