Jump to content

HembioConsult spelar med High End Dynaudio


Apexorca

Recommended Posts

Sedan några år har Lennart på HembioConsult svängt om och blir nu mer och mer en HiFi/High End försäljare. Hembion finns kvar i ett rum och det går inte av för hackor, men i övrigt är det muskåtergivning ända in i yttersta High End-segmentet som gäller.

Först fick vi höja blodsockret med bubbel och käk.

_49U9534.jpg

Relik från hembiotidens glansdagar. På den tiden satt det en projektor här...:icon_smile_cool:

_49U9568_1.jpg

Men väl inne i biorummet fanns det mycket aktuellt hembiogodis, men det var inte därför jag var här.

_49U9572.jpg

 

Det var istället dags för en mycket intressant föreläsning/demo av Dynaudio. Dynaudio har ju utvecklats, förfinats och har stora planer.  Kinesen som numera äger Dynaudio öppnar lädret och öser in pengar. 

 

Först en mycket intressant föreläsning om Dynaudios planer och det unika 13x13x13 m stora rum där Dynaudio mäter sina nya högtalare. Meningen med detta rum är att det skall efterlikna normala lyssningsförhållanden bättre än traditionella mätrum. Denna ide går jag verkligen igång på och har faktiskt rätt länge ifrågasatt de gamla typen av döda rum för att utveckla högtalare i. 

_49U9560.jpg

 

_49U9561.jpg

Denna halvcirkel och högtalarnas placering kan justeras oändligt mycket.

Detta ihop med att Dynaudio bygger sina egna membran mm gör att de kan ha en ovanligt god kontroll på de egenskaper man vill ha. Något Michael Cordt ideligen återkommer till är hur viktigt det är att diskanten inte blir hård ljudmässigt. Det är därför Dynaudio bara spelar med Soft dome på alla sina högtalare. Den blir upplöst och fin utan att bli hård. Diamant och Beryllium är verkligen inget för Dynaudio menar Michael. Varje modell hos Dynaudio har specialdesignade membran för att optimera just denna unika modell det kanske inte är jätteovanligt men Dynaudio har alltså bättre förutsättningar att snabbt och lätt kontrollera att de får de egenskaper man vill eftersom man har bästa möjliga kontroll på produktionen och utveklingen.

Här lyckas Michael berätta om 2 högtalare i nya Countourserien samtidigt. Världsklass.

_49U9567.jpg

För att en diskant hos Dynaudio skall  bli så bra med de snäva toleranser som krävs för att den får sitt i deras toppmodell Evidence Platinum behöver de producera 1000st och en av dem blir bra nog. Som tur är slänger de inte resten utan de hamnar i enklare modeller.

Just nya Contour serien fångade min uppmärksamhet lite utöver det vanliga på HiFi Stället nyligen och tog därför tillfället i akt att höra på dem igen här hos HembioConsult. Här spelades det med rör från ARC och ett helt ställ med kablar från Nordost.

_49U9562.jpg

Karaktären på ljudet från Contour 60 är verkligen i min smak. De lite större baselementen tror jag är viktiga för detta. Basen är snabb med hård kärna som den skall, men har nu en större kropp och fyller ut musiken mer. Frekvenser uppåt verkar få nytta av detta. Det låter mer kött och blod och avslappnat men samtidigt mycket bra upplösning och snabbhet. Jag kan inte för mitt liv förstå vad som skall kunna konkurrera i detta prissegment och en bit uppåt. I alla fall inte med min smak. Jag är grymt imponerad. Just i dag var högtalarna inställda så att hela åhörarskaran skulle höra bra och en tätare placering hade ytterligare förbättrat ljudet i sweet spot, men det gick inte att värja sig för kvaliteerna som det redan var.

 

Två basreflexer bakåt en där uppe och en där nere.

_49U9570.jpg

 

_49U9571.jpg

 

Helfigur.

