Jump to content

Danska Drömmar Med Perfecta Sinnen...


P-pan

Recommended Posts

5 hours ago, octavia rs said:

Kan hålla med om att Ansuz Mainz 8D nätlisten är en kanon produkt och i sammanhanget rätt överkomligt prissatt jämfört med många andra märkens strömprodukter med 8 uttag. Tror t.o.m jag hört Fritz på någon mässa säga att just Mainz 8D är den produkt som de var mest nöjda med.

Efter att jag jämfört min tidigare Isotek mot Ansuz så var valet lätt, Isoteken avyttrade jag rätt omgående och inte ångrat mig en sekund.

Jag har inte Darkz under min Mainz just nu men de kommer eventuellt inom en snar framtid. 

Om ett par minuter landar en Aavik U-300 i racket för utvärdering mot mina Devialeter. 

Mainz 8D är ett kap. Jag tyckte också det var mycket pengar först, idag så ser jag det som det mest naturliga inköpet jag gjort. Det kan låta galet, men jag funderar faktiskt på att köpa en till trots att jag inte ens använder de 8 uttag som finns, som en mer kostnadseffektiv lösning än ett par Sparkz TC.... :)

Intressant med jämförelsen med Devialet. Tänk på att klass D kan kräva rejält med inspelningstid (uppemot 1000h). Aavik och Devialet är ju ganska lika på ett sätt, de känns båda som ultimata burkar med allt i ett paket, och det är väl också det som är grejen. Både RIAA och DAC i Aaviken ska vara av toppklass, men det vill ju till att man använder dem. Själv är jag lite för nöjd med min DAC och har inte längre behov av RIAA, samt att även om jag tror att vi går mer och mer mot integrerade lösningar i framtiden så är jag personligen inte riktigt redo ännu. Då återstår förutom såklart en fantastiskt design en klass D förstärkare som blir knepig att motivera prismässigt för mig. Men vill man slippa bekymmer och en massa burkar, kablar osv så skulle Aaviken stå högst upp på min önskelista.

Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎04‎-‎12 at 10:33, Perfect sense said:

CD-transporten ifrån C.E.C. och förstärkaren ifrån Aavik kostar mer än kabeln. Högtalarna kostar flera gånger mer, där det blir naturligt att använda samma serie kablar (d-tc) igenom hela kedjan. Vi växlade för övrigt mellan denna serie och de övriga under dagen för att demonstrera skillnader.

/ Marcus

 

 

 

Inser när jag tittar igen att det va en C.E.C TL2N o en Coax digitalkabel man körde med . .

Drivverket + U-300 kostar då 298.900:- ihop

Digitalkabeln D-TC kostar 93.500:- men så har digitalkabeln en strömförsörjning för bara den kabeln som kostar lika mycket som digitalkabeln. . o den strömförsörjningen har sen en strömkabel som kostar 170.000:- kopplad i sig . . . .totalt kostar alltså digitalkabeln hela 357.000:-

Så digitalkabeln kostar faktiskt totalt mer än CD-transporten o förstärkaren ihop ;) . . .om man då inte räknar att CDn o förstärkaren också dom hade strömkablar för 340k kopplade till sig.

Kostar att ligga på topp :) hehe

Link to comment
Share on other sites

Oj så mycket pengar. Bra att man inte blir tvingad att köpa. 

Vanliga människor känner nog att 1/3 av det priset är total galet. Vore det en bil så skulle  inte många lyft på ögonbrynen ens. Själv drömmer jag om hifi emellanåt, det är ju riktigt billigt :)

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju också se det såhär:

Säljer dom så är det inte galet. . snarare smart. . att släppa en kabel för några hundratusen som ingen köper är galet. . .men här s'ljer dom tydligen så bra på denna nivå att det står för en stor del av deras omsättning . .då är det extremt smart :)

Link to comment
Share on other sites

D-TC uppsättningen är helt galet kostsam, men målgruppen är nog inte vi som behöver fundera eller de som spenderar sin sista miljon... :) Själv tycker jag det är fantastiskt roligt att lyssna på dem, men jag kommer aldrig köpa dem (peppar peppar!). D-TC powerboxen är lite speciell också om jag förstått saken rätt, den har en liknande, men nyare och förbättrad teknik än Mainz 8D, vilket gör att även den ger ljudförbättrande egenskaper genom brusreducering av att bara vara inkopplad. Det kan verka som mycket hokus pokus med Ansuz, men att deras grejer gör skillnad tror jag alla kunde uppleva på plats, sen är det ju upp till var och en att avgöra hur mycket det är värt.

