Jump to content

Erfarenheter och funderingar kring DSD


Bebop

Recommended Posts

Självklar,  du kanske missförstod mig med din fråga Bebop? Jag skrev inte att det inte finns fördelar. Jag skrev "Man tappar ju avgörande fördelar med det analoga och har kvar en del negativa etc" 

Jag tänker såhär: Man tappar fortfarande likväl en del karaktäristiska positiva egenskaper med det analoga ljudet när man för över informationen till den digitala sidan. 

När man gör en digitalfil från tex en analog master får denna fil möjlighet till hela den befintliga analoga upplösningen. När man spelar in från vinyl får man sämre och nedskalad upplösning, knaster, rumble och allt vad det kan vara. Dessutom gör du om det som är fördelar med det analoga och det försvinner till förmån för det som är den digitala sidans negativa egenskaper. Man adderar fler svaga länkar till ljudåtergivningen helt enkelt. Båda sidors svaga länkar. Det är på ett vis samma sak som jag vet att du inte gärna köper WaxTime och DOL som tydligen ibland är inspelade från CD på vinyl.  Men om man bara gör det av praktiska skäl och bortser från de ljudmässiga riskerna så är det ok med mig, men för egen del känns det som fel väg att gå. Jag köper hellre digitalutfåvan direkt i så fall. Eller tänker jag fel?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Feltänk vill jag inte säga men kanske olika tänk...;)

Om vi håller oss till en analog inspelning så görs det ett mastertape för graveringen (observera att det är inte dessa band som är de masterbandkopior vi pratar om för proffsbandare). Dessa är nerskalade i bas och dynamik för att graverhuvud skall kunna gravera och en pickup skall kunna spåra. Detta ger ett ljud som uppskattas av många. Om man bandar dessa på en halv- eller helproffsmaskin i minst 19 cm/sek direkt från riaasteget  med ett "halvprofessionellt" band såär det svårt att skilja mellan band och vinyl. Förutsättningen är som vanligt att bandaren är rätt kalibrerad och trimmad. 

Om man man inte vill ge sig in i bandspelarsvängen så är jag övertygad om att man kommer väldigt nära det man upplever med vinyl med hjälp av DSD 128 där man inte varit i närheten med PCM-behandling. Det är så de flesta gör när man arkiverar sina gamla masterband. Jan-Eric på Opus3 gör så och han säger att man hamnar oerhört nära masterbanden. Då borde det kanske funka även med vinyl.

Om man har lagrat på t ex DSD 128 och vill ge ut en SACD som halverar man informationen till DSD64 vilket är 64 gånger mer information än vad en CD har. Man kan också konvertera ner till CD-format som är ett s k PCM-format.

Du skriver att man kan ju köpa digitalanpassat format redan från början. Jovisst, men då missar man ju det "analoga ljudet" som var önskemålet. Att spara en PCM-signal som DSD-fil ger inget.

Tanken är att bevara det analoga ljudet över DSD istället för bandare. Om det funkar vet jag inte. Funkar rätt bra från masterband så frågan är intressant.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

skulle det  vara väldigt intressant att se om man i hemmiljö skulle kunna hitta en realistisk lösning för att "rippa" LP till DSD64, 128 eller högre  :39: 

Det går utmärkt. Kvaliteten hänger ihop med vilken dacar man har, har jag fått till svar. Det förordas även att använda balanserade kablar. Det finns en del att läsa om detta på Computer Audiophile. Korg gjorde en ADDA-konverter förr men den har utgått. Tascam har en konverter som klarar DSD 2.8(64) DSD 5.6 (128). Kostar ca 10-11,000. Den skall vara mycket bra. Det är bara att sätta på skivan så lagrar den filen internt och konverterar den för att skicka över den till datorn och därifrån spela upp den via t ex JRiver. Hårdvaran heter Tascam DA-3000

För att få ut full kvalitet måste den fac man har kunna ta emot dsd-formatet och konvertera direkt från dsd till analog signal. Alla dacar klarar inte detta utan omvandlar först till PCM. Det är inget att ha. Man bör försäkra sig om att man inte har en "fuskdac" om man vill syssla med dsd.

