Jump to content

Erfarenheter av E-pluggs


calm

Recommended Posts

Lite med anledning av nyhetstråden om E-pluggarnas vara eller icke vara så väljer jag att ge mina första intryck av veckans tester med E-pluggs, i denna tråd istället så kan diskussionen fortsätta.

Mina pluggs är av typen RCA-pluggs Diamond High Power alltså de "näst bästa" som anlände i måndags. 

Testomgången började med digitalt material som jag känner väl och är mycket väl förtrogen med och som jag använder i olika testsammanhang.

Här några titlar:

Bobo Stenson; War Orphans spår 1 o 2. ECM

Das Mikrofon Vol 1; Olika inspelningar med kondensatormikrofon spår 1,3 och 4. Tacet

Stereophile Test CD 3; Spår 8

Patricia Barber; Modern Cool spår 10,12. Mofi Gain 2

High Fidelity Reference CD No 32; spår 9 och 11.

Jag begränsade mig till dessa för att kunna köra snabba växlingar mellan plugg i och plugg ur. Alltså inget blindtest utan jämförelser mellan dessa rakt av i spelningar av samma spår efter varandra.

Inkopplingen av pluggen skedde först i oanvända ingångar kopplade till ingångsväxlaren och dess relästyrning.

Jag kunde förnimma små förändringar men ingen dramatik. Lite mer detaljer i toppen och möjligen något bättre i övre mellanregistret. Blev något besviken utifrån tidigare beskrivningar om första effekten skulle vara mest märkbar.

Då körde jag in pluggarna till direktingången som ASR har kopplat direkt till volympotensiometern, dvs förbi ingångsväljaren och reläerna och får effekt att man då kan få en mixning av olika signaler om annan ingång väljs med ingångsväljaren. Här hände det mera men ändå ingen dramatik. Något ytterligare förbättring i diskant och mellanregistret men fortfarande ingen större dramatik.

Utifrån de funderingar om vad dessa pluggar gör, så kan de möjligen påverka graden av RFI eller påverka jordningen.

Då är min enkla och logiska förklaring till utebliven dramatisk förändring följande:

ASR:n har inget metallskal som konventionella förstärkare har med förmåga att alstra oönskade signaler gnm RFI som strålar in via jordat hölje eller via signaljord. Höljet i gjort i plexiglas och varje ingång är separerade via ingångsväljaren och reläer och har separata signaljordar.

Den andra förklaringen kan vara att ASR har en extremt välutvecklad strömmatning med separata PSU:r till den integrerade stereoförstärkaren i två steg. Förstegsdelen matas bara via batteri där nätdelen är en ren batteriladdare. Alltså ingen påverkan via nätet i den delen. Slutstegsdelen har separata nätdelar för varje kanal. Alltså sammanlagt tre separata nätdelar som står en bit ifrån huvudenheten. Jordning i övrigt är gjord med kabel till NO Thor och väl fungerande utan tillstymmelse till brum eller brus.

Den tredje plausibla förklaringen kan vara att mitt system är byggt utifrån filosofin att inte vara extremt högupplösande i toppen och därmed kan en eventuell diskantdistortion "maskas av" den vägen. Jag saknar dock inga detaljer i musiken som skulle göra den mindre verklighetstrogen, tvärt om. Jag har livekonserter som referenser. Pianomusik med dess övertoner är min basföda.

Detta var min första rapporten och fler kommer, så dra inga förhastade slutsatser än.

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Efter det första kanske lite trevande inledningen med ganska låg påverkan så blev det ett nytt test nu uteslutande med vinyl. Testade först att sätta pluggarna i ej utnyttjad uttag i ASR:n på samma sätt som vid testet av digital källa. Med samma resultat som tidigare, även via direktingången. Men skam den som ger sig så det blev till att fundera på lite annorlunda lösning. Hade tidigare funderingar om man skulle sätta pluggarna direkt i aktiverat ingång genom att sätta en Y-koppling i dessa. Men så fick jag idén att testa ett ledigt uttag i stepup-trafon istället. Nu började det hända saker! Ökad känsla av närvaro, bättre upplösning och transparens i diskanten sannolikt på grund av lägre distorsion.  Lugnare återgivning. Tycker mig att höra att ljudbilden breddas. Djupet har jag sedan tidigare.

Det blev inte samma musik som i testet med CD.

Parica Barber; Distorsion Of Love, spår 1 och 2, Mofi 

E.S.T ;  Live In Hamburg, Spår 1, ACT 

The Three; The Three, Spår 1 och 2. Est Wind direct cut Take 2.

