Jump to content

Medlem+ med rätt att ladda ..... upp bilder


Richard

Recommended Posts

1 minute ago, Bebop said:

800 pixlar tycker jag fungerar bäst och passar i stort sett allas upplösningar. Det går med max 1024 pixlar också.

Jag hade för mig att jag sett 800 men var inte säker så jag skrev inget. Provar med det framöver :)

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Bebop said:

800 pixlar tycker jag fungerar bäst och passar i stort sett allas upplösningar. Det går med max 1024 pixlar också.

20 minutes ago, octavia rs said:

Jag hade för mig att jag sett 800 men var inte säker så jag skrev inget. Provar med det framöver :)

Brukar också köra med 800. Timbre skrev 750 i "Handbok till bildforum"  så det stämmer väl överens. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Vad är vettig bredd att hålla bilderna på så de funkarna på forumet?

Jag tycker det beror lite på vad det är man visar.

Normalt sett blir 7-800 pixlars bredd bra. Om det behövs för att detaljer i bilden ska bli läsbara eller av estetiska skäl, så kan man göra dem lite större, eller länka från en mindre kopia. I övriga fall kan det till och med vara en fördel att göra dem mindre, eftersom det framhäver texten bättre.

I quotes får man gärna ta bort bilder om det inte är något speciellt skäl att behålla dem.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, calle_jr said:

I quotes får man gärna ta bort bilder om det inte är något speciellt skäl att behålla dem.

Verkligen ett i-landsproblem men jag instämmer med ett rungande, "Yes!"

Dessutom funkar det ju numera helt fantastiskt att markera den text man önskar kommentera/svara på så dyker den lilla "quote"-flaggan upp i anslutning till markeringen, som jag gjorde ovan! :thumbsup:

 

 

 

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, AlfaGTV said:

Dessutom funkar det ju numera helt fantastiskt att markera den text man önskar kommentera/svara på så dyker den lilla "quote"-flaggan upp i anslutning till markeringen

Bra att du lyfter upp detta @AlfaGTV Jag har svårt att förstå vilken pedagogisk finess som ligger bakom vanan/ovanan att repetera hela inlägg inklusive bilder, speciellt när kommentaren kommer i inlägget direkt efter. Ännu märkligare blir det när nästa och nästa vill kopiera och  kommentera samma ursprungliga inlägg med resultat att det blir både svåröverskådligt och otydligt. Idag har vi fått verktyg typ "quotes" för att slippa dessa upprepningar.

"Quote"-flaggan är ett utmärkt verktyg som dessutom är snabb att använda. Man kan också göra "quotes" från olika inlägg och det framgår precis som ovan vem det kommer ifrån. Det hade varit en välgärning om fler av er kan anamma detta.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju vara så att en del inte vet om att denna funktionen finns och ibland går det av rena farten när man gör quote och får med allt vilket kanske inte var tanken jag vet med mig själv att jag gör det ibland :blush

Jag tror inte att någon sitter och gör sånt här för att reta upp andra.

Kanske kan någon skriva ihop nått enkelt så att fler ser detta kan ju vara så att alla inte läser detta när de hamnar mitt inne i en tråd om hur man lägger in bilder. 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

On 2017-07-09 at 16:39, Adagio said:

Nu när photobucket ska ha 399$/ år för att man skakunna publicera bilder är det ju guld värt.......

Jag har aldrig använt tredjepartstjänster för bilder jag vill ha någon slags kontroll över och när dom dessutom börjar kosta mycket pengar så lär dom vara ointressanta för de flesta. Jag kan rekommendera ett lämpligt webbhotell istället om man vill publicera. Själv använder jag en variant hos Binero för 79 kr/månad som utöver möjligheten till egna websidor/mail o s v ger dig 100 GB lagring och 2000 GB trafik/månad. Med egen lagring kan jag välja att själv ta bort eller byta ut en bild närhelst jag så önskar.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är vad Photobucket har debiterat 399$ för? Är det något extra stor lagringsmöjlighet eller har man helt fräckt höjt priset? Har nivån över den kostnadsfria och vill minnas att den kostar 50$. Rent generellt så är jag tveksam till "molntjänster" då det känns som man släpper kontrollen av materialet. Man kan fråga sig vem som rent juridiskt äger förfoganderätten över nedladdat material? Drar mig till minnes en strid i USA som gällde rätten till nedladdat musikmaterial i ett dödsbo efter någon känd artist som avlidit. Arvtagare ville göra gällande att de ägde diskoteket som nedladdats, men motparten hävdade motsatsen att det enbart gällde ursprunglig nedladdare. Kom inte ihåg utgången, men det rörde sig den gången om ett betydande diskotek som i sig betingade ett stort värde. När det gäller diskogram av olika slag i fysisk form känns det mera självklart, men det som ligger i cyberrymden måste vara föremål för särskilda avtalsvillkor, eller?

