Jump to content

Rekommendera lite "cool" jazz..


osgorth

Recommended Posts

401193431893.jpg

17 hours ago, osgorth said:

Grattis, du vann precis tråden. Härlig platta! :app:

Jag bockar och bugar, och fortsätter digga!

Tack! Även om jag inte visste att det var en tävling. Känner mig som en "vinnare" i alla fall när man påverkat någon att lyssna på en favorit. Just Oscar plattan är lite speciell för mig då jag introducerad jazzen till en room-mate till mig med den plattan. Plötsligt en kväll så sa han - "kan du inte spela den där jazzplattan igen?". Yes! tänkte jag ;-)

Vill man ha lite hårdare "partysväng" med Latin/Samba-feel á la Soul-jazz kan man med fördel spela pianisten Ramsey Lewis "Goin' Latin" på Cadet 1966. Här får du hela kitet med Liveblås, handklapp, bongos, glada tillrop och tom lite softa stråkar där det hela inte tappar fokus och sväng. Ramsey är en grym pianist och här sträcker han ut i bästa Boogaloo-stil ;-)!

Jag kan inte nog säga hur mycket det svänger! LPn hittas konstigt nog väldigt ofta i amerikansk press i platthandeln. Jag tror man importerade lite väl många ex av just denna skiva av oklar anledning. 

http://www.popsike.com/pix/20160922/401193431893.jpg

Edited by shaft
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, osgorth said:

Grattis, du vann precis tråden. Härlig platta! :app:

Jag bockar och bugar, och fortsätter digga!

Va! Var det en tävling?:unsure:

Jag som inte ens kommit ur startblocken! :D

Här kommer ytterligare en favoritpianist i den mer moderna skolan!

Kettil Björnstad; Floating. Med Palle Danielsson och Marilyn Mazur.

https://www.youtube.com/watch?v=QAQmBVPi3Ec

Tyvärr är Youtube-inspelningen en katastrof med en totalt ohyfsad publik som inte fattar att man skall hålla käften när det spelas vacker musik.

Inspelningen på skiva är betydligt bättre och ett mästerverk.

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, shaft said:

401193431893.jpg

Tack! Även om jag inte visste att det var en tävling. Känner mig som en "vinnare" i alla fall när man påverkat någon att lyssna på en favorit. Just Oscar plattan är lite speciell för mig då jag introducerad jazzen till en room-mate till mig med den plattan. Plötsligt en kväll så sa han - "kan du inte spela den där jazzplattan igen?". Yes! tänkte jag ;-)

 

Ja du har så rätt.

Det är verkligen roligt att dela med sig av bra musik. Jag är uppvuxen med musiktokiga föräldrar som pepprat mina öron med allt sedan jag var nyfödd. Inte påtvingande, mer passivt självklart, inga krav. Mycket konserter med klassiskt och jazz och musik hemma. Jag är uppriktigt tacksam över allt de visat mig även om jag inte fattade det då. När jag satt vid pianot och hatade min läxa gjorde jag egna låtar. Nu i vuxen ålder hör jag att det är jazziga. Jag borde jobbat mer med det. Det är oerhört kul, men jag blev aldrig bra nog. För lite ambitioner på den fronten då.  Jag kan ibland höra låtar och artister jag känner igen som jag inte hört sedan jag var liten, men det startar känslor och minnen sedan den tiden och man gör en tidsresa i minnen. Det makalösa med musiken är att det är tidsmaskiner för den som lyssnar men också får det man lyssnar till. En för längre sedan död musiker kan stå där i vardagsrummet och berika dig med sina talanger. Jag vill verkligen göra samma sak för mina barn eftersom musik kan berika livet så mycket. Jag har inte prackat på mina barn någon musik (förutom raka motsatsen med melodifestivalförbud) men den har hela tiden funnits musik och obegränsad tillgång till det. När min då 15 årige son ligger slött och sjunger på Nina Simone- och Randy Crawford-låtar i båten när vi långsamt guppar fram blir jag innerligt glad. Hans sätt att välja musik med kvalitet är intiutiv. Jag tror det beror på den breda exponeringen han fått så att han lärt sig  och ser skillnaden på  Måns och Miles. För det ÄR SKILLNAD!!! Då går ju musiken faktiskt fram till dem och de kommer att ha glädje med det hela livet hoppas jag. Så att inspirera mina barn och även vänner är jättehärligt, särskilt när jag får positov feedback på detta, även om den är omedveten. 