Leonard Cohen; Songs From The Road, sida 1, spår 1 och 3, Columbia 180g

Bengt Hallberg, Arne Domnerus mfl; Jazz At The pawnshop, spår 1, Prophone 7778-79

På i princip alla liveinspelningar ökar livekänslan och ambiensen i framställningen. Men också tyngden i bas och precisionen i denna.

Jag får leva med den i princip obefintliga effekten i förstegsdelen, men glädjs åt att effekten i SUT:n blev så mycket bättre!

Sedan kan man fundera på varför det blev så och jag har ingen förklaring. Mer än en spekulation om att dessa E-Pluggs på något sätt påverkar RFI-inverkan eller jordning. Men den musikaliska inverkan är ändå det som räknas.

Calm

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calm said:

Här hände det mera men ändå ingen dramatik. Något ytterligare förbättring i diskant och mellanregistret men fortfarande ingen större dramatik.

 

Då är min enkla och logiska förklaring till utebliven dramatisk förändring följande:

 

 

 

Håller helt med. Jag har heller inte upplevt dramatisk skillnader i ljudet, dock tydligt detekterbara och klart övervägande positiva.  Vi fick också lite olika effekt på olika ställen tex på Devialets olika uttag. Min uppfattning är att man inte skall förvänta sig dramatiska förändringar av denna plugg. Mer se detta som ett positivt steg bland andra sätt som man trimmar in sitt system för att få en bättre återgivning. Alla små steg i rätt riktning 

Min analys av att det inte blir dramatiska förändringar är att många av våra anläggningar redan är väl intrimmade, välkonstruerade och låter redan mycket bra. Det vi har att förbättra är de sista procenten, troligen. De stora stegen är redan tagna. Men för att komma åt dessa sista procent behövs en del insatser som trots deras "inte dramatiska" effekt kan påverka den  totala upplevelsen i större grad. Så upplever jag de mesta jag gör nu. Störst förändring i mitt system var när Brinkmann Balance landade och trimmades in och det är en helt annan nivå, men det är långt ifrån ett tweak.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Håller helt med. Jag har heller inte upplevt dramatisk skillnader i ljudet, dock tydligt detekterbara och klart övervägande positiva.  Vi fick också lite olika effekt på olika ställen tex på Devialets olika uttag. Min uppfattning är att man inte skall förvänta sig dramatiska förändringar av denna plugg. Mer se detta som ett positivt steg bland andra sätt som man trimmar in sitt system för att få en bättre återgivning. Alla små steg i rätt riktning 

Min analys av att det inte blir dramatiska förändringar är att många av våra anläggningar redan är väl intrimmade, välkonstruerade och låter redan mycket bra. Det vi har att förbättra är de sista procenten, troligen. De stora stegen är redan tagna. Men för att komma åt dessa sista procent behövs en del insatser som trots deras "inte dramatiska" effekt kan påverka den  totala upplevelsen i större grad. Så upplever jag de mesta jag gör nu. Störst förändring i mitt system var när Brinkmann Balance landade och trimmades in och det är en helt annan nivå, men det är långt ifrån ett tweak.

Jag tror att de flesta system som är väl genomarbetade har möjligheter till förbättringar, men jag tror precis som jag skrev tidigare i den andra tråden att det handlar om promille eller möjligen procent, precis som du också skriver. I detta fall tycker jag att efter ytterligare lyssning ändå att när jag satte pluggen i SUT:n, så blev det en påtaglig förändring som inte är imaginär utan klart hörbar. Troligt är att någon form av distorsion filtreras bort eller att jordningen förbättras. Svårt att sätta fingret på vad det var som hände, men upplevelsen att övertonerna blev bättre och klarare och det är det som gör skillnad på närvarokänslan vid pianospel. 

Mest märkligt är när jag lyssnade på Jazz At The Pawnshop att ljudet i lokalen framträder mycket tydligare, men också musiken. Pianot, trummorna men framför allt Dompans sax låter mycket realistisk med den skarpa tonen som kännetecknar det instrumentet. Scenen blev både bredare och djupare och lokalens efterklang är mycket tydlig.

I vart fall blir nog pluggarna kvar som jag ser det nu.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, calm said:

 

Mest märkligt är när jag lyssnade på Jazz At The Pawnshop att ljudet i lokalen framträder mycket tydligare, men också musiken. Pianot, trummorna men framför allt Dompans sax låter mycket realistisk med den skarpa tonen som kännetecknar det instrumentet. Scenen blev både bredare och djupare och lokalens efterklang är mycket tydlig.

I vart fall blir nog pluggarna kvar som jag ser det nu.

 

Calm

Din beskrivning på vad som ändras med pluggarna stämmer väl med min egen.

Link to comment
Share on other sites

Klