Jump to content

Apexorca på kort besök på Sweetspot i Jönköping 2017


Apexorca

Recommended Posts

 2 timmar hemifrån ligger Jönköping. På kort varsel fattade jag och Bigblue beslut om att åka på Sweetspotmässan. Efter 1,5 timma var vi där... strax efter kl 10.00.

_49U9398.jpg

Efter som detta är en mässa med musik till salu på vinyl och Hifi demonstrationer tänkte vi inte låten någon lägga vantarna på plattor som bättre passar i våra egna backar. Så vi ägnade första delen åt det svarta guldet.

I ett sort rum som kunde haft minst dubbelt så många backar fanns vinylen.

 

_49U9401.jpg

 

Det blev en helt ok hög med några säkra kort, några troligen bra plattor och några roliga höftskott. Får se om de är roliga efter första lyssningen också... 

Här var högen på plats hemma.

_49U9478.jpg 

 

Första plattan snurrade när jag gjorde bilderna klara. Det var en 1a press från 1973. Ett spännande bolag med en multitalang som hade fingret med i alla syltburkar tex musikbolagsdirektör, ljudtekniker, inspelningstekniker, musiker (pianist), arrangör mm, mm, mm.

Han syns på omslaget ovan. Bolaget var dock kortlivat eftersom Gene själv var det... Synd.

_49U9480.jpg

 

Bra skick, ljud och musik. Ett lyckat köp. 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller själva mässan så blev det ett urval lite pga slumpen och de rum som "kom i vägen" blev föremål för avlyssning.

Börjar med mässans överlägset minsta system.

_49U9470.jpg

 

Det hade lite av -70-tals vintage över sig.

_49U9474.jpg

 

Naturligvis med sweetspot...

_49U9473.jpg

 

och en noga utvald toe in.

Ljudbilden sitter som en smeck.

_49U9447.jpg

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Sveriges svar på Syd Koreanen på Münchenmässan visade en Technics anläggning från -70-talet (i naturlig storlek). Det var inte de enklaste prylarna på den tiden.

_49U9461.jpg

 

_49U9467.jpg

Liksom hos Syd Koreanen i München undrar man vart all denna kunskap i hur man bygger spelglada anläggningar tagit vägen. Ibland tror jag konstruktörer uppfinner hjulet gång på gång utan att få dem runda och utan att se vad dessa fantastiska firmor redan gjort. 

_49U9462.jpg

Det lät kalastrevligt i detta rum.

 

Feta högtalarkablar...

_49U9476.jpg

 

När rullbandaren började snurra blev det än bättre.

_49U9463.jpg

 

Till och med kassettbanden lät bra!!!

_49U9468.jpg

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

VälLjud visade högtalaren Diapason Dynamis i bladkoppar som lackats omsorgsfullt.

_49U9452.jpg

_49U9448.jpg

 

_49U9451.jpg

 

Frågan är hur alla vinklar går. Avalon inspirerade?

_49U9449.jpg

Basport ner på bottenplattan.

Halva miljonen går dessa spektakulära skapelser lös på. Akkelis lånade ut elektroniken.

En tanke bra! Kvalar dessa in som stativare. De står ju som på stativare med fot och allt. Ser möjligheter för att lura någon som satt gränsen vid att  köpa "stativare".:D

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Akkelis egna rum var klassisk Akkelis uppställning. Avantgarde Acoustic Zero One , med horn inbyggda i kabinettet och 400watt bas förstärker i varje högtalare. Sedan blandades bla EAR och Devialet. 

_49U9438.jpg

 

_49U9439.jpg

Mellanregisterhornet sticker ut där bak. Förstärkaren syns nertill. 

_49U9440.jpg

Lite kreativitet... 

_49U9445.jpg

 

_49U9446.jpg

Potent och spännande högtalare detta tycker jag. Inte minst att fota. Alla dessa nya led lampor som spot-belysning blandat med ljus från fönster, lysrör och vanliga glödlampor gör att vibalanseringen kan ge grymt mycket olika kreativa nyanser i fotograferandet och allt detta ofta i samma bild. Tack för det! 

Dr Feickert Woodpecker som jag känner väl till spelar bra.

