Jump to content

Roon 1.3 släppt.


octavia rs

Recommended Posts

44 minutes ago, Taxmannen said:

Tack för genomgången Lasse! Det du skriver ligger i linje med vad jag har trott - inte minst baserat på kommentarer på andra forum.

Jag inser att jag helt missat HQ Player så det måste utforskas ytterligare. Återkom gärna med dina slutsatser när du testat!

 

41 minutes ago, LasseJ said:

Absolut. Blir nog på söndag. Är det inte busväder så blir det att sticka ut till ytterskärgården med båten i morgon lördag :thumbsup:.

mvh
Lasse

HQ Player är inte helt lätt att handskas med ibland så de kan kräva lite olika inställningar för att få de att funka helt enkelt. Allt är beroende på vad man vill ha för filter, PCM, DSD, PCM till DSD eller DSD till PCM. 

Ska ni prova att up-sampla till högre DSD upplösningar så kräver de en dator med pulver för de är otroligt processorkrävande.

 Jag kör PCM poly-sinc-ext vilket ger 176.4 eller 192khz ut beroende på input ifrån Roon.

Tänk på att ska ni prova HQ Player så måste ni ha en endpoint som stöder NAA (NetworkAudioAdapter) likt en Sotm SMS-200 eller en Sonore microRendu era Roon endpoints kommer inte att fungera med detta då signalen går ifrån Roon -> HQ Player -> NAA (jag kommer undan utan en NAA då Devialets AIR program fungerar som ett virtuellt ljudkort och blir då synligt som output ifrån HQ Player) så har ni ingen NAA så får ni köra USB ut ifrån datorn och de blir långt ifrån den bästa lösningen och inget jag ens skulle bry mig om att prova då ni ändå inte kommer få den bästa lösningen.

Jag kommer om jag eventuellt ska byta till en endpoint köpa Sotm SMS-200 (Roon och NAA bland annat) eller den kommande SMS-200 Ultra då Sotm produkterna just nu framstår som de bästa mest välljudande endpoints man kan hitta och tillsammans med en bra PSU typ Uptone LPS-1 eller en ifrån Paul Hynes kan man komma riktigt långt för otroligt vettiga pengar.

http://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/portfolio-item/sms-200/

https://uptoneaudio.com/products/ultracap-lps-1

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, octavia rs said:

 

HQ Player är inte helt lätt att handskas med ibland så de kan kräva lite olika inställningar för att få de att funka helt enkelt.

Tänk på att ska ni prova HQ Player så måste ni ha en endpoint som stöder NAA (NetworkAudioAdapter) likt en Sotm SMS-200 eller en Sonore microRendu era Roon endpoints kommer inte att fungera med detta då signalen går ifrån Roon -> HQ Player -> NAA (jag kommer undan utan en NAA då Devialets AIR program fungerar som ett virtuellt ljudkort och blir då synligt som output ifrån HQ Player) så har ni ingen NAA så får ni köra USB ut ifrån datorn och de blir långt ifrån den bästa lösningen och inget jag ens skulle bry mig om att prova då ni ändå inte kommer få den bästa lösningen.

Jag kommer om jag eventuellt ska byta till en endpoint köpa Sotm SMS-200 (Roon och NAA bland annat) eller den kommande SMS-200 Ultra då Sotm produkterna just nu framstår som de bästa mest välljudande endpoints man kan hitta och tillsammans med en bra PSU typ Uptone LPS-1 eller en ifrån Paul Hynes kan man komma riktigt långt för otroligt vettiga pengar.

http://www.sotm-audio.com/sotmwp/english/portfolio-item/sms-200/

https://uptoneaudio.com/products/ultracap-lps-1

Ok, så förstod jag det inte när jag läste på deras hemsida:

Network Audio Adapter

Network audio is especially useful to give freedom from cables when player is run on a tablet or other wireless device.

Jag tolkade inte "useful" som ett måste samt att jag tolkade det som det står "is run on a tablet or other wireless device" vilket jag inte gör. Men då hoppar jag istället över detta med HQ Player och nöjer mig med min BDP-2 som endpoint. Det låter redan fantastiskt bra :).
Tack för infon.

mvh
Lasse

 

Link to comment
Share on other sites

NAA går utmärkt att köra på många enklare endpoints som t.ex. Raspberry Pi och Sonore uRendu men du måste ha HQ Player på en kraftfullare dator inom nätverket. 

