Jump to content

Stockholm High End Mässa 2017...


P-pan

Recommended Posts

21 minutes ago, Terminator said:

Bring it on! Efter 1.5 timme med min 3.5-åring behöver min själ lite hifibilder att njuta av. ?

Fram med bilder och intryck, fick ställa in resan till Stockholm över helgen då minsta sonen blev magsjuk :dead: så lite schysst hifi kan ju bli lite plåster på såren så att säga :)

Link to comment
Share on other sites

MartenDSC_1446_6409_002541_zpsv0l7wgzf.j

Då så...

inledande bild är ju från Marten's rum så lika bra att fortsätta där kanske.

MartenDSC_1447_6410_002542_zpsg4aojtmg.j

Wingar från Svanå MiljöTeknik hör ju lite till då Marten ställer ut och årets mässa är inget undantag. Merparten av elektroniken kommer  från Analog Domain och i år fanns här även en ny dac med från samma tillverkare. MSB fick med andra ord vila lite i år. Jag tror dessutom att det handlar om en Sverige-premiär. Modellnamnet är The Dac1... fick tyvärr inte med någon närbild så jag får kanske be om hjälp med kompletterande bilder vad det lider. Hur som helst så är det lådan till höger om skivspelaren.

MartenDSC_1451_6414_002544_zps8lktruv2.j

MartenDSC_1450_6413_002545_zpslkd3ugav.j

MartenDSC_1453_6416_002546_zpsfa94kf00.j

 

Link to comment
Share on other sites

PL-Audio... som har haft den goda smaken att förse oss med osedvanligt välljudande hörlurar från Focal hade som vanligt riggat upp ordentligt med prylar i sitt rum. Att rummet mest såg ut som ett enda stort hifi-mingel när jag passerade var förmodligen mest en slump...

PL%20AudioDSC_1454_6417_002547_zps40yi34

PL%20AudioDSC_1455_6418_002548_zpsp3aneo

PL%20AudioDSC_1457_6420_002550_zpsdxfygd

PL%20AudioDSC_1456_6419_002549_zpsmh4w06

Jag ska redan nu deklarera att jag inte kommer att lämna några direkta lyssningsintryck. Dessutom kommer bilderna tyvärr inte att täcka allt för många av utställarna och jag får be om ursäkt för det. Anledningen är att jag i år endast har haft en dag till mitt förfogande att besöka mässan. Men med lite hjälp från er övriga som varit där så får vi säkert ihop till en hyffsad rapportering ändå :)

Link to comment
Share on other sites

Ni som var och lyssnade i vårt rum igår lördags kom gärna förbi idag med! Jag vet ännu inte varför men tydligen så var den förstärkare vi spelade på trasig och det lät igår inte alls som det borde ha gjort. Jag trodde detta var för att produkterna var nya och bara behövde mer inspelning... Idag så låter det mycket bättre då vi spelar på en annan förstärkare från Line Magnetic.

Link to comment
Share on other sites

Transient%20DDSC_1403_6368_002553%20kopi

Bladkoppar är för mig något helt nytt när det gäller ytskikt på högtalarlådor. Diapason's stora modell Dynamis blänkte riktigt fint i skenet från små spotlights som gänget på Transient Design hade riggat i sitt rum på Coor, den för året nya delen av mässan. Övrig utrustning bestod av elektronik från Line Magnetics, dac från Aqua och en riktigt fin "nästan-allt-i-ett-låda" från Cocktail Audio, jag tror modellnamnet är X50 (streamer/server)...  http://www.cocktailaudio.com/overview_x50.php

Transient%20DDSC_1400_6365_002556_zpsws2

Transient%20DDSC_1398_6363_002555_zpsigl

Transient%20DDSC_1411_6376_002558_zpsiag

Transient%20DDSC_1407_6372_002559_zpsxxr

Transient%20DDSC_1408_6373_002557_zpshq9

Transient%20DDSC_1397_6362_002554_zpstz8

 

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla glada och trevliga tillrop... :thumbsup:

Sennheiser

Här var man mån om att synas ordentligt :)

Med ett eget lyssningsrum i rummet, skulle man kunna säga, så var risken att bli störd under lyssningsstunden ganska minimal. Vad gömde man i den här boxen då ?...

SennheiserDSC_1293_6264_002561_zpsar7qfw

SennheiserDSC_1292_6263_002560_zpsq9phfr

 

En skygg liten "klippa" av lite ädlare stensort... :mm:

SennheiserDSC_1295_6266_002562_zpsahxyab

Sennheisers Orpheus så klart :app:

SennheiserDSC_1296_6267_002563_zpsqv50lk

SennheiserDSC_1303_6274_002565_zpssr4jdl

SennheiserDSC_1299_6270_002564_zps0r4rli

Hur lät den då ??????

Link to comment
Share on other sites

Tack för fina bilder P-pan

var kul att springa på dig o snacka lite inne hos PL Audio igår

Ang Orpheus 2 åp var det ganska begränsad lyssning då det snabbt blev kö. Vad jag vet fick alla lyssna på Eagles låt Hotel California (inte liveversionen) men det gav helt klart mersmak.

Fick reda på att KT radio i Köpenhamn skulle ha dessa Orpheus 2 för lyssning ett tag framöver för de som vill lyssna mer.

