Jump to content

Dansk dynamit vs. Fransk badrumsvåg (Aavik vs. Devialet)


octavia rs

Recommended Posts

Under eftermiddagen fick jag prova en Aavik i mitt system.

Kort genomgång vad som provades och vilka komponenter som ingår i anläggningen.

 

Elektronik.

Förstärkare: Devialet 440Pro och Aavik U-300

Källa: CD och Clearaudio Concept MC

 

Kablar.

Högtalarkablar: Cabledyne Premier Silver

Digitalkabel: Ansuz Signalz A  RCA

Strömkablar: Ansuz Mainz POM och A

 

Strömförsörjning.

Matning ifrån fasadmätarskåpet med 3G10kvmm kabel, Klangmodule och parallellfilter med varistorer och kondensatorer, kabel kopplad direkt i list via ELEC IEC kontakt.

Nätlist: Ansuz Mainz 8D

Devialet 440 Pro och Aavik matades via Ansuz Mainz POM kablar

CD matades med Ansuz Mainz A

 

Vibrationskontroll.

Ansuz Darkz D

 

Så till testet.

Jag valde att köra CD spelaren som transport och digital RCA ut som signal då jag ville ge förstärkarna samma förutsättningar, Devialet ska låta något bättre via AES ingången men då brist på vettig digital XLR kabel valde jag att köra RCA enbart.

Först ut var min Devialet 440 Pro (alla signaler upp-samplas till 384kHz internt och går via två DAC chip, max in är dock 192kHz)

Först körde jag lite så som jag gör i vanliga fall till Devialeterna ifrån datorn med Roon/HQ Player/AIR via ethernet för att få en referens och sen samma låtar via TAD spelaren då i form av hederliga CD skivor via den ena digitala RCA ingången. Skillnaden var till CD spelarens fördel vilket var kanske väntat men inte stora så jag är nöjd med att de inte var mer skillnad i detta fallet. CD spelaren gav något bättre botten och lite bättre ljudbild, musiken flöt på lite bättre kändes kanske lite mindre digital svårt att sätta fingret eller ord på det hela.

Sen bytte jag till Aaviken (alla digitala signaler upp-samplas till 200kHz, typ av avkodning/DAC chip är okänt för mig)

Samma låtar spelades då igen ifrån CD spelaren denna gång också via en digital RCA ingång på Aaviken. Kan direkt säga att Aaviken är i mitt tycke bättre än Devialeten jag har, den ger något mer kontroll i basen, fastare grepp om saker och ting. Musiken känns luftigare, släpper bättre ifrån högtalaren ger större rymd i ljudbilden om man nu kan beskriva det på nått sätt så via den digitala ingången vinner Aaviken, inga gigantiska skillnader de är de inte mer små skillnader här och där som gör att jag upplevde musiken som mer njutbar via Aaviken.

Men sist i testet bara för skojs skull kopplade jag in min skivspelare till Aaviken och de är här den bästa delen på en Aavik finns enligt mig, RIAA steget är bra och då menar jag helt otroligt bra har nog aldrig hört ett så tyst RIAA steg de är verkligen skillnad mot Devialeten som jag tycker brusar en del med Aaviken var de knäpptyst. Min skivspelare är långt ifrån något speciellt då vinyl inte är mitt primära medium så har jag valt att lägga lite mindre pengar på den första spelaren och se vad jag gillade det men inte fastnat helt för det men de kan nog ändra sig med en Aavik i anläggningen. Ljudet som kom ifrån min Clearaudio var bara så bra så man glömde nästan bort att man satt och utvärderade en förstärkare, vill nog påstå att min enkla Clearaudio lät minst lika bra om inte bättre än cd spelaren som digital transport.

Att ett inbyggt RIAA steg i en integrerad förstärkare kan vara så bra de är de nog inte många som tror på, kort sagt så är Aaviken en otroligt bra och väldigt välljudande förstärkare absolut den bästa integrerade jag hört och den kommer nog slå många separata enheter på fingrarna speciellt om man kör vinyl och vill slippa massa separata enheter och massa kablar. I mitt fall kommer en anläggning bestå av skivspelare, Aavik och en Sotm SMS-200 ethernet till USB endpoint, kablar till detta blir totalt sett en strömkabel till Aaviken och en USB kabel ifrån SMS-200 till Aaviken och mina befintliga Cabledyne högtalarkablar (min Clearaudio har fast kabel i armen, kan bli en ny Clearaudio med TT5 arm om mitt vinyl intresse tar fart).

