Jump to content

Ny router och mobilt bredband en hit


sprudel

Recommended Posts

6 minutes ago, MatsT said:

All riktningsinformation ligger i direktljudet från en (eller snarare 2) högtalare och därmed blir ljudbilden aldrig exaktare än i ett reflexfritt rum. Detaljrikedomen kan inte öka med reflexer och därmed är även den maximal i reflexfritt rum. Upplevelse av rymd och detaljrikedom i ljudet är inte helt samma sak och den kan faktiskt öka med hjälp av efterklangen.

Med icke naturlig påverkan (dålig formulering!) menar jag t.ex tidiga reflexer framför lyssnaren som av hjärnan inte kan skiljas från direktljudet, bakifrån kommande reflexer kan däremot skiljas ut.

Tack för förklaring, men min erfarenhet är en annan när det gäller reflexers nödvändighet för att skapa en illusion. Visst har vi olika känslighet för ljud ifrån olika riktningar men det finns också en tidsdimendion att ta hänsyn till. Hjärnan är ganska kass jämfört med öronen just i tidsaspekten, tyvärr, eller inte tyvärr kanske?

Link to comment
Share on other sites

Mitt resonemang utgår ifrån ett musiklyssningsperspektiv där det inte spelar någon roll om det är inspelat eller live. Om jag har något bakom mig eller inte spelar inte någon större roll för upplevelsen av händelsen framför mig men jag hör rummet jag sitter i mer om jag sitter nära begränsningsytor i det. Detta kan åtgärdas på olika sätt och diffusion bakom lyssningsplatsen brukar förordas av många, då suddas det egna rummet ut lite grann. Gör man inget åt det brukar man vänja sig vid det efter ett tag och problemet minskar åtminstone en del.

Link to comment
Share on other sites

En "tidig" reflex kan lika gärna komma bakifrån som framifrån. Det är snarare mer troligt att reflexen kommer från en punkt där diskant och mellanregistret mynnar mot än tex den vägg högtalaren står vid. Efter att ha varit med och mätit reflexer på flera ställen inser man hur förrädiska allmänna tumregler är. De är nästan värdelösa då varje högtalarmodell och varje rum ger helt unika problem. Att jaga de tidiga första reflexerna är rätt väg att gå och mycket svårt. Vid flera tillfällen har sofforna bidragit med starka, tidiga reflexer. Sidoväggen och vakväggen (bakom lyssnaren) likaså. Förutom matprogram och mic behövs, måttband, snöre och minst två speglar för att hitta marodörerna.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Det är skillnad på tidiga reflexer beroende på varifrån de kommer. Om vi placerar en mikrofon i lyssningsposition och mäter reflexer som uppstår från olika riktningar finns ingen skillnad mellan reflexer annat än i nivå och tidsfördröjning. Om vi har en reflex alldeles intill högtalaren som är fördröjd med 1ms och en som uppstår som studs nära huvudet med samma tidsfördröjning ser vi ingen skillnad i det uppmätta resultatet. Om vi däremot ritar upp vektorerna som bildas i rummet och gör en vektorsummering så ser vi att den tidiga reflexen ger en förflyttning av summapunkten som är helt olika i de 2 fallen jag beskrivit. Påverkan av frekvensgången blir likartad men det är väldigt mycket lättare för hjärnan att särskilja riktningen i reflexen om den kommer långt ifrån den ljud-alstrande punkten än om den kommer nära. Påverkan av riktningsinformationen blir alltså inte alls densamma i de 2 fallen. Ljudet kommer att påverkas i båda fallen men i ena fallet upplevs det primärt som en påverkan av det inspelade rummet och i det andra fallet som en påverkan från det egna rummet av klangen.

Jag vill avsluta med att påpeka att jag inte försöker påverka någons val av lyssningsmöbel utan bara förklara varför jag inte har några problem med att leva med det valet jag gjort,

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, sprudel said:

Vore kul om Adhoc kom in i tråden och visade vad dom händer mättekniskt när man sitter i en stol med nackstöd. Han har provat med och utan nackstöd. Hos mig sticker bla ljudbilden upp i taket och det blir en del förluster i 3- dimensionaliteten.