Ceramic nivån anses av många som sagt vara sweet spot vad gäller kostnad vs prestanda, Diamond är ett bra steg uppåt ytterligare, men då börjar det kosta därefter också.... Ansuz är ju dock långt ifrån ensamma om att tillverka dyra kablar, det finns en marknad för allt, även galenskap... och en del saker kommer alltid förbli ouppnåeliga och en dröm. Fantastiskt roligt att kunna få en glimt av en annan värld ibland dock....

Link to comment
Share on other sites

Jag kan förresten spä på det hela ytterligare lite.. Det såg ut att vara minst 3m, men förmodligen 4m kablar de använde under demon. Alla strömkablar kommer som standard i 1m utförande, förutom D-TC som kommer som 2m. Varje extra meter kostar 50% av priset. Varför detta då? Jo, för ju längre en Ansuz kabel är, desto bättre blir den. En 4m Aluminium kan dock aldrig bli bättre än en 1m Ceramic. Nivåerna slår alltid längden.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bebop said:

Istället för att ställa "allt" hopp till vad kablarna kan bidra med för att "rätta till" ljudet kanske man skall söka någon annan förstärkare/cd/skivspelare som låter "rätt" från början. 

Ansuz strävan är en transparent och neutral kabel med målet att släppa igenom så mycket information som möjligt kort och gott, och samtidigt minimera störningar och resonanser av diverse slag. De är inte tänkta som tonkontroller eller för att "rätta till" det ena eller det andra.

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, thli72 said:

Inser när jag tittar igen att det va en C.E.C TL2N o en Coax digitalkabel man körde med . .

Drivverket + U-300 kostar då 298.900:- ihop

Digitalkabeln D-TC kostar 93.500:- men så har digitalkabeln en strömförsörjning för bara den kabeln som kostar lika mycket som digitalkabeln. . o den strömförsörjningen har sen en strömkabel som kostar 170.000:- kopplad i sig . . . .totalt kostar alltså digitalkabeln hela 357.000:-

Så digitalkabeln kostar faktiskt totalt mer än CD-transporten o förstärkaren ihop ;) . . .om man då inte räknar att CDn o förstärkaren också dom hade strömkablar för 340k kopplade till sig.

Kostar att ligga på topp :) hehe

Det här börjar bli lite tjatigt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Tja det kan jag med tycka. . men samtidigt sa du som svar på det jag skrev att transporten o Aviken va dyrare än kabeln . . .jag tycker då från min sida att jag kan svara som jag gör för att visa varför jag skrev att kabeln är dyrare o då backa upp det med siffror.

Kan tyckas som ett löjligt " jag vill ha rätt " svar. . . .men jag står för det

 

Om kabeln kostar 100k eller 1miljon spelar ingen roll. . .säljer dom så bra så kanon för dom

Min första kommentar va bara att kablarna va lite dyra i förhållande till elektroniken. .  .o jag fick då till svar att nivån va bra, anser då att jag kan föra mitt argument vidare o förklara min ståndpunkt . . .men det va tydligen inte populärt.

Jag har hört Nordost dema sina kablar till kompaktanläggningar för nån tusenlapp . .kul dema, säger inget om det. . . men om någon hade sagt att det va en lagom kabel till den anläggningen hade jag "klagat" . . . . .samma sak här, jättekul att Anzus demar sina bästa kablar INGET fel med det alls . .den enda jag reagerade på här är kommentaren att det va en vettig nivå i detta system

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, thli72 said:

Tja det kan jag med tycka. . men samtidigt sa du som svar på det jag skrev att transporten o Aviken va dyrare än kabeln . . .

Ja, det är fortfarande sant. Kabeln fungerar alldeles utmärkt utan strömförsörjning med tillhörande nätkabel vilket din kalkyl bygger på.

Du är varmt välkommen att komma och lyssna nästa gång! Det är roligare och mer värdefullt med diskussioner på plats. Det bygger dock på att det finns ett intresse för produkterna givetvis.

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Perfect sense said:

Ja, det är fortfarande sant. Kabeln fungerar alldeles utmärkt utan strömförsörjning med tillhörande nätkabel vilket din kalkyl bygger på.

Du är varmt välkommen att komma och lyssna nästa gång! Det är roligare och mer värdefullt med diskussioner på plats. Det bygger dock på att det finns ett intresse för produkterna givetvis.

/ Marcus

Jo men nu demades den MED strömförsörjningen så jag måste basera min kalkyl på vad som faktiskt fanns inkopplat..

Men ser att du är arg på mina kommentarer så jag lämnar tråden. . vet att jag inte passar in här.