_49U9443.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Stylus tillhör de som i med min smak ofta gör bra demonstrationer där musiken står i centrum. Det är alltid en riktigt bra takt och tajming. Denna gång var inget undantag, har svår träningsvärk i foten efter att stampat takten i går i detta rum.

Eftersom vi Bigblue har utvecklat ett 6e sinne för pickuppinställningar senaste tiden gav han sig på denna Lyra Kleos och optimerade vinklarna. 

_49U9437.jpg

 

En mässa är för kort tid att fixa optimala inställningar men bra blev det.

Brinkmann Bardo snurrar på.

_49U9433.jpg

 

En stilig stapel med Moon som bands ihop med Nordost. Min gissning är att Nordost är en viktig kugge i stampataktenkänslan i Stylus demonstrationer.

_49U9415.jpg

 

_49U9422.jpg

Audio Physics Avantera är en ny modell som pimpats med fötter som är magnetiskt dämpade och som gör högtalaren avkopplad från golvet. Finns som apparatfötter också. 

_49U9426.jpg

 

Här förklarar Oscar hur de får uppbyggda.

_49U9425.jpg

En diskussion utbröt bland åhörarna om för och nackdelar, men någon sanning blev aldrig fastställd... Som vanligt får väl öronen bestämma tycker jag.

_49U9419.jpg

 

Mer moon och i detta fall effektsteget.

_49U9430.jpg

De är sobra och snygga tycker jag.

_49U9424.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tonkraft hade spänt bågen hårt och placerat en stor högtalare och elektronik från Legacy i ett rum. En typ av dipollösning från mellanregister och uppåt.

_49U9407.jpg

Spännande design med upplyst delningsfiler mitt i dipollösningen.

_49U9413.jpg

 

_49U9403.jpg

 

_49U9406.jpg

 

 

_49U9409.jpg

 

Återigen exempel på när olika ljuskällor med olika kvalitet på ljuset lyser upp samma sak. Härligt kreativa nyanser. Men svårt att fota. kräver orimligt mycket jobb vid datorn om man skall få till det med samma färgtemperatur. Man får helt enkelt använda sig av det till kreativitet istället.

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Heed var ett nytt märke för mig. Både högtalare och elektronik från det märket.

_49U9459.jpg

_49U9458.jpg

Spelade bla snett uppåt. En bra pressning på Bowies Life on Mars fick mig att njuta mycket.

Det som snurrade vinylen var...

_49U9456.jpg

 

...Soulines. Tror inte jag hört denna spelare innan men det var medryckande. Systemet spelade smått, men delikat och musikaliskt.

I Backarna stod riktigt mycket bra musik. Det hjälper till... eller hur!

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

 

 

Det var mitt lilla korta besök i Jönköping med en liten rapport om det och efter en snabbis på Max blev det hemfärd för att lyssna på musik. Inga bottennapp i skivhögen ännu. :)

... men jag glömde ett bra rum. Det första jag var i. Det kommer senare.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tillbaka. :icon_smile_cool:

Jo det var ju det första rummet vi var i som Lasses Hifi demade i. 

Produkter jag aldrig lyssnat på tidigare. 

En svindyr fransman, Neodio, stod för den digitala signalen och den kostade 200.000 kronor. För ca 1/10 del fick man förstärkaren  FAZZ ( osäker på namnet) och det var rör. Högtalarna var Trenner & Friedl med modellen  Pharoah. Det var musikalitet och roligt att lyssna. Trovärdig ljudförmedlare som  engagerade mig.

Entreq fick löpa linan ut med en massa strömprodukter och jag tror även möbeln.

_49U9400.jpg

Där var det slut. :D

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag gillade Lasses rum också, vi fick även en snabbkonsert på cello av Lasses kollega, mycket fint.

Mitt favoritrum annars var nog Buchardt Audio på bottenvåningen i huvudhuset, där blev jag sittande länge. Ofattbart hur mycket välljud man kan klämma ur en anläggning som inte ens kostar 25,000 kr inklusive allt!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Svanteborg said:

Jag gillade Lasses rum också, vi fick även en snabbkonsert på cello av Lasses kollega, mycket fint.

Mitt favoritrum annars var nog Buchardt Audio på bottenvåningen i huvudhuset, där blev jag sittande länge. Ofattbart hur mycket välljud man kan klämma ur en anläggning som inte ens kostar 25,000 kr inklusive allt!

Ja precis. Musikalitet och spelglädje behöver inte bli dyrt. Det fanns rum med prylar för miljonen som inte berörde. Vad skall man med högupplöst och teknik i det oändliga och massa fina mätvärden till om det inte berör. Det är ju musiken som skall vara bra. Men det är klart, är det dessutom speglat och musikaliskt är det nirvana.

Link to comment
Share on other sites

Tack Apex och ett stort tack för att du startade med :

23 hours ago, Apexorca said:

Sveriges svar på Syd Koreanen på Münchenmässan visade en Technics anläggning från -70-talet (i naturlig storlek). Det var inte de enklaste prylarna på den tiden.

Tycker det är ett bra drag av arrangören att ha en äldre anläggning/utställare som motvikt. De flesta foton jag har sett idag på Facebook är just på vintageanläggningen. Inte för att den var bäst utan ett bra inslag i allt allvar. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, UffeZ said:

Tack Apex och ett stort tack för att du startade med :

Tycker det är ett bra drag av arrangören att ha en äldre anläggning/utställare som motvikt. De flesta foton jag har sett idag på Facebook är just på vintageanläggningen. Inte för att den var bäst utan ett bra inslag i allt allvar. 

Jag håller med. Just det att de var så duktiga på HiFi på den vill jag framhålla. Dessa system har vissa egenskaper i musikpresentationen som jag tycker är viktiga för spelglädjen och musikaliteten. Vissa av dagens system, ibland riktigt dyra "fina" system, saknar detta. Jag tänker inte rangordna vad som lät bäst på Sweetspot eftersom jag inte såg så mycket, men av det jag hörde gjorde inte Technics bort sig alls. Det var jättehärligt att lyssna på.

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calle_jr said:

Tack Apex!

 

Fint system rakt igenom :mm:

Absolut. Men det var ett "bumligt" rum som inte gjorde det rättvisa, men som i många bra system går  att "höra igenom"  en del av det. Jag hörde fina kvaliteer.

Link to comment
Share on other sites

Tack för de fina bilderna på Diapason Dynamis! Rummet var ursprungligen tänkt att användas av Välljud men då de fick förhinder och inte kunde komma så blev det istället Transient Design som ställde ut i rummet med mycket kort varsel. Många missar detta helt naturligt då broschyren redan var tryckt. Och helt korrekt så kommer ju både LAMM monoblocken och EAR försteg från just importören Välljud (som vi lånade in av Akkelis, vem som äger dem låter jag vara osagt) så helt fel är det ju inte heller. Diapason, LAB12, Aqua och Cocktail mfl är dock mina agenturer som vi visade upp. Vi hade också ett mindre rum (102) där vi körde ett litet system med Diapason Neos högtalare. 

Appropå dessa avfasningar på högtalarna Dynamis (som många känner igen från Avalon) så hävdar Alessandro på Italienska Diapason att han var först av alla med dessa. Han började bygga högtalare redan 1985 och bara något år efteråt så släppte han en stativ-modell byggd i homogen valnöt med just dessa avfasningar på baffeln för att öka spridningen samt få mindre resonanser i baffeln. Men jag tror att dessa är de första riktigt stora högtalare han bygger med samma teknik och här har tagit dem till en helt ny nivå med "fasetter" eller diamanter som Alessandro kallar dem. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Transient Design said:

Tack för de fina bilderna på Diapason Dynamis! Rummet var ursprungligen tänkt att användas av Välljud men då de fick förhinder och inte kunde komma så blev det istället Transient Design som ställde ut i rummet med mycket kort varsel. Många missar detta helt naturligt då broschyren redan var tryckt. Och helt korrekt så kommer ju både LAMM monoblocken och EAR försteg från just importören Välljud (som vi lånade in av Akkelis, vem som äger dem låter jag vara osagt) så helt fel är det ju inte heller. Diapason, LAB12, Aqua och Cocktail mfl är dock mina agenturer som vi visade upp. Vi hade också ett mindre rum (102) där vi körde ett litet system med Diapason Neos högtalare. 

Appropå dessa avfasningar på högtalarna Dynamis (som många känner igen från Avalon) så hävdar Alessandro på Italienska Diapason att han var först av alla med dessa. Han började bygga högtalare redan 1985 och bara något år efteråt så släppte han en stativ-modell byggd i homogen valnöt med just dessa avfasningar på baffeln för att öka spridningen samt få mindre resonanser i baffeln. Men jag tror att dessa är de första riktigt stora högtalare han bygger med samma teknik och här har tagit dem till en helt ny nivå med "fasetter" eller diamanter som Alessandro kallar dem. 

Tack! Bra med kompletteringen och klargöranden. :)

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder och reportage. Tack för det!

Undras om det var samma Diapason högtalare som demades i Stockholm tidigare i vår?

Upplevde att de hade potential även om rummet inte riktigt lirade med den gången.

Hade gärna hört dem med Lammstegen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2017-04-23 at 00:04, Apexorca said:

Sveriges svar på Syd Koreanen på Münchenmässan visade en Technics anläggning från -70-talet (i naturlig storlek). Det var inte de enklaste prylarna på den tiden.

_49U9461.jpg

 

_49U9467.jpg

Liksom hos Syd Koreanen i München undrar man vart all denna kunskap i hur man bygger spelglada anläggningar tagit vägen. Ibland tror jag konstruktörer uppfinner hjulet gång på gång utan att få dem runda och utan att se vad dessa fantastiska firmor redan gjort. 

_49U9462.jpg

Det lät kalastrevligt i detta rum.

 

Feta högtalarkablar...

_49U9476.jpg

 

När rullbandaren började snurra blev det än bättre.

_49U9463.jpg

 

Till och med kassettbanden lät bra!!!

_49U9468.jpg

 

 

Tack För din recension! 

Jag sitter rent av och blir lite mallig... :-) 

Vi hade så fantastiskt roligt att jag hade svårt att slita mig för att gå runt i de andra rummen. Tack, alla!

 

P.S. Förlåt mig om jag nu har lite svårt att hantera funktionerna här i forumet. Är mest van vid andra s.k. "Sociala medier"... :-)

Om någon har specifika frågor till mig angående min Technics-samling, rekommenderar jag ett e-mail till thevintagemusicroom@gmail.com  .

Jag är av olika skäl ännu inte så aktiv här i detta mycket trevliga forum. Men idag var jag så nyfiken, att jag kom mig för att logga in...:unsure::icon_smile_cool:

Edited by SM5TTI Tord
Komplettering och rättning av text.
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, SM5TTI Tord said:

Tack För din recension! 

Jag sitter rent av och blir lite mallig... :-) 

Vi hade så fantastiskt roligt att jag hde scårt att slita mig för att gå runt i de andra rummen. Tack, alla!

 

Tycker du skall vara mallig :thumbsup: 
Följer dig på det sociala mediet och vet hur mycket arbete och tid du lägger ner på utställningen. Att även råka ut för haveri dagen innan mässan kan vara mer än man mäktar med ibland men det verkar som du löste det. 
Alla andra utställare är där för att marknadsföra och öka försäljning. Du är där för ditt och besökarnas stora nöjes skull, det är hedrande.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-04-22 at 23:24, Apexorca said:

 

Vad gäller själva mässan så blev det ett urval lite pga slumpen och de rum som "kom i vägen" blev föremål för avlyssning.

Börjar med mässans överlägset minsta system.

_49U9470.jpg

 

Det hade lite av -70-tals vintage över sig.

 

 

Hihi...! ^_^ Ja, det började med en alltför allmän sökning i "alla kategorier" på Tradera. En idé tog snart form, att presentera just mässans garanterat minsta system. Björn Hestner kommenterade, förmodligen helt korrekt, att det nog krävs "ett helt koppel terapeuter" för att få ordning på mig... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med lite snygga foton :) Nu har jag inte läst denna text nåt särskilt men hur var det med Sonus Faber? Var någon av deras modeller med på mässan? Det skulle vara kul om Apexorca kunde lägga upp någon bild på lite Sonus Faber. Dom är ju så vackra redan från början och det blir ju så läckert på bild oftast :) 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen från några dagars ledighet i Spanien och klart man kikar in på Euphonia för att se vad som är i görningen efter de dagarnas frånvaro från forumvärlden.

Reportage är alltid roligt. så tack Apex för denna:)

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...