Jump to content

Att rippa "kopieringsskyddade" CD?


Taxmannen

Recommended Posts

Jag har köpt en hel del begagnade CD på senare tid och råkat ut för en del skivor som jag inte lyckas rippa. Dessa skivor har en datorpartition som ofta syns tydligt ytterst på CD:n och den ställer till problem när jag monterar skivan eftersom det blir två enheter i datorn. Dom rippningsprogram jag testat får mer eller mindre spader. I vissa fall har jag lyckats gå runt problemet genom att måla över den yttersta partitionen med en svart spritpenna, medan andra skivor inte hjälps av detta trick utan då står CD-läsaren bara och hackar... Vad jag förstått så kan det variera stort mellan olika CD/DVD-läsare, men jag har inte lyckats hitta någon som fungerar av dom jag testat :(

Några tips :?:

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem som du med ett antal cd från början av 2000-talet. Det användes av framför allt av EMI och dess systerbolag 2001-2006. Men även bolag som Reprise. Neil Young pressade i Europa från den tiden gick rippa men återger mest brus. En del gick att rippa men inte spela på CD-spelare som strikt följde Red Book-standarden. Min spelare inkluderas då Aesthetix vägra ändra inställningarna då det försämrar ljudet enligt Jim White på Aesthetix. Det är jäkligt irriterande.

Jag har sparat följande länk för att testa. Den påstår sig ha en lösning på problemet men har inte fått loss tummarna (än).

https://youtu.be/ykDST81vvYU

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen "bra" lösning på detta problem egentligen, men med rätt utrustning kan man åstadkomma en okej rip med lite tur.

Först och främst: bästa CD-läsaren för att rippa skivor med är i min erfarenhet DVD-spelare/brännare från LG. Jag har en gammal extern LG DVD-brännare som kopplas via USB, och den klarar det mesta, om än med vissa problem. Tyvärr finns den inte att köpa längre, det blir att jaga på Tradera/eBay och dylikt.

Val av mjukvara är också kritiskt, och det enda programmet jag litar på är EAC - Exact Audio Copy (www.exactaudiocopy.de). Gratis! Det finns många andra program också men inget som konsekvent presterar lika bra resultat som EAC gör, och jag har rippat över 5000 skivor med det än så länge. Det är lite användarfientligt (det är ju tyskt!) men när man väl vant sig fungerar det ypperligt. Skyddade skivor kommer generera en h-vetes med fel under läsning, men de spelar ofta upp okej ändå. Det tar seriöst lång tid att rippa dem dock, ~1 timme per skiva är tyvärr inte ovanligt. Det låter bedrövligt om spelaren när den försöker också, jag är ganska säker på att det sliter rätt bra på mekaniken så det här är nog inget man bör göra ofta..

Vad som är viktigt i EAC är att se till att man har den inställd på Secure Mode. Glöm att det finns andra options. Innan man sätter igång att rippa (för första gången bara, det är en engångsgrej) är det viktigt att den får detect:a vilka möjligheter ens CD/DVD har, detta finner ni under Drive Options om jag minns rätt. Nåt i stil med "auto detect read features" och "examine C2 features". Glöm inte detta, det är kritiskt för ett bra resultat. EAC har en intern databas över en himla massa olika drives som den försöker konfirmera din enhet med.

Vissa skivor går inte även om man gör allt ovan. Det jag brukar göra är att rippa track 1 som test, lyssna på den och är det okej så fortsätter jag. Det fungerar ganska ofta, faktiskt.

LG's brännare som jag tipsar om är fantastisk för att rippa många skivor med, då den är väldigt snabb. Oftast läser den felfritt mellan 20-30X gånger faktisk hastighet, så en normal skiva kanske tar 3 minuter totalt att läsa in. Det är väldigt snabbt det. Den låter dock som en jetmotor men det får man ta. ;) Däremot kan den bli rätt grinig över repiga skivor, sannolikt pga hastigheten. För såna skivor har jag en Blu-ray-spelare från Asus, som är mycket långsammare (4-6X speeds) men den läser in många skivor som min LG vägrar. Jag vill tro att det beror på Blu-ray-lasern som är mer noggrann, men det är bara spekulation. För merparten av de skivor jag rippar räcker det gott o väl med LG'n dock, det är bara skivor i dåligt skick den inte gillar, i det stora hela. :) Den jämför också checksums mot en global databas (Accurate rip) så man får kvitto på att inläsningen gått 100% ok efteråt. Mycket bra.