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Här är deras två ny avtalsformer som tillåter länkning

  • Plus 100 Plan: 102 GB of Storage for $99.99 / Year. The Plus 100 Plan allows for unlimited image linking but does not allow 3rd party image hosting.
  • Plus 500 Plan: 502 GB of Storage and unlimited bandwidth for $399.99 / Year. The Plus 500 Plan allows for unlimited image linking and unlimited 3rd party image hosting.

Man betalar alltså en lagerstorlek vilket inte är fallet med Imageshack nedan. Samtidigt har de en övergångsklausul där befintligt avtal gäller t o m slutet av nästa år under förutsättning att man fortsätter betala på nuvarande avtal (vilket är rimligt). Man har m a o tid på sig att ladda ner till ny källa, men det är naturligtvis ett jäkla bök. Jag kan i hastigheten inte se någonstans att befintliga bilder och länkar tas bort. Jag lämnade Photobucket som betalkund för flera år sedan men både bilder och länkar finns kvar. Men jag ligger inom deras fria kvot på 2GB.

Själv använder jag Imageshack Basic som kostar 38 USD per år med obegränsat antal uppladdningar/lagerplats. De baserar sitt pris på hur många "views" bilderna genererar. Då kostar det en slant även här, men vi pratar då miljoner  "views" eller mer per månad. Imageshack har inga redigeringsfinesser som Photobucket. Här handlar det bara om lager, katalogisera och att länka och bädda in.

Imageshack kostnader

De är också tydliga med att bilderna är mina och att jag kan ta bort dem när jag vill eller be dem göra det vilket sker inom 24 timmar.

The content that you distribute through the ImageShack Network is owned by you, and you give ImageShack permission to display and distribute said content exclusively on the ImageShack Network. You may revoke this permission at any time by removing it or by requesting your content to be removed. Such requests will be processed within a maximum period of 24 hours (but usually as short as one hour). You may request deletion and/or mark your content private through our sites' user interfaces, or by contacting ImageShack directly. After your request is processed, ImageShack will cease distribution of your content within a maximum period of 24 hours (but usually as short as one hour) and will absolve itself of any ownership of said content, implied or otherwise.

Vad som händer i framtiden är svårt att sia om. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är ju enbart tjänsten att kunna visa bild hos 3:e part som gör Photobucket intressant.
Allt annat är helt ointressant. Siten i sig är ju en katastrof. Vem vill surfa dit?
Att enbart erbjuda 3:e-partslänkning för premiumtjänsten Plus500 måste bero på någon form av hjärnsläpp.
Oansvarigt att de inte heller informerade om detta i förväg så att befintliga kunder hann reagera.

$400 per år för 3:e-partslänkning... :dry:

Link to comment
Share on other sites

De accepterar (kontrollerar) väl helt enkelt endast att man tittar på bilderna genom deras sajt, i annat fall visar man inte bilden utan ersätter den med dummy. (Om man har fel medlemsskap alltså) Jag har dock inte märkt nåt med mina bilder ännu. 

Håller med om att deras sajt är urusel, åtminstone för mina behov. Grymt seg till råga på allt. 

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver säkert inte nämna vad jag tycker angående PB's tilltag gällande länkning till 3:e part.

Men tanken på vad det skulle ta i tid att länka om 4000 bilder som ligger i "frysen" är inte särskilt rolig.... :icon_smile_angry:

95 % av dessa är dessutom med största sannolikhet knutna till Euphonia :diss: . . .