 

 

 

_49U9563.jpg

 

Vi fick naturligtvis känna och klämma på lite membran och det som slår mig är hur mjuka Dynaudios membran är. Det finns flera tillverkare som menar att det är otroligt viktigt att membranen är styva och visar detta genom att pressa- och tom ställa sig på dem. Jag ställde frågan till Michael om hur Dynaudio tänker med detta och så klart tycker inte Dynaudio detta är lika viktigt och menar att det likväl inte blir distorsion med deras membran och att denna överdrivna styvhet istället kräver membranmaterial som inte låter musikalsikt. Dynaudio räknar mäter och har många lyssningsövningar med de ingenjörer som utveckar deras högtalare. Denna grupp har sedan kineserna tagit över mångdubblats och det skall vara en anledning till att nya Contour tagit en ny riktning i ljudet från de tidigare.

Högtalaren är mycket lättlyssnad och inget sticker ut och förstör koncentrationen på musiken. 

Frontplattan är i aluminium som frästs i ett stycke. Stabil och tung.

 

_49U9565.jpg

 

 

Evidence Platinum står permanent hos HembioConsult och det är tydligen unikt, för i alla fall i Sverige går det inte att höra dem i någon annan butik.

Det spelades på fina Moon prylar med Nordost ...

_49U9535.jpg

 

 

 

och eftersom Lennart numera är HiFi-nerd och fattat att vinyl låter oslagbart spaler han naturligtvis på en fin skivspelare från Pro-Ject. Signature 10  heter modellen och är den näst fetaste. Pro-ject demas även hos WOM i NY på sina system med Sonus faber, McIntocsh och ARC . Spelarna är makalöst fint byggda och låter bra.

Ortophon Cadenza Black grävde djupt i vinylspåret.

_49U9536.jpg

 

Läcker arm.

_49U9538.jpg

 

Knappar.

 

_49U9539.jpg

 

_49U9583.jpg

 

På sedvanligt vis skall allt användas i Nordosts stora sortiment så att man inte missar några godbitar i musiken.

 

_49U9578.jpg

 

_49U9579.jpg

 

Men vad är en bra rigg utan bra musik? Det lät otroligt bra med nya Depeche Mode. Här visar Platinum verkligen vilken kontroll de har. 

_49U9584.jpglir  

 

Temptation har 2 mellanregister och 2 diskanter som placerats på ett sätt som Dynaudio menar släcker ut spridningen uppåt och neråt vilket dramatiskt minskar de negativa 1a reflexerna från tak och golv. Å andra sidan ger detta en effekt som blir tydlig då man duckar eller reser sig. Sweet spot ligger rätt snävt i höjdled men ökar med avståndet. Detta fick vi prova och det var lätt att upptäcka.

_49U9577.jpg

 

För att få en bra boten i en högtalare behövs volym i lådorna och det skapar Dynaudip genom att göra högtalaren ffa hög. Djupet är inte påfallande på sammavis...

 

_49U9551.jpg

 

...och smal som en "cat walk" modell.

_49U9550.jpg

 

Evidence Platinum är reptilsnabb och korrekt men andas inte lika lätt och luftigt i basen som Contour. Här är brådjup bas men fyller inte ut lika mycket. De märks uppåt i registren där det blir slankare karaktär på instrument i tex mellanregister. Visst spelar rummet in, men en stor högtalare skall klara stora rum tycker jag. Det är grym kontroll och ren presentation. Man blir inte lyssningstrött trots att det ibland spelades nära gränsen till vad systemet mäktade med. Lite för stark ljudvolym för att systemet skulle presser på topp var det. Platinum är lite mer ren HiFi än Contour som är mer musik. Nu skall vi ju inte jämför dem rätt av. Det är olika konstruktioner i helt olika prisklass och de har olik karaktär så ytterst är det ändå tycke och smak som avgör. Så klart har Evidence kvalitéer som vida överstiger Contour, men i ren och skär spelglädje är det inte lika stor skillnad. 