Hjärnan har minimalt med chans att kompensera för så tidiga reflexer. Den kräver avsevärt längre tidsskillnad mellan olika reflexer för att kunna skilja dem från direktljudet. Ska se om jag hittar någon bra källa på detta.:)

Hej sprudel, ditt rum ser jättetrevlig ut och jag följer intresserat. 

Angåend adhoc,  så ropar vi väl på honom och ser om han svarar :) 

Det gör man genom att skriva ett @ direkt framför nic:et. Så här @Adhoc

Nu får adhoc ett meddelande om detta och en "länk" till denna post.  

Link to comment
Share on other sites

@MatsT  Det är i sanning inte lätt att jaga reflexer, men väl värt att försöka städa energirika och tidiga dylika. Jag skulle nog säga att dessa är mer störandes än rumsnoder, såvida rumsnoden inte är en jättepeak.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, sprudel said:

Vore kul om Adhoc kom in i tråden och visade vad dom händer mättekniskt när man sitter i en stol med nackstöd. Han har provat med och utan nackstöd. Hos mig sticker bla ljudbilden upp i taket och det blir en del förluster i 3- dimensionaliteten.

Hjärnan har minimalt med chans att kompensera för så tidiga reflexer. Den kräver avsevärt längre tidsskillnad mellan olika reflexer för att kunna skilja dem från direktljudet. Ska se om jag hittar någon bra källa på detta.:)

Man kan och får ha olika uppfattningar om vad som är bra tycker jag. Att det låter ”trevligt” kan vara olika från en person till en annan. Vill man höra så mycket som möjligt av vad som spelats in och sedan spelas upp hos en, blir det mer av korrekthet man strävar efter, -mot inspelningen och rumsakustiken där inspelningen gjordes, än kanske trevligt sound där tyckande och smak kommer in.

En länk som tar upp en del av det som diskuteras nu: http://proaudioencyclopedia.com/audio-engineering-for-sound-reinforcement-chapter-2-psychoacoustics-how-we-hear/ Författaren är John Eargle som var en av de ledande ingenjörerna på JBL (se editors note i början).

Under rubriken ”LOCALIZATION PHENOMENA, HAAS AND DAMASKE” nämn i text och diagram i princip följande: Under de första 0-5 ms behöver en 1:a reflektion inte vara speciellt stark jämfört med direktljudet för att ändra lokalisationen om varifrån man uppfattar att det inspelade ljudet kommer. Därefter planar det ut till ca +10 dB för att ha avgörande betydelse. Men …, från diagrammet 2-9 syns det också att det spelar från vilken vinkel reflektionen (den andra ljudkällan) inkommer för att direktljudet ska kunna ”maskera bort” reflektionen så att den blir ohörbar / ej störande mot det inspelade. Framifrån måste reflektionen vara ordentligt stark för att höras/störa, men rakt från sidan (90 grader) behöver direktljudet vara ca 23 dB starkare än det reflekterade ljudet för att det helt ska maskeras bort. (Det är en jäkla skillnad. 20 dB motsvarar skillnaden mellan att spela med 1 W eller 100 W med förstärkaren). Vid ca 20 grader ca 10 dB starkare (= reflektionen 10 dB svagare).

Intervallet 0-5 ms betyder en extra gångväg för reflektionsljudet mellan 0 till 1,7 m. Med den korta skillnaden i gångväg blir reflektionen automagiskt ganska stark. En hög rygg på soffan/fåtöljen, fetbreda reflekterande armstöd etc hamnar definitivt i det tidsområdet liksom en vägg bakom om den är mindre än ca 0,85 m bort. (Med väggen på lite större avstånd minskas också basbummel. Edit: En annan sak; att senare reflektioner man vill höra och som skulle komma in snett från sidan bakifrån inte når öronen utan styrs bort eller dämpas rejält.)

Lyckas man fimpa ned styrkan på tidiga reflektioner, kan man alltså få ett mer ursprungstroget ljud och ens eget rums egenskaper påverkar mindre. Kan man sedan få hörbara reflektioner tillbaks, helst från sidan, vid någonstans mellan 15-30 ms kommer man uppfatta rummet som större än vad det egentligen är i verkligheten. Typ är det ”helt tyst” under 20 ms efter direktljudet och därefter något ljud som vi kan uppfatta, så har det reflekterade ljudet färdats 6,8 m längre än direktljudet. => Hur långt är det i verkligheten till sidoväggarna i rummet? För dom flesta mindre och dom flesta tycker nog också att ett större rum med rätt reflektioner som ger rymd åt ljudet är trevligt.

Edited by Adhoc
se edit
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Richard said:

Hej sprudel, ditt rum ser jättetrevlig ut och jag följer intresserat. 

Angåend adhoc,  så ropar vi väl på honom och ser om han svarar :) 

Det gör man genom att skriva ett @ direkt framför nic:et. Så här @Adhoc

Nu får adhoc ett meddelande om detta och en "länk" till denna post.  

Grymt bra funktion! Tack:)

Link to comment
Share on other sites

Jag avslutar mitt kommenterande av akustik och tidiga reflexer i den här tråden med kopplingen "ursprungstroget - reflexfritt" och låter er fundera lite runt det. Det är nämligen vad det kokar ned till om man drar det till sin spets. Jag har redan skrivit vad jag tycker och kommer att återkomma till mina funderingar om akustik i min egen tråd så småningom. Här är det sprudel som redogör för sina funderingar så vi fortsätter på den vägen tycker jag.

Jag kan mycket väl lämna någon kommentar även fortsättningsvis men lämnar ämnet "akustiska ingrepp - en smaksak?" till framtiden så länge. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, MatsT said:

Jag avslutar mitt kommenterande av akustik och tidiga reflexer i den här tråden med kopplingen "ursprungstroget - reflexfritt" och låter er fundera lite runt det. Det är nämligen vad det kokar ned till om man drar det till sin spets. Jag har redan skrivit vad jag tycker och kommer att återkomma till mina funderingar om akustik i min egen tråd så småningom. Här är det sprudel som redogör för sina funderingar så vi fortsätter på den vägen tycker jag.

Jag kan mycket väl lämna någon kommentar även fortsättningsvis men lämnar ämnet "akustiska ingrepp - en smaksak?" till framtiden så länge. 

Ja, men visst är det en fråga om smak, helt överens om det. Man bygger ju upp sin anläggning efter sina egna ljudpreferenser på samma sätt som man inreder sitt hem efter sina preferenser. Bekymret med ljud och akustik är komplexiteten som kräver idogt experimenterande efter varje rum för att få till det sista.:)

Link to comment
Share on other sites

Det är just komplexiteten och de olika förutsättningarna som gör det svårt att kommentera på ett rimligt kortfattat sätt som gör att jag inte breder ut mig mer i din tråd, det är bättre att jag gör det i min. Smak är också svårt att diskutera och akustikanpassning är en kompromiss som beror av just smak, vilka kompromisser som är lämpliga avgörs av lyssningsvanor och musiksmak. Hur högt man vill spela är också en faktor, det krävs mer dämpning av efterklangen för den som vill spela väldigt högt.

Ditt fåtöljval är rätt optimalt med tanke på preferenser och placering, det är få fåtöljer som gör sig så bra bakifrån.

Link to comment
Share on other sites

En sak jag tror spelar en stor roll med ljudet efter reflexen är att det förvrängs. Det är inte som att studsa en boll i en vägg där den kommer tillbaka likadan. Ljudet är mer som när ljuset också studsar i tex en glasyta man via se igenom och som sedan kan filtreras bort med polarisationsfilter. Dessa reflexer stör seendet. Skulle man kunna säga att det även spela roll var "hårda" reflexer från ljud kommer ifrån och att det spela en roll för att störa eller inte störa. I alla fall kan de nog störa olika mycket !? :sherlok:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

En sak jag tror spelar en stor roll med ljudet efter reflexen är att det förvrängs. Det är inte som att studsa en boll i en vägg där den kommer tillbaka likadan. Ljudet är mer som när ljuset också studsar i tex en glasyta man via se igenom och som sedan kan filtreras bort med polarisationsfilter. Dessa reflexer stör seendet. Skulle man kunna säga att det även spela roll var "hårda" reflexer från ljud kommer ifrån och att det spela en roll för att störa eller inte störa. I alla fall kan de nog störa olika mycket !? :sherlok:

Förstår hur du tänker med ljusanalogin men vet om den håller med hur ljudvågor beter sig ur reflexaspekt. Ljudet är ju så mycket långsammare än ljuset så vi får in en tidsfaktor som inte inryms när man pratar om ljus. Örat och hjärnan har ju en 3-D lokalisation beroende på både tidsaspekt och infallsvinkel också. Ögat kopplar ihop infallsvinklar utan tid till ett stereperspektiv. Interferenseffekter kan vi notera både för ljus och ljud, regnbågseffekter för ljus och förstärkningar resp utsläckningar för ljud. Njae, tror det är för mycket som skiljer kanske?

Men visst spelar det roll för vilken riktning hårda reflexer kommer ifrån, och vilken fas de har i förhållande till direktljudet. Har de samma riktning som direktljudet interferear de ju, om de ligger inom hysat samma tidsintervall. Här är hjärnan rätt kass på att skilja direktljud från reflex som interfererar. Det går helt enkelt inte då de tillsammans bildar ett annan ljudupplevelse med utsläckningar av vissa frekvenser och förstärkningar av andra. Sena sidoreflexer är ofta eftersträvansvärt, brett rum eller gälar på sidorna som reflekterar ljud bakifrån. Sena reflexer från ytan mitt emellan högtalarna likaså förbätrrar stereoperspekivet, men det beror på vilken typ av högtalare man har, rum, lyssningsposition osv. 

Jag utgår från att dämpa tidiga reflexer framifrån och från sidan, första- reflexen, men vill ha en hel del av de sena reflexerna för en illusion av rymd. Då dämpar jag hyfsat effektivt ner 150Hz, inte allt förstås men kanske tillräckligt för att få ner amplituden så att den är märkbart mindre än direktljudet. Att enbart dämpa de högre registren med gardiner eller tunna dämpanordningar är väl det man vanligtvis kallar sned-dämpning. Har inte mätt upp rummet i den nya uppställningen men det ska bli intressant. Lyssningen bådar gott. Har du tid någon kväll i veckan får du komma över och provlyssna.:)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tack för lyssningen Sprudel!  Ett både ljudmässigt och estetiskt lyft mot den förra setupen när du spelade på långväggen:-)

Otur med basförstärkaren, men att det finns goda kvalitéer i subregionerna kom väl fram ändå!  Något jag skulle vilja att du testar är att placera dina toppar lite högre upp

så att diskantelementen kommer runt 1 meter upp från golvet. Tycker man sitter och "tittar ner" lite på dem nu..  En diffusor i mitten där tennisracketarna hänger vore oxå spännande.

Brukar kunna öka 3-D känslan ytterligare.

På återseende :-)

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, plind said:

Tack för lyssningen Sprudel!  Ett både ljudmässigt och estetiskt lyft mot den förra setupen när du spelade på långväggen:-)

Otur med basförstärkaren, men att det finns goda kvalitéer i subregionerna kom väl fram ändå!  Något jag skulle vilja att du testar är att placera dina toppar lite högre upp

så att diskantelementen kommer runt 1 meter upp från golvet. Tycker man sitter och "tittar ner" lite på dem nu..  En diffusor i mitten där tennisracketarna hänger vore oxå spännande.

Brukar kunna öka 3-D känslan ytterligare.

På återseende :-)

Ja, så typiskt att ett monosteg brakar ihop när man bjuder hem folk för lyssning, Murphy är igång. Nåväl, jag tror jag vet vad som hänt då mitt försteg vid påslag ibland skickar ut en transient från kondingarna som tas upp av slutstegen om de är påslagna. Slarvar ibland med ordningen så att försteget startas först och därefter slutstegen men det straffar sig, dyrt också.

Det kan vara kul att prova med en diffusor i mitten om man kan få till det estetiskt. Vi får se vad man kan hitta på. Nästa gång får du sitta i fåtöljen så blir det rätt höjd för dig:)

Link to comment
Share on other sites

Du menar tvärtom va..?  Man sätter på källan först, därefter försteg och sist slutsteg.  Nu var slutsteget redan på när du satte på försteget.

 

Quote

 Slarvar ibland med ordningen så att försteget startas först och därefter slutstegen men det straffar sig, dyrt också.

 

Edited by plind
Quote
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, plind said:

Du menar tvärtom va..?  Man sätter på källan först, därefter försteg och sist slutsteg.  Nu var slutsteget redan på när du satte på försteget.

 

 

Syftningsfel kanske, den rätta ordningen som jag slarvar med är den jag angav, först pre och därefter slutsteg, det hörs ju på namnet att det ska vara den ordningen.:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänkte tacka sprudel för ett antal trevliga timmar med bra musik för några dagar sedan. Det var verkligen kul att se och höra ditt system. När man också kunde se Vinga fyr är det en bra bonus.

 

Det är en riktigt trevlig del av vardagsrummet du fått till. Jag får en Asiatisk känsla och lugn av det estetiska i din anläggning.

Att höra ett så väldrillat Ino system var också riktigt kul. Riktigt bra system och musikåtergivning tycker jag. 

 

Basen och dynamiken är en viktig grundpelare för mig och här är det verkligen så, samtidigt som ljudbilden är öppen, klar och upplöst. Akustiken är riktigt bra och det låter systemet med högtalarna på slutet visa vad de kan. Jag har aldrig hört conrad-johnson för- och slutsteg tidigare och av systemet att döma är det bra grejer.

Ytterligare ett system med för mitt ideal rätt värme, öppenhet och balans. Ett system som fokuserar på musiken och man hör inte systemet. Inga HiFi-artefakter i vägen. Du har ju helt uppenbart haft fin fingertoppskänsla när du byggt detta musikaliska system. Vilket toppenljud du fått till sprudel! Bara att gratulera. :6:

 

----------------------------

 

Jag förundras åter igen över hur många olika vägar det finns för att få riktigt bra ljud. Bara man är noggrann och har lite känsla så kan det uppenbarligen bli hur bra som helst.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rydberg said:

@Apexorca Kul att höra ett omdöme om en Ino-rigg från en "ickefrälst"! Ino lät inte hårt, analytiskt och tekniskt (vilket man brukar läsa här o där) alltså? :)

 

Tack!

Jag tror aldrig jag uttryckt mig negativt om Ino eller annan utrustning jag aldrig hört. Jag betraktar mig heller inte som varken frälst eller ickefrälst om Ino eller andra prylar. För mig är det bara min musikupplevelse som avgör vad jag gillar. 

Detta system har inget hårt, analytiskt eller tekniskt i ljudet. Det trodde jag inte heller innan jag hört det. Det var bara musik. De som bara hört Ino på det du beskriver ovan borde lyssna på ett system som sprudels. 

Alla högtalare kan låta dåligt med dålig matchning, men inta alla kan låta riktigt riktigt bra.

Jag kanske skall byta till Ino. :icon_smile_cool:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Apexorca said:

 

Tack!

Jag tror aldrig jag uttryckt mig negativt om Ino eller annan utrustning jag aldrig hört. Jag betraktar mig heller inte som varken frälst eller ickefrälst om Ino eller andra prylar. För mig är det bara min musikupplevelse som avgör vad jag gillar. 

Detta system har inget hårt, analytiskt eller tekniskt i ljudet. Det trodde jag inte heller innan jag hört det. Det var bara musik. De som bara hört Ino på det du beskriver ovan borde lyssna på ett system som sprudels. 

Alla högtalare kan låta dåligt med dålig matchning, men inta alla kan låta riktigt riktigt bra.

Nej, jag kan inte minnas att du sagt något negativt om Ino utan att det är vad man ofta hör om Ino av folk (påfallande ofta från folk som inte hört dem dessutom :black:). När jag skämtsamt skrev "ickefrälst" antar jag att du hajjar vad jag menar ;)

 

De större Ino har jag nog aldrig hört låta dåligt oavsett kringutrustning. Körde mina pi60s med en Marantz m-cr611 (349€) här om dagen och det lät faktiskt helt ok. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Rydberg said:

När jag skämtsamt skrev "ickefrälst" antar jag att du hajjar vad jag menar ;)

 

 

 Ok jag hajjar.

Jag vill bara betona att jag aktivt för egen del försöker att inte vara frälst av varken det ena eller det andra utan var så öppen jag kan för nya intryck och jag gillar att bli positivt överraskad av något som jag kanske tyckt annat om innan. 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Apexorca said:

 Ok jag hajjar.

Jag vill bara betona att jag aktivt för egen del försöker att inte vara frälst av varken det ena eller det andra utan var så öppen jag kan för nya intryck och jag gillar att bli positivt överraskad av något som jag kanske tyckt annat om innan. 

 

Öppenhet och nyfikenhet är mycket bra egenskaper om man vill lära sig något nytt, addera kritiskt tänkande också så har vi ett hattrick! :thumbsup: Hur som helst tycker jag det är jätttekul att läsa subjektiva omdömen om högtalare man själv har. Det är ju såklart svårt att lyssna i nya rum när man är så van vid sitt hemmaljud men vad saknades (om något) i system i förhållande till ditt eget system? Fanns det saker Sprudels system gjorde som ditt eget inte klarar? 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, MatsT said:

 

Det var en märklig beskrivning av ljudet de brukar ha, jag tycker nästan det är tvärtom.

Jag är. böjd att hålla med till viss del och tror att jag har en förklaring till det. InoAudio med Ingvar Öhman som upphovsman förespråkar ju en blandning av dämpning och diffusion anpassat till individuella rum (IÖ ser sig själv mest som akustikkonsult) och en del har inte helt lyckats anamma konceptet och landar i överdämpade rum vilket dödar allt!

Högtalare och rum tillsammans är den tveklöst viktigaste komponenten att ge sig på i strävan efter välljud. Jämför hur bra en enkel iphone kan låta med lurar när ljudet är befriat från högtalare och rummets begränsningar. 

Och det behöver inte bli fult att anpassa rummet heller! :)

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

Tänkte tacka sprudel för ett antal trevliga timmar med bra musik för några dagar sedan. Det var verkligen kul att se och höra ditt system. När man också kunde se Vinga fyr är det en bra bonus.

 

Det är en riktigt trevlig del av vardagsrummet du fått till. Jag får en Asiatisk känsla och lugn av det estetiska i din anläggning.

Att höra ett så väldrillat Ino system var också riktigt kul. Riktigt bra system och musikåtergivning tycker jag. 

 

Basen och dynamiken är en viktig grundpelare för mig och här är det verkligen så, samtidigt som ljudbilden är öppen, klar och upplöst. Akustiken är riktigt bra och det låter systemet med högtalarna på slutet visa vad de kan. Jag har aldrig hört conrad-johnson för- och slutsteg tidigare och av systemet att döma är det bra grejer.