En sista notis är att EAC har lite småproblem med moderna Windows - den läcker systemresurser över tid. När man rippat runt 30-40 skivor efter varandra kommer man märka att Windows börjar bli lite slöare (märks främst på att fönsterhantering slöar ned). För att avhjälpa detta - avsluta EAC och starta om programmet bara, that's it. Detta händer ofta i Windows 10, men var inte lika vanligt när jag körde Windows 7 även om det hände där med. Sånt man får leva med, tror jag. Det är ju gratis mjukvara trots allt. :) 

Lycka till! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Ett grundproblem jag har som i viss mån diskvalificerar båda era lösningar är att jag mer eller mindre uteslutande kör Mac (bortsett från några enstaka program). Jag rippade tidigare med en PC och EAC, men eftersom jag tycker att XLD är smidigare än EAC och XLD också stödjer Accurate Rip så har jag inte sett behovet. Jag har fått för mig att det i första hand beror på hårdvaran, så jag bestämde mig för att skaffa en annan CD-läsare. På rekommendation blev det en Lite-On iHAS124 - en intern DVD-brännare (ansluter med en SATA/USB-adapter) för 199 kr på Dustin som jag skall ge en chans. Funkar det inte bättre så blir nästa test ISOBuster :)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, osgorth said:

Val av mjukvara är också kritiskt, och det enda programmet jag litar på är EAC - Exact Audio Copy

Jag använder JRivers och extern DVD-läsare från Samsung (som jag tror tillverkas av Toshiba). JRiver skriver också om EAC: Media Center's audio disc ripping tools are full-featured and produce rips of equal or better quality than other third-party ripping tools. There's little reason to use anything else for quality reasons. However, if you find discs that aren't available in YADB, you may want to use another tool to look up metadata for the rip. A good, free audio ripping application that can access the GraceNote database is Exact Audio Copy (EAC)

Jag har dock inga negativa erfarenheter av JRiver som rippverktyg. Jag sätter den på max x8 som känns bättre än att den varvar upp i x20. Den visar också checksums och så länge de är kompletta känns det ok. Någon enstaka skiva har hackat men det beror på skadade skivor. Ofta hjälper en liten handtvätt med rödsprit och skölj men inte alltid. 

Mitt svar ovan avser CD-plattor med någon form av copy-protect och det finns lite olika varianter av detta. EMI's Copy Protect som i huvudsak användes av EMI's bolag i Europa 2001-2006 går att rippa men alla går inte att spela på alla CD-spelare sedan de gick över DVD-drivers. Sony's och Philips cd-driver har inga problem vilket beror på att de är upphovsmän. Märkligt nog går de att rippa.

Värre är det med t ex Warners system som går att spela och rippa men när man spelar rippade filer ligger ett kraftigt brus i botten. Metronome använde det också på några cd-skivor. De är helt ospelbara. Det är den typen av problem jag hoppas ISO-Buster kan lösa. 

Dessbättre togs de här skydden bort tidigt. Jag tror t o m att det förbjöds; i vart fall i USA. Min musik är i huvudsak jazz och klassiskt och där användes väldigt sällan kopieringsskydd. Jag har endast några enstaka. Av mina 4-5,000 cd-plattor har jag hittat ett 30-tal som ger det där radiobruset i bakgrunden, bl a Neil Young, Natalie Merchant och några till.

Link to comment
Share on other sites

Nån som har ett exempel på en populär skiva som krånglar? Jag har långt ifrån så många CD som ni grabbar, men har ändå aldrig stött på någon CD som gett mig huvudbry sedan vi började skriva årtal som började på 20... :)
(Och jag rippar i första hand med XLD, i en iMac från typ 2012. Ibland rippar jag med Embla också, men har även en gammal PC med en vintage CD/RW drive i som rippar otroligt snabbt och korrekt med EAC)

Link to comment
Share on other sites

Här kommer några (Uppgifterna tryckt på själva CD'n)

  • Neil Young: Silver & Gold, Reprise 9362-47305-2, HDCD, Made in Germany. GEMA/BIEM, (2000)
  • Neil Young: Are You Passionate?, Reprise 9362-48 111-2, Made in Germany. GEMA/BIEM, (2002)
  • Nathalie Merchant: Motherland, Elektra (Warner), 7559 62721-2, Made in Germany. GEMA/BIEM, (2001) 
  • Ola Magnell: Guldkorn, Metronome (Warner), 8573-84673-2, Made in Germany. GEMA/BIEM, (2000)

Det märks inga tecken på problem under rippningen men när det är dags att spela så ligger ett brus över musiken. Det är ett rosa brus likt det du får mellan stationerna i en radio och i bakgrunden kan du skönja musiken. Helt ospelbara. Jag har ett 10-tal återutgåvor av Neil Young som släpptes kring 2000. De reades ut av Amazon UK för en 50-lapp styck för några år sedan. De är alla ospelbara efter rippning.

Den gemensamma nämnare på dessa är att det finns ett spår ytterst på dessa CD-plattor som inte "normala" CD-skivor har. Jag antar att det är där de lagt in en djävulsparameter (se bild).

CT8Lu8.jpg

EMI och några andra arbetade med något de kallade Copy Control. Det märkliga med dessa är att de är inga problem att rippa men väl att spela i CD-spelare som är renodlade Red Book. Så är det i mitt fall. Men om jag rippar dem och sedan bränner en kopia så funkar det. Alltså helt bakvänt mot hur det var tänkt. Jag har haft en hel del mejl-växlingar med Aesthetix om detta som säger att de följer Red Book-standarden. De kan kalibrera läshuvudet så att de klarar även Copy Protect men till sämre ljud. De menar att det är musikbranschen som ställt till det, inte avspelningssidan.

