Jump to content

Kanadaresa med fabriksbesök


Recommended Posts

Det var en väldigt inspirerande och kul lokal som de  hade vinprovning och försäljning i. Och insidan var överraskande med tanke på hur utsidan var. Det fanns en mängd vingårdar att besöka så det är ett hett tips om du åker till Ontariotrakterna på semester.

Det jag inte nämn var något speciellt för regionen som kallas Ice Vine, dvs Isvin. Av en slump plockade någon vinodlare en gång några druvor försent, de hade redan frusit, och resultatet var ett vin med enormt mycket druvsmak och sötma. Ice Vine kostar en rejäl slant för få droppar. Orsaken är att man får vänta till druvorna frusit, första köldknäppen vid 6-8 minusgrader. då måste druvorna plockas direkt. Man får ut en droppe saft ur varje druva, så det går åt en mängd druvor för att göra lite vin. Resultatet är en smaksensation som gör sig bäst som desertvin.

IMG_6646_Fotor.jpg

IMG_6643_Fotor.jpg

IMG_6642_Fotor.jpg

IMG_6648_Fotor.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi går vidare och tittar lite på snickeriet. Här finns allt man kan önska sig. CNC fräsar, pressar, sågar, sugar, torkar, hyvlar, mm. Just nu var det rätt mycket produktion på Paradigms finare modeller. Det är många moment som ska passas ihop. Man ska bygga skeletten som ska vara inuti högtalaren (bild 4), man har en mall/form som bara används en gång per högtalare (bild 3) och bilderna 1 och 2 visar hur man formar själva kabinettet i en press med sugfunktion. I denna gör man själva skalet och som då det är klart förs över ett väntande skelett.

paradigm4.jpg

paradigm3.jpg

paradigm2.jpg

paradigm1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man har också en lackverkstad som jobbar i flera steg där vi fick se sista steget genom fönster, där fick vi inte gå in eftesom det var ett helt dammtät/dammfritt rum.

 

Men vägen dit och alla poleringar mellan varje lacklager gjordes utanför detta dammfria rum. Dom röra bitarna är till Martin Logans största modell, övriga lådor på bilderna är Paradigms större modeller.

 

Dom blå högtalarna väcker gamla minnen. Jag hade för ca 30 år sedan en Volvo 164 i midnattsblå metallic. Den hade en härligt sjungande 6-cylindrig motor och finesser som "överdrive" en 5:e växel. Den hade ett cool scoop på motorhuven och var helt klädd invändigt med kattdjurstema, ett överkast med ett lejon i taket på bilen, dörrarna klädda med tigerliknande tyg. Ratten var pytteliten, 8 eller 10" eftersom den hade något så fräckt som styrservo. Signalhornet/tutan kunde spela både melodier och härma olika polisbilar. Mysbelysning satt på lämpliga ställen inuti bilen. Givetvis hade jag en för tiden fet bilstereo i den :D

para4.jpg

para3.jpg

para2.jpg

para1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hotellet vi bodde på i Mississauga låg ett stenkast från Martin Logan - Paradigm - Anthem fabriken. Detta hotell är det som Martin Logan brukar hyra in sina gäster i. 

Mississauga är för övrigt än större ort än jag trodde, den upplevdes lite som en "håla". Det bor nästan 700 000 personer där. Lite märkligt är att stället bildades 1968 och fick stadsrättigheter 1974!!??

 

David (Higi Agenten), Jens (Ljudshoppen) och Bernt (Hifi Center, fd Malmsjö Hifi) vid frukostbordet.

 

Den andra bilden är resterna av en persons (min) frukost. Det blir en del plast och skräp. Borde det inte bli både billigare att skaffa en diskmaskin? Att det blir miljövänligare  bllir en positiv bieffekt om man ser på det krasst affärsmässigt....

frukost1.jpg

frukost2.jpg

Link to comment
Share on other sites

John tog med os spå lokala matställen har tyckte vi borde uppleva. 3 Brewers hette detta ställa (3 bryggare). Man gjorde sitt eget öl på plats och visade upp maltsäckar och fermenteriet.

I Kanada har man en specialitet som heter Poutine som John såklart tyckte vi skulle äta. Poutine är pommes frites toppad med ost och brunsås. Det fanns också en trendig version med pulled pork. Det var helt ok som upplevelse, några tuggor, men kanske inte blev någon personlig favorit.

Vi var ju rätt många som skulle ha mat samtidigt,  (10 st) och på 3 Brewers fick tre stycken vänta länge på maten, efter att de andra fått. John påpekade allvarligt detta för servitrisen som beklagade, bad om ursäkt och bjöd på de tre rätterna som kommit sent. Hon insisterade också på att få bjuda alla (supermätta) gäster på efterrätt. Det var en pissa med äpplepajstuk, dvs pizza med äpple, kanel och glass. Riktigt gott och jag blev imponerad över gesten och att de var så mån om nöjda gäster.

