Jump to content

Sweetspot i Jönköping 2017


Taxmannen

Recommended Posts

10 hours ago, Taxmannen said:

Tonkraft med Janne Ardstål i spetsen spelade på dom spännande Aeris från Legacy med den kombinerade dacen, försteget och delningsfiltret Wavelet, också det från Legacy.

 

Både ja och nej, Waveleten kommer faktiskt ifrån Lund. Men via Usa i detta fall.

Harryup

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, sprudel said:

Hyllning för fina bilder o trevligt reportage.:)

 

1 hour ago, LasseJ said:

Passar också på att tacka. Håller med om att det där Sea Sound racken var läckra.

 

1 hour ago, calle_jr said:

Tack för detta fina reportage!

Tack, tack! Jag har några bilder och rum kvar men det kommer i morgon!

Link to comment
Share on other sites

Tackar också. Du fyllde min luckor från mässan.  LP 12an skulle varit kul att lyssna på. För 300.000 måste det vara i absoluta världsklass på allt och inte bara spelglatt. Den tävlar mot extremt fina andra byggen. Jag var ju inte där, men ställer frågan (visst det har med tycke och smak att göra men ändå) :

- Var det världsklass på LP 12an?

Link to comment
Share on other sites

Burchardt Audio huserade i år i ett betydligt större rum än tidigare år, och det lät sympatiskt och trevligt. Det är ju som @Svanteborg var inne på väldigt prisvärda prylar. Tyvärr vet jag inte exakt vilka prylar det var spelade på.

Rummet var i princip kolmörkt, så jag får be om ursäkt för bildkvaliten. Sensorn på kameran fick göra sitt yttersta  för att det skulle bli någon bild alls eftersom jag inte hade med mig någon blixt. 20 mm, 1/20 s, f/2.8 och ISO 14400 talar sitt tydliga språk 

DSC_2604.thumb.jpg.e02b61a986acd73481ddcea67ccfc4f6.jpg

Link to comment
Share on other sites

I ett av de mindre hotellrummen hittade man Connaisseur-AV från Danmark som har många spännande märken i sitt sortiment såsom Kronos, Aurender, Vitus Audio och Estelon. Till Jönköping hade man tagit med sig elektronik i form av mediaspelaren Media One och den integrerade förstärkaren Integrated One från danska Alluxity och högtalare från tyska Gauder Akustik.

Snygga produkter som spelade fint, och med sin vita finish passar väl in hos dem som gillar "ljust och fräscht" (som jag t ex ;))

DSC_2637.thumb.jpg.8fc5f209e034e7aed4eb749d1fcec858.jpg

Edited by Taxmannen
Stavfel och förtydligande!
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Svanteborg said:

Det var deras modell S300 mk.2 som det spelades på, och ett för- och slutsteg ifrån Atoll. Källan var en Raspberry pi som styrdes från en iPad. 

Tack för det! När du påminner mig om det insåg jag att det var dom som skrivit upp på whiteboarden vad de spelade på. För att precisera ytterligare var det Atoll HD100 och Atoll MA100 förutom "hallonpajen" som utgjorde elektroniken :)

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Apexorca said:

Tackar också. Du fyllde min luckor från mässan.  LP 12an skulle varit kul att lyssna på. För 300.000 måste det vara i absoluta världsklass på allt och inte bara spelglatt. Den tävlar mot extremt fina andra byggen. Jag var ju inte där, men ställer frågan (visst det har med tycke och smak att göra men ändå) :

- Var det världsklass på LP 12an?

Visst, det spelade bra och jag gillar nästan alltid Rosso Fiorentino, men jag kan inte säga att det blev ståpäls direkt eller en hejdundrande stampa takten, så frågar du mig - nej, det var inte världsklass på skivspelaren med reservation då för att det var för mig många okända parametrar. Det är en poäng att man kan börja "billigt" och efterhand bygga på/uppgradera sin spelare när ekonomin tillåter, men för mig blir det lite "pimp my ride" över det ;):D

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Larsen var såklart på plats som vanligt med sina välljudande högtalare och elektronik från GamuT. John bytte högtalare sportigt utan att bryta musiken och Ola hängde nog på väggen. Den största förändringen till i år var väl annars att man spelade i rummet på tvären istället för på längden - det funkade det med :thumbsup:

DSC_2640.thumb.jpg.0a73b253ff8d249cb21f1b267429fe90.jpg

Link to comment
Share on other sites

Inne hos Lasses HiFi som hade ett av de större rummen hade man dukat up med två system. Det mindre systemet som var placerat på diagonalen i det ena hörnet, bestod av högtalare Russel K Red 50 som drevs av den läckra polska rörförstärkaren Titania från Fezz Audio. Signalkällan var en liten fin CD-spelare från TechnichsSL-C700. Rack Athena, kablar, jordning, vibrationskontroll och wraps från Entreq.

DSC_2616.thumb.jpg.10744b0a2333a092b0a635b676135626.jpg

DSC_2615.thumb.jpg.e335e24b4c7dc96656c1437016989fe1.jpg

Link to comment
Share on other sites

I den andra änden av lokalen var det ett betydligt större system med högtalare Pharoah från Trenner & Friedel, Förstärkare Silver Line Prestige från Fezz Audio (till vänster) och en Mira Ceti klass A single-ended rörförstärkare med 300B på torrdemo (till höger) - även den från Fezz Audio. Digitalkäla var en CD och en Dac (NR22 tror jag att det var) - båda från Nedio. Även här var härligheten placerad på ett Athena rack från Entreq, sammanbundet, strömmatat och jordat med delar ur Entreqs sortiment.