Hoppas att Sennheiser kommer med en elektroststmodell i lite mer humant prisläge 

Jag hann även med att lyssna på Focal Utopia ned 4 olika  stärkare ( Moon, Mytek Brooklyn, Pass Labs, och som hastigast på Pathos)

Där blev min favorit Moon hos Ljudmakarn (vilken hörlurshörna!) Tyvärr var det inte samma Dac o kablar vid lyssningar. Pathos behöver nog lite bättre rör för att prestera sitt bästa. Pass o Pathos har tyvärr inte balanserad utgång.

Link to comment
Share on other sites

Just det glömde beskriva ljudet av Orpheus 2

luftigt, avslappnat, dynamiskt, stor ljudbild man förlora sig i musiken, ärligt, man hörde inspelningen som den var

Hptel California är ingen jättefavorit, men har sällan hört den bättre i lurar o det gjorde att jag ville fortsätta lyssna

Dock tycker jag förstärkningen till original Orpheus är snyggare :)

Link to comment
Share on other sites

Tack till dig också Kilgore, alltid lika trevligt att träffas.

Tur att du dessutom fick lite lyssnat, även om det nu "bara" var Hotel California, för jag fick själv aldrig tid till det :(

Så här var det... jag pratade en lång stund med Sennheisers north/east europe PR manager Victoria Chernith om lite allt möjligt som hade med hörlurar att göra. Jag var i deras monter redan tidigt efter mässans öppnande och det hade redan blivit kö utanför lyssningsbåset. Victoria lät mig trots det gå emellan för att ta några snabba bilder och avsikten var att jag skulle komma tillbaka senare under dagen för att få mig en lyssning. Nu hann jag inte med det så på den vägen blev det. Men exemplaret som vi kunde beskåda och lyssna till kommer att stanna ( i åtminstone norden om jag minns rätt) som ett demoexemplar :thumbsup:

.... sorry Apexorca, men det går säkert fler tåg och kanske rentutav nära dig så du får en live-lyssning... om inte annat så är ju Köpenhamn en riktigt trevlig stad ;)

Special thanks to Victoria at Sennheiser for letting me taking the fotos even if the line of listeners was growing.

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, P-pan said:

...Merparten av elektroniken kommer  från Analog Domain och i år fanns här även en ny dac med från samma tillverkare. MSB fick med andra ord vila lite i år. Jag tror dessutom att det handlar om en Sverige-premiär. Modellnamnet är The Dac1... fick tyvärr inte med någon närbild så jag får kanske be om hjälp med kompletterande bilder vad det lider. Hur som helst så är det lådan till höger om skivspelaren.

Här är dacen från Analog Domain i lite mera närbild. Det var vad jag förstod en förserie/prototyp och priset kommer att landa på ca 15 000€. Jag hade egentligen inte tänkt "publicera" några bilder eftersom dom mest var för mitt eget minne,m men märker jag att du missar något tar jag mig friheten att komplettera ;)

Tack för övrigt för en trevlig pratstund! :)

ad_dac.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, P-pan said:

 

.... sorry Apexeorca, men det går säkert fler tåg och kanske rentutav nära dig så du får en live-lyssning... om inte annat så är ju Köpenhamn en riktigt trevlig stad ;)

 

 

Där drar jag nog gränsen för vad jag kommer att jaga en lyssning på, men så klart om det blir ett tillfälle är det kul. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Taxmannen said:

Jag hade egentligen inte tänkt "publicera" några bilder eftersom dom mest var för mitt eget minne,m men märker jag att du missar något tar jag mig friheten att komplettera ;)

Tack för övrigt för en trevlig pratstund! :)

Ahhh, tillsammans är vi starka brukar det ju heta... tack för kompletteringen, och ... pratstunden också såklart :)

Link to comment
Share on other sites

Perfect Sense

PerfectSenseDSC_1290_6261_002567_zps1lkk

PerfectSenseDSC_1287_6258_002566_zpsrpnx

PerfectSenseDSC_1291_6262_002568_zpske9b

Marcus hade bullat upp med b.l.a CH Precision, Adept Response och ett par riktigt välljudande högtalare från Wilson Benesch... modellen heter väl A.C.T One Evolotion har jag för mig. Härlig design och inte har man sparat på hightech-delen heller... carbonfibrer och "raka rör" (basportarna) ger ju en klar känsla av Formel 1 :mm:

Bra lät hur som helst... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, YYZ said:

En lyckad mässa tycker jag. Drog runt båda dagarna, och lyssningsintrycken bestod.

Jag nöjde mig med en heldag. Mest imponerande var väl kanske MBL och till skillnad mot tidigare mässor jag hört den; Kef Blade. Marten och Focal spelade också fint samt naturligtvis JBL´s K2 med Mark Levinson som hade en makalöst snärtig och kraftfull bas. ARC/Sf Guerneri/Amati hade ett helt okey ljud trots lite problem med bumlig bas (gällde framförallt Amati). Nya QRS Sky High spelade bra, hörde tyvärr inte de stora Monitor Audio i samma rum. Wilson Sacha 2 tyckte jag lät intetsägande denna gång (sorry Gurkan, inte ditt fel ;)), spelade i ett väldigt litet rum med en för mig okänd rörförstärkare. Även de stora Vivid tycker jag underpresterade då AudioNords hörnrum bumlade till basen på tok för mycket för min smak.

Missade tyvärr Martin Logan och pga lång kö den lilla hytten där Sennheisers 600.000-kronors-lurar kunde avnjutas. Som helhet en trevlig mässa :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...