Jump to content

Ny på formumet


monophonic

Recommended Posts

Hej! Ny här och nytt intresse för bättre ljud. Har nyligen inhandlat en enklare setup och vill ha lite tips. Har en Rotel RA04 tillsammans med B&W 685. Musikkällorna är en Rega Planar 1 med originalpickup (carbon) samt AirPlay, strömmas från Apple music och Spotify. 

Samantaget låter det hela bra men skulle vilja få in lite värme, gillar rör. Har ni några förslag på vad som skulle kunna få mitt ljud lite mysigare? Jag funderar också på en DAC för AirPlay, gör det någon skillnad med min setup och hyfsat komprimerat ljud från stömtjänsterna? Ny pickup finns också på listan, funderar på en Ortofon 2m blue. 

Tips på komponenter tas gärna emot!

Vänligen

Mattias

Link to comment
Share on other sites

Välkommen! Tror nog du kan plocka ur en del välljud ur dagens setup också, men vill du styra åt det lite mjukare och mera känslomässiga ljudet kanske en rörhäck skulle vara något? Hittade själv en Xindak V15 för fikapengar och med nya rör underhåller den nu min systerson dagligen!

Carbon är väl en mycket enkel AudioTechnica va? Tror du kommer få en kraftig kvalitetsökning med Ortofon, men inte nödvändigtvis så mycket mera "kött o blod"

Lycka till och låt oss läsa om dina framsteg?

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet - alltid kul med nya medlemmar :thumbsup:

Nu framgår det inte vad din budget är eller om det är oavsett signalkälla du söker mera värme, men det finns ju en rör-dac från Line Magnetic som fått mycket lovord som säkerligen skulle kunna lyfta det digitala, men jag håller med Kilgore om att du bör låna hem lite olika alternativ och lyssna. Line Magnetic har ju även prisvärda förstärkare, men det vill ju till att dom funkar ihop med dina högtalare som ju är ganska trögdrivna, så jag misstänker att du kommer att behöva en del effekt - i alla fall om du vill spela högt.

Däremot håller jag inte med New Order - lyssna på så mycket du kan - även prylar du inte har råd med (idag). Det är ju en del av tjusningen att ha något att sträva empt och kanske prioritera om i livet och kanske käka nudlar ett år eller två :D

Link to comment
Share on other sites

Där är vi ju redan allihopa... :unsure: :icon_smile_cool:

 

Som förslag på att öka värmegraden i systemet skulle jag nog föreslå att byta högtalare.

Inte den billigaste lösningen kanske men en av de effektivaste skulle jag tycka.

Välkommen till forumet får jag väl önska också :)

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, P-pan said:

Där är vi ju redan allihopa... :unsure: :icon_smile_cool:

 

Som förslag på att öka värmegraden i systemet skulle jag nog föreslå att byta högtalare.

Inte den billigaste lösningen kanske men en av de effektivaste skulle jag tycka.

Välkommen till forumet får jag väl önska också :)

 

Jepp. Där håller jag med! Är du inte allt för frälst i dina högtalare är det där den största ljudmässiga kan göras. Roligt också att leta nya högtalare.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calle_jr said:

Byta högtalare ger mig världens ångest.
Jag kommer ha kvar mina till the afterlife.   (suddar kanske detta senare)

 

Haha. Jo nu ja! Men innan det var ett helt projekt så var det lite lättare. Jag förstår vad du menar dock. Ju dyrare högtalare man skaffat desto mer eftertanke och planering.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen säger jag med.

Att ha ett tydligt ljudideal är viktigt. Det får man av att lyssna runt på mängder av olika produkter. Då är det lättare att prova hemma och veta vart man vill. Du verkar ju ha ett mål om varmare mysigare ljud. Kan inte din set up så bra men rent allmänt så tycker jag högtalaren sätter mest karaktär på ljudet. Men för att få det ljud man vill ha så måste hela systemet matchas ihop. Kul resa. 

Link to comment
Share on other sites

Hej, välkommen!

Det finns många vägar att gå. Eftersom ditt system är ett bra instegssystem finns all anledning att som Taxmannen (och Apex) skriver lyssna på så mycket du bara kan. Detta för att erfarenhet och kunskap är den väg som leder till förändringar i rätt riktning. 