Ytterligare ett system med för mitt ideal rätt värme, öppenhet och balans. Ett system som fokuserar på musiken och man hör inte systemet. Inga HiFi-artefakter i vägen. Du har ju helt uppenbart haft fin fingertoppskänsla när du byggt detta musikaliska system. Vilket toppenljud du fått till sprudel! Bara att gratulera. :6:

 

----------------------------

 

Jag förundras åter igen över hur många olika vägar det finns för att få riktigt bra ljud. Bara man är noggrann och har lite känsla så kan det uppenbarligen bli hur bra som helst.

 

 

Tack själv, vi har alltid trevligt när vi umgås!:)

Kul att du fick höra ett InoAudio-system som några av oss på forumet sitter med. Rydberg, Shifts, och någon till.

Jag sparade medvetet ett antal spår som kanske har mer imponator-faktor till nästa tillfälle. Jag var mer mån om att försöka delge systemets förmåga att låta lyssnaren sugas in i det musikaliska budskapet, att nå musikens själ, utan att något stör eller ligger i vägen.

OK att vi provade något spår av Nithin Sawney för att känna på baskapaciteten också och uppleva hur de inre organen stampar takten till musiken. 

Jag ser fram emot att få höra din bandare i ditt system, du har ju också lyckats väldigt fint med att uppnå ett delikat välljud, och med kraft när det behövs!:)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, sprudel said:

Tack själv, vi har alltid trevligt när vi umgås!:)

Kul att du fick höra ett InoAudio-system som några av oss på forumet sitter med. Rydberg, Shifts, och någon till.

Jag sparade medvetet ett antal spår som kanske har mer imponator-faktor till nästa tillfälle. Jag var mer mån om att försöka delge systemets förmåga att låta lyssnaren sugas in i det musikaliska budskapet, att nå musikens själ, utan att något stör eller ligger i vägen.

OK att vi provade något spår av Nithin Sawney för att känna på baskapaciteten också och uppleva hur de inre organen stampar takten till musiken. 

Jag ser fram emot att få höra din bandare i ditt system, du har ju också lyckats väldigt fint med att uppnå ett delikat välljud, och med kraft när det behövs!:)

 

Tack sprudel.

Ser fram mot nästa besök med imponatormusik. Ja tar med njurbälte, så kör på.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-08 at 20:18, Apexorca said:

Tänkte tacka sprudel för ett antal trevliga timmar med bra musik för några dagar sedan. Det var verkligen kul att se och höra ditt system. När man också kunde se Vinga fyr är det en bra bonus.

 

Det är en riktigt trevlig del av vardagsrummet du fått till. Jag får en Asiatisk känsla och lugn av det estetiska i din anläggning.

Att höra ett så väldrillat Ino system var också riktigt kul. Riktigt bra system och musikåtergivning tycker jag. 

 

Basen och dynamiken är en viktig grundpelare för mig och här är det verkligen så, samtidigt som ljudbilden är öppen, klar och upplöst. Akustiken är riktigt bra och det låter systemet med högtalarna på slutet visa vad de kan. Jag har aldrig hört conrad-johnson för- och slutsteg tidigare och av systemet att döma är det bra grejer.

Ytterligare ett system med för mitt ideal rätt värme, öppenhet och balans. Ett system som fokuserar på musiken och man hör inte systemet. Inga HiFi-artefakter i vägen. Du har ju helt uppenbart haft fin fingertoppskänsla när du byggt detta musikaliska system. Vilket toppenljud du fått till sprudel! Bara att gratulera. :6:

 

----------------------------

 

Jag förundras åter igen över hur många olika vägar det finns för att få riktigt bra ljud. Bara man är noggrann och har lite känsla så kan det uppenbarligen bli hur bra som helst.

 

 

En beskrivning av upplevelsen som får en att vilja lyssna själv. Låter som att Sprudel verkligen har fått till en härlig anläggning. Grattis!

mvh
Lasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...