Tiden får utvisa mitt val men ni som går i tankar på ny förstärkare rekommenderar jag er att lyssna på Aaviken och då gärna via vinyl :)

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Tack för detta test och fina bilder octavia rs.

Jättekul att läsa om det. Spännande även att din enklare Clearaudio låter lika bra eller bättre än dyrare TAD-digitalkälla. Även om alla inte gillar att jämför dessa helt olika medier så tycker jag ändå att det är intressanta observationer.

Jag har hört Aavik flera gånger men bara med Raidho. Verkar som Aavik funkar mycket bra med annat också. Säkert en riktigt bra produkt rätt igenom. Den får jag nog lyssna på i München i år igen.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Apexorca said:

Tack för detta test och fina bilder octavia rs.

Jättekul att läsa om det. Spännande även att din enklare Clearaudio låter lika bra eller bättre än dyrare TAD-digitalkälla. Även om alla inte gillar att jämför dessa helt olika medier så tycker jag ändå att det är intressanta observationer.

Jag har hört Aavik flera gånger men bara med Raidho. Verkar som Aavik funkar mycket bra med annat också. Säkert en riktigt bra produkt rätt igenom. Den får jag nog lyssna på i München i år igen.

Tack, något sparsmakat med mina kommentarer man inser sina begränsningar i att beskriva ljudet man upplever när man läser hur andra skriver här men men de är ju bättre än inget :blush

Min handlare hade upplevt samma sak med relativt billig skivspelare i sammanhanget ge ett otroligt bra ljud via Aavikens RIAA steg.

Jag skulle efter detta vilja påstå att i skaran Raidho/Aavik/Ansuz som ju i princip skapas av samma person så är elektroniken de bästa de gör och de passar utmärkt med andra högtalare än Raidho. Tror ju en del blir lite skeptiska när en högtalar tillverkare börjar göra elektronik men oavsett vad de sysslar med i Danmark hos dessa tre märken så är de otroligt duktiga på det de kommer på.

Link to comment
Share on other sites

Stackars glashylla ;) ser nästan vågat ut hehe.

Hur är känslan i volymkontrollen på Aaviken? stegad, mjuk, hård? . . . lite nördig fråga, men gillar en volymkontroll men känsla. . . o kan bilnördarna leta efter hur bildörrens låter när den går igen kan väl en hifinörd få gilla kontroller med bra känsla?

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, thli72 said:

Stackars glashylla ;) ser nästan vågat ut hehe.

Hur är känslan i volymkontrollen på Aaviken? stegad, mjuk, hård? . . . lite nördig fråga, men gillar en volymkontroll men känsla. . . o kan bilnördarna leta efter hur bildörrens låter när den går igen kan väl en hifinörd få gilla kontroller med bra känsla?

Haft tyngre saker i den så de är lugnt men som jag skrev de ska bort när racket byggs om....de är en kvarleva ifrån tider då kanske utseendet och WAF bidrog till mindre lyckade val..... :blush

Volymratten är inte stegad och ja mitt emellan hård och mjuk, rullar rätt lätt men känslan är där :)

Link to comment
Share on other sites

Kul att läsa om dina upplevelser octavia rs. Aavik är en förstärkare som utan tvekan hör till det översta skiktet. Att den dessutom har så pass välljudande tillbehör gör ju inte saken sämre. Jag har själv gått åt detta håll (less is more) och känner igen mycket av det du beskriver i upplevelsen då jag bytte till Gryphon Diablo 300. Vissa saker är lättare att "peka på". Annat handlar mer om att man helt enkelt njuter mer då man kopplar in A eller B. 

Är den på tillfälligt eller permanent hemlån :-) ?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, bigblue said:

Kul att läsa om dina upplevelser octavia rs. Aavik är en förstärkare som utan tvekan hör till det översta skiktet. Att den dessutom har så pass välljudande tillbehör gör ju inte saken sämre. Jag har själv gått åt detta håll (less is more) och känner igen mycket av det du beskriver i upplevelsen då jag bytte till Gryphon Diablo 300. Vissa saker är lättare att "peka på". Annat handlar mer om att man helt enkelt njuter mer då man kopplar in A eller B. 