Om Dynaudio kommer med en högtalare som Platinum byggd med samma ljudideal som Contour med större basmembran kommer den säkert att bli en med min smak makalöst attraktiv musikförmedlare.

Trots munkavle på Dynaudios demonstratörer Sebastian och Michael, gick det att läsa ut att det så klart kommer att hända mycket med modellprogrammet... München mässan lär inte bli en besvikelse i Dynaudios olik rum tror jag.

 

Helt nya Focus XD visades också. Det var en prototyp som inte var helt färdig förstod jag. Det var visst lite byggtekniska detaljer kvar att få ihop.

 

_49U9574.jpg

 

Jag har hört föregångaren och detta var ett påtagligt kliv framåt och även här blev jag imponerad, betydligt mer än med den tidigare modellen. Digitala förstärkare till varje membran och mängder med digitala lösningar för smidig användning finns här som sig bör.  En ovanlig lösning för att få ut den digitala signalen till högtalaren användes och funkar inte fungerar som en Dac. Jag tror Lyngdorff var inblandade i den tekniken (Mycket osäker på denna tekniks funktion, men resultatet var bra). Detta kan säker någon digitalt duktig forumskompis redogöra för vid behov.

 

 

 

 

 

 

 

Edit: skrev fel modell på Dynaudios höga modell . Korrigerat till Platinum.

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Som förtjust i Sonus faber måste jag bara visa några bilder på Amati i vila som stod i ett hörn på HembioConsult. Som med så mycket annat måste man se dem live för att verkligen fatta hur de ser ut. 

Innan designan verkligen sjunkit in kan jag säga att jag saknar den bakåtlutade stilen de tidigare Amati hade . Finishen är otrolig precis som vanligt på dessa Sf, men jag hade velat se en grafitfärgad modell också och en valmöjlighet utan det blanka runt membranen för att det skulle vara optimalt för mig.

_49U9552.jpg

_49U9553.jpg 

 

Plattan på toppen gör att man kan använda högtalaren till världens dyraste coaster för tex ett champagneglas. :D

 

_49U9559.jpg

 

Lyssna får jag göra en annan gång.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Extremt vackra bilder, som alltid . .. fattar inte hur du lyckas få så bra inomhus.

Helt klart har Dynaudio lyckats med nya Contour serien. . .RIKTIGT bra till o med, har som du väldigt svårt att se vad som skall slå dessa i klassen under 100k . . o faktiskt en bra bit över.

Dynaudio har helt klart "muskler" som få andra tillverkare har . . att göra allt själva samt att erbjuda hela spektrat av högtalare har sina fördelar .

 

Vet inte om det ändrats men Hifistället har väl historiskt alltid haft STORA Dynaudio hemma, även toppmodellerna

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

Det är verkligen jättekul att Dynaudio "är tillbaka" s.a.s. :)

Mitt första steg till high-end hette Dynaudio Contour 3.3, som då det begav sig drevs av en Krell KAV-300i med matchande KAV-250CD, kablat med (då) väldigt exotiska Nordost Red Dawn. Det var tider det. Glada 90-talet (-98 tror jag?), och jag hade just upptäckt goa trance.. Krell och Dynaudio har ett alldeles speciellt ställe i mitt hifi-hjärta ända sedan dess. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, thli72 said:

Extremt vackra bilder, som alltid . .. fattar inte hur du lyckas få så bra inomhus.

Helt klart har Dynaudio lyckats med nya Contour serien. . .RIKTIGT bra till o med, har som du väldigt svårt att se vad som skall slå dessa i klassen under 100k . . o faktiskt en bra bit över.

Dynaudio har helt klart "muskler" som få andra tillverkare har . . att göra allt själva samt att erbjuda hela spektrat av högtalare har sina fördelar .