Hur sedan taggning fungerar har jag inte satt mig in i. Man vill ju också ha en albumbild... viss handpåläggning lär krävas.

Här en länk i ämnet. Computer Audiophile 

Här finns mer info Native dsd

Hade varit ett kul projekt att prova.

Link to comment
Share on other sites

Kikade lite på storleken på DSD64 filer på HD Tracks. Det skiljer mer än jag trodde mellan olika album.  Diana Krall - Turn up the quiet (48 min) väger in på hela 3,6 GB. Medan Norah Jones - Come away with me (45 min) klarar sig på 1,78GB. Hur kommer detta sig? Jag trodde att varje minut innehöll ungefär lika mycket info/data, men så tycks inte vara fallet.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Det går utmärkt. Kvaliteten hänger ihop med vilken dacar man har, har jag fått till svar. Det förordas även att använda balanserade kablar. Det finns en del att läsa om detta på Computer Audiophile. Korg gjorde en ADDA-konverter förr men den har utgått. Tascam har en konverter som klarar DSD 2.8(64) DSD 5.6 (128). Kostar ca 10-11,000. Den skall vara mycket bra. Det är bara att sätta på skivan så lagrar den filen internt och konverterar den för att skicka över den till datorn och därifrån spela upp den via t ex JRiver. Hårdvaran heter Tascam DA-3000

För att få ut full kvalitet måste den fac man har kunna ta emot dsd-formatet och konvertera direkt från dsd till analog signal. Alla dacar klarar inte detta utan omvandlar först till PCM. Det är inget att ha. Man bör försäkra sig om att man inte har en "fuskdac" om man vill syssla med dsd.

Hur sedan taggning fungerar har jag inte satt mig in i. Man vill ju också ha en albumbild... viss handpåläggning lär krävas.

Här en länk i ämnet. Computer Audiophile 

Här finns mer info Native dsd

Hade varit ett kul projekt att prova.

Du är en klippa Bebop - bara att slänga ut en fråga på morgonen, åka på födelsedagskalas under dagen och sen komma hem till en mer eller mindre färdig utredning :thumbsup:

Det här känns hur som helst väldigt intressant och det vore helt klart spännande att testa inspelning till DSD från analoga källor för att se hur långt man kan nå - jag skall forska vidare i dina länkar! Det ultimata testet vore väl att rippa från ett masterband uppsläpat på en proffsbandare. Jag antar att det inte är några problem att hantera dynamikomfånget på ett sådant band i en DSD-fil!? 

När det gäller raggning tror jag inte att det är några problem. Jag har tidigare, som jag tror att jag beskrivit i annan tråd, rippat SACD till DSD-filer (egentligen blir filernas extension .dsf), och dessa filer har det funkat klockrent att bearbeta taggar/metadata med mp3tag som jag använder.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

När man gör en digitalfil från tex en analog master får denna fil möjlighet till hela den befintliga analoga upplösningen. När man spelar in från vinyl får man sämre och nedskalad upplösning, knaster, rumble och allt vad det kan vara. Dessutom gör du om det som är fördelar med det analoga och det försvinner till förmån för det som är den digitala sidans negativa egenskaper. Man adderar fler svaga länkar till ljudåtergivningen helt enkelt. Båda sidors svaga länkar. Det är på ett vis samma sak som jag vet att du inte gärna köper WaxTime och DOL som tydligen ibland är inspelade från CD på vinyl.  Men om man bara gör det av praktiska skäl och bortser från de ljudmässiga riskerna så är det ok med mig, men för egen del känns det som fel väg att gå. Jag köper hellre digitalutfåvan direkt i så fall. Eller tänker jag fel?

Självklart får man med sig allt "junk" från skivan om man spelar in den digitalt, men det får man ju även om man spelar in skivan på ett band. Det jag inte riktigt är med på är vad du menar med "den digitala sidans nackdelar". Att vissa digitala utgåvor kan ha problem är jag med på, en det låter som att du menar att det finns en inbyggd problematik bara för att det är digitalt och där tappade du bort mig - utveckla gärna!