Är den på tillfälligt eller permanent hemlån :-) ?

Ja "less is more" är de jag gillar och många med mig då just Diablo 300 och U-300 säljer väldigt bra just nu. Jag gillar att allt är i en låda, vissa tycker kanske de är tråkigt men jag tycker de är befriande att slippa fundera på alla olika prylar och kablar mellan dessa.

Visst Aaviken är dyr men vad kostar en separat uppsättning med försteg, riaa, dac och slutsteg med kablar till allt detta? Troligtvis mycket mer för att nå samma nivå som man kan med en Aavik. 

De blev ett tillfälligt hemlån då trycket på att låna hem den och behovet att ha den i butiken fick bestämma denna gången. Jag hade säkert kunnat låna den över en hel helg men de ville sig inte just nu då andra aktiviteter kom emellan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Akkelis Audio said:

Har du testat D1000 Pro mot din 440 Pro kombo? Den ligger ju i samma prisklass som Aavik och borde då kanske kunna leverera på samma höga nivå.

Nej de har jag inte och då de är samma RIAA i D1000 som D440 vad jag vet så kommer ju inte de bli bättre sen är de ju inte riktigt samma prisklass då D1000 är dyrare och andra omständigheter som inbyte osv gör att Aaviken är mer intressant för mig. En låda istället för två, en strömkabel osv är sånt som även gör att de blir skillnader i pris totalt sett då de ju inte endast handlar om förstärkarna.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Tack för detta intressanta test. Verkar som D-tekniken har gjort riktigt stora framsteg men det var ju också vad TAS kom fram till. Även jag tilltalas mer och mer av att ha en "låda" istället för en hel hög med apparater och kablar.  Fast lite låst blir man ju i.o.f.s., vill jag t.ex. uppgradera någon del så går ju inte det men å andra sidan så kanske man aldrig behöver det...

Även om den upplevda ljudkvaliteten och förmågan att återge musik på ett så njutbart sätt som möjligt är prio 1 så måste jag villigt erkänna att jag tycker att designen är grym på Aavik.

Big Blue's Diablo är också intressant. Ett test mellan dessa båda och då jämföra försteg/förstärkardelarna mot varann hade varit intressant.

Verkligen spännande är ju även det du upplever om vinylkvaliteten! 

mvh
Lasse

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, LasseJ said:

Tack för detta intressanta test. Verkar som D-tekniken har gjort riktigt stora framsteg men det var ju också vad TAS kom fram till. Även jag tilltalas mer och mer av att ha en "låda" istället för en hel hög med apparater och kablar.  Fast lite låst blir man ju i.o.f.s., vill jag t.ex. uppgradera någon del så går ju inte det men å andra sidan så kanske man aldrig behöver det...

Även om den upplevda ljudkvaliteten och förmågan att återge musik på ett så njutbart sätt som möjligt är prio 1 så måste jag villigt erkänna att jag tycker att designen är grym på Aavik.

Big Blue's Diablo är också intressant. Ett test mellan dessa båda och då jämföra försteg/förstärkardelarna mot varann hade varit intressant.

Verkligen spännande är ju även det du upplever om vinylkvaliteten! 

mvh
Lasse

För att ta de kort så har jag hört Diablon med och den är bra men i mina öron inte lika bra (på denna nivån som Aavik och Diablon är på snackar vi små skillnader de är nog mest tycke, smak och behov som styr) som en Aavik och den interna DAC:n i Aaviken tycker jag låter bättre och sen kommer RIAA delen där hänger inte Diablon med alls. Jag skulle inte köpa en Diablo med RIAA för där är den absolut svagaste länken i Gryphonen så där faller den lite tycker jag på konceptet allt i en låda. I övrigt en kanon förstärkare men jag vill ha allt i en låda och att allt presterar på topp ingen kompromiss på någon del så därför föll mitt val på att testa Aaviken hemma och inte både Aavik och Gryphon som jag tänkt från början.

