Jump to content

The light or dark side of the force?


Adagio

Recommended Posts

Hej! 

Vilken är den attraktivaste varianten? Jag vet att det till stor del styrs av var de ska stå, låt mig säga så här, risken är ju stor att de ska flytta in här:

IMG_1579.jpg

 

Frågan gäller alltså dessa:

IMG_1599.png

 

eller:

IMG_1598.png

 

Nå vad tycker ni?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag håller med, till viss del. Ljusa högtalare ser dock alltid större ut. Svårt val. De vita passar in här men kanske inte i ett ev framtida boende? Vidare har jag en känsla av att vitt är lättare att tröttna på, kanske bara en obefogad rädsla. De matta vita ger en nästan marmor eller gipsliknande känsla. De grafitsvarta monoliterna ger en mäktig känsla från filmer som interstellar eller 2001. Den där svarta färgen drunknar man nästan i.

Link to comment
Share on other sites

Det finns många snygga former och färger. Just dessa känns på något sätt väldigt nya i sitt formspråk. Håller med om att matt vit färg briljer i skuggspel och hornets krökning kommer till sin rätt. Den svarta känns mer som ett stealth-plan. Det jag tycker stör lite på den vita är att såväl element Sony skruvar, skarvar mm syns/sticker ut. Jag upplever den svarta som mer harmonisk. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, osgorth said:

Den svarta är riktigt läcker tycker jag. I vitt ser det mest ut som en förstorad PC-högtalare från Altec Lansing. ;) 90-tals plastskräp mao.

Humor! Jag skrev något nästan identiskt i tråden med samma syfte på hififorum! :)

Link to comment
Share on other sites

Du säger att man nästan drunknar i den svarta färgen, Adagio, och jag tycker det summerar mitt intryck också. Den känns sober, harmonisk och framförallt lite mystisk med den mjuka inåtvända tratten. När man ser den framför sig sådär känns det som man inte vill sluta titta in i tratten, det är bara så.. lockande. :D

I vitt försvinner mycket av den lockelsen tycker jag. Det känns mer som jag tittar på en 1 meter stor iPod eller dylikt. Plastigt och stelt. Formen hjälper ju inte här, men lustigt nog störs jag inte alls av den i svart. Troligtvis för att jag inte kan sluta att titta rakt in i tratten. ;) 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, osgorth said:

Du säger att man nästan drunknar i den svarta färgen, Adagio, och jag tycker det summerar mitt intryck också. Den känns sober, harmonisk och framförallt lite mystisk med den mjuka inåtvända tratten. När man ser den framför sig sådär känns det som man inte vill sluta titta in i tratten, det är bara så.. lockande. :D

I vitt försvinner mycket av den lockelsen tycker jag. Det känns mer som jag tittar på en 1 meter stor iPod eller dylikt. Plastigt och stelt. Formen hjälper ju inte här, men lustigt nog störs jag inte alls av den i svart. Troligtvis för att jag inte kan sluta att titta rakt in i tratten. ;) 

Håller med här. Den vita ser plastigare, billigare ut och den svarta mer elegant och mystiskt (bra adjektiv här). Jag skulle välja svarta alla dagar i veckan. 

 

Ska sedan bli mycket intressant hur du sedan upplever dessa högtalare hemma hos dig. Är ju en annan högtalarprincip du byter till.  Eller har du redan haft dem på hemlån och provlyssnat?

Link to comment
Share on other sites

Nja, har hört Avangarder i olika sammanhang tidigare men inte riktig fastnat för dom, dessutom har de då haft ett pris som gjort att jag förnekat dom tillträde till min wich list, precis som YG.  Man kan väl säga att jag gradvis förlikat mig med Avantgardernas fördelar. Under sweetspot i Jönköping tyckte jag att de lät ok på lördagen, men inte så bra att jag kände wow, senare på eftermiddagen/kvällen tweakade vi lite med XXXXXXX och lite annat fix.