Gratis smakar inte alltid gott...

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara använt Photobucket som ren lagring för länkning till Euphonia. Att betala 399$ för den tjänsten som ursprungligen var gratis känns som ren utpressning. Vore trist om alla mina bilder skulle bli bortraderade från alla trådar. Vad göra? Har naturligtvis alla bilder lagrade på annat håll men det skulle vara ett jättejobb att ånyo lägga upp dessa i Euphonias eget "lager". Finns någon enkel lösning, jag är ingen datanörd så jag famlar i mörker?

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2017-07-10 at 23:31, AlfaGTV said:

Verkligen ett i-landsproblem men jag instämmer med ett rungande, "Yes!"

Dessutom funkar det ju numera helt fantastiskt att markera den text man önskar kommentera/svara på så dyker den lilla "quote"-flaggan upp i anslutning till markeringen, som jag gjorde ovan! :thumbsup:

 

 

 

 

De är kanske ett mindre problem men jag får inte upp någon "quote" flagga när jag markerar text i min Android telefon och då jag väldigt ofta gör inlägg via telefonen och inte via dator känns de lite dumt att de inte fungerar :(

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

De är kanske ett mindre problem men jag får inte upp någon "quote" flagga när jag markerar text i min Android telefon och då jag väldigt ofta gör inlägg via telefonen och inte via dator känns de lite dumt att de inte fungerar :(

Det däremot är väldigt buggigt. Men du kan markera texten och sen "skrolla" ner på texten du markerat.

Är det bästa sättet att förklara det på..

Har inte hittat något sätta att ta bort citatrutan från mobilen än.

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

Jag kikade lite på länkarna till bilder i photobucket och det verkar som filnamnen behålls intakta vid import, t ex: 

http://i143.photobucket.com/albums/r145/mayro1/LA%20mayro/TheLAmayroamplifier043.jpg

Om man leker med tanken att en användare lägger samtliga sina bilder på någon annan plats så borde det inte vara omöjligt att snickra ihop ett script som byter ut sökvägarna i inläggen, men det förutsätter så klart att det går att användare/album i sökvägen till bilden på PB är strukturerad.

Link to comment
Share on other sites

Ja detta var ju ett jäkla sätt.
Alla de bilder jag har lagt upp, i och för sig inte så många som andra, lyser med sin frånvaro. Nu har jag alla bilderna sparade i datorn men det blir lite extra handpåläggning för att återställa trådarna :icon_smile_angry:

Tänkte åtminstone återställa TD 124-tråden och kanske lite om skivor.

Link to comment
Share on other sites

För mig skulle det vara helt orimligt att lägga in alla bilder igen. Och då blir mina trådar rätt värdelösa eftersom bilderna är en stor del av dem. :( Detta behöver ju en lösning. Jag är inte speciellt datorkunnige och sitter därmed i händerna på de som kan.

Hoppas på en smidig lösning. :)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:
On 2017-07-10 at 23:31, AlfaGTV said:

 

De är kanske ett mindre problem men jag får inte upp någon "quote" flagga när jag markerar text i min Android telefon och då jag väldigt ofta gör inlägg via telefonen och inte via dator känns de lite dumt att de inte fungerar :(

Jag äger ingen Android tlf men det funkar på min Pioneer XDP-100R (Lollipop). Kan tänka mig att det fungerar sämre med 3e parts browsers dock, men jag antar du kör Chrome?

Och nu när jag försöker editera förstår jag vad ni menar... Lite bökigt, ja...

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Taxmannen said:

Om man leker med tanken att en användare lägger samtliga sina bilder på någon annan plats så borde det inte vara omöjligt att snickra ihop ett script som byter ut sökvägarna i inläggen, men det förutsätter så klart att det går att användare/album i sökvägen till bilden på PB är strukturerad.

Det vore lysande, men inte så enkelt med så stor spridning. Kanske går att få till med ett gäng.

Min grundinställning är att bilder ska lagras där de ska visas. Ovanstående är ett av skälen.
Och om visningsplatsen försvinner så försvinner bilden, men det gör den ju ändå. Man sparar ju inte bilder enbart där de visas.