 

Vet inte om det ändrats men Hifistället har väl historiskt alltid haft STORA Dynaudio hemma, även toppmodellerna

Tack. Kul att du gillar bilderna. Det glädjer mig.

Lite har jag upptäckt hur jag skall fota efter alla år med demonstrationer med HiFi. Tyckte under lång tid mina bilder var tråkiga och bara dokumenterande. jag fotar för att det är kreativt och då vill jag försöka vara krativ. Det går att ta bra kreativa bilder med blixt och få rätt bra bilder. Det gjorde jag en period. Hade dessutom zoom, sedan flera olika fasta linser men nu använder jag bara 50mm till allt utan blixt. Det begränsar samtidigt som man får vara lite mer kreativ för att få med det man vill. Om man kör med längre slutartider och "fryser bilden" med den korta blixttiden får man mer baggrundsljus med i exponeringen och mer djup i bilden, men jag gillar inte det lika bra. Jag anpassar mig istället till det befintliga ljuset både med fotovinklar, exponeringens tid och bländare och ISO mm. Bilderna blir dessutom lite mer unika utan blixten. Blixtbilderna gör att allt ser likadant ut och blir lite ointressant i dessa sammanhang. Fotografera betyder typ "måla med ljus"  och att använda en blixt rakt framifrån dödar ibland det målande i bilden. Man ser en bild med ögonen och tar en blixtbild och så är det inta alls samma bild längre. Kanske bra som ren dokumentation, men det är inte bara mitt mål med bilderna. De skall vara kul att titta på och vara aptitliga även om det som fotas inte är så kul. Det är mitt mål som trevande hobbyfotograf.

 

Jo, Hifi-Stället har en hel hög med Dynaudio och även stora modeller, men inte Platinum. Tror dock den stod där för något år sedan.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, osgorth said:

Det är verkligen jättekul att Dynaudio "är tillbaka" s.a.s. :)

Mitt första steg till high-end hette Dynaudio Contour 3.3, som då det begav sig drevs av en Krell KAV-300i med matchande KAV-250CD, kablat med (då) väldigt exotiska Nordost Red Dawn. Det var tider det. Glada 90-talet (-98 tror jag?), och jag hade just upptäckt goa trance.. Krell och Dynaudio har ett alldeles speciellt ställe i mitt hifi-hjärta ända sedan dess. 

Jag ger mig tusan på att det var roligt system att lyssna på. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Apexorca said:

Jag ger mig tusan på att det var roligt system att lyssna på. 

Skoja inte. KAV-300i är en av de roligaste hifi-komponenter jag ägt, någonsin. Visst har den en massa brister, men jisses vad den rockar. ;)

3.3:orna går inte av för hackor heller. Allt de behöver är väldigt mycket ström så svänger de så hela huset svänger med. De lät väldigt trötta om man hade mindre kompetenta förstärkare, minns jag.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, osgorth said:

Skoja inte. KAV-300i är en av de roligaste hifi-komponenter jag ägt, någonsin. Visst har den en massa brister, men jisses vad den rockar. ;)

 

Jag har ägt en sådan och håller med till 100%. 

Link to comment
Share on other sites

Focus XD serien är egentligen sjukt smart. . bara två högtalare o deras "hub" . . sen kör man Spotify Connect via denna hub som man gömmer någonstans. . den skickar sen ljudet trådlöst till högtalarna.....INGET mer behövs, riktig "visa inte frugan produkt" ;) . . "varför har vi alla slutsteg, försteg o allt annat bröte i rummet när man klarar sig med ett system som Focus XD + HUB?!? " haha

Link to comment
Share on other sites

Kul att läsa om mitt märke från någon "annan" än mig själv... :thumbsup:

En liten korrigering dock. Det är Evidence Platinum du lyssnat på. Min modell heter Temptation (med 17 cm basar) och överst i hierarkin tronar Evidence Master ( med 20 cm basar). Mastern är dessutom byggda som tre separata lådor som kan justeras separat i ljupled. Evidence Platinum (18 cm basar) är den senaste som ligger mitt emellan. Kablaget och delningsfiltret, utöver basarna är också uppgraderade plus att aluminiumpartiet där mellanregister och diskant sitter är svarteloxerad.