O även om du inte tror det så har jag ett intresse för produkterna. . . .både Raidho o Anzus kablar o tillbehör är på den korta listan av potentiella inköp.

 

Jag vet inte vad det är med dessa forum men jag skrev inte ens något negativt, har om o om igen försökt förklara att jag INTE hänger upp mig på priserna . . .inte alls det mina kommentarer handlade om.

Link to comment
Share on other sites

Ansuz och för all del även Raidho är genuint bra produkter. Att de har ett otroligt släpp och svärta i de högre modellerna är också sant. Men prislappar att stirra sig blind på gör ingen glad. Att ändå få en hel del av ljudet i överkomligare kablar/hgt är väl det ganska vanligt i hifi branschen, är det inte det? Man överlever dagen även om man inte äger det bästa. Som sagt tipsar om deras POM kablar. Väldigt intressant att koppla in dessa och gör de flesta vääääldigt glada. Att andra kan kika längre fram i katalogen ska man inte bry sig om. 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, juha said:

Ansuz och för all del även Raidho är genuint bra produkter. Att de har ett otroligt släpp och svärta i de högre modellerna är också sant. Men prislappar att stirra sig blind på gör ingen glad. Att ändå få en hel del av ljudet i överkomligare kablar/hgt är väl det ganska vanligt i hifi branschen, är det inte det? Man överlever dagen även om man inte äger det bästa. Som sagt tipsar om deras POM kablar. Väldigt intressant att koppla in dessa och gör de flesta vääääldigt glada. Att andra kan kika längre fram i katalogen ska man inte bry sig om. 

Kan inte annat än hålla med Juha. Jag kör Ansuz POM i hela mitt system (minus USB) samt en Mainz X8-TC och det låter alldeles förträffligt bra. Visst, POM/X8-TC är inte toppmodellerna hos Ansuz men kan varmt rekommenderas. Otrolig prestanda till ett mera överkomlig i pris. Jag är helnöjd! Varför inte låna hem och pröva? 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, juha said:

Ansuz och för all del även Raidho är genuint bra produkter. Att de har ett otroligt släpp och svärta i de högre modellerna är också sant. Men prislappar att stirra sig blind på gör ingen glad. Att ändå få en hel del av ljudet i överkomligare kablar/hgt är väl det ganska vanligt i hifi branschen, är det inte det? Man överlever dagen även om man inte äger det bästa. Som sagt tipsar om deras POM kablar. Väldigt intressant att koppla in dessa och gör de flesta vääääldigt glada. Att andra kan kika längre fram i katalogen ska man inte bry sig om. 

Jag finner på nåt vis nästan lite tillfredställelse i att veta att top-of-the-line alltid kommer förbli en dröm, eller att jag kanske om jag har lite tur och prioriterar om eller byter lite grejer så kan jag klättra till en nivå jag tidigare inte trodde var möjlig. Om jag hade kunnat lägga beslag på toppmodellen av ett märke direkt, så hade det ju inte funnits något mer att sträva efter sedan. Men men, jag tyckte ändå du satte huvudet på spiken, man får bara bläddra så långt i katalogen man kan eller vill för egen del och inte fundera så mycket på vad andra har för förutsättningar eller prioriteringar. Det är också resan och inte alltid enbart målet som är njutningen i den här hobbyn, att börja på lägre överkomliga nivåer för att med tiden kanske kunna byta in eller uppgradera sig uppåt...

Link to comment
Share on other sites

Jag har valt Mainz 8D då jag dels fick tag på den till bra pris och Fritz sa att de är den del som gör mest skillnad tyckte han så börja där och sen valde jag POM strömkablar kanske lite snålt men just då kändes de vettig kommer kanske uppgradera till en Ceramic om de blir en Aavik. Kör just nu Darkz D under Devialeterna men de ska bytas ut till Darkz D-TC inom kort och då 3st under en Aavik om de blir byte.

Resan inom Ansuz kan ju göras på flera sätt och de torde ju finnas nått för alla i de olika segmenten, visst är Diamond och D-TC hiskeligt dyra men de är ju inte så att man måste ha dem bara för att få en del av Ansuz kakan där är ju faktiskt 4 nivåer under dem X, P, A och C.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testa hemma i lugn och ro brukar vara av godo och jag har under dagen haft en del ur Ansuz sortiment på besök. Nu ville det sig inte bättre än att det blev lite av en snabbtest... tyvärr. Men, men... den räckte långt ändå :icon_smile_cool: . Timmarna flöt rätt snabbt men jag skulle tro att vi ( hade sällskap av Osgorth) ändå fick ihop ett par timmars effektiv lyssning. 