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Taxmannen said:

Det ultimata testet vore väl att rippa från ett masterband uppsläpat på en proffsbandare. Jag antar att det inte är några problem att hantera dynamikomfånget på ett sådant band i en DSD-fil!? 

Det är just det man gör. Opus3 kör DSD64 från sina masterband som ges ut som SACD. Men enligt Jan-Eric är det rätt stor skillnad mellan DSD64 och DSD128 om vi pratar om "riktiga" masterband (alltså inte de banden som är preparerade för vinyl- eller CD-utgivning). Den ambience och luftighet som man får med band klarar inte DSD64 av. Man kommer betydligt närmre DSD128. För arkivering av gamla masterband används ofta DSD256 som man sedan konverterar till SACD (DSD64) eller något PCM-format. Om man inte använt PCM någon gång under kedjan kallas det för "Pure DSD" - det innebär att både inspelning, mixning och mastring är gjord analogt och sedan gör man en "Blueprint" till DSD256 vilket då kallas Pure DSD oavsett om det är DSD256, DSD128 eller DSD64. I följande länk hittar du sådana titlar. Det handlar oftast om gamla band från 50-60-tal av klassiker med jazz eller klassisk musik från etiketter som RCA, Decca, Mercury, Philips, Verve, Columbia osv. Pure DSD

Ett tips om du vill lyssna på en Pure DSD är att ladda ner följande album: Dvorak Ladda ner DSD128. Det är en klassiker från Decca.

En vinylskiva kan ju knappast jämföras med ett masterband så min gissning är att DSD64 (SACD-formatet) hade räckt mer än väl. Men det är ju bara att prova. 

Ett tips är också att kolla hur din dac tar sig an DSD-filer. Den skall inte omvandla till PCM och därifrån till analogt. På min egen skriver Aesthetix så här:

The new section includes an advanced Xilinx gate-array which allows the DSP to be completely bypassed for pure DSD 1x and 2x operation. No alteration of DSD data occurs. Many DACs in the market that claim to play DSD actually convert the data to PCM and thereby completely lose the purpose of DSD operation.

Det krävdes en uppdatering av dacen för att få detta. Jan-Eric på Opus3 uttryckte det så här i en konversation:

Många DSD dacar är inte renodlade DSD utan passerar ofta PCM på vägen och då, som jag skrev ovan, kommer inte DSD till sin fulla  rätt och i synnerhet med DSD128 som är ett tydligt lyft över DSD64 som man ju har på SACD skivor -  i och för sej mycket bra, men om inspelningen har de extra dimmensioner som merparten av våra analoga inspelningar har, då blir det ett stort lyft och framförallt vad det gäller 3-dimmensionaliteten, eller "Depth of Image" som vi talade om på vår "Testskiva 1", redan 1979!

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Taxmannen said:

uppsläpat på en proffsbandare

... Den som hittade på den där autokorrigeringen borde dömas till att sträcklyssna på flamingokvintettens samlade verk :icon_smile_clown:

3 hours ago, Bebop said:

Ett tips är också att kolla hur din dac tar sig an DSD-filer. Den skall inte omvandla till PCM och därifrån till analogt.

 Ja det där är intressant och inte helt lätt att reda ut!

Min dac (PS Audio Direct Stream Dac) stödjer "raw DSD" över I2S, och DoP (DSD over PCM) via alla andra ingångar, inklusive Bridge II-kortet jag använder som Roon endpoint. Roon stödjer 1. DSD over PCM (DoP), 2. DSD converted to PCM in Roon, sent as PCM to your DAC och 3. DSD-Direct (DSD-Native) using ASIO drivers on Windows. Min tolkning är att 1. och 3. är likvärdiga där 1. är en "paketering" som används för att så att säga smuggla igenom en DSD-fil i en PCM-kedja utan att konvertera till PCM, vilket alternativ 2. är.

Eftersom jag i dagsläget använder Roon och då inte via en direktansluten Windowsdator är jag i dagsläget hänvisad till DoP, så jag hoppas att det inte medför någon försämring!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Annars följer jag detta sidoprojekt med 100% tvivel

Öppna dina sinnen, @calle_jr. Det finns ingen automatik att allt analogt är 100% bra och allt digitalt 100% dåligt. Det gäller att hitta det som är bra i båda lägren. En båt är inte bra bara för att det är en träbåt, den är bra pga sjöegenskaperna oavsett vad den är tillverkad av...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

Min dac (PS Audio Direct Stream Dac) stödjer

Din tolkning av de 3 olika är rätt. DoP är lika äkta som DSD Direct. Frågan är vad som händer i dacen när signalen skall konverterar först till analog signal. "Många" (hur stor andel och vilka vet jag inte) tar emot DSD/DoP-signalen och konverterar den till PCM och sedan till analogt. Vad ordet "stödjer" betyder i sammanhanget är frågan. Jag hade frågat PS Audio om analogkonverteringen sker direkt från DSD eller via PCM.

Link to comment
Share on other sites

Därom råder inget tvivel - det är DSD rätt igenom.

Pure DSD is the answer

Put DSD into DirectStream, you get DSD. Put PCM (how CD’s are recorded) into DirectStream, you get DSD. DirectStream converts all digital inputs, including PCM, to pure 1-bit DSD, in an elegantly-simple path. In the process, the PCM feed becomes more linear, less edgy, and never-before-heard musical details are released from all digital audio recordings. Billions of CDs and high-resolution downloads worldwide will gain new life, and be saved from obsolescence. There’s a notion floating around high-end audio circles that DSD may be nothing more than a passing fad. In fact, we would suggest the opposite may be true. PCM based music decoders are nearing the end of their lifecycle in favor of a significantly more musical sounding format, DSD.

Complexity.png.33b3778785fa4b759de2213e73eb5a64.png

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Bebop said:

Det gäller att hitta det som är bra i båda lägren.

Trots att jag tycker digitalt i stort sett är musikens värsta fiende och har gjort mer skada än nytta som musikformat, så är det inte det jag mest hänger upp mig på. Det är begreppet "kopiera". Jag ogillar själva ordet och tycker man ska vara restriktiv till all privat kopiering. När fan hinner folk lyssna på allt de kopierar?

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Taxmannen said:

Därom råder inget tvivel - det är DSD rätt igenom.

Jag kan inte tolka det på annat sätt heller även om jag tycker det tar i med att göra DSD-filer av PCM-filer skulle ge oerhörda förbättringar. Skadan är redan skedd, s a s .:icon_smile_cool: dCS gör samma sak liksom en i Nordamerika (glömt namnet). Jag gjorde det ett tag med JRiver men kör numer med originalformatet. Ett företag som är rätt duktiga på konvertering är holländska Grimm Audio. I följande länk tycker jag att det förklarar det här med DSD kontra PCM rätt bra.

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, calle_jr said:

Jag ogillar själva ordet och tycker man ska vara restriktiv till all privat kopiering.

Om man vill ha med sig musik på lite olika ställen, t ex hus på landet, båt, husbil så är ju digital kopiering en möjlighet eller om man vill göra sig av med all vinyl. Det är ju ett win/win-koncept som ger vinylvännerna än mer att välja från... :closedeyes:

Sen är det ju dessa djävla skivbolag som envisas med att ge ut 45-varvare. Det är ju för tusan som att grädda våfflor snarare än att spela musik. All stämning runt ett album ramlar platt till marken. Där är rullbandaren en välsignelse. Men om DSD fungerar lika bra så behövs det inte många band förrän man sparat in en sådan investering av hårdvara.

Link to comment
Share on other sites

Vart tvungen att konsultera manualen till min Gryphon Dac för att se om det går att utläsa om den endast tar emit DSD i form av DoP eller om den kan köra Pure. Jag tolkar det som att den kan hantera DSD utan konvertering. Någon som kan hjälpa mig att tyda. 

  • USB input compatible with following audio formats via PC/MAC/Linux: PCM: 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192, 352.8 and 384 kHz, up to 32 bits, DSD via USB: DSD64 (2.822MHz), DSD128 (3.072MHz), DSD256* (5.644MHz) and DSD512* (6.144MHz) 256/512 Windows
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Taxmannen said:

Eftersom jag i dagsläget använder Roon och då inte via en direktansluten Windowsdator är jag i dagsläget hänvisad till DoP, så jag hoppas att det inte medför någon försämring!

Inte nödvändigtvis. Med t.ex. en Gustard U-12 får du tillgång till i2s via HDMI-kablage vilket borde kunna förse din PSAudio med native DSD om du är nyfiken på att testa? (även den mycket välrenommerade Audiobyte Hydra Z tar ut I2S via HDMI-kablage)

Edit: Jag tvivlar starkt på att du vinner något ljudmässigt, men det är en annan femma.. ;)

@bigblue

Det går inte att tyda om din DAC vill ha DSD i paket som det står PCM på baserat på den texten. Men det är inte värre än att prova på låg volym om  man vill. Det värsta som kan hända är en ganska kraftig brus-signal...

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Taxmannen said:

Självklart får man med sig allt "junk" från skivan om man spelar in den digitalt, men det får man ju även om man spelar in skivan på ett band. Det jag inte riktigt är med på är vad du menar med "den digitala sidans nackdelar". Att vissa digitala utgåvor kan ha problem är jag med på, en det låter som att du menar att det finns en inbyggd problematik bara för att det är digitalt och där tappade du bort mig - utveckla gärna!

Just detta tycker jag är intressant.

Jag har genom åren funderat mycket på vad det är i ljudet som jag gillar och inte gillar. Ibland hör jag tydliga karaktärsdrag och i bland är det bara en känsla i kroppen, som gör att jag gillar det jag hör, man inte riktigt kan sätta fingret på vad det är.

När jag för flera år sedan bestämde mig för att köpa en vinylspelare så dök det upp en del DAC'ar som tog den digitala återgivningen ett stort steg framåt. När jag provade flera olika DAC'ar visade det sig att jag gillad de bäst som lät mest som analog återgivning. Jag hade i det läget inte helt klart för mig vad det var, det var mer en känsla. 

Nöjd med min investering njöt och njuter jag fortsatt av välljud från min digitala sida av återgivningen. Jag kan även njuta från andras vältajmade digitala produkter. 

När jag åter igen började kika på analogsidan och i det fallet vinylspelare så märkte jag egenskaper som jag lyckades definiera för mig själv och det redan på enklare produkter. En hel del av de egenskaper jag inte tycker att jag får till fullt ut från alla digitala produkter jag hört, är så mycket bättre i det analoga redan från en låg produkt nivå. 

Vad är det då? Det är lite svårt att beskriva och det har med timbre och naturlig luftighet i ljudet att göra. I mina öron låter det mer här och nu, mer naturligt, mer som om musiken inte är processad. Detta är de flummiga förklaringarna. Jag hör det i min skalle, men är svåra att sätta ord på. Jag har också lyckats hitta något jag lyssnar efter i detaljer i ljudet och det är från mellanregister och uppåt det är mest tydligt. För mig hör jag det lättast i kvinnoröster som har kraft och energi uppåt i registret. När en duktig sångerska tar i, höjer sin ton i frekvens, så hör jag det digitala mediets stora brister och det är där min hjärna säger att något naturligt saknas. När tonen börjar lite lägre hör man rösten och dess karaktär med övertoner etc. När sångerskan sedan tar i och trycker på och höjer frekvensen tappar man karaktären och övertonerna och rösten krymper ihop till en frasig mer distad ton. Detta händer nästan aldrig i det analoga mediet där rösten mycket bättre bär, behåller karaktären och övertonerna uppåt i registret och det ger en känsla av mer här och nu och naturlig äkthet. Jag blir mer berörd.

När jag väl upptäckt denna detalj som karaktärsskillnad mellan analogt och digitalt hittar jag detta i tex piano, cymbaler, violiner och många fler instrument. Skillnaderna är betydligt mindre i lägre register men de finns. Som jag beskrev kommer dessa problem mer uppåt i registren. 

De bästa digitala spelarna gör detta bättre men inte som det analoga. 