Jag hade en diskussion med Dynaudio om eventuella ljudliga fördelar att gå upp till Platinum. Svaret var ljudtrycket och 1 ytterligare hz djupare. Det nya delningsfiltret är främst för att det är nya basar. Diskant och mellanregister är de samma. De menade att i mitt rum skulle skillnaderna bli minimala om ens några. Däremot om jag hade ett lyssningsrum på 60-70 m2 eller mer...

Så jag behöll de jag har och är fortfarande mycket nöjd efter 6-7 års spelande.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Lite har jag upptäckt hur jag skall fota efter alla år med demonstrationer med HiFi. Tyckte under lång tid mina bilder var tråkiga och bara dukumnterande.

Ja, jäklar - det var huvudet på spiken! Då finns det med andra ord hopp om mina bilder också om sisådär 5-10 år ;)

Tack för trevligt besöksreportage och fin-fina bilder som vanligt :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Stort tack!

Kanonbilder :mm:

 

2 hours ago, Apexorca said:

Temptation har 2 mellanregister och 2 diskanter som placerats på ett sätt som Dynaudio menar släcker ut spridningen uppåt och neråt vilket dramatiskt minskar de negativa 1a reflexerna från tak och golv. Å andra sidan ger detta en effekt som blir tydlig då man duckar eller reser sig. Sweet spot ligger rätt snävt i höjdled men ökar med avståndet. Detta fick vi prova och det var lätt att upptäcka.

Diskanterna är delade olika också. Den nedre är delad uppåt vid 8 kHz tror jag, medan den andra fortsätter i all oändlighet :)

Måste vara en grannlaga uppgift att få kontroll på fas och spridning från två element vid så höga frekvenser. Men Dynaudio vet tveklöst vad de håller på med.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, calle_jr said:

Diskanterna är delade olika också. Den nedre är delad uppåt vid 8 kHz tror jag, medan den andra fortsätter i all oändlighet :)

Stämmer för Temptation. För Platinum har man höjt till 8,500 Hz.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Helt nya Focus XD visades också. Det var en prototyp som inte var helt färdig förstod jag. Det var visst lite byggtekniska detaljer kvar att få ihop.

 

_49U9574.jpg

 

Jag har hört föregångaren och detta var ett påtagligt kliv framåt och även här blev jag imponerad, betydligt mer än med den tidigare modellen. Digitala förstärkare till varje membran och mängder med digitala lösningar för smidig användning finns här som sig bör.  En ovanlig lösning för att få ut den digitala signalen till högtalaren användes och funkar inte fungerar som en Dac. Jag tror Lyngdorff var inblandade i den tekniken (Mycket osäker på denna tekniks funktion, men resultatet var bra). Detta kan säker någon digitalt duktig forumskompis redogöra för vid behov.

Den här musikförmedlaren står hemma hos mig. Men vad jag kan se är detta den tidigare versionen Dynaudio 400 XD, som nu heter 30 XD! Den nya har svarta infattningar runt elementen och svart dioddisplay på alla kabinett-versioner! Men detta spelar ingen roll då både den tidigare versionen och den nya har fått en ny mjukvara, som är en haksläpps upplevelse jämfört med tidigare mjukvaran! Så jag gissar att Apexorca har lyssnat på den tidigare versionen med ny mjukvara, men ja, du har rätt i att det är stor skillnad i ljudupplevelse. Men rätta mig om jag har fel. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Muffin said:

Den här musikförmedlaren står hemma hos mig. Men vad jag kan se är detta den tidigare versionen Dynaudio 400 XD, som nu heter 30 XD! Den nya har svarta infattningar runt elementen och svart dioddisplay på alla kabinett-versioner! Men detta spelar ingen roll då både den tidigare versionen och den nya har fått en ny mjukvara, som är en haksläpps upplevelse jämfört med tidigare mjukvaran! Så jag gissar att Apexorca har lyssnat på den tidigare versionen med ny mjukvara, men ja, du har rätt i att det är stor skillnad i ljudupplevelse. Men rätta mig om jag har fel. 