Det här relativt stora rummet brukar vara ganska knepigt att få att låta bra och jag lyssande bara på det stora systemet från en allt annat än en idealisk position, men det var ändå uppenbart att det hade inneboende kvalitéer!

DSC_2607.thumb.jpg.0a3c6235b9961609af81e200463bf9fa.jpgDSC_2610.thumb.jpg.f9b7ce7fb9fc6cd6af29a6e3f6c5b911.jpgDSC_2612.thumb.jpg.4c8b1f2dec8dd900f35aa83e0d90fd21.jpgDSC_2614.thumb.jpg.7a80777e11b75d3d494771fb00897cf5.jpg

 

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Min sista bild får representera ytterligare ett exempel på en liten svensk tillverkare som jag inte stött på tidigare. Harmony Design är ett litet företag från Kungsbacka som ändå har en imponerande bredd i sitt sortiment med allt från elektronik, till högtalare och kablar. Systemet som visades på mässan, charmigt i all sin enkelhet, består av deras instegsprodukter och hela systemet med dac D90, slutsteg A90 och högtalarna 105M såldes till ett mässpris på 45 000. 

Systemet spelade friskt, dynamiskt och levererade en förhållandevis komplett ljudbild med ett något oväntat djup - kanske beroende på att högtalarna var placerade relativt nära bakväggen.

DSC_2646.thumb.jpg.fe058a4c7ceb91c931fb5176741069c1.jpg 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, YYZ said:

Tack för att du delar med dig från mässan :) Någon anläggning som passade dig extra bra?

Oj, svårt - inte minst beroende på att mina öron inte var i sin bästa form, men om jag skall gå på var jag satt kvar längst, njöt och mest fokuserade på musiken så var det nog inne hos Akkelis och då så klart när man spelade vinyl :app:

Sen är det ju så att det system som jag tycker brukar vara bland dom bästa i Jönköping inte fanns på plats i år av någon anledning. Jörgen på Ultimate Sound & Music i Vimmerby brukar aldrig göra bort sig när han spelar på TAD - det låter alltid bra! Hoppas att han kommer tillbaka nästa år! :)

Link to comment
Share on other sites

On 2017-04-22 at 20:51, Taxmannen said:

Jag började hos Akkelis och Sonus Concordia. Där spelade man på högtalaren Avantgarde Zero TA som är en delaktiv högtalare där basen är aktiv med inbygd mätning/dsp/eq medan mellanregister/diskanten är passiv. Man utnyttjade funktionen under demon för att ta bort en baspuckel på 38Hz med ett smalt notch-filter samt höja nivån något runt 105 Hz - det verkade fungera bra tycker jag!

Digitalriggen bestod av Devialet och en streamer från Auralic. På vinylsidan spelades det på en Woodpecker från Dr.Feickert med en Audiospace pickup (missade vad det var för arm), EAR 868 försteg och EAR 534 slutsteg. Kablar såklart från Sonus Concordia!

DSC_2592.thumb.jpg.b6b913582905552788655c05465d5c57.jpgDSC_2594.thumb.jpg.a299a54351355078d8dd4748da84157c.jpg 

Bästa ljudet på mässan, är definitivt spekulant på ett par Avantgarde Zero TA.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, wege said:

Bästa ljudet på mässan, är definitivt spekulant på ett par Avantgarde Zero TA.

Usch ja!? Starkt beroendeframkallande. Jag har lyssnat till ett antal högtalare under lång tid i flera dagar i egenskap av sk utställare vid olika mässor. YG lämnade mig inte oberörd med tack vare prislappen kunde jag rent logiskt välja bort dom ur mitt habegär. Det var helt enkelt onåbart, enkelt att bara vifta bort trots välljudet. Andra ggr har ljudet hos en högtalare som jag lyssnat till under längre tid avslöjats, dvs brister eller saker som jag börjat störa mig på efter viss tid har gjort att jag inte känt ett direkt sug. Varje gång efter en sådan mässa har det varit skönt att sjunka ner i soffan framför mina Maggies 3.7. Denna gång var det på gott och ont annorlunda. Högtalaren växte i min aktning under helgen, framför allt i lugn o ro efter mässan. Habegäret växte i samma takt men jag viftade bort det med att jag nog skulle uppskatta ljudet hemma sen, det brukar ju vara så.

Det jobbiga var nu att denna högtalare ligger precis vid smärtgränsen för vad som är rimligt ekonomiskt för mig.....det är mao görbart, inte i dagsläget men innom en begränsad framtid.

Den bubblar just nu i mina nästan erotiska hififantasier....... 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte åka upp med våran el-hybrid bara för att få testa en Tesla och eventuellt provköra. Men det hanns inte med tyvärr. Hade nog inte varit helt omöjligt. Hade ju bara varit å be Ludwig på AudioNord att hoppa in bakom ratten om dom inte litar på en tjomme som mig :D Eller varför inte Balance-Ingemar... Skulle nog inte vara några större problem. Dom känner man ju väl till :D Men bättre lycka nästa gång...

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Taxmannen said:

Tveksamt om Ludwig hade gjort sig åmaket att komma till Jönköping enkom för det. Audionord deltog inte i år ;)

Audionord är inte distributör för Sonus faber och Audio Research längre. De har tagits över av Septon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...