Jump to content

Revox A77 åter i bruk


Recommended Posts

Har haft min gamla Revox A77 på landet ett antal år och nu kommer den att renoveras så att jag kan spela mina gamla band. Samtliga band har metallspolar med NAB adapter. Funderar på att köpa nya navkapslar då de gamla o-ringarna torkat och att jag vill ha några lite bättre i metall istället för plast. Går i och för sig att byta o-ringen också, men de gamla var lite tröga att hantera. Finns det någon leverantör som säljer dylika och som är tillförlitlig?

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Vox said:

Hör med Schuberts bandspelarservice. Han har mycket prylar till Revox.

Tack!

Det är just han som reparerar min maskin. Skall hämtas på tisdag så vi får se vad han har på lager. Ser framför mig att Revox har haft ett par i aluminium som är högre och kanske mer anpassade för deras större studiomaskiner. Det börjar kanske bli lite större efterfrågan på bandspelarprylar nu när intresset för analoga inspelningar ökar. Skall bli kul att testa hur det låter efter ett antal år den varit stående. Sen får man se om det är värt att köpa några bra band också.  Misstänker att det inte finns så mycket att tillgå då maskinen är en fyrspårs-variant.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Letar man så hittar man och i synnerhet på nätet som är en utmärkt källa för information.

http://www.revox-online-shop.de/epages/64512991.sf/en_GB/?ViewObjectPath=%2FShops%2F64512991%2FCategories%2FZubehoer%2FNABAdapter&ViewAction=ViewFaceted

Det var precis ett par sådana adaptrar som jag var ute efter och hade i bakhuvudet att de fanns. Tarvar vidare undersökning.

Calm

Vet dock inte vem som står bakom denna sight. Om det är Revox själva eller någon annan.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske slår in öppna dörrar nen jag vill ändå ge dig ett par råd, @calm

Viktigt att du får bandaren kalibrerad. Det finns två standard; NAB (som är en äldre amerikansk standard) och CCIR/IEC som är den Europeiska standarden som flest tycks använda numer, bl a för att den tar bättre nytta av de nyare bandtyper som kom under 60-70-talen. Det går att spela band oavsett vilket men inte med optimal kurva om banden är inspelade för IEC och avspelade efter NAB och omvänt. Dessa kalibreringar är kopplade till avspelning.

Sedan måste bandaren förmagnetisering ställas in och då handlar det om bandets egenskaper. Min rekommendation är att du kalibrerar för  LPR 35 som är det mest använda nyproducerade bandet idag. Det är BASF's gamla formula som idag ägs av RMG. Om du kalibrerar efter detta kan du också använda t ex SM 911 men det är lite som att strö pärlor för svinen för egna inspelningar. SM 911 är ett tjockare band och klarar starkare magnetisering men det klarar inte din A77, Tandberg, Teac, Sony med fleras hembandare. Då får man upp på proffsmaskinerna. Däremot är det inga problem att spela av ett inspelat band från dessa tjockare bandtyper typ SM 911, 900 eller ATR Master. (De flesta "masterband" som säljs har den tjockare formulan men där har man normalt använts Studers proffsmaskiner ur 80x-serien som kan mätta dessa band)

LPR 35 ger 90 minuter per riktning. Jag köper från länken jag angav ovan. Bandkaka kostar där 35 € och sedan köper jag begagnade metallspolar från EBay. Med bandkakor är det bara att öppna metallspolen och flytta över hela bandkakan och skruva ihop igen. Man sparar 150-200 kronor per band. Det finns också begagnade band att köpa men de är mellan 30-50 år gamla... Jag köper bara färskvara.

Jag skulle tro att din bandare är kalibrerad för IEC men Revox hade också maskiner kalibrerade för NAB. Med tanke på dina gamla band och om det är de som är din prioritet kan det vara värt att ta reda på om din A77 levererades som NAB- eller IEC-kalibrerad.

Link to comment
Share on other sites

Tack Bebop!

Jag skall kolla med herr Schubert om hur han hanterar trimningen av maskinen. Mina befintliga band är Agfa PE36 vill jag minnas och lagda på metallspolar från Scotch. Vill minnas att det fanns en omkopplare på maskinen mellan NAB och IEC. Maskinen har inte används på flera år men jag blev lite inspirerad av bl.a. dig och Eliot. Tycker att det är synd att inte använda grejor man har och framförallt med musik som jag gärna lyssnade på då. Div. radioinspelningar och mycket skivor från mina blues, countryrock och progressiv rock som Nice, E&L&P. Skall bli kul att köra igen banden som är ett trettiotal. Mest från 60-70talet. Vi får se hur kvaliteten står sig.

Calm

 

Edited by calm
felskrivning
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick Revoxen i retur efter en välbehövlig genomgång hos Schubert. Otroligt trevlig och kunnig man. Byte av ett antal kondensatorer och lite gummidetaljer som torkat. Hade den på landet innan den packade ihop och blev stående mitt i band, vilket fick till följd att ett av tonhuvudena fick poleras rent, eftersom en oxidering uppstått från bandet. En lärdom ytterligare att inte lämna maskinen med band på, vilket var oavsiktligt i detta fall, eftersom den stannade mitt i en avspelning. Nu fungerar den mekaniskt som den skall. Provade att köra ett av banden som jag tog med till stan och det fungerar ganska väl. Stephen Stills ; Manassas från 1972 kopierad från lp. Kul att återknyta bekantskapen med sin gamla musiksmak, denna har jag inte spelat på många, många år.

Måste säga att man blir imponerad av Revox mfl som har sådan byggkvalitet att de håller än idag trots att de är byggda på 1970-talet, vi pratar om nästan 50 år. Sedan får jag se om ljudkvaliteten lever upp till resten av systemet. De gamla banden har naturligtvis utsatts för en del magnetisk påverkan under åren t.ex. kopieringseffekten som uppstår mellan slingorna i ett upprullat band. Man kan ibland fråga om hur det står till med gamla masterband som dammas av på löpande band.

Fortsätter med lite ytterligare spelning, så vi får se.

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calm said:

Man kan ibland fråga om hur det står till med gamla masterband som dammas av på löpande band.

Jätteskoj, Calm. 

Det finns en metod som kallas att de gamla banden "bakas" innan de används igen. Exakt vad det går ut på har jag inte trängt mig in i, men det skall rädda många band innan de för över de till nya media. Enligt ett reportage i HiFi News så är de flesta band av betydelse från de stora bolagen överförda till digitals media sedan länge, främst 24/192 och Pure DSD. En del startade med detta redan på 80-talet men då användes ofta digital överföring till videoband som senare förts över till nya format.

Men din fråga är ändå berättigad. Jag har själv åkt på pumpen av ett sk masterband med usel kvalitet. Jag har dock ett annat tillgodo vid nästa inköp. De som säljer den här typen av band är oftast uppriktiga om vilka band som håller hög kvalitet. Skräpet skall förhoppningsvis stanna där det är.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om vad det är man köper när man köper  sk. kopior av ett masterband? Eller är det möjligen så att det till och med kan vara orginalbandet efter det att det sparats digital?. Om det är det förra så kan det vara rent analogt dvs att  kopieringen sker reel to reel, men också en bandkopia av den nya digitala mastern. I sådant fall funderar jag på äktheten ur ett analogt perspektiv. Verkar finnas många möjligheter till fusk. Vilka kan man lita på?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fusk eller inte beror på vad levereras utifrån givna löften. Opus3, t ex uppger vilja band som är helanaloga och inte. Tape Project likaså. Men din spaning är korrekt. Allt som glimmar är inte guld. Branschen är dock så liten att rykten sprider sig snabbt... 

Många av det vi kallar för "masterband" har följande proviniens:

  1. Inspelning i x antal kanaler på normalt 1/2 - 2- tumsband. När det pratas om nymastrade inspelningar försöker de utgå från dessa eller kopior på dem men det är nog inte så ofta de finns kvar
  2. Kanalerna mixades och mastrades och fördes över på ett antal 1/4-tumsband varav ett eller två hamnade i kassaskåpen. 
  3. De övriga mastrarna användes för att göra kopior till skivindustrin. De handlade ofta om ett hundratal som spreds över hela klotet.
  4. Skivbolagen använde dessa direkt för att föra över till pressmatriser medan andra först gjorde en kopia och behöll det första bandet som ett original. En del "justerade" ibland banden, t ex drog ner volym eller skar av de lägsta registren för att inte överstyra spåren. 

Det finns säkert andra varianter också. Under framför allt 90-talet las de flesta av dessa företag  ner och lagren av gamla band tömdes och gick till förbränning eller landfills. Så mängder av band har försvunnit. Men en del har bevarats, framför allt i gamla öst typ Serbien, Bulgarien osv. De bästa av dessa har köpts upp ev ett antal aktörer som "bakat" banden och gjort kopior. Av dessa kopior säljer man nya kopio som populärt kallas "masterband". Normalt handlar det alltså om 3-5 fem generationer. Om ursprunget har god kvalitet och om de använt bra proofsmaskiner från t ex Telefunken, Studer, Otari eller Ampex så är förlusterna mellan generationerna minimal. Jag kopierade ett band från calle_jr's Technics till min Tandberg och skillnaden är svår att höra sånär som på något lite brustillskott. Det blir det inte på proffsmaskinerna och de band de använder som går att styra ut till helt andra nivåer.

Ingen av säljarna vill få dåligt rykte så de är noga med att endast använda bra grundmaterial. De gånger jag har handlat så är de snabba med att få min feedback för att försäkra att jag är nöjd.

Det finns också bolag som säljer helt nya inspelningar gjorda analogt där man också erbjuder digitala kopior på cd.

Link to comment
Share on other sites

Säg den glädje som varar för evigt. Tyvärr hände något med spelaren som gjorde att den nu går för fort:icon_smile_angry:. Måste ta den ett varv till in i servicedepån. Antar att det vanligaste felen är att e-lyt och andra kodningar torkar och ställer till det. Det är i vart fall lejonparten av de saker som hittills är bytt. Vi får se, men jag tror att det går att fixa.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det kan också vara mothållet från vänsterspolen och rtyckplattan mot tonhuvudet. Ibland kan det hjälpa att starta om beroende på var felet ligger. Jag tror det är mer mekaniskt än elektriskt. Bara en gissning.

Hittade en artikel om bakade band:

The purpose of "baking", is to drive out all the moisture that the tape binder has accumulated, which is what caused it to go sticky in the first place. This will give a few weeks to a few months of "normal" tape functioning... enough time to transfer the affected recordings to a stable medium before the problem reappears when more moisture is absorbed.

Hela förklaringen finns här.

Link to comment
Share on other sites

On 6/30/2017 at 16:07, Bebop said:

Det finns också bolag som säljer helt nya inspelningar gjorda analogt

Här är ett exempel som inte går av för hackor och som jag i princip kan garantera att både du och calm skulle uppskatta. Kolla katalogen: https://www.yarlungrecords.com/product-category/analog-tapes/

Yarlung arbetar med supermusiker och mastrar med Kevin Gray och Steve Hoffman. Bob Attiyeh som är inspelningsledare och producerar dessa värmer själv upp maskinerna när du beställer ett band, och ett par timmar senare ligger bandet på posten.
 
Bob-Attiyeh.jpg
 
@eliot hade med sig två band som Jonathan Horwich producerat och spelat in. Jag fick en liknande känsla med dessa. Helt fantastisk men ohörd musik. Det närmaste jag kan beskriva soundet är som om Pat Metheny skulle spela Ben Webster - cool but fresh. Se ipi: http://internationalphonographinc.com/master-tape-copies/
 
Man ska väl även nämna Groove Note och Fone: http://www.elusivedisc.com/Reel-To-Reel-Tape/departments/2438/
 
 

Ang överhörning; vitsen med att lagra banden tails-out, dvs att man måste spola tillbaka hela bandet innan avspelning, är att ev print-through (överhörning mellan varven) kommer efter i stället för före, vilket stör örat mindre, och det är mer troligt att ett eftereko maskeras än att ett föreko gör det. Dessutom lagras bandet då mindre spänt eftersom avspelning spänner bandet mindre än spolning.

Edited by calle_jr
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Här är ett exempel som inte går av för hackor och som jag i princip kan garantera att både du och calm skulle uppskatta. Kolla katalogen: https://www.yarlungrecords.com/product-category/analog-tapes/

Yarlung arbetar med supermusiker och mastrar med Kevin Gray och Steve Hoffman. Bob Attiyeh som är inspelningsledare och producerar dessa värmer själv upp maskinerna när du beställer ett band, och ett par timmar senare ligger bandet på posten.
 
 
@eliot hade med sig två band som Jonathan Horwich producerat och spelat in. Jag fick en liknande känsla med dessa. Helt fantastisk men ohörd musik. Det närmaste jag kan beskriva soundet är som om Pat Metheny skulle spela Ben Webster - cool but fresh. Se ipi: http://internationalphonographinc.com/master-tape-copies/
 
 

Ang överhörning; vitsen med att lagra banden tails-out, dvs att man måste spola tillbaka hela bandet innan avspelning, är att ev print-through (överhörning mellan varven) kommer efter i stället för före, vilket stör örat mindre, och det är troligare att ett eftereko maskeras än ett föreko. Dessutom lagras bandet då mindre spänt eftersom avspelning spänner bandet mindre än spolning.

Tack Calle för intressanta tips!:thumbsup:

Har pratat med herr Schubert om hastighetsproblemet och tydligen en enkel inställningsfråga. Skall bara se till att få dit maskinen. Sedan skall jag köra igenom min bandsamling som turligt nog innehåller en del av de vinylskivor jag sålde iväg på 70-talet. Lite nostalgitripp blir det nog.:)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tveksamt om det är lönt att bygga om 4-spårs A77 till 2-spårs och High Speed (19/38 cm/sec). Tonhuvud går att hitta men sen krävs det att man byter Capstanaxel. Normalt byter man hela Capstanmotorn. Sen blir det en hel del byte av elektronik också.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, UffeZ said:

Tveksamt om det är lönt att bygga om 4-spårs A77 till 2-spårs och High Speed (19/38 cm/sec). Tonhuvud går att hitta men sen krävs det att man byter Capstanaxel. Normalt byter man hela Capstanmotorn. Sen blir det en hel del byte av elektronik också.

