Jump to content

Roadtrip highway one?


Taxmannen

Recommended Posts

Tanken är att det skall bli en roadtrip på highway one med lite längre stop i LA och San Fransisco under ett par veckor i augusti. Om någon varit där vore det tacksamt att få lite tips om skiv-/hifi-butiker, klubbar och annat som kan vara värt ett besök! 

Link to comment
Share on other sites

Riktigt kul väg att åka. Bäst från San Fransisco till Los Angeles då man har havet i siktfältet hela tiden. 

Tipsade i denna tråden http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12126-tips-om-ny-skivbutik-i-göteborg/#comment-207294 om Amoeba i SF och Wrabler i Santa Barbara som för övrigt är en fantastisk plats att besöka och bo i på vägen. 

Ha gärna med dig en lista på vad du söker för det kan bli lite överväldigande när man kommer in på Amoeba. Finns en del andra  butiker i LA också men de är ofta väldigt dyra. 

Link to comment
Share on other sites

Kul!

Lite av en drömresa som jag gärna skulle vilja göra.

Det är några år sedan jag var i S.F. men mitt minne är att det fanns en del att finna där. Amoeba var en veritabel dröm. Men minns också en butik i tre våningar inte långt från Union Sq. Kan inte hitta den just nu.

Calm

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, UffeZ said:

Riktigt kul väg att åka. Bäst från San Fransisco till Los Angeles då man har havet i siktfältet hela tiden. 

Tipsade i denna tråden http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12126-tips-om-ny-skivbutik-i-göteborg/#comment-207294 om Amoeba i SF och Wrabler i Santa Barbara som för övrigt är en fantastisk plats att besöka och bo i på vägen. 

Ha gärna med dig en lista på vad du söker för det kan bli lite överväldigande när man kommer in på Amoeba. Finns en del andra  butiker i LA också men de är ofta väldigt dyra. 

 

1 hour ago, calm said:

Kul!

Lite av en drömresa som jag gärna skulle vilja göra.

Det är några år sedan jag var i S.F. men mitt minne är att det fanns en del att finna där. Amoeba var en veritabel dröm. Men minns också en butik i tre våningar inte långt från Union Sq. Kan inte hitta den just nu.

Calm

Tackar för tipsen! Amoeba är så klart ett givet besök - både i Hollywood och San Fransisco - och önskelistan finns så klart laddad i discogs i mobilen - ett ypperligt hjälpmedel för att hitta det man verkligen söker, men även för att undvika dubbelköp! Wrabler i Santa Barbara ser spännande ut, så det får bli ett stopp där på vägen. När det gäller klubbar har jag blivit tipsad om Vibrato Grill Jazz i LA. Någon som varit där och vet om det är värt ett besök eller om det finns andra/bättre alternativ?

Vi kommer hur som helst resa norrut den här gången för att kunna få ihop planeringen, med övernattningar i LA/Santa Monica beach, Cambria, Monterey och San Fransisco. Jag förstår att utsikten och vyerna inte är lika hänförande åt det hållet, men samtidigt känns det säkrare att köra på insidan av vägen :).

Ett av huvudmålen med resan handlar inte alls om musik, men om det skulle finnas en motsvarighet till Western Electric och Münchenmässan så är det helt klart den årliga Concours de Elegance på Pebble Beach i Monterrey - oomtvistligt världens finaste utställning av klassiska bilar. Helt sanslöst att se bilvärldens finaste klassiker uppställda på en mytomspunnen golfbana - ett måste minst en gång i livet för alla som ser bilar som något mer än enbart ett transportmedel :mm:

0a994b3e438b51e8f611e222cc1d52bf.jpg.77ec19d7d56b7fd7cd0b9999d1a89e83.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite övriga tips.

Om du har intresse av fiske men även om man inte är det så kan jag rekommendera en tur från Fishermans Warf med de små fiskebåtar man kan hyra in sig på. En oförglömlig tur från SF Bay ut på Stilla Oceanen i gryningen med uppgående solen och under Golden Gatebron t.o.r. Fisk finns det i överflöd på bankarna utanför mynningen till bukten och valar kan man också få se.

Andra roliga ställen att besöka är Height Ashbury med sina gamla trävillor i speciell stil och Golden Gate Park där den psykodeliska rocken med Greatful Death, Jefferson Airplane Janis Joplin mfl. startade under Summer of Love 1967. Intressant statypark om jag minns rätt.

En tur över Bay:en med färjan till Sausalito där man passerar Alcatraz på nära håll är också intressant.

Redwoodskogarna norr om S.F. är också imponerande och vår tripp slutade i Napa Valley för att sedan köra ner på östra sidan Bay:n via Berkeley.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

 

Jag har åkt från Palo Alto (strax söder om San Fransisco) på denna väg 2 ggr. Inte hela vägen till LA dock. Kan inte hifibutikerna men har några andra tipps. 17-mile drive bör man hinna med. Mycket fint där. Clintan bor eller bodde där och det finns enorma kåkar och lägen man troligen bara kan drömma om. Cermel ligger nära där också och en övernattning där är trevligt. Vi gjorde ett oplanerat stopp längs vägen där det var en sandig parkeringsficka och tog oss ner till en strand. Det var makalöst vackert. Skulle jag åka dit igen skulle jag troligen inte hitta den stranden men jag gissar att man kan stanna på fler ställer längs vägen och ta sig ner till vattnet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 6/15/2017 at 09:16, Taxmannen said:

den årliga Concours de Elegance på Pebble Beach i Monterrey - oomtvistligt världens finaste utställning av klassiska bilar

Wow!

För mig är bilar ett transportmedel, men detta var häftigt.

Mitt tips är att glömma skivhandel och prioritera spelställen och konserter. LP kan du ta sista dagen på Amoeba eller köpa hemifrån. Skivaffärer tar för mycket tid och man tappar lätt fokus. Så är det för mig i alla fall, och jag trillar lätt dit själv.

Här är ett gäng butiker på Haight-Ashbury:

IMG_3071.PNG

 

Primus & Clutch spelar på Greek Theatre i Berkeley den 18 augusti. Det skulle jag ge min vänstra arm för att få se.

IMG_3072.PNG

Andra konserter den tiden är Jill Scott, Diana Krall, Tom Petty, Green Day, Willie Nelson.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

Primus & Clutch spelar på Greek Theatre i Berkeley den 18 augusti. Det skulle jag ge min vänstra arm för att få se.

Primus och Clutch såg jag förra veckan :)

Primus var fantastiskt bra live

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...