Vissa tycker kanske i dagens värld i jakt på höga samplingar att DAC:n är lite sparsmakad i Aaviken med bara PCM 24/192 och ingen DSD men jag vet inte riktigt tycker de är bra att den låter bra på det jag kör mest vilket är vanlig hederlig 16/44.1. Visst hade de varit ett plus om den tagit DSD så jag kunde kört min HQ Player i tex DSD 128 eller 256 men jag gråter inte över det om de "bara" går att köra 192kHz........nu låter de som jag redan bestämt mig för en Aavik men de har jag inte förhandlingar pågår på flera plan :blush:icon_smile_cool:;)

Link to comment
Share on other sites

Diskussionen med integrerade förstärkare med allt i ett är intressant och löser en del problem och blir nog kostnadseffektivt. Men det finns uppenbara nackdelar också tycker jag.

Jag har lyssnad på klass-D förstärkare i många år och tyckte de låtit bra ganska länge. ARC integrerade klass D lät bra. Jeff Rowland är grymt bra tex. Den bör inte glömas bort i detta sammanhang. Den första jag hörde för många år sedan (tror det var sent -90-tal) hette TACT och den lät däremot inte bra. Men utvecklingen har gått framåt och blir uppenbart blir klass D bara bättre och bättre. Det är ju rätt stor skillnad på dagens uppgraderade Devialet med de tidigaste produkterna som jag inte gillade. Nu låter de mjukare, lugnare och mer organiskt. De rör sig mot rör...:icon_smile_cool:

Varje typ av förstärkare har sina förtjänster och tillkortakommanden. Jag går mer mot Klass A och rör i så fall.

Visst är få lådor en fördel men det begränsar utvecklingen i systemet, om nu det skulle vara intressant att utveckla sitt system efterhand. Men tänker man inte byta är det ju toppen. Nivån på ovan nämnda integrerade med allt i ett är ju sinnesjukt bra faktiskt. '

Utvecklingen på digitalsidan går fort, men på förstärkarsidan långsamt. Jag gissar att den inbyggda DAC'n kommer att ha nått bäst före långt innan förstärkaren. Men det får man väl ta då och kanske uppgradera om det går och behövs. 

 

Link to comment
Share on other sites

DAC delen sitter som en egen modul i en U-300 så jag tror att om Aavik anser att den gjort sitt så bör den gå att byta ut. Om man tittar på Danska Phison Audio som har en likvärdig DAC modul fast nyare (samma konstruktör då Sonny som driver Phison har gjort vissa delar i Aaviken) där får man upp till 384khz och DSD 256 så jag tror de finns en framtid med eventuella uppdateringar. Vad jag vet så har de som köpt de allra första U-300 fått uppgradera dem till senaste modellen då de skett viss utveckling sen den kom ut. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Apexorca said:

Danskarna är aktiva och duktiga på DAC'ar. Sitter en Dansk DAC i Jeff Rowlands integrerade också om jag inte missminner mig.

De är väl Holm acoustics som varit med och tagit fram DAC:n i Jeff Rowland Daemon. Där sitter ju även Pascal klass-d moduler i den fast en betydligt kraftfullare variant än i Aaviken och inget special bygge om jag förstått rätt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

De är väl Holm acoustics som varit med och tagit fram DAC:n i Jeff Rowland Daemon. Där sitter ju även Pascal klass-d moduler i den fast en betydligt kraftfullare variant än i Aaviken och inget special bygge om jag förstått rätt.

Det stämmer att det är Thomas Holm som ligger bakom de digitala delarna hos Jeff Rowlands produkter inkl. Daemon.

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

har alltid varit skeptiskt till att den sista metern strömkabel ska göra någon större skillnad, så lånade hem en väl inspelad  strömkabel Asuz POM á 9500:- för att testa i min DAC AMR DP-777SE och i min Gryphon Diablo 300 och är tyvärr fortfarande skeptisk, för i min anläggning ingen hörbar skillnad ljud och musikmässigt, mot den mycket billigare Supra 550:- som jag för tillfället kör med

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, thosod said:

har alltid varit skeptiskt till att den sista metern strömkabel ska göra någon större skillnad, så lånade hem en väl inspelad  strömkabel Asuz POM á 9500:- för att testa i min DAC AMR DP-777SE och i min Gryphon Diablo 300 och är tyvärr fortfarande skeptisk, för i min anläggning ingen hörbar skillnad ljud och musikmässigt, mot den mycket billigare Supra 550:- som jag för tillfället kör med

 

Vadå tyvärr? Det är ju bara bra! Mer pengar till musiken! ?

