Sign in to follow this  
Double A

Vad ska man spela?

Recommended Posts

Har funderat på en sak, nästan efter varje mäss reportage (tack för alla fina reportage föresten:) så kommer diskussionen om "mäss-musiken"

Spelas det gamla klassiker, som alla känner igen, så är utställaren tråkig och saknar fantasi, och har någon hittat något som knappast ingen hört så blir kritiken typ -Kände inte ingen musiken så jag kan inte säga om det spelar bra...

Personligen tycker jag det är häftigt när man upptäcker någon helt ny artist när man besöker en mässa, men det är ju jag de. Hur tänker ni när det gäller mäss-musik?

Blandad musik från vanliga plattor plus någon riktigt bra utgåva som visar vad systemet är mäktigt när det matas med det bästa. Trumsolon och djupbas från kyrkorglar tycker jag mest illa om. Jag saknar ofta klassisk musik i det lilla formatet typ en piantrio från Mozart (piano, fiol, cello) eller Schumans pianokvintett. Det är musik som avslöjar intimetet, lugn men också dynamik och kräver inte full pådrag. Jag har haft det mig någon gång men blivit "utbuad" typ "ingen gillar sådan musik (vilket naturligtvis är fel).

Posted (edited)

Bra fråga! Har också funderar på det.
Problemet är ju det där med smaken och baken. Den är ju delad. Det är faktiskt svårare att gilla ett system där det spelas musik man inte går igång på än ett system med jättebra musik. Det blir ju helt klart individuellt och ohyggligt svårt att vara alla till lags. Jag gillar när de varvar musikgenre, inspelningar mm. Vissa spelar bara en typ av musik och det kan bli tråkigt om det är något man inte gillar. Viss musik som demas ibland misstänker jag är mer för ljudet än musiken. Jag har ibland förletts att köpa sådan musik men de plattorna blir aldrig spelade hemma... annat än för att dem något ljud. Tråkigt egentligen.

Bäst i klassen tycker jag personligen Stylus är. De spelar allt möjligt, men aldrig ren demomusik. De spelar skrapiga plattor, skrikiga plattor, perfekta plattor, men alla är riktigt intressanta och bra musik... för det absolut mesta. Jag har lärt mig mycket bra musik av Stylus.

Jag gillar också att höra ny musik. Mässor ger mig alltid massa nya tipps på musik som snara kommit att bli favoriter. 

Edited by Apexorca

Normalt sett har jag väldigt svårt för "demomusik". Det ger mig liksom ingenting. Jag menar, hur svårt är det att få en superinspelning att låta bra? Det säger sällan ett dugg om anläggningen i fråga.

Jag har ett par egenkomponerade test-CD jag brukar ha med mig när jag är ute i det vilda, som har en bred samling med sånt jag personligen är intresserad av: kvinnliga röster, opera, klassiskt och electronica. Jag väljer ofta spår med bristfällig inspelningskvalitet, inte för att jävlas men för att en riktigt bra anläggning ska vara kapabel att återge även sämre inspelningar med fullt behåll. Genom åren har jag bara funnit ett fåtal sådana, och det är lika trevligt varje gång det inträffar. Jodå, de finns.

Sen är det ju högst individuellt vad man lyssnar på och gillar för musik. Jag är t.ex. inte den som sitter och lyssnar på högupplöst supermaterial dagarna i ända, vilket andra kan göra med full behållning. Jag är betydligt mer intresserad av äldre inspelningar, som den skiv- och musiksamlare jag är. Kan få ståpäls av nån obskyr gammal operainspelning från 1937 såväl som av amatörmässiga 8-trackmixar från Goa från 90-talet. Rätt långt ifrån high-end. :) 

Med det sagt: jag har haft stor behållning av Ludwig's demonstrationer när han höll på med sånt för ett par år sedan. Han spelade verkligen allt, och en hel del riktigt udda skivor. Jättekul! Jag har hittat flera guldkorn den vägen. :) 

Taxmannen and Apexorca like this

Jag tycker man ska spela det man själv tycker är bra varvat med önskemål från besökare.

Musik som alla gillar finns inte, och det är alltid klagarna som hörs högst.

Bebop likes this

Engagerande och musikaliskt intressant musik som både sätter en anläggning eller högtalare på prov och kan visa den utifrån de speciella ljudliga egenskaper den har. En rimlig blandning av nytt och gammalt men med fokus på det musikaliska innehållet. Det måste finnas ett musikaliskt engagemang och intresse och inte en slentrianmässig spelning av gamla demolåtar som leder till frågeställningen om det bara är tekniken som är intressant. Brukar värdera en demo utifrån hur man utmanar och inte bara spelar safe. Gärna piano- och orkestralmusik som är ganska avslöjande om specifika egenskaper. Framförallt blandad mix. Men kanske inte bara musiken som är intressant utan systemanpassning och akustiska förhållanden i lyssningsrummet. Kan vara nog så viktigt för att lyfta fram en produkts kvalitet. Illa matchade och illa uppställda megabucks anläggningar kan lätt slås av betydligt enklare som optimerats i övrigt. Då kommer det musikaliska innehållet i centrum och inte brister som hangups för en skön upplevelse.

Calm

Intressanta tankar tycker jag:) 

Sedan kanske jag inte skriver under på alla punkter, som tex att en bra anläggning skulle kunna återge dåligt inspelad musik med bravur. Är det en dåligt inspelad platta så maskerar väll inte en bra anläggning detta? Kanske jag som är ute och cyklar, men visst är det härligt att vi har olika tycke och smak :))

Personligen tycker jag det är häftigt när allt bara faller på plats fast det är första gången man hör ett stycke musik, det behöver inte ens vara ens musiksmak men den där känslan bara finns där! Jag va med om det för ett par år sedan, En god vän skulle komma hem och lyssna på min rigg och han hade tagit med sig en kompis. Denna försynta farbro hade tagit med sig en LP som han undrade om jag kunde spela. Till saken hör att jag bara äger en gammal Technich SL 1210 med en väll "inspelad" Stanton DJ-pickup, så ja va väll inte så pigg på det, men ja la på skivan och vi alla tre bara tittad på varan! Ett helt magiskt ögonblick!

Apexorca and LasseJ like this

20 hours ago, osgorth said:

Med det sagt: jag har haft stor behållning av Ludwig's demonstrationer när han höll på med sånt för ett par år sedan. Han spelade verkligen allt, och en hel del riktigt udda skivor. Jättekul! Jag har hittat flera guldkorn den vägen. :) 

Jag håller med till fullo och han håller nog igång fortfarande - jag såg honom senast i våras vända plattor i Audionords rum på HEM. Han brukar ha en variation på musiken som jag gillar, men är även öppen för önskemål från publiken. Det jag tycker är urtrist är när den som demonstrerar bara byter skivor - eller ännu värre står längst bak i lokalen med en padda - och inte säger ett knyst. Det känns väldigt oengagerat och allt annat än inspirerande.

Ibland undrar jag om presentatören är så väldans musikintresserad.
Håller med angående Ludwig. Är ofta kul och varierat.

Jodå Ludwig är still going strong, men numera som inhyrd discjockey hos Audionord på deras mässor i Stockholm. Senast nu på HEM 2017. Alltid varierad musik med glimten i ögat och både musikaliskt och ljudmässigt intressanta skivor. Han tar ut svängarna ordentligt och spelar riktig musik. Det är nog ingen som kommer upp i hans klass.

Calm

Apexorca likes this

Peter Mcgrath på Wilson audio levererade fina demos på Arken för en massa år sedan. Och han håller på än. Det var inte direkt min slags musik han spelade, men eftersom han hade intressanta berättelser om inspelningar han själv gjort och spelade upp, gav det en slags extra dimension i demot. Håller med föregående talare om Ludwigs demos. Alltid bra och roliga att vara på.

calm likes this

On 2017-06-13 at 22:03, Double A said:

Har funderat på en sak, nästan efter varje mäss reportage (tack för alla fina reportage föresten:) så kommer diskussionen om "mäss-musiken"

Spelas det gamla klassiker, som alla känner igen, så är utställaren tråkig och saknar fantasi, och har någon hittat något som knappast ingen hört så blir kritiken typ -Kände inte ingen musiken så jag kan inte säga om det spelar bra...

Personligen tycker jag det är häftigt när man upptäcker någon helt ny artist när man besöker en mässa, men det är ju jag de. Hur tänker ni när det gäller mäss-musik?

Tycker det är väldigt trevligt att upptäcka musik på mässor, använde Shazam på sista mässan jag var på. Men när jag besöker ett rum har jag lättare att bli otålig om det bara spelas musikstilar som jag inte kan relatera till. Oavsett om man tillåter önskemål bör man se till blanda lite. Om man har nåt att säga angående varje inspelning är det också positivt.

23 hours ago, calle_jr said:

Man kan spela Deerhoofs gröna EP Green Cosmos, Kill Rock Stars - KRS528.

Då tror ja jag hellre lyssnar på "Hemma hos" med Kjell Arlinge ;)

2 hours ago, calle_jr said:

Där ser du :)

Fast just p.g.a att det är experimental har låten verkligen någonting för alla. Hur många genrer fick de med? 10? 

Om alla orkar lyssna genom den är en annan sak. :)

calle_jr likes this

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this