AnsuzDSC_1707_6758_002715_zpseruhoty9.jp

Eftersom tiden var lite knapp så var det bara att "go all in" för att inte missa chansen till att höra ordentlig skillnad... och det gör man... tyvärr :dry:... :icon_smile_cool:

Till vårt förfogande hade vi nätlisten Mainz8 Diamond, 3 x Ceramic strömkablar och 1 st Strömkabel av valören Diamond. Dessutom 2 st Harmonizers (en av varje sort). Nu blev förvisso de små pluggarna aldrig riktigt testade så jag räknar inte med dessa i ekvationen då listen ändå har den varan med från början s.a.s.

AnsuzDSC_1708_6759_002716_zpssfvubvnx.jp

Mina förväntningar till mer välljud var nog ganska höga och efter att vi ersatt samtliga strömkablar i systemet (försteg, slutsteg, dac + vägguttag) med Ansuz-mojängerna så stod det klart att mina förhoppningar infriats mer än väl är jag rädd. Skillnader vid dylika tester är ju som vanligt lite vanskliga att försöka sig på att beskriva men om jag jämför med att betrakta en bild, som på alla de sätt är klar och tydlig i sina färger och skärpa, så kan ju bilden få ett bättre lyster och djup om man skruvar upp kontrasten och ljuset en aning. Klarheten i diskanten blir påtagligt mer utsträckt och glimrande och samtidigt mjukare på något sätt. Svart bakgrund har vi ju inom hobbyn tjatat om i en evighet vid det här laget men jag lägger även den i raden av förbättringar i denna test. Hela ljudbilden spände ut på de flesta bredder och jag blev nog mest förundrad över hur scendjupet kunde påverkas så pass mycket. Helt klart är att ekonomin också skulle påverkas en aning om man nu gav sig på den här investeringen men jag bortser helt från det i sammanhanget då vi alla ändå har olika förutsättningar på det området. Efter att en rad olika musikstilar passerat revy så var det dags att återgå till de vardagliga kablarna och det var faktiskt inte helt roligt. En ljudpresentation som tidigare varit mer än förnöjsam tycktes plötsligt framställas i en aningens mer gråaktig skala :(. Normala vardagen kommer antagligen åter att segla i hamn vad det lider och ljudet kommer naturligtvis åter vara av mycket godtycklig kvalité... men det skulle ju också kunna låta lite som... :mm::mm::mm::mm::mm: ... trots allt.

///Pan

(med reservation för att jag fått med rätt modellbeteckningar på testade kablar)

Link to comment
Share on other sites

Håll ut, eventuella vinster kanske kan utrönas av en annan medlem på forumet som är den egentliga testaren med lite mer tid till sitt förfogande.

Jag var så nyfiken så jag tjatade s.a.s till mig några timmar av hans test-tid.

Vi får väl se om han så småningom kan kommentera lite om hur det nu kan ligga till... prylarna kan ju i.o.f.s också vara sytem/strömkvalitets beroende från fall till fall.

Det bästa är väl annars att försöka testa lite själv om möjligheten finns :) ...

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte man skall underskatta synergieffekter i helheten av ett kabelset ihop med därtill anpassade strömprodukter. Jag har själv kommit till den slutsatsen att om du har ett system med blandade kablar och testar tex en strömkabel så är det inte säkert att det säger så mycket, men när man byter hela kabelstället till samma märke så händer det verkligen saker. Man behöver se kablar som en enhet och om det finns anpassade strömprodukter så kan dessa gärna ingå för att få ut hela den potentiella effekt.

Alla kablar bör ses som en enhet som tex förstärkare, signalkälla eller högtalarna och man bör lägga minst lika mycket vikt vid dem i val av märke och kostnad för att få ut det anläggningen förtjänar.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Ja, det var roligt att testa den här kabel-härvan i en annan anläggning. Mitt primära syfte var att se hur stor skillnaden skulle bli i en modern villa, med betydligt bättre förutsättningar för ren ström än vad jag har (lägenhet från 70-tal med ett elsystem som är orört sen dess). En liten korrektion först: vi hade 1x Mainz-D, 2x Mainz-C och 1x Mainz-A, och dessa kopplades: Vägguttag -> D -> Mainz 8D nätlist, och sedan uttag 1 -> DAC med C-kabel, uttag 4 (jordcenter) -> försteg med C-kabel, och sista uttag 8 -> slutsteg med A-kabel.