NAA funkar i det fallet som en ljudbrygga som bara tar emot nätverkspaket med musikinnehåll (uppsamplad eller inte) och "transcodar" detta till en ljudström, av digital modell. Precis som en Roon Bridge mao.

Men du måste köra HQ Player på något kraftfullare för att räkna på uppsampling och filtrering och sedan peka HQ Player mot den  NAA "endpoint" du vill använda.

För egen del blir det för meckigt med en massa burkar inblandade och jag finner Roons inbyggda DSP mer än godtagbar kvalitetsmässigt. Mestadels använder jag den för kompatibilitet mot t.ex. Embla (som inte gillar 88.2/176.4 via de buffrade ingångarna) och det fungerar strålande!

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, AlfaGTV said:

NAA går utmärkt att köra på många enklare endpoints som t.ex. Raspberry Pi och Sonore uRendu men du måste ha HQ Player på en kraftfullare dator inom nätverket. 

NAA funkar i det fallet som en ljudbrygga som bara tar emot nätverkspaket med musikinnehåll (uppsamplad eller inte) och "transcodar" detta till en ljudström, av digital modell. Precis som en Roon Bridge mao.

Men du måste köra HQ Player på något kraftfullare för att räkna på uppsampling och filtrering och sedan peka HQ Player mot den  NAA "endpoint" du vill använda.

För egen del blir det för meckigt med en massa burkar inblandade och jag finner Roons inbyggda DSP mer än godtagbar kvalitetsmässigt. Mestadels använder jag den för kompatibilitet mot t.ex. Embla (som inte gillar 88.2/176.4 via de buffrade ingångarna) och det fungerar strålande!

Tack för förklaringen. Ja, fler burkar vill jag inte ha utan HQ Player får som sagt vara. Håller med om att Roons DSP duger bra och som sagt så låter det utmärkt med min BDP-2 som endpoint. HQ Player var bara något som jag var nyfiken på att prova men verkar inte alls vara värt besväret. 

Mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LasseJ said:

Tack för förklaringen. Ja, fler burkar vill jag inte ha utan HQ Player får som sagt vara. Håller med om att Roons DSP duger bra och som sagt så låter det utmärkt med min BDP-2 som endpoint. HQ Player var bara något som jag var nyfiken på att prova men verkar inte alls vara värt besväret. 

Mvh

Lasse

Om HQ Player är värt besväret de kan man ju bara veta om man provat :)

Jag tycker de låter bättre med HQ Player än med Roons up-sampling och jag kan köpa att har man redan en endpoint som bara har Roon så är de kanske inte direkt aktuellt att byta bara för att de ska så vara. Men om man är ute efter nya saker så är ju Sonore microRendu och Sotm SMS-200 endpoints med både Roon och NAA intressanta.

De blir ju exakt lika många burkar med HQ Player som med Roon om man nu kör Roon på datorn. Jag kan växla mellan output ifrån Roon direkt till Devialet AIR eller via HQ Player till Devialet AIR så de är lätt för mig att prova vad som låter bäst.

Dator med Roon/HQ Player -> endpoint med NAA.

Men som sagt finns många olika vägar att välja. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, octavia rs said:

Om HQ Player är värt besväret de kan man ju bara veta om man provat :)

Jag tycker de låter bättre med HQ Player än med Roons up-sampling och jag kan köpa att har man redan en endpoint som bara har Roon så är de kanske inte direkt aktuellt att byta bara för att de ska så vara. Men om man är ute efter nya saker så är ju Sonore microRendu och Sotm SMS-200 endpoints med både Roon och NAA intressanta.

De blir ju exakt lika många burkar med HQ Player som med Roon om man nu kör Roon på datorn. Jag kan växla mellan output ifrån Roon direkt till Devialet AIR eller via HQ Player till Devialet AIR så de är lätt för mig att prova vad som låter bäst.

Dator med Roon/HQ Player -> endpoint med NAA.

Men som sagt finns många olika vägar att välja. 

Visst, man vet inte förrän man har provat, helt riktigt men eftersom jag redan har en endpoint så blir det till att skaffa en burk till. Det har jag just nu ingen lust med.

Men man ska aldrig säga aldrig. :thumbsup: 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, LasseJ said:

Visst, man vet inte förrän man har provat, helt riktigt men eftersom jag redan har en endpoint så blir det till att skaffa en burk till. Det har jag just nu ingen lust med.