Föresten! Man får gilla Måns, men det är synd om man gör det för att man missat Miles.

Link to comment
Share on other sites

Om jag får gå lite off topic så är musik verkligen en kraftfull tidsmaskin som Apexorca var inne på. Är sängliggande för andra veckan nu (ohyggligt tråkigt) så jag slölyssnar på Tidal (trots tjut å vissel i öronen) och inser att mina ungdomshjältar Wasa express och Hansson de Wolfe United finns där. Jag tror jag nötte ut mitt Akai kassettdeck nästan enbart på dom. HdWU kan ju vara rätt coola, WE not so much...

Så det kan ju vara ett tips, leta bland minnenas sorl (ehum) och se vad som dyker upp.

Just nu funkar dock Lee Ritenour bäst, ganska cool gitarrbaserad jazz som lindrar huvudvärken lite.

Han har även samarbetat med Dave Grusin, piano.

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

On 2017-05-03 at 17:18, byZan said:

Offtopic: han man göra markering typ @osgorth på något sätt automatiskt med lite code ala dataspråk?:Thinking::schild_help:

När du skriver @ByZan i ett inlägg så kommer det i alla fall hos mig upp en liten pop-up ruta. Om du då klickar på ByZan i den så ändras det vips till @byZan och ByZan får en notis om att han är omnämnd i en tråd. Du behöver inte koda en endaste rad :app:

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, new order said:

Men Jan Johansson då? Hans jazz på svenska är ju helt underbar och kanske något av en favorit för mig när det gäller jazz. Låter dessutom riktigt jäkla bra på cd.

Given klassiker som måste finnas i varje jazzintresserads diskotek. Läser just om denna och andra skivor som inspirerats av svensk folkmusik som Bengt-Arne Wallins Old folklore in Sweden modern och Jan Johansson, Bengt-Arne Wallin, Georg Riedel och Bengt Hallbergs Adventures i jazz och folklore. Den senare med inslag av autentiska inspelningar från dåtidens inventering av gammal svensk folkmusik som SR gjorde under 50 och 60-talet. Bl.a. Måns Olssons trall av Lapp-Nils Polska.Här är det knätofs så det förslår. Kan också rekommendera Lars Gullins Fäbodsjazz och Dannys Dream, som känns mer modern trots att den gavs ut i slutet av 1950-talet och  början av 1960-talet.

Jazz på ryska och Jazz på ungerska kan också rekommenderas.

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Taxmannen said:

När du skriver @ByZan i ett inlägg så kommer det i alla fall hos mig upp en liten pop-up ruta. Om du då klickar på ByZan i den så ändras det vips till @byZan och ByZan får en notis om att han är omnämnd i en tråd. Du behöver inte koda en endaste rad :app:

@Taxmannen tack för uppdateringen, snart hacker tror jag:icon_smile_cool:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Apex - keep up the good work! 

 

Min 15-åring är mer inne på Pink Floyd, men det är ju också "kvalitet" i min bok. Min tjej gillar numera klassiskt och opera - det är glädjande ;-)

 

Det går i princip alltid musik hemma...inte så högt men det går in någonstans tror jag. Och visst får man gilla Måns även om Miles är "Ahead" hos mig ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Vox said:

Tror att trumpetaren och storbandsledaren Maynard Ferguson nämndes tidigare. Jag lyssnar just nu på albumet "Live at Jimmy's" och det svänger sanslöst bra. Storbandsjazz när det är som bäst.

Toppenplatta! Finns mycket bra med Ferguson. Allt ifrån 50-talet på Roulette till Rocky-låten "Gonna Fly Now" på Columbia-skivan "Conquistador". Klart underskattad fusionplatta med många bra låtar som är världsklass!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...