Problemet med Euphonias provider är att de tar betalt per uppbokad lagringsmängd, inte för trafik.
Det innebär att kostnaden ökar för varje år. Man får betala lika mycket för bilder som lagrades för 10 år sedan, fastän trafiken till de trådarna är extremt liten.
Och det kommer såklart inte på frågan att ta bort gamla trådar.
 

Link to comment
Share on other sites

Igår tog jag bort de fåtal bilder jag hade på PB.
Gjorde det medans möjligheten finns utan att det kostar pengar. Vem vet vad de hittar på nästa gång?

Edited by Vox
Link to comment
Share on other sites

Om vi kunde återskapa katalogstrukturen på t.ex. Euphonias egen server (eller valfri annan maskin som kan ta emot mängden data & trafik) och migrera samtliga bilder som länkas till PB härifrån till den maskinen så är det rätt trivialt att dirigera om allt via SQL. Har vi (= admin alltså) SQL-access till databasen här, så den går att modifiera via script? Om så är fallet torde det inte ta alltför lång tid att ordna till det hela, särskilt om man t.ex. jobbar med en användare i taget. Samla in bildmaterialet, ladda upp, hacka databasen - klart. Nästa!

Nå, om hjälp behövs så hojta gärna till via PM. Jag brukade vara rätt slipad på SQL, fast det är ju ett gäng år sedan nu. :) 

edit: förresten, det går att lösa även om katalogstrukturen inte bibehålls, så länge filnamnen är orörda. Blir lite mer jobb men det är hanterligt.

Edited by osgorth
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, osgorth said:

Om vi kunde återskapa katalogstrukturen på t.ex. Euphonias egen server (eller valfri annan maskin som kan ta emot mängden data & trafik) och migrera samtliga bilder som länkas till PB härifrån till den maskinen så är det rätt trivialt att dirigera om allt via SQL. Har vi (= admin alltså) SQL-access till databasen här, så den går att modifiera via script? Om så är fallet torde det inte ta alltför lång tid att ordna till det hela, särskilt om man t.ex. jobbar med en användare i taget. Samla in bildmaterialet, ladda upp, hacka databasen - klart. Nästa!

 

7 hours ago, Taxmannen said:

Jag kikade lite på länkarna till bilder i photobucket och det verkar som filnamnen behålls intakta vid import, t ex: 

http://i143.photobucket.com/albums/r145/mayro1/LA%20mayro/TheLAmayroamplifier043.jpg

Om man leker med tanken att en användare lägger samtliga sina bilder på någon annan plats så borde det inte vara omöjligt att snickra ihop ett script som byter ut sökvägarna i inläggen, men det förutsätter så klart att det går att användare/album i sökvägen till bilden på PB är strukturerad.

 Har kollat på mina bilder  och det verkar som påpekas ovan att filnamnen hålls intakta varför det borde vara möjligt att göra som @osgorth föreslår. 
Jag måste dock grunna lite på detta samt även diskutera med övriga hur vi i så fall skulle lägga upp det hela. Har inte lust att lägga hur mycket tid som helst på de som har ett begränsat antal bilder. 
Jag föreslår att alla som har bilder på photobucket av lite större antal laddar ner dessa så att de finns lokalt i era burkar om det skulle vara så att photobucket hittar på mer skit och begränsar denna möjlighet. Min semester slutar med denna vecka och det är en hel del övrigt att tänka på så jag vågar inte lova momentan handläggning av detta... :)
Måste naturligtvis också kolla på hur det hela ser ut i databasen så att man vet att det hela är görligt.
//Richard  

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, osgorth said:

Har vi (= admin alltså) SQL-access till databasen här, så den går att modifiera via script?

Vi har access, men oavsett ska vi i så fall rådgöra med vår support om hur vi kan och bör göra. De har säkert ett par förfrågningar om detta redan.

Link to comment
Share on other sites

Det hela kommer att kräva en mappstruktur på de överflyttade bilderna där användarnamnet är namnet på mappen för de bilder som flyttas över. Så som vi numer lägger upp bilder så används inte den strukturen utan blir automatiserad i programvaran. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...