Men man ska aldrig säga aldrig. :thumbsup: 

Nej absolut inte jag tycker att man i vår hobby ska vara öppen för nya saker (sånt som låter bra behöver inte vara dyrt eller komma ifrån de kända tillverkarna nödvändigtvis) och våga prova annars kan man missa nått bra :) sen händer det mycket på just dator sidan så de är inte helt lätt att hänga med alltid.

Vad gäller Roon tror jag det kommer utvecklas mer och deras DSP bli bättre. I den senaste versionen blev de bättre ljud med deras up-sampling då de gjort om filterna i up-samplingnen så jag hoppas ju att de en dag kommer ikapp HQ Player så man kan köra utan det.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, octavia rs said:

Nej absolut inte jag tycker att man i vår hobby ska vara öppen för nya saker (sånt som låter bra behöver inte vara dyrt eller komma ifrån de kända tillverkarna nödvändigtvis) och våga prova annars kan man missa nått bra :) sen händer det mycket på just dator sidan så de är inte helt lätt att hänga med alltid.

Vad gäller Roon tror jag det kommer utvecklas mer och deras DSP bli bättre. I den senaste versionen blev de bättre ljud med deras up-sampling då de gjort om filterna i up-samplingnen så jag hoppas ju att de en dag kommer ikapp HQ Player så man kan köra utan det.

Håller med dig fullständigt om att man ska vara öppen och nyfiken men att njuta av att lyssna kommer först och som sagt mer burkar vill jag inte köpa just nu. Men som sagt, plötsligt blir nyfikenheten för stor och en sotm plötsligt står i hyllan. 
Ja, Roon tror jag också på. Snabba att svara på sin community och verkar att lyssna på kunderna. Nej, nu ska det tvättas skivor :thumbsup:.  

Link to comment
Share on other sites

On 2017-04-20 at 14:04, AlfaGTV said:

Förlåt mig om jag missuppfattat, men du inser att ROCK är Roon Core+Operativ förpackat för att göra en NUC till en "appliance" s.a.s.? Om du inte gillar NUC eller Linux eller nån annan del av konceptet så tar man hem Roon Core till det operativ och plattform man själv föredrar. Där finns alla möjligheter att anpassa och mickla för den som vill.

ROCK kommer att administreras via webbgränssnitt om jag fattat  rätt men det är inget "öppet" koncept för den som önskar lägga till/dra ifrån eller göra egna anpassningar. En strålande idé för den som vill komma igång med Roon till en relativt låg kostnad och framförallt litet eller inget underhåll och låg energiförbrukning.

Jag har lagt Roon Core på min NAS för att ppnå mina önskemål:

1. Låg energiförbrukning/värmeutveckling.

2. Inga fläktar i lyssningsrummet. (NASen står i en skrubb ca 10m bort)

3. Roon alltid tillgängligt.

4. Bra ljud! :)

5. Flexibelt att utöka eller förändra ljudbryggorna, oavsett om det är PC, Mac, RaspPi eller Bluesound eller vad det kan vara.

Har läst på lite mer om ROCK, verkar lovande. Kul å mickla! Får se hur det blir...

Den enkla lösningen för mig är att köra Roon via NAS och SOtM SMS200. Funkar galet bra. Kan nämnas att min NAS visar att Roon funkar felfritt även med en relativt slö Celeronprocessor (förvisso 4 kärnor och 8GB ram) och en extern SSD disk. Mkt gott betyg med tanke på att rekommendationen är en något kraftigare Intel-processor. 

Roon är klart imponerande. Håller med argumenten kring Roons fördelar, inte minst radiofunktion/scrobble. Jag hade visst glömt bort en hel del album under åren....

Link to comment
Share on other sites

Ni som använt Roon lite längre än jag, hur hanterar ni er metadata för att få det som ni vill ha det? Fixar ni med taggarna utanför Roon (där det finns stöd) och läser om filerna, eller uppdaterar ni fullt ut inne i Roon? Det senare funkar ju så klart, men då är ju informationen "låst" inne i Roon om man skulle få för sig att byta system någon gång.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Taxmannen said:

Ni som använt Roon lite längre än jag, hur hanterar ni er metadata för att få det som ni vill ha det? Fixar ni med taggarna utanför Roon (där det finns stöd) och läser om filerna, eller uppdaterar ni fullt ut inne i Roon? Det senare funkar ju så klart, men då är ju informationen "låst" inne i Roon om man skulle få för sig att byta system någon gång.