 

Jag misstänkte det och egentligen var främsta syftet att renovera min gamla spelare, att kunna spela mina gamla band. Skall jag gå in seriöst med proffsband,  så får det nog bli en annan maskin. Vi får se var det landar.

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calm said:

Jag misstänkte det och egentligen var främsta syftet att renovera min gamla spelare, att kunna spela mina gamla band. Skall jag gå in seriöst med proffsband,  så får det nog bli en annan maskin. Vi får se var det landar.

Calm

Det är kul att botanisera bland de gamla banden. Själv betalade jag 4500 kronor i renovering plus inköp av en Bang & Olufsen 2400 bara för att kunna spela ett (1) enda 7" band :blush
Dock var det ett band inspelat tidigt 60-tal med min mammas morfar av min bror på en Philips 4-spårsmaskin. 
Bara jakten på det förlorade bandet är en historia självt då jag trodde att det var förlorat sedan länge.
Visste inte om bandet behövde bakas men det såg fräscht ut och var elastiskt utan att gå av. Tillfredsställelsen var stor när jag lyckades lista ut vilket av banden det var och döm om min förvåning av den fantastiska kvalitén på ljudet. Att få höra en person född 1880 och död 1968 var riktigt kul och väl värt pengarna.

Testa och spela in, det är kul med fyrkanals också. Dessutom får du plats med 10,5" band vilket gör att du får plats mycket musik. Även med lägsta hastigheten slår du mp3 med hästlängder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Var en sväng nere hos Gerhard (Schröder) Schubert med min Revox A77:a. Tyvärr visade sig hastighetsproblemet vara lite mer komplext än han trodde från början, men jag har full tillförsikt att han kommer kunna greja det hela. Lämnade dock apparaten för lite längre observation så att jag är säker på att den kommer att fungera under längre tid. Ibland får fel följdfel som uppkommer efter en tid efter det första vilket man helst vill undvika. Fanns en del spännande maskiner av annan kaliber hos honom såsom en del A810:or och en B67:a. Någon till salu och någon på reparation. Man blir onekligen sugen när man ser dessa maskiner.:mm:

 

Calm

Edited by calm
felskrivning.
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, UffeZ said:

Du menar Schubert va :)

Klart ! Gerhard Schröder är en gammal tysk förbundspresident som lär ha älskat cyrruwurst och trots sin hustrus stränga vegodiet så bad han sin chaufför stanna på vägen hem från jobbet vid ett korvstånd för ett  välbehövligt extramål. Han hade dock inte samma aptit som Helmuth Kohl som gärna åt fylld komage och med tiden blev tämligen fet. Gerhard Schubert är en sticka i jämförelse med dessa storheter, men en jäkel på att repa bandspelare!;)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, calm said:

Klart ! Gerhard Schröder är en gammal tysk förbundspresident som lär ha älskat cyrruwurst och trots sin hustrus stränga vegodiet så bad han sin chaufför stanna på vägen hem från jobbet vid ett korvstånd för ett  välbehövligt extramål. Han hade dock inte samma aptit som Helmuth Kohl som gärna åt fylld komage och med tiden blev tämligen fet. Gerhard Schubert är en sticka i jämförelse med dessa storheter, men en jäkel på att repa bandspelare!;)

 

Calm

Man skall inte förakta en currywurst vid sidan av Autobahn. Stort tack för en god historiebeskrivning:41:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2017-09-26 at 12:47, figge said:

Stort plus på den, korven alltså. Rekommenderar Thuringer.

Hittade av en händelse denna gamla tråd som handlade om mina tidigare vedermödor i bandspelarsvängen. Kan rapportera att Revoxen nu fungerar utmärkt, men att det naturligtvis är något helt annat än min Studer A807. Skall återbörda A77:an till landet så slipper jag släpa in alla banden till stan. Kan vara roligt att köra lite nostalgiövningar därute också.

Apropå Gûnters korv på Karlbergsvägen så blev det ett besök i samband med Veteran hifi häromsistens. :thumbsup:

Günters har alltid kö och har också en litterär anknytning med denna kriminalhjälte ur Leif GW Perssons böcker.  Leif GW Persson lät sin karaktär Lars Martin Johansson få en blodpropp utanför Günters korv efter att han beställt just en zigeunerwurst i boken Den döende detektiven.[5][6]   

Saxat ur Wikipedia.

Undras om inte Leif själv var förtjust i Günters korv med tanke på rondören.:D

 

Kan i förtroende berätta att Bratwursten satt som en smäck i magen på undertecknad. Gärna med en hälsobringande Pucko:D:). Denna alla korvars sanna vän.:app:

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...