Jump to content

Technics 1978/79


Recommended Posts

Det var ju fler än jag som blev inspirerade av det fina vintagesystemet på Sweetspot och jag hade ett svagt minne av att jag hade en broschyr liggande från tiden då det begav sig. Efter lite rotande hittade jag den i en hylla hemma och det var en nostalgitripp som hette duga att bläddra igenom en nästan 40 år gammal HiFi-broschyr. Jag lägger upp hela broschyren här efterhand om det är någon (mer än jag) som är intresserad :)

5905fb307c366_DSC_2632kopia.jpg.bc0b1a38546c60eef44fe8ec74bac72c.jpg

1.jpg

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Hur kul som helst. När det begav sig för dessa prylar var jag lite "anti-Technics". Jag "höll" på Kenwood och Luxman. Det enda rationella skäl för detta var nog att den butik jag höll till mest i hade dessa som huvudmärken plus Thoréns, Akai, Nakamichi, Bose, AR, B&W, Celestion och några till. Technicsbutiken hade även B&O, Hitatchi och Sony om jag minns rätt. En annan hade Yamaha och Carlsson som huvudmärken, en fjärde JVC, Pioneer, Optonica, en femte Sansui osv. Bara i Kristianstad hade vi åtminstone 7 hifibutiker och 5 skivaffärer (exklusive Domus och Åhléns).

Rullbandspelaren RS 1500 är nöstan hetare idag än då. Mycket fin maskin som bl a calle_jr har. Opus 3 använder en RS 1500 som källa när de kopierar masterband. 

Link to comment
Share on other sites

Klart man hängde på Technics-vågen, även om det var en bit in på 80-talet. Synd att prylarna inte är komplett längre då jag sålde av en del för några år sedan.

Det som finns kvar (tror jag) lär vara i stort behov av service och lagning. Inte lätt att hitta reservdelar till ett gammalt Technics kassettdäck antar jag ?

Kul att få en glimt av det man en gång i tiden stod och trånade efter på Åhlens City's ljud & bild avdelning :)

Link to comment
Share on other sites

Man slås över den otroliga bredden i modellutbudet. Även om vissa modeller intogs in till Sverige så var det ändå väldigt många varianter för importör och handlare att hålla reda på! Här kommer lite receivers.

20.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

 

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vox said:

Om jag inte missminner mig så är mitt kassettdäck Technics RS-M15 från den tiden, men en sådan budgetmodell passade nog inte in i katalogen.

Ditt däck verkar ju vara väldigt likt RS-615, men jag vet inte riktigt vad som skiljer dem åt. Använder du det fortfarande?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Taxmannen said:

Mera kassettdäck... Var det något av dessa du hade @P-pan ?

Nej, det är nog en RS-M275X om jag tänker efter... lite osäker dock.

Skulle tro att den är från... låt säga 1983 eller däromkring.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-05-01 at 19:20, Taxmannen said:

Ditt däck verkar ju vara väldigt likt RS-615, men jag vet inte riktigt vad som skiljer dem åt. Använder du det fortfarande?

Nej, det är inte använt sedan mitten av 80-talet då det ersattes av ett Denon DR-M22 med dubbla motorer och tre huvuden.

Link to comment
Share on other sites

Jag är glad att jag sedan länge äger en RS1500. Just den modellen har faktiskt det lägsta bruset och brum jag någonsin kunnat mätta på, Maskinen är bättre än Nagra IV-S och säkert alla modeller av Studer, Telefunken och Ampex. Ni som har en RS1500, sälj den aldrig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...