Jag är ny Roonanvändare (köpte livstidslicens igår!), men har använt en rad andra system under lång tid. Oavsett systemens duglighet att hantera metadata och möjligheten att modifiera metadata direkt i programvaran har jag alltid valt att själv fixa mina taggar direkt i filerna.

'Jaikoz' är ett smidigt javabaserat program med automatfunktion som är mycket enkelt att använda. Kan varmt rekommendera. Köpte min licens för länge sedan men ser att en licens i standardutförande går nu loss på 30pund. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, vita said:

Jag är ny Roonanvändare (köpte livstidslicens igår!), men har använt en rad andra system under lång tid. Oavsett systemens duglighet att hantera metadata och möjligheten att modifiera metadata direkt i programvaran har jag alltid valt att själv fixa mina taggar direkt i filerna.

'Jaikoz' är ett smidigt javabaserat program med automatfunktion som är mycket enkelt att använda. Kan varmt rekommendera. Köpte min licens för länge sedan men ser att en licens i standardutförande går nu loss på 30pund. 

Jag resonerar som du, men ett problem är att jag inte hittat någon bra sammanställning av best practice för metadatataggar till roon. Någon som vet?

Jag har använt Mp3tag i många år och tycker att den är super. Lite knölig att komma igång med, men oerhört kraftfull.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Taxmannen said:

Jag resonerar som du, men ett problem är att jag inte hittat någon bra sammanställning av best practice för metadatataggar till roon. Någon som vet?

Jag har använt Mp3tag i många år och tycker att den är super. Lite knölig att komma igång med, men oerhört kraftfull.

Fast din fråga var ju hur tänka inför en eventuell migration från Roon till annat system, inte 'best practice' för meta i Roon som verkar sköts meta galant, dvs för den som avser använda Roon för alltid är detta en icke-fråga. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Easy CD Audio Converter som jag använder för att populera de vanliga taggarna så att mina filer blir användbara även i andra program som Twonkys UPnP-server, JRiver m.m. Programmet kostar ett par hundralappar och jag rekommenderar att köpa med stöd för uppslag via GD3-databasen. Det är mycket användbart för att batch-konvertera filer för bruk i andra sammanhang också. Det stödjer givetvis alla format som är viktiga för mig, AAC-filer med .m4a ändelse, FLAC (Även okomprimerad), WAV AIFF, DSF, DFF etc.

Så här ser det ut:
easycdaudioconverter.png

Jag använder följande taggar för hela albumet:
AlbumArtist: "Beatles, The"
Album: "Abbey Road"
Year: "1969"
Cover Art (front): AbbeyRoad.jpg (Eg. större, 600px eller så)
och för enskilda låtar följande taggar:
Artist: "The Beatles"
Title: "Come Together"
Track: "01"
Ofta kommer flera taggar med som Composer, Publisher etc men de bryr jag mig inte i.

Sedan lagras allt i en "indexerad" filstruktur baserat på artistnamn (Bob Marley sorteras givetvis på B! :)) , men klassiskt och samlingsalbum har egna "rötter" i hierarkin.
filstruktur.png

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Ok, intressant! Det finns ju många fler taggar man kan fundera över som jag har använt tidigare men är lite osäker på vilken inverkan dom har i Roon. T ex Discnumber, Totaldiscs, Compilation. Det enda jag inte är riktigt med på är varför du har Albumartist till "Beatles, The" medan du sätter Artist till "The Beatles" på låtnivå. Min uppfattning är att Roon sorterar ut detta automatiskt och sorterar in The Beatles under B oavsett inledande The eller ej?

TRor mig också läst någonstans att Roon inte rekommenderar användning av Albumartist i första hand utan förespråkar Performer, men som sagt en best practice från officiellt håll vore guld värd :)

Link to comment
Share on other sites

On 2017-04-26 at 11:34, vita said:

Fast din fråga var ju hur tänka inför en eventuell migration från Roon till annat system, inte 'best practice' för meta i Roon som verkar sköts meta galant, dvs för den som avser använda Roon för alltid är detta en icke-fråga. 