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, thosod said:

har alltid varit skeptiskt till att den sista metern strömkabel ska göra någon större skillnad, så lånade hem en väl inspelad  strömkabel Asuz POM á 9500:- för att testa i min DAC AMR DP-777SE och i min Gryphon Diablo 300 och är tyvärr fortfarande skeptisk, för i min anläggning ingen hörbar skillnad ljud och musikmässigt, mot den mycket billigare Supra 550:- som jag för tillfället kör med

 

Det finns många anledningar till din upplevelse. Jag har ingen erfarenhet av de kablar du använt så synpunkterna är generella.

1- Det kanske är någon skillnad.. eller inte.

2- Något annat i anläggningen eller akustiken är en flaskhalls så att det inte går att få fram den förmodade förbättringen med en bättre kabel. (Det har jag varit med om förr).

3- Ibland gör inte enstaka kablar så stor skillnad. Egentligen skall man se alla kablar om en enhet och därefter bedöma skillnaden. Det är dock både kostsamt och omständligt. Ofta blir effekten av en kablar bättre om samma märke används i hela systemet. Jättesvårt att testa men det är de slutsatser jag dragit när jag ock kompisar slutat blanda kabelmärken. Om man är noga så går det säkert att blanda men då får man testa mycket och var van lyssnare för att få till det. Vad jag förstår så har Calm lyckats mycket bra med detta.

4- Om man byter för fort mellan olika kablar verkar det som att de inte kommit till ro, liksom ett fint vin som behöver stå stilla och luftas när det flyttats och öppnats. jag har ofta hört förbättringar komma krypande efter längre tid. det kan vara bra att använda bara den ena under ca 1 v och sedan ta den andra en vecka och byta tillbaka efter det igen. Då har jag kunnat bilda mig en bättre uppfattning. Visst, lite tidskrävande, men enda sättart att förstå och lära sig. Dessutom lyssnar man på musik undertiden. 

Kablar behöver inte bara spelas in rent generellt utan även "landa" i det system de kopplas till. Detta är något jag upptäckt genom alla mina kabeltester och jag har svårt att förstå det och förklara det, men jag upplever det. 

Sedan påverkar olika kablar olika produkter olika. Jag upplevde relativt tydligt att bra nätkablar funkade bättre på minn Krell än på min Gryphon. Gryphon har en förmåga att låta bra även om man slarvar med ström, strömrening annat. tex Entreq hade nästan ingen effekt på Gryphon men tydlig effekt på Krell. Enda förklaringen jag fått av konstruktörer i branchen är att Gryphon är extrem välbyggda och välkonstruerade och därför inte är lika känsliga som annat. Jag har svårt att själv värdera detta men det kan säkert vara så.

 

Jag skulle gissa, om du vill testa mer med nätkablar, att du skulle testa fler olika märken och gärna kanske försöka ha alla strömkablar i systemet på samma nivå i produktlinjen.

Jag hör tex stor skillnad på den tidiga Nordost hemdall HT kabeln och på Valhalla (1) - kabeln.Där toppen är liknande men botten brutalt bättre på Valhalla. Det hjälper all frekvenser uppåt också på något vis. Allt blir därmed bättre. 

Låna hem lite mer kablar och spela på dem i ca 1 v , sedan byta tillbaka. 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om i princip allt som Apex skriver, men skulle vilja lägga till att effekten av strömkablar även påverkas av hur strömmen fram till vägguttaget där man kopplar in den "sista metern kabel" ser ut. Personligen upplever jag att skillnaden mellan strömkablar är mindre sen jag "uppgraderat" matningen fram till och med uttaget vid stereon.

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Alla är vi saliga i vår egen tro. Jag har full respekt för om inte thosod hör någon skillnad. Blir billigast så... Personligen har jag märkt av skillnaden när jag bytt kablar själv. En generell slutsats för min egen del är att största skillnaderna har märkts i nätsladdar, följt av signalkablar och sist högtalarkablar. Har inte testat digitalkablar så där kan jag inte uttala mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...