Det var då jag kunde sitta i sweetspot på riktigt och uppleva hur de verkligen spelade, det var en uppenbarelse för mig. Jag är väldigt bortskämd med mina Maggies iaf fall på vissa parametrar. Avsaknad av lådfärgning, luftighet, klang, snabbhet mm. Det som fattas är den där realismen som bara fysisk bas kan ge. Maggisarna erbjuder en illusion som kräver att hjärnan får bestämma över kroppen om ni förstår vad jag menar. Tyvärr har mitt liv med Maggies fått mig att detektera lådljud och färgningar samt basproblem både i form av akustiska noder samt förmågan att sy ihop mellanbas med bas och djupbas på ett homogent sätt. Jag har upplevt väldigt bra resultat med DSP-styrning hos flera vänner men samtidigt tyckt att jag tappat direktkontakten i övriga register. Svår nöt att knäcka då DSPn gjort mycket stor nytta. 

Hursomhelst satt jag där och upplevde en renhet, dynamik, från topp ner i källaren, kraft, fysik mm samtidigt bra nära eller lika bra som mina maggisar på deras paradgrenar. Jag vet ju att jag saknar en del saker när jag kommer hem från kompisar med JBLhorn mm. Där satt jag och fick en fullständigt realistisk upplevelse oavsett musikval. Kanske inte riktigt lika bra pinpoint ljudbild som de bästa vanliga lådhögtalare jag hört, men good enough.  Framför allt lät det live, så där som det gör när man hör musik på gatan eller på lokal, man vet direkt när man hör det att det är nu, direkt, på riktigt. Det har något med dynamiken och det där oansträngda att göra. En annan sak som fick mig att reagera var att gå runt och lyssna på andra system senare, efter tillvänjning lät allt annat som att handbromsen var åtdragen mer eller mindre, det var som om något bromsade även om det kunde låta mycket bra.

Väl hemkommen kunde jag konstatera att maggisarna lät mindre handbroms än mycket annat men det var värre med fysiken i basen och avsaknaden av de där sista oktaverna. För första gången på ganska många år kom den där gnagande känslan där räknedosor åker fram och sparkonton/fonder mm kontrolleras lite extra. Är det värt det? Det är ju så bra redan! Osv resonerande med sig själv. Klartecken från sambon fick jag  redan när jag skickade ett foto och en rapport från mässan det blev en? och klart godkänt direkt. 

Så nu har jag det höga nöjet att försöka bestämma grad av ljus då svart och vitt ej är kulörer. Sen finns ju lite andra praktiska detaljer att ta hänsyn till som att avyttra två gigantiska magnepan-högtalare. Helst skulle jag behållt dessa också men jag har ju mina 1,6qr kvar.

En annan sak som lockar är att kunna köra min Cary på 8ohms tappen och i 100% triode. Jag vet ju hur bra Caryn låter klangmässigt i triode-läget men vad de extra watten gör i UL läget. Med 104db i 8ohm är det nog aldrig så att Caryn kommer ens kommer behöva öka andningen en smula. 

På den vägen är det, så jag vet faktiskt inte alls hur de kommer uppföra sig här. Luftvolym finns, övrig utrustning är upp to snuff de har inbyggd DSP för basarna med inbyggd 500W förstärkare, vad kan gå fel?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Adagio said:

Hej! 

Vilken är den attraktivaste varianten? Jag vet att det till stor del styrs av var de ska stå, låt mig säga så här, risken är ju stor att de ska flytta in här:

IMG_1579.jpg

 

Frågan gäller alltså dessa:

IMG_1599.png

 

eller:

IMG_1598.png

 

Nå vad tycker ni?

 

Vid närmare eftertanke så skulle jag nog kunna köra vita också! De är nästa arkitektoniskt rena i sin design och då vill man kanske se dem ordentligt. Påminner  lite om Braun som var ett märke som hade just designen som sitt kännetecken. Stora på 60-70-talet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Taxmannen said:

Vita är självklart snyggast ;)

...Jag skulle nog kunna gå på helsvarta också, men då skulle jag förse dem med en hel tygfront som en lite hommage till Arthur C Clarke. Dubbla monoliter - hur cool är inte det :icon_smile_cool:  

IiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEIIIIIIIIII


Jag tror helt klart på vitt också, de kommer inte ta över rummet så mycket då. (Du kanske inte bryr dig så mycket om det när du har maggisar dock:Thinking:)

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

I ditt vackra rum skulle jag lätt ha valt de vita. De svarta ger en

alldeles för dyster framtoning.

Oavsett färg så har jag tyvärr väldigt svårt för utseendet på dessa

högtalare. 

Jättetrist att jag känner så, därför att jag tror att det är en riktigt bra

högtalare för, relativt, rimliga pengar.

Lycka till i väljandet!

 

Anders

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...