Mnja, det handlar ju om att ha livrem och hängslen och vara beredd på alla eventualiteter. Även om jag idag inte ser något bättre skulle dom ju kunna komma på obestånd och då måste man kanske överge dem även om man inte vill.

Future-proofing is da shit ;)

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Taxmannen said:

Mnja, det handlar ju om att ha livrem och hängslen och vara beredd på alla eventualiteter. Även om jag idag inte ser något bättre skulle dom ju kunna komma på obestånd och då måste man kanske överge dem även om man inte vill.

Future-proofing is da shit ;)

Det är klart att vi kan förvänta oss bättre teknik i framtiden. Roon är bra men kommer säkerligen ersättas eller slås samman till ett ännu bättre system. Frågan är inte om utan när detta kommer att ske.

Om Roon förmår hantera/tagga dagens filer så kommer även framtidens teknik klara det. Jag ser ingen orsak att tro något annat. Så, jag misstänker att Taxmannen kan luta sig tillbaka och 'tagga ner' ;-)

Frågan är väl snarare hur mycket vi kommer att få betala för framtidens teknik och bekvämligheter. Kanske vi kommer inse att dagens Roon är rentav billigt? 

 

 

Edited by vita
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Taxmannen said:

 

Ok, intressant! Det finns ju många fler taggar man kan fundera över som jag har använt tidigare men är lite osäker på vilken inverkan dom har i Roon. T ex Discnumber, Totaldiscs, Compilation. Det enda jag inte är riktigt med på är varför du har Albumartist till "Beatles, The" medan du sätter Artist till "The Beatles" på låtnivå. Min uppfattning är att Roon sorterar ut detta automatiskt och sorterar in The Beatles under B oavsett inledande The eller ej?

 

Du avslöjar mig! ;) Jag använder fler taggar, men inte i alla sammanhang. Album som har mer än en CD får både DiscNo och TotalNoDiscs. Dessa får undemappar med namnen "CD1, CD2" etc. Spårnumrering 1-x i respektive undermapp underlättar för Roon! Samlingsalbum, alltså flera artister, får flaggan Compilation och AlbumArtist satt till "Various Artists". Då hittar jag dessa under V för Various i Twonky. Och enskilda spår får givetvis artist också.

Och jag använder inte TotalTracks normalt även om det låg med på Abbey Road.

Anledningen till AlbumArtist: "Beatles, The" är eg. två; För det första använder jag AlbumArtist som variabel för mappnamnet för albumet vid konvertering. För det andra låter det mig ha samma sorteringsordning oavsett om jag bläddrar i mitt bibliotek i JRiver MC, via Twonky Media Server eller iTunes. 

Jo, klassiskt brukar tilldelas Composer-taggen också, men alla klassiska album inleds med kompositörens efternamn i Album-taggen, t.ex. "Bach: Englische Suiten No. 2 & 3". Kompositören brukar också hamna i AlbumArtist medan Artist på enskilda spår får typ "Dirigent, Solist(er), Symfoniorkester". Jag har inte mer klassiskt än att jag hittar oavsett uppspelare på det här sättet! :)

För mig betyder denna organiserade oordning att jag hittar min musik oavsett mjuk-/hårdvara och det är ganska lätt att flytta filer samt konvertera mellan olika format.

Roon verkar inte ha några bekymmer med att identifiera mina album, det går ganska smärtfritt.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, vita said:

Så, jag misstänker att Taxmannen kan luta sig tillbaka och 'tagga ner' ;-)

Det man kan tro, men jag är nu inne på mitt fjärde system för metadata (iTunes, SB/LMS/iPeng, Aurender/Conductor, Roon) och varje server/app/UI har sina små egenheter och det gäller att veta hur dom beter sig för att få det som man vill ha det ;) 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Taxmannen said:

Det man kan tro, men jag är nu inne på mitt fjärde system för metadata (iTunes, SB/LMS/iPeng, Aurender/Conductor, Roon) och varje server/app/UI har sina små egenheter och det gäller att veta hur dom beter sig för att få det som man vill ha det ;) 

Absolut! Även jag har (som sagt) varit petig med mina metataggar av samma orsak. Å andra sidan har jag använt system som saknat de egenskaper Roon har, så korrekta taggar har varit viktiga. Med Roon ser jag inte samma behov som tidigare av korrekta taggar.