Jag har provat alla möjliga positioner sen tidigare och helt klart ger det mest att sätta den bästa kabeln i väggen och mata nätlisten med den. Källa och försteg är de mest känsliga apparaterna i kedjan i övrigt.

Jag tänkte återkomma senare med nån form av utvärdering av mitt hemlån. Just nu är det för tidigt att dra några slutsatser - jag har bara haft dessa hemma sen i fredags. :)

Men ja: ett bestående intryck är vad som händer när man kopplar bort alla Ansuz-produkterna, och detta har jag upplevt både hos mig och hos P-pan nu.. Det är som att "allt liv sugs ut". Depression infinner sig ganska omgående.

Stay tuned..

Link to comment
Share on other sites

Ansuz har en liten guide till hur de tänker att man kan bygga upp systemet var man ska ha vad om man blandar de olika nivåerna. Jag har också hört att bäst kabel närmast där strömmen kommer ifrån således vägguttaget till listen. Jag har valt en annan lösning då jag låter min matning ifrån Mätarskåp -> central -> filterbox -> IEC in i Mainz 8D gå hela vägen så jag slapp en massa extra uttag och kontakter.

http://www.ansuz-acoustics.com/index.php?option=com_sppagebuilder&view=page&id=24

 

DSC_1136_zpspzhwnwo0.jpg

 

DSC_1137_zpstzyw9gbp.jpg

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, P-pan said:

Testa hemma i lugn och ro brukar vara av godo och jag har under dagen haft en del ur Ansuz sortiment på besök. Nu ville det sig inte bättre än att det blev lite av en snabbtest... tyvärr. Men, men... den räckte långt ändå :icon_smile_cool: . Timmarna flöt rätt snabbt men jag skulle tro att vi ( hade sällskap av Osgorth) ändå fick ihop ett par timmars effektiv lyssning. 

AnsuzDSC_1707_6758_002715_zpseruhoty9.jp

Eftersom tiden var lite knapp så var det bara att "go all in" för att inte missa chansen till att höra ordentlig skillnad... och det gör man... tyvärr :dry:... :icon_smile_cool:

Till vårt förfogande hade vi nätlisten Mainz8 Diamond, 3 x Ceramic strömkablar och 1 st Strömkabel av valören Diamond. Dessutom 2 st Harmonizers (en av varje sort). Nu blev förvisso de små pluggarna aldrig riktigt testade så jag räknar inte med dessa i ekvationen då listen ändå har den varan med från början s.a.s.

AnsuzDSC_1708_6759_002716_zpssfvubvnx.jp

Mina förväntningar till mer välljud var nog ganska höga och efter att vi ersatt samtliga strömkablar i systemet (försteg, slutsteg, dac + vägguttag) med Ansuz-mojängerna så stod det klart att mina förhoppningar infriats mer än väl är jag rädd. Skillnader vid dylika tester är ju som vanligt lite vanskliga att försöka sig på att beskriva men om jag jämför med att betrakta en bild, som på alla de sätt är klar och tydlig i sina färger och skärpa, så kan ju bilden få ett bättre lyster och djup om man skruvar upp kontrasten och ljuset en aning. Klarheten i diskanten blir påtagligt mer utsträckt och glimrande och samtidigt mjukare på något sätt. Svart bakgrund har vi ju inom hobbyn tjatat om i en evighet vid det här laget men jag lägger även den i raden av förbättringar i denna test. Hela ljudbilden spände ut på de flesta bredder och jag blev nog mest förundrad över hur scendjupet kunde påverkas så pass mycket. Helt klart är att ekonomin också skulle påverkas en aning om man nu gav sig på den här investeringen men jag bortser helt från det i sammanhanget då vi alla ändå har olika förutsättningar på det området. Efter att en rad olika musikstilar passerat revy så var det dags att återgå till de vardagliga kablarna och det var faktiskt inte helt roligt. En ljudpresentation som tidigare varit mer än förnöjsam tycktes plötsligt framställas i en aningens mer gråaktig skala :(. Normala vardagen kommer antagligen åter att segla i hamn vad det lider och ljudet kommer naturligtvis åter vara av mycket godtycklig kvalité... men det skulle ju också kunna låta lite som... :mm::mm::mm::mm::mm: ... trots allt.

///Pan

 

Kan bli en dyr höst.

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

Det har dykt upp många frågor och funderingar i denna tråd, varav vissa är väldigt specifika gällande hur produkterna ifrån Ansuz är konstruerade och varför.

Christian hos Audioactive som importerar Ansuz till Sverige har skrivit ihop några rader som ger mer ingående svar. Läs gärna mer längst ner i denna tråd: 

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...