Först måste du ställa dig frågan: har jag rätt högtalare för:

-mitt rum

-mitt ljudideal

sen måste man beakta sin plånbok, man kanske inte kan byta allt på en gång och då är en slags strategi nödvändig. Bättre enl mig att lägga all kraft på rätt högtalare, sen får man välja förstärkere efter dessa med deras krav på kraft mm. Sist men inte minst signalkällor och kablar, tweaks mm.

B&W behöver alltid stora mängder kraft för att spela ut, jag ska säga att jag har liten erfarenhet av B&W sen jag sålde mina 804 för många år sedan. Nu ska jag sträcka ut hakan o säga att jag tyckte de lät för tråkigt. Korrekt o bra men mer som ett instrument för att avslöja brister i inspelningar än en musikförmedlare. Efter en del turer hittade jag rätt-SONUS FABER!!!

Nästan raka motsatsen till B&W. Värme, musikalitet, spelglädje och kärlek. 

Så mitt råd? Hmmm hitta ett par begagnade Sonus faber av lite klass. Tex Grand piano, Cremona eller liknande. Eller provlyssna Magnepan ,7 makalöst bra, rotelnuskler är det många som parat Maggies med. Så för extra värme- Sonus faber, för otroligt Väljud som inte liknar något annat, Magnepan ,7 eller beggad 1,7 ev 1,6qr som också lirar grymt.

Rörhäck är ju nice, ett måste i mina öron men till B&W? Njae tveksamt om det kommer bli kul?

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Budget är viktigt,

Det finns många vägar att gå. En enkel Rör-Riaa som Pro-ject Tube Box kan lägga till lite värme till en rimlig slant. Det finns inga mig veterligen priseffektiva rörbestyckade DAC's så där får man kanske gå en annan väg. Vincent har en del Rörbestyckade integrerade förstärkare för "rimliga" pengar, jag har en hybrid själv, men det tog otroligt lång tid innan den riktigt släppte i de lägre registren. Jag har aldrig varit med om en längre inspelningstid på en förstärkare. Xindak är ett kina-märke som gör rimligt snygga och rimligt bra konstruerade rör-förstärkare, men dom har rör i billigaste nivån, men med rör har man alltid den "roliga" fördelen att man kan byta ut dom till bättre rör som är kompatibla. Och då blir Xindak ett bra alternativ in i rör-världen.

Men som redan berörts. Högtalare kan vara det första att titta på. Rotel ihop med B&W är en analytisk kombination som har sin plats, men instinktivt känns det inte som det stavar till spelglädje direkt. Problemet med högtalare är att dom oftast låter helt olika i demo-rummen mot hur det kommer låta i ditt hem. JBL/Harman är väl de enda som aktivt försöker designa runt det. Och det funkar sådär. Om du börjar med högtalare så se till att du kan låna hem dom först och lyssna så att det verkligen passar. Gärna demo-ex som redan är inspelade. Nya baselement speciellt, förändras efter ett tag. Se också till att få lyssna på högtalarna genom två olika prisnivåer av förstärkare samt helst en rör-förstärkare. Så att du vet om högtalarna kan drivas av en eventuell framtida rörförstärkare.

Varning dock, när du väl fått smak för välljud så blir snart ekonomin lidande. Jag skulle fixa upp min skivspelare för ett par år sen. Jag har sen dess plöjt ner ca 65,000:- innan jag hittade rätt, och då hade jag redan en Airtangent-arm som jag bestämt skulle vara hjärtat... Jag har iofs en del säljbara delar över, men känner jag mig rätt så leder dom delarna bara till mer utgifter då jag kan skapa fler "rimliga" vinylsvarvar att ha i andra rum... :) Japp, här blir vi alla lite galna.

Link to comment
Share on other sites

Hej, tack för svar!

@AlfaGTV Såg ut som en väldigt trevlig förstärkare, tror dock att jag kommer avvakta med utbyte, min tanke är lite om man skulle kunna koppla på ett slutsteg med trevliga rör, helst skulle jag hitta någon RIAA/DAC kombo med rör men det verkar vara dåligt med det på marknaden :) 

@Taxmannen Jag har inte en säck pengar undanlagt för nya komponenter, men om jag hittar något bra att skramla till så gör jag det, dock tänker jag att det ska fungera fint och förbättra nuvarande setup och inte byta ut det jag har. Helst vill jag att både Vinyl och Digitalt ska bli lite varmare och trevligare. Ska kolla upp Line Magnetics dacar!

@P-pan Jo, har förstått att de är lite kalla och tråkiga om man jämför med några prisklasser upp, dock tillåter inte min ekonomi detta, men då jag gillar detaljrikedomen i ljudet men kan känna att det blir lite sterilt tänkte jag att man kan åtgärda det tidigare i linjen.

@Adagio Sonus Faber var kanske åtta nivåer över min prisklass de kommande åren, men kanske en vacker dag :) Vore dock kul att höra hur de låter! Jag har inte full koll på B&W heller, när jag köpte dessa så hade jag googlat mkt och försökte hitta en bra setup till en billigare peng, tyckte dessa lät fantastiskt och klart på ett sätt som jag inte direkt upplevt tidigare, men nu börjar jag känna att jag vill ha lite mer värme i ljudet och som den gitarrist jag är har jag en förkärlek till rör, analogt men rent och snyggt!

@SDplus Tack för tips! Att göra av med sjuka pengar på detta verkar ju inte vara något problem, dock tänker jag för mig själv att jag vill ha ett snyggt varmt, trevligt ljud men att mitt  fokus aldrig ska lämna själva musiken, gillar att handla skivor och lyssna in mig på nytt. Detta är ju förstås väldigt olika för folk, men tendenser verkar finnas hos många att tekniken blir mer intressant än själva musikupplevelsen, jag ska fokusera på att detta inte ska ske för mig ;) Nu menade jag ju såklart inte er här, det har jag ju noll koll på.

Jag har hittat ett annat asiatiskt märke som verkar leverera hyfsat kvalitativa komponenter, Yaqin, har ni någon erfarenhet av dessa? Läste lite tester och de ska åtminstone slå Pro-Ject Tube box på fingrarna för en något mindre peng. Som jag nämnde innan så vore det ideala att få allt ljud genom samma rör, men helst undvika att byta ut Roteln, blir lite svårt att argumentera för detta i hemmet nu när jag nyligen hittade denna setup ;) 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till Euphonia:)

Det ska bli kul att få följa med på din resa.

Är det din första setup eller? om inte så kanske det vore intressant att veta vad du hade tidigare med tanke på att få en hum om ditt ljudideal eller har du hört eller vet du något i elektronik-/högtalarväg som skulle passa dig idag, utan att tänka på prislappen? Bara kul att veta om du har någon dröm-setup?

Högtalare sätter signumet och sedan är det bara att få resten att passa in till ditt ideal, busenkelt;) 

Mitt bästa tips är att göra hemma-hos-lyssning, massor och åter massor av sådana för det ger dig erfarenhet och som är ovärderlig när du sedan ska ut och leta. Du kan också på detta vis slippa köp som du sedan ångrar och tappar pengar på. Glöm inte akustiken, där kan små fix och trix göra susen och inte behöver det vara dyrt heller.

Lycka till!

/byZan

 

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Jag har läst massor av tester nu nyligen inför mitt köp av anläggning. Det var väldigt enkelt att konstatera att den skrivna artikeln inte riktigt överensstämmer med hur det sen låter (oftast). Det tar mycket tid att testa men jag har inte funnit några genvägar till det perfekta ljudet dårå (vem är det som säger nåt sånt? Japp, farbro Barbro).

Skämt åsido, i mitt fall är en bra handlare guld värd. Han kan peka i en riktning men som jag ser det finns det inget riktigt alternativ till lyssning och matchning av komponenter.

Håller med om råden från byZan.

Vänligen Jaxho

Edited by jaxho
tillägg
Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen monophonic!

Du har valt ganska vettiga komponenter i sina respektive prisklasser. Du borde kunna få dem att låta som du vill. Börjar man plocka in färgade komponenter i jakt på ett visst ljud, så kan man lätt villa bort sig. Tänk på att frekvensgången kan skilja sig något beroende på vilken vinkel man har till elementen. Du får också olika förstärkningar i frekvenserna beroende på placering i rum och närhet till vägg. Passa på att expereimentera med detta och på köpet lär dig hur det funkar inför ett långt och lyckligt musiklyssnarliv.

Link to comment
Share on other sites

Även jag hälsar dig välkommen. Många bra råd i tråden. Lyssna på olika anläggningar är alltid bra så man får lite erfarenhet men Matrixen kommer med ett riktigt bra råd. Om du inte redan har prövat så börja där med olika placeringar och testa. Lärorika och prisvärda tester :thumbsup:.

mvh
Lasse

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Matrixen said:

Hej och välkommen monophonic!

Du har valt ganska vettiga komponenter i sina respektive prisklasser. Du borde kunna få dem att låta som du vill. Börjar man plocka in färgade komponenter i jakt på ett visst ljud, så kan man lätt villa bort sig. Tänk på att frekvensgången kan skilja sig något beroende på vilken vinkel man har till elementen. Du får också olika förstärkningar i frekvenserna beroende på placering i rum och närhet till vägg. Passa på att expereimentera med detta och på köpet lär dig hur det funkar inför ett långt och lyckligt musiklyssnarliv.

Håller med och inte, finns ofärgade komponenter? Alla apparater och högtalare har sitt sound oavsett prisklass. Så ofärgat är en myt. Plocka in vad du än känner är rätt, för att om så bara uppnå Nirvana på kort sikt. Det viktiga är att man tycker musiken är rolig annars kan man lägga ner hobbyn, något vi sett på bra håll trots en fantastisk och icke allt för färgad anläggning med akustikfix mm. Så välj det som är kul......

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Jag bytte just från EL34B till KT-88 i min Cary och det låter olika. Har kört med EL34B sen förra sommaren och det var sjutton vad kul det var att växla upp. I triodläge är det både magiskt och auktoritärt. Vad jag vill säga är att EL34B och KT-88 på samma rigg låter olika men den ena är väl inte färgad? Eller?

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Adagio said:

Håller med och inte, finns ofärgade komponenter? Alla apparater och högtalare har sitt sound oavsett prisklass. Så ofärgat är en myt. Plocka in vad du än känner är rätt, för att om så bara uppnå Nirvana på kort sikt. Det viktiga är att man tycker musiken är rolig annars kan man lägga ner hobbyn, något vi sett på bra håll trots en fantastisk och icke allt för färgad anläggning med akustikfix mm. Så välj det som är kul......

Färgning är nog en rätt subjektiv upplevelse ibland. Vad är rätt och vad är fel? Vissa produkter är har dock mer tydlig påverkan på klangfärger än andra. Ibland låter det som kallas neutralt skittråkigt. Musik och instrument låter ju inte ens lika i olika rum där de spelas live. Så hur skall man veta hur det lät när det spelades in?

Det är svåra saker det där med färgning, men gillar man hur produkten spelar musik så är det viktigast oavsätt om det är något man kallar neutralt eller färgat.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Byt dina högtalare!

Det är den komponent i kedjan som är den mest avgörande karaktären. 

Nästa steg, byt ut din förstärkare.

Långt senare kan du lägga pengar på någon rör-dac eller liknande. Den förändringen det ger är så mycket mindre än de två först angivna ovan.

Lyssna runt i olika affärer och hitta ett ljud som du gillar. Även hemma hos är viktigt om du får chansen.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-27 at 19:06, Apexorca said:

Håller med Marixen. Akustik etc är viktig infrastruktur för stereon. Ja, högtalarplacering och möblering kan påverka riktigt mycket. 

 

19 minutes ago, Engelholm Audio said:

Inte ett enda ord om rummet/akustiken? Allt ska lösas med prylar?

Behovet av värme i ljudet, kan mycket väl komma från rummets hårda (första-) reflexer som ger ett förstärkt och dåligt mellanregister/diskant.

Jodå...

Nog var akustiken på tapeten på ett tidigt stadium.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-26 at 19:12, byZan said:

Mitt bästa tips är att göra hemma-hos-lyssning, massor och åter massor av sådana för det ger dig erfarenhet och som är ovärderlig när du sedan ska ut och leta. Du kan också på detta vis slippa köp som du sedan ångrar och tappar pengar på. Glöm inte akustiken, där kan små fix och trix göra susen och inte behöver det vara dyrt heller.

Engelholm Audio -  lite mer om akustik;);)

Inget illa menat utan påspädning från Apex tidigare inlägg, sedan var det en lugn 5-minutare på jobbet och för att ha något att göra så blev det ett inlägg;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...