 

brewer3.jpg

brewer2.jpg

brewer1.jpg

brewer4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite översiktsbilder utan egentlig förklaring. Mest för att visa storleken på det hela. Jag inser också att det är många delar av fabriken vi inte sett, tex där man monterar ihop högtalarna, sätter paneler på lådor, sätter element och filter i lådor, osv.

Det kommer med bilder  senare där man ser utvecklingsavdelningen, experimentverkstaden, mm.

 

Godafton

 

 

fabrik9.jpg

fabrik8.jpg

fabrik7.jpg

fabrik6.jpg

fabrik5.jpg

fabrik4.jpg

fabrik3.jpg

fabrik2.jpg

fabrik1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man tillverkar såklart sina högtalarelement själva. Hon som främst gör talspolarna har enligt John gjort detta i 25 år och hon släpper ingen annan nära "sina" talspolar.

Till Paradigms toppserie har man utvecklat ett riktigt häftigt högtalarelement med en rejäl uppsättning magneter och dubbla talspolar. John berättar och Anders från Lefflers i Norrköping lyssnar andaktsfullt.

Tydligen så lindar man talspolarna åt varsitt håll och om jag minns rätt så är även magneterna polvända för de olika talspolarna och det var en utmaning att få ihop magneterna som helst vill dra sig ifrån varandra.

 

Tyvärr minns jag inte vad som var den stora poängen med detta magnetsystem, men det kan säkert nån tekniskt kunnig Euphonialäsare förklara för oss.

element5.jpg

element4.jpg

element3.jpg

element2.jpg

element1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi hade haft som önskemål att få se NHL hockey då vi nu var i Kanada. Vi hade sådan tur att Toronto Maple Leafs skulle möta Philladelphia Flyers. Biljetterna bokade ett par månader i förväg och kostade runt 1600 kr/styck....  Vi fick stå för det själva om någon undrar, men det var inte mycket att tveka på.

Man gör verkligen stor kommers av hockeyn här. Mycket barer, mycket shoppping, lite längre pauser, lite längre spelavbrott för reklam. Arenan, Air Kanada Center var helt makalös och ljud, bild, ljus var så makalöst bra att jag aldrig upplevt något liknande. Dom hade ett intro med ljushow, projicerade bilder, skridskoåkare, etc som var helt otrolig och värd entren bara den. Här ligger våra svenska hockeyhallar i lä, rejält...

 

I Toronto är en av de nya stjärnirna den svenska rookien William Nylander och han passade på att göra mål då vi var på plats, och Toronto vann matchen. Utanför arenan stod Börje Salming och Mats Sundin staty och deras tröjor hängde även i taket på arenan. Man minns sina gamla hjältar i Toronto.

Det enda "negativa" för oss som ovanan NHL besökare var just spelavbrotten som var lite längre och då man passade på att göra lite reklam. Det drog ner tempot och det måste vara lite svårt även som spelare att till en början behålla fokus och intensitet med dessa avbrott. Annars var detta en upplevelse väl värd att minnas.

 

hockey5.jpg

hockey4.jpg

hockey3.jpg

hockey2.jpg

hockey1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man har en egen uppfinnareverkstad med allt man kan önska sig för att testa nya ideer. Den ena apparaten på bild 2 tror jag är en CNC fräs, men apparaten närmast var något annat, väldigt avancerat som kunde göra magiska saker på ett sätt jag inte begrep. Någon som vet vad det är för apparat?

 

Givetvis har man också en egen, rejäl, 3D priser som används för att testa nya idéer och göra prototyper. I denna verkstad kan man uppfinna verktyg man behöver för produktion som inte finns. Här har man byggt monteringsbänkarna med hydralsträcking til Martin Logan stationen, man gör också diverse jiggar och mallar för övrig produktion.

Det är spännande att besöka en firma med sådana här resurser. Man förstår att firmor av den här storleken har möjlighet att göra saker i utveckling som inte mindre tillverkare har. Paradigms nya enorma baselement med dubbla talspolar och magneter är ett sådant exempel.

IMG_6717.JPG

IMG_6718.JPG

IMG_6719.JPG

IMG_6722.JPG

Link to comment
Share on other sites

Man hade såklart ett akustiskt dött rum, enligt dom själva det kanske största i sin branch.  Man går ut på en brygga av stålgaller och är omringad på alla sidor och ovanför och nedanför av dessa tungor av isoleringsmaterial. En märklig känsla och rätt snabbt började jag känna mig dålig då kroppen inte får sina vanliga referenser av omgivningen. Här gör man mätningar för att få svar på vissa frågor. Dom betonade dock att en frekvenslinjär högtalare inte är något direkt mål, det kan i princip alla göra och det säger inget om den sedan låter bra.