Men om avsikten är att t ex använda ett system med bas i UPnP/DLNA så är det av största vikt att man fortsätter tagga sina filer. Även valet av serversystem spelar roll för hur taggarna läses. Personligen är jag väldigt förtjust i Minimserver, som i första hand är ämnad att hantera klassiska musikalbum med alla de komplexa egenheter och versioner som kan förekomma i denna värld. En bekant har drygt 70 album (!) med versioner av samma Bach-konsert som Minim hanterar korrekt. Det är imponerande! Misstänker att även Roon skulle klara detta utan problem.

In the end: a man's gotta do what a man's gotta do!

Edited by vita
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2017-04-22 at 14:08, octavia rs said:

Nej absolut inte jag tycker att man i vår hobby ska vara öppen för nya saker (sånt som låter bra behöver inte vara dyrt eller komma ifrån de kända tillverkarna nödvändigtvis) och våga prova annars kan man missa nått bra :) sen händer det mycket på just dator sidan så de är inte helt lätt att hänga med alltid.

Vad gäller Roon tror jag det kommer utvecklas mer och deras DSP bli bättre. I den senaste versionen blev de bättre ljud med deras up-sampling då de gjort om filterna i up-samplingnen så jag hoppas ju att de en dag kommer ikapp HQ Player så man kan köra utan det.

Har sökt mer info ang detta och har kommit i kontakt med en medlem på ett engelskt forum. Han ville köpa min Bryston BDP-2 och ha som endpoint då några bekanta har testat Sonore microRENDU mot BDP-2 och de tyckte att BDP-2 lät bättre. Den är ju A+ klassad i Stereophile så något borde den göra rätt. Jag märker ju även skillnad mellan köra via BDP-2 mot att köra direkt mot DAC:en. Via BDP-2 är bättre.

Så tillsvidare låter jag det vara och avvaktar utvecklingen av Roon.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, LasseJ said:

Har sökt mer info ang detta och har kommit i kontakt med en medlem på ett engelskt forum. Han ville köpa min Bryston BDP-2 och ha som endpoint då några bekanta har testat Sonore microRENDU mot BDP-2 och de tyckte att BDP-2 lät bättre. Den är ju A+ klassad i Stereophile så något borde den göra rätt. Jag märker ju även skillnad mellan köra via BDP-2 mot att köra direkt mot DAC:en. Via BDP-2 är bättre.

Så tillsvidare låter jag det vara och avvaktar utvecklingen av Roon.

I mina ögon kan jag ju tycka att jämföra en microRendu med bara USB ut mot en BDP-2 med SPDIF eller AES ut blir lite konstigt då de ju är helt beroende på hur DAC:n hanterar de olika signalerna. Vissa DAC:ar har ju en allt annat än bra lösning för hur USB hanteras men kanske har en AES ingång som hanteras väldigt bra, blir lite att jämföra äpple och päron i detta fallet.

Om man jämför två endpoints med USB ut till samma DAC de ger ju en mer rättvis bild eller två endpoints med AES ut till samma DAC.

Med detta menar jag inte att BDP-2 inte är en jättebra apparat mer att jämförelsen haltar lite :)

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, octavia rs said:

I mina ögon kan jag ju tycka att jämföra en microRendu med bara USB ut mot en BDP-2 med SPDIF eller AES ut blir lite konstigt då de ju är helt beroende på hur DAC:n hanterar de olika signalerna. Vissa DAC:ar har ju en allt annat än bra lösning för hur USB hanteras men kanske har en AES ingång som hanteras väldigt bra, blir lite att jämföra äpple och päron i detta fallet.

Om man jämför två endpoints med USB ut till samma DAC de ger ju en mer rättvis bild eller två endpoints med AES ut till samma DAC.

Med detta menar jag inte att BDP-2 inte är en jättebra apparat mer att jämförelsen haltar lite :)

Kan jag ju hålla med om, till viss del, men BDP-2 lät bättre även via USB så lite äpplen mot äpplen är det nog. Även om detta inte är testat av mig med mina öron, utrustning och rum m.m. så är det tillräckligt för att jag för tillfället sitter still i båten. Använder hellre tiden just nu till att lyssna på musik. Sedan går det väl att hitta invändningar mot de flesta tester, om man vill :thumbsup:. Sedan föredrar jag själv AES hemma hos mig. 