J54CLl.jpg

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Morello said:

HDCD är inte kompatibelt med CD och utan HDCD-avkodning blir det fullt hörbara artefakter.

Borde inte det då ge hörbara effekter även på en icke HDCD-kompatibel CD-spelare? :39:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Morello said:

Hur hanteras HDCD när man rippar? Finns det mjukvara för att avkoda HDCD-skivor?

 

Om CD rippas korrekt kommer encodingen att behållas. Du kan t.ex. spela upp den med Windows Media Player (Win 7?) för att "veckla ut" HDCD-informationen.

(Det syns i något statusfönster nere till vänster att den hittar HDCD info i filen)

Bränner du filen till en CD-R(W) och ingen modifiering av bitströmmen förekommer så kommer en HDCD-medveten spelare att koda av den precis som original CDn också.

Edit: Tyvärr verkar Microsoft plockat bort informationen från Media Player-fönstret sedan version 11 av WMP. Det är troligen så att man måste gräva fram en gammal XP-maskin för att få visuell konfirmering att det kodas av. Ska se om jag kan prova i en Hyper-V lite senare! :)

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Det verkar som att dbPowerAmp och även Foobar har plug ins för HDCD hantering för den som vill kunna spela upp och även konvertera dem till t.ex. 24/44.1 för att kunna spela upp dem i andra mjukvaror som inte har stöd för avkodning av HDCD.

Kan tyvärr inte bekräfta detta då kag inte använder någon av dessa... :/

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag provat HDCD-avkodning i dBpoweramp och det var bara att välja HDCD bland DSP-funktionerna. Det står att den är automatisk och det blev mycket riktigt en 24-bitsfil när jag rippade en HDCD-märkt CD. Det bör inte vara något problem att alltid ha funktionen påslagen men jag får återkomma i det ämnet.

Jag har provlyssnat resultatet och visst blir det mycket bättre! Avspelning av HDCD utan korrektion ger ett komprimerat och livlöst intryck. Jag kommer att leta igenom min CD-samling efter fler HDCD-inspelningar.

Link to comment
Share on other sites

HDCD rippas bäst med dBpoweramp med HDCD plugin. Kopieringsskyddade CD har inte varit något problem på evigheter. Jag kör Mediamonkey på en standard LG BD-R. Skadade skivor läses bättre av någon anledning på min Laptop, men det är också en LG drive i en HP. I mediamonkey dyker dataspår upp som ett audiospår du inte kan läsa helt enkelt. Jag har inte träffat på någon (relativt fysiskt oskadad) CD som inte kunnat rippats. Jag har konverterat hela min samling samt ett par donerade till flac-0 på det sättet.

Audio-DVD med programmet DVD-audio Extractor, SACD är lite mer krångligt. Man måste ha en generation 1 av Sony PS3, som är rootad och satt tillbaks till äldsta tillgängliga BIOS. Efter det kan man lägga på ett hack som gör att man kan göra bit-perfect extrahering av SACD, det blir en ISO-fil. De filerna behandlar man sedan ett specialskrivet program man kan hitta på vissa entusiastforum (ISO2DSF). DSF-filerna taggar man sen i dBpoweramp (igen med DSD-plugin), som även kan göra 24/96 flac av dom som mer spelarvänliga back-ups

OBS! Foobars plugin för HDCD gör inte korrekt avkodning. Detta finns det uttömmande information om på dBpoweramps användarforum. Foobar har aldrig sett det som värt att driva på då den Pluginen är gjord av tredje part.

OBS! Jag utgår ifrån att ni slagit ifrån alla autoplay-funktioner kopplad till CD-läsaren! I annat fall så ställer potentiellt Sonys gamla skydd till det på root-nivå. Som tur är fick dom så mycket skit för det att dom slutade med det skyddet ganska snabbt.

Edited by SDplus
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Jag har inte lyckats med det. Förmodligen försvinner HDCD-flaggan på vägen.

Jag hittade ett sätt med Foobar, ganska enkelt. Alltså, du har ett antal rippade CD på din hårddisk, givetvis korrekt rippade utan att påverka bitströmmen vilket gör att de kommer betraktas som HDCD av medvetna uppspelare.

Ladda ned HDCD komponenten till Foobar och installera den.

Genom att högerklicka på ditt musikbibliotek kan du under Utilities välja "Scan for HDCD files". Möjligheten att flera album än de du visste kommer att avslöjas som HDCD kodade.

De album du är intresserad av kan du lägga i aktuell spellista, markera och Convert, lämpligen till FLAC. Välj 24bitars output och se till att Post Processing är aktivt. Så kan du lägga dessa som dubletter till din samling för jämförelse mellan HDCD och för-avkodad variant i 24/44.1 format om du är nyfiken. (Vissa tappar i utnivå, andra inte. R128 analys påvisar inga skillnader vilket förvånade mig)

@SDplus, både Foobar och dbPowerAmp verkar anklagas för att inte behandla HDCD korrekt, vad som är sant och inte lägger jag inte ngn vikt vid. Det intressanta är att det är enkelt (ja, hyfsat iaf) att prova själv och utvärdera!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...