Jag har lyssnat på den gamla modellen tidigare. Sebastian på Dynaudio demade den på min bild ovan , som var någon slags "förserie" som inte var helt klart ihopbyggd med ytan  mm, mm,  men ljudmässigt är den samma som den kommer att bli.  Det du ser som krans runt membranen som inte ser helt svart ut är nog effekten av små spotlights som de placerat ut.

Det var ca 1,5 timmes demo och mestadels snack och jag tog inga noter, så jag kan ha missat något. Men jag är rätt säker på att den vi lyssnade på var den helt nya modellen 30XD.

1 hour ago, calle_jr said:

Stort tack!

Kanonbilder :mm:

 

Diskanterna är delade olika också. Den nedre är delad uppåt vid 8 kHz tror jag, medan den andra fortsätter i all oändlighet :)

Måste vara en grannlaga uppgift att få kontroll på fas och spridning från två element vid så höga frekvenser. Men Dynaudio vet tveklöst vad de håller på med.

Tackar!

Jo, de nämnde detta lite löst. Det är något speciellt med delningen,  fas och avståndet mellan, som ger denna effekt se de. Jag tycker det verkar vanskligt och krångligt men de får uppenbarligen till det.  

Det måste bla vara därför de behöver så fruktansvärt snäva toleranser på diskanten. Men jag tycker ändå att det verkar som om man kompenserar på ett sätt som skapar ny problem man inte hade innan. Som princip tycker jag enkelhet är att föredra men det kanske är enkelt?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kul och läsa om dina intryck av Dynaudio! Grattis också till dina fina bilder! Man blir riktigt avundsjuk på bildkvaliteten, särskilt som jag själv sannolikt aldrig kommer att komma över reportagebildsnivån. Jag gillar bilder som beskriver produkter på ett enkelt och rättframt sätt så att man förstår vad som visas och kan man lägga till en extra  konstnärlig och kreativ dimension så är det en extra bonus.

Bra textmaterial så att man får en känsla hur det låter är också svårt men det lyckas du också med!

En liten korrigering rörande Sonus faber Amati homage så var ursprungsmodellen ståendes rakt upp. Sf Amati Anniversario lutande bakåt dvs modellen efter ursprungs Amatin. Sf är alltså tillbaka till ursprungsmodellens utformning. Timbre har ursprungsmodellen medan jag körde efterföljaren i mitt system under många år, men sålde när jag köpte Ktêman.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Tack Calm!

Jag tänkte på Amati Futura, men bara "Amati! kom med i texten. (Slarvigt)

Ja då har vi ytterligare en modell att räkna in bland Amatisarna!:thumbsup:

Den lutar mindre än Anniversarion.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Dynaudio tillbaka.

 

Sebastian på Dynaudio hade släpat med sig lite prylar igen. Dels lite nya smarta och rätt välljudande högtalare som sköter allt själva om man vill. Man behöver ingen padda eller så och den fixar smarta låtlistor åt dig så du bara slår på den och se vet den tillslut vet du gillar och spelar detta. Tydligen relativt träffsäkert.

_49U8426.jpg.93eff0bd5b62d70e807fbd8f6caf7053.jpg

 

Men det var inte därför jag var där. Det är för kanske Dynaudios mesta högtalare som konstruerades tidigt 80-tal och gjordes om på slutet av 2000-talet pga ett aldrig sinande intresse för denna modell. Den är besvärlig. Stor, 84db!!! vilket innebär problem att matcha mot "vanlig" elektronik, och extremt känslig för uppställning och sweet spot är sylvasst smal i alla leder. 

Sebastian och HembioConsult hade ägnat någon dag åt högtalarpacering tills sweet spot var bra. Det är värt omaket.

 

_49U8427.jpg.ac34530c0007ffbad8cbb1c28ae54e16.jpg

 

_49U8422.jpg.d3fa740fa636ea59d0bc44967cdc42be.jpg

 

Det var det verkligen. Att sitta på annan plats var inte i närheten så bra som sweet spot. Det lät riktigt bra i Sweet spot. Kanske är detta till och med det bästa jag hört från Dynaudio någonsin.

När jag sjunk lite djupt ner i soffan bakom sweet spot var det däremot inte innärheten. Har nog aldrig hört så stor skillnad på olika platser förut.

 

_49U8412.jpg.6a3a5aef97765aba3b1f807201d62236.jpg

 

_49U8411.jpg.af319af8a292ad51aeb80f1ca25647e2.jpg

 

_49U8414.jpg.f2831be9757c35ae68c66b06082abeb5.jpg_49U8415.jpg.829d2da36e4a885a50f546d5a9b364d7.jpg

 

_49U8413.jpg.c1e35b18792c795df7dcfccf9fca6654.jpg

 

 

 

 

Högtalaren har egen låda för basen.  Man pratar ofta om transparens i ljudbilden. Det stämmer här. Basen har 2 st 12 tummars varav en är inne i lådan. Basport en är neråt. Dessutom kan man se igenom högtalaren... Snacka om transparens.

_49U8417.jpg.b705160313cd6431fd3cc73696e358e2.jpg

 

Ingen biwire här inte.

 

_49U8420.jpg.621e75238d49ec9a8ff6f63bdb0463f3.jpg

 

Moon's elektronik, Nordost och Vinylsvarv från Pro-ject fick också kämpa hårt. Det med bravur.

Ingen dålig Moouppsättning.

 

_49U8423.jpg.109e65fb28abee3a16937253c8b263a7.jpg

 

De nya monoblocken 880M kostar en slant men är urstarka och jättebra. Det är helt uppenbart. Hörde  888 i München i våras Wilson Alexx och det var otroligt bra. Bland de bästa rummen det året. 880M är en bantad version som säkert kommer rätt nära i prestanda tror jag. Jag tror de hade en rätt stor del i denna musikupplevelse. 

Dynaudio har visst Moon att testa sina högtalare med och Moon har visst Dynaudio också så matchningen lär ju vara bra. Det är säkert så att båda Moon och Dynaudio så klart provar med andra märken också, men det säger ändå något. 

 

Nordostkablar och tillbehör som vanligt. I dag kablar ur Norse 2 - serien. Tyr 2. Kan tyckas enkla med tanke på övriga komponenters nivå. Men det lät mycket bra och då är det bra.

 

Mumma... Moon 880M

_49U8428.jpg.c8a54ba3bf1e3490d2146fad8628f3dd.jpg

 

 

Tack för denna härliga demo!

 

 

- Ja det är riktigt guld!

_49U8418.jpg

_49U8419.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Apexorca said:

Nordostkablar och tillbehör som vanligt. I dag kablar ur Norse 2 - serien. Tyr 2. Kan tyckas enkla med tanke på övriga komponenters nivå. Men det lät mycket bra och då är det bra.

 

Nu har jag inte koll på var övriga komponenter ligger i prisstegen, men 74 000 för 3m högtalarkabel är väl knappast att betrakta som lågbudget :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Taxmannen said:

 

Nu har jag inte koll på var övriga komponenter ligger i prisstegen, men 74 000 för 3m högtalarkabel är väl knappast att betrakta som lågbudget :icon_smile_cool:

 

Det håller jag med om, men på Nordosts stege är det mellanklass även om det är mycket pengar. 

Jag vet av egen erfarenhet vad som finns att hämta från några våningar upp. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...