Jag tror att det händer något oåterkalleligt när man överför analoga signaler till digitala och sedan tillbaka igen. Det handlar inte bara om upplösningen. Visst är det bra med upplösnin, men det är något annars som spelar roll här tror jag. Snabba klockor tror jag är en hjälp. Så låter det i alla fall när jag testat bättre/snabbare klockor en den jag har. Då blir det mer analogkänsla, men inte fullt ut. De naturliga analoga ljudet med dess analoga distorsion tror jag våra hjärnor accepterar bättre än de fel och distorsion som det digitala tillför. Även om vi kan räkna på att det är totalt sätt mindre distorsion i det digitala mediet så är den distorsion där mer komplicerad för våra hjärnor att acceptera. Den skiljer sig från den analoga världens distorsion. Det är en fundering i alla fall.

@Taxmannen Alltså menar jag att du spelar in de brister det analoga mediet har och tillför det som det digitala har och får därmed en mer problem. 

En av de bästa DAC'ar jag hört förutom de jag tidigare gillar tex från Aesthetix, MSB mfl är NAGRA's nya DAC som Eitan har. Det kan vara en av de bästa DAC'ar jag hör i detta avseende.

Jag kan inte tekniken bakom dessa problem, men uppenbarligen blir de mindre med tiden i alla fall. 

Med min personliga smak så är de en betydande bit ifrån vinyl- eller bra rullbands-återgivning i många vältrimmade system jag hört.

 

Detta tycker jag är intressant , men svårt. Jag fokuserar på upplevelsen och hur jag tycker att det "skall" låta och vad som berikar mig. Det kan säkert vara en smaksak.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@AlfaGTV misstänkte att det var otydligt. Men jag hänger inte med på varför det eventuellt skulle uppstå brus om jag spelar en DSD-fil. Är för lite bevandrad. Jag trodde att antingen så tar den gladeligen emot DSD som det är och kör "pure". Eller så gör den om det till en PCM. Men denna konverteringen görs, om jag tolkar dig rätt, innan den når DACen. T ex av Roon. Eller?

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Jag tyckte nästan denna var bättre :D
Du kanske får stänga av den där autokorren så att du inte får ett oförtjänt rykte.

Annars följer jag detta sidoprojekt med 100% tvivel.

Jag hatar den. Vet ej hur jag stänger av den. Det blir riktigt konstigt rätt ofta.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Om man vill ha med sig musik på lite olika ställen, t ex hus på landet, båt, husbil så är ju digital kopiering en möjlighet eller om man vill göra sig av med all vinyl. Det är ju ett win/win-koncept som ger vinylvännerna än mer att välja från... :closedeyes:

Sen är det ju dessa djävla skivbolag som envisas med att ge ut 45-varvare. Det är ju för tusan som att grädda våfflor snarare än att spela musik. All stämning runt ett album ramlar platt till marken. Där är rullbandaren en välsignelse. Men om DSD fungerar lika bra så behövs det inte många band förrän man sparat in en sådan investering av hårdvara.

Inspelning kanske låter bättre i Calles öron. Det är inte konstigare att spela in på hårddisk än på ett rullband :)

Sen är det väl faktiskt så att just privatkopiering betalar vi redan för i o m den så kallade kasettskatten som numera även omfattar hårddiskar, telefoner, minneskort med mera.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bigblue said:

DSD i form av DoP eller om den kan köra Pure

Detta är uppenbarligen ett område med förvecklingar...