Apparat A låter bäst i ett test men ihop med andra kablar, rum, kringutrustning, högtalare m.m. så kanske apparat B hade låtit bäst så man får ta det för vad det är.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, LasseJ said:

Kan jag ju hålla med om, till viss del, men BDP-2 lät bättre även via USB så lite äpplen mot äpplen är det nog. Även om detta inte är testat av mig med mina öron, utrustning och rum m.m. så är det tillräckligt för att jag för tillfället sitter still i båten. Använder hellre tiden just nu till att lyssna på musik. Sedan går det väl att hitta invändningar mot de flesta tester, om man vill :thumbsup:. Sedan föredrar jag själv AES hemma hos mig. 

Apparat A låter bäst i ett test men ihop med andra kablar, rum, kringutrustning, högtalare m.m. så kanske apparat B hade låtit bäst så man får ta det för vad det är.

Ok, jag såg inte att man kan köra USB ut ifrån BDP-2 trodde bara de var SPDIF eller AES :blush då är det ju en annan femma. Sen skiljer de ju en del i pris mellan de två så de är ju tur att BDP-2 lät bättre :)

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, octavia rs said:

Ok, jag såg inte att man kan köra USB ut ifrån BDP-2 trodde bara de var SPDIF eller AES :blush då är det ju en annan femma. Sen skiljer de ju en del i pris mellan de två så de är ju tur att BDP-2 lät bättre :)

Inte lätt att ha koll på allt. BDP-2 har i princip alla möjliga varianter på utgångar. Ja, visst skiljer det i pengar men det är inte alltid en garanti för att något är bättre. Ibland men inte alltid. 

Link to comment
Share on other sites

Snart kommer Roon ROCK att släppas (kanske nästa vecka) och nu kommer även Roon med hårdvara som kör ROCK för de som inte vill bygga själv en med i3 och en med i7 processor.

https://community.roonlabs.com/t/roon-does-hardware-nucleus-introduced-in-munich/25971

 

De har även hintats att vi som kör Devialet AIR kommer kunna göra det direkt ifrån Roon utan Devialets PC/MAC baserade program vilket gör att har man en Devialet så kan man köra sitt system med en Roon ROCK NUC och streama direkt till förstärkaren utan PC/MAC i kedjan.

52017roon4.jpg&post_id=148607&topic_id=2

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Kul att det börjar röra på sig med ROCK. Vad jag förstod dröjer deras egen hårdvara till Augusti, men nu torde det vara helt riskfritt att shoppa loss på komponenter om man vill plocka ihop själv. 

Detta var kreativt: 

Quote

We will soon have a button on our website that will add the suggested components to your amazon shopping cart.

 

Link to comment
Share on other sites

Snart behöver man bara vakna på morgonen, blinka tre gånger med vänsterögat och knappa in ett strångt passord som består av minst 64 tecken, små och stora bokstäver, minst en siffra men inga likadana siffror. Det ska innehålla minst 3 av specialtecknen -, _, <, > eller [, men får inte innehålla {, #, % eller *. Därefter knappar man bara in namnet på sin första chef, sin minsta hund och sin mormors flicknamn, och sist skriver man ut tecknen i en krypteringsfigur fyra gånger. 

Sen är det bara att spela.

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har Roon uppdaterat sin genomgång av ROCK vilken typ av NUC med tillbehör de tycker man ska använda för dem som vill bygga en lösning själv. Även länken till Amazon finns där.

Efter att jag läst lite om ROCK så ska deras OS lösning boota på under 2 sekunder ifrån start av NUC:n :)

http://kb.roonlabs.com/Roon_Optimized_Core_Kit

Quote

Roon Optimized Core Kit


Let's first explain what Roon OS is, and then we can talk about Roon Optimized Core Kit.

Roon OS is a custom Linux based operating system, tailored for running Roon Server and providing a best-in-class, appliance-type user experience to host the Roon Core.

Roon OS boots very quickly and integrates with the Roon suite of applications for updating, discovery, configuration, and support. It also comes with a disaster recovery mechanism.

Roon OS includes a web-based administration UI which allows users to check system status, configure network settings, start or stop services, and factory-reset the device from desktop and mobile web browsers. The Roon application also can locate Roon OS on the network and give the user a link to open this web UI in a browser.

To allow partner manufacturers to build custom turn-key Roon Server based offerings, Roon OS has a few hooks for manufacturers to customize Roon OS to their specific device.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...