Paradigm startades efter nån stor undersökning/forskning som Kanadensiska staten varit med och finansierat kring människors uppfattning av musik och hur man gillar och ogillar viss återgivning. Detta är "hemligheten" som Paradigm "voicear" sina produkter efter. Vi hittade också andra tillverkares högtalare på utvecklingsavdelningen. Självklart sade dom, vi vill höra vad konkurrenterna gör och vi tar isär dem och ser hur de bygger så att vi har koll på konkurrensen.

lab1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket intressant hur en högtalartillverkare trimmar sina högtalare och vad fokus är. Ytterligheterna är som vi lyssnare. De tekniskt troende där allt skall kunna mätas och förklaras via det vi vet och så har vi de som fokuserar mycket på upplevelsen och känslan så klart måste de också mäta och räkna rätt först). Men det har med inställningen och hur man pratar kring musiken att göra tycker jag mig se. Jag har märkt att hur många högtalardesigner berättar om hur han gör och vad som driver honom och det säger jättemycket om hur högtalaren låter. Så klart!!! men det är uppenbart att de som pratar mycket om musiken har ett musikaliskt sound och de som snackar teknik har ett upplöst tekniskt ljud om jag får generalisera och förenkla något. Vad man gillar är ju högst personligt och det är bra. Det finns undantag. Det är inte bara svart eller vitt.

 Angående sådana rum så har utvecklingen tex hos Dynaudio gått åt att använda andra rum med vissa väggar som är utan denna typ av akustikbehandling därför att ett dött rum inte fungerar som man önskar när högtalaren sedan skall spela i andra "normala" rum. Det har Dynaudio tagit fasta på och byggt ett nytt enormt rum som inte är dött på detta vis. Är det nya kunskaper eller nya ideal eller vad... som styr detta?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det är aldrig fel att ha ett reflexfritt rum om man har råd och plats. Vill man se hur en vägg påverkar ställer man in en vägg där helt enkelt. Man får aldrig bättre kontroll på vad som mäts än i reflexfritt rum men slutprodukten ska inte stå i ett sådant så då måste man ha koll på hur det fungerar utanför också.

Numera fnyser många åt mätningar gjorda i reflexfritt rum och menar att det är bättre att mäta där högtalarna ska stå. Jag tror att det är bra om man kan göra båda delarna.

Link to comment
Share on other sites

Ett ekofritt rum är väl nästan som att testa ett flygplan eller en bil i vindtunnel eller i testbänk. Det underlättar framtagantet av neutrala data och förstå konstruktionen men säger sedan inget om hur bilen upplevs på gatan/banan eller flygplanet i luften.

Verkligt coolt iaf, vilka resurser de har till sitt förfogande! 

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

On 2017-04-16 at 07:24, Adagio said:

Ett ekofritt rum är väl nästan som att testa ett flygplan eller en bil i vindtunnel eller i testbänk. Det underlättar framtagantet av neutrala data och förstå konstruktionen men säger sedan inget om hur bilen upplevs på gatan/banan eller flygplanet i luften.

Verkligt coolt iaf, vilka resurser de har till sitt förfogande! 

Hmm. 10-15 mätningar i ett sånt rum säger mig mer än en persons beskrivna upplevelser. Systemberoende och subjektivt ger rätt vaga data. 

?

 

Link to comment
Share on other sites

On ‎13‎.‎04‎.‎2017 at 22:41, Apexorca said:

..men det är uppenbart att de som pratar mycket om musiken har ett musikaliskt sound och de som snackar teknik har ett upplöst tekniskt ljud om jag får generalisera och förenkla något.

Hur låter ett tekniskt ljud? :) De högtalaretillverkar som har god återgiving som mål, hur låter de? Är ett sådan mål samma sak som en teknisk approach enligt dig?

Det jag själv (rätt eller fel) associerar med tekniskt ljud är ett aningen kallt, nyktert, högupplöst ljud som saknar rondören och "träigheten" hos "verkligheten".

Link to comment
Share on other sites

Förutom att plocka isär konkurrenterna så lyssnar man såklart på dem, gärna vid blindtest. I blindtest jämför man också egna modeller eller alternativ av ex filter på nya modeller.  För ändamålet har man 2 st rum, gjorda för blindtester, samt ett testprotokoll med en massa parametrar. Man anser också att man ska vara helt ensam i rummet då dessa blindtest görs eftersom man kan påverkar av en antydan till leende, en suck, osv.