  • DoP är ett sätt att packa in (överföra) DSD i ett PCM-protokoll. Det är likväl en DSD-signal och inte en PCM-signal. Interface typ WASAPI använder DoP. Det andra sättet är att överföra DSD-signalen utan DoP vilker interfacet Asio gör. Detta är inte problemet.
  • Oavsett hur DSD-signalen hamnar i dacen så skall den konverteras till en analog signal. Om man vill utnyttja hela potentialen av DSD så skall den konverteringen ske utan inblandning av PCM. Ett antal dacar klarar inte att gå från DSD -> Analog utan kör DSD -> PCM -> Analog. Därmed bryts Pure DSD-kedjan. Glöm DoP i sammanhanget. 
  • Pure DSD är en beteckning för att ingen PCM-hantering har skett av den ursprungliga analoga källan. I verkligheten handlar detta enbart om gamla masterband eller inspelning, mixning och mastring som gjorts utan digital hantering med PCM. För nyinspelad musik de senaste 10-20 åren kan der inte handla om särskilt många inspelningar som är rent analoga. Det stora intresset är masterbanden på musik fram till ca 1980. 
  • DSD är inget mastrings-format. Mastring och mixning sker i PCM och då finns det ingen anledning att göra om den till DSD-fil. DSD används för att "kopiera" s a s. Om man då kopierar helt analogt material med DSD så ökar förutsättningarna att behålla ursprungsljudet.
  • Det finns tillverkare som menar att om man konverterar PCM till DSD64, 128 eller 256 så låter det mycket bättre. Bl a dCS. Jag ställer mig tvivlande till det. Men det kan det ju finnas olika meningar om. Det låter kanske annorlunda men det kan lika gärna vara en "filtereffekt"
  • Pure DSD handlar om att ingen PCM-signal har "smutsat" ner signalen i kedjan Analog -> DSD -> Analog. Begreppet Dop (DSD over PCM) har inget med det att göra.

Sammanblandningen mellan DoP och PCM-signal är ett vanligt missförstånd som drabbat många. Det finns flera sidor på nätet där olika avsändare är tydliga med att inte blanda ihop begreppen. Däremot används PCM-protokollet som en transportör av DSD-signalen. Uppfinnarna dCS förklarar det så här (även PS Audio och Computer Audiophile, JRiver med flera har sidor som försöker reda ut begreppen). 

The original idea for DoP was invented by dCS in 2011. It involves taking groups of 16 adjacent 1-bit  samples from a DSD stream and packing them into the lower 16 bits of a 24/176.4 data stream. Data from the other channel of the stereo pair is packed the same way. A specific marker code in the top 8 bits identifies the data stream as DoP, rather than PCM. The resulting DoP stream can be transmitted through existing 24/192-capable USB, AES, Dual AES or SPDIF interfaces to a DoP-compatible DAC, which reassembles the original stereo DSD data stream COMPLETELY UNCHANGED.

If something goes wrong and the data stream is decoded as PCM, the output will be low-level noise with faint music in the back ground, so it fails safely. This can happen if the computer erases the marker code by applying a volume adjustment.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Taxmannen said:

Sen är det väl faktiskt så att just privatkopiering betalar vi redan för i o m den så kallade kasettskatten som numera även omfattar hårddiskar, telefoner, minneskort med mera.

Redan där brakar det iväg eftersom kassettskatten beräknas per minut för analoga media men per MB för digitala. T.o.m politikerna driver alltså på utveckling mot LoFi.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en kanske okunnig kommentar, men bygger inte all digital teknik på en matematisk beräkning om hur den ursprungliga signalen såg ut? Därmed kan man väl aldrig tala om en direkt kopia, utan ett beräknat närmevärde om hur ursprunget såg ut, dvs inte helt identisk med densamma. I fråga om inspelningar så har jag aldrig hört om rent digitala mikrofoner. Utan här omvandlas den första analoga signalen till digital via en a/d omvandlare och lagras i något form av digitalt medium. Dvs två matematiskt beräknade steg från det analoga ursprunget. Nästa steg ytterligare en d/a överföring och då ännu ett matematisk beräknat steg. Jämfört med ren analog inspelning via en bandspelare som spelas upp via en analog kedja av förstärkning och högtalare så är det fortfarande ett original dvs ursprungssignalen om än kanske förvanskad på annat sätt. Dynamiskt begränsad, distorsion, adderad med bruskomponent eller banddropouts, kanske?. Skulle vara intressant att kunna göra en direkt jämförelse mellan dessa två olika inspelningar om inspelningen skulle gjort parallellt med ren analog teknik eller rent digitalt.  Frågan är hur en analog kopia ser ut idag, sannolikt en kopia av en digitalt lagrad källa som överförs till en bandkopia?

Därmed inte sagt att den digitala lagringen skulle vara kvalitetsmässigt sämre, men det är inte en direkt kopia utan en beräkning om hur den ursprungliga signalen såg ut. Och sannolikheten är att det sker en ny beräkning varje gång man lyssnar på nytt till en digitalt lagrad källa. Eller är jag ute och cyklar?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...