Man har en högtalarväxel och så kalibrerar man med en db mätare så att man har exakt samma ljudnivå från alla högtalarna. Vi fick göra ett blindtest på skoj, dock inte ensamma i rummet. Jag satte mig i sweetspot och fick höra olika musik genom högtalare 1, 2 och 3, fram och tillbaks, huller om buller. Slutligen frågade han om jag vill uttala mig. Det känns alltid märkligt att lämna sådana här omdömen, tänk om jag har hört "fel"...:o

Jag lämnade mitt omdöme. Jag gillade högtalare nummer 1 bäst, mest auktoritet nedåt, bäst släpp uppåt, högtalare nummer 3 var inte långt efter men lite mindre punch i botten och lite "slankare" diskant. Högtalare nummer 2 passade inte alls mitt öra, stickig, tunn, hård.

 

Vad var det jag har hört på? Martin Logan, Paradigm, flera olika Paradigm, eller något helt annat? Jag drog en lättnadens suck då ridån hissade upp.

blindtest3.jpg

blindtest2.jpg

blindtest1.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Rydberg said:

Hur låter ett tekniskt ljud? :) De högtalaretillverkar som har god återgiving som mål, hur låter de? Är ett sådan mål samma sak som en teknisk approach enligt dig?

Det jag själv (rätt eller fel) associerar med tekniskt ljud är ett aningen kallt, nyktert, högupplöst ljud som saknar rondören och "träigheten" hos "verkligheten".

Ungefär så ja. :D

 

Alla välrenommerade högtalartillverkare har nog en teknisk ide som grundar sig i gedigen kunskap. Det måste de ju ha. Alla når sina mål på olika vis och högtalare kan låta ohyggligt olika. Vissa pratar mer om musiken och har ett uttalat mål med hur de vill att det skall låta, men andra pratar mer om tekniken och säger att "min teknik gör att signalen når örat mer oförvrängt". Ofta låter tekniksnacket bättre än högtalaren. Båda högtalarkonstruktörspersonligheter kan nå bra resultat, men ofta upplever jag mer musikaliskt engagemang i de  som utgår mer från musiken. Men inte utan tekniska kvalitéer.  Det är en svår balansgång verkar det som. Och det är min personliga smak som jag inte tänker tvinga på någon.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min ståndpunkt är att om två högtalare låter "ohyggligt olika" så är minst ett av paren kass ;) Anledningen till att jag frågar är att jag kom hem efter en kortsemester igår och satte mig framför anläggningen och lyssnade (klassiskt) och tänkte vad mjukt och organiskt det låter, inte alls "tekniskt", 

Link to comment
Share on other sites

Då låter det säkert prima och säkert också i min smak. Det är bra att gratulera. Det är grymt när det upplevs så. 

Dock har jag hört några superhögtalare med superkonstruktörer som anses var superduktiga och de kan allt om de får säga det själva. Högtalarna sätter nya rekord i mätvärden etc men, men, men. Kul att lyssna till??? Mjukt och organiskt? Inte i mina öron.

Andra superprodukter har dock låtit super bra.  Så det är inte enkelt helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Apexorca said:

Ofta låter tekniksnacket bättre än högtalaren. Båda högtalarkonstruktörspersonligheter kan nå bra resultat, men ofta upplever jag mer musikaliskt engagemang i de  som utgår mer från musiken

Val av kommunikationsmodell tror jag mer beror på vilken marknadsstrategi man har. Internt på R&D är det nog rätt mycket teknikprat. Gentemot kunder är det nog lite blandat. Jag vill ha en portion av teknik, t ex impedanskurva känslighet som ger mig en liten hint om mitt förstärkeri kan passa. Hur de är tänkta att placeras och liknande. Att de pratar om att musiken varit styrande i utvecklingen lägger jag till avdelningen "no information" - finns det några tillverkare som hävdar något annat :dry:. Det får man nog ta reda på själv genom att lyssna och läsa om andras erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Apexorca said:

Dock har jag hört några superhögtalare med superkonstruktörer som anses var superduktiga och de kan allt om de får säga det själva. Högtalarna sätter nya rekord i mätvärden etc men, men, men. Kul att lyssna till??? Mjukt och organiskt? Inte i mina öron.

Jag har samma erfarenhet men samtidigt har jag hört många av dessa högtalare låta suveränt. T ex mina egna har jag hört på demos där jag knappt trott mina öron hur illa det har låtit. I Göteborg och Köpenhamn har jag hört B&W 802D låta förfärligt men i Hamburg var det bland mässans bästa ljud. Jag har samma erfarenheter av både Wilson, Avalon, Audio Physics, Sonus faber, Focal med flera. Mässor säger sällan mycket om en produkts fulla potential. Den stora utmaningen är att få till en bra helhet hemma vilket jag hävdar att man kan få med samtliga ovan uppräknade tillverkares högtalare om man parar ihop dem med passande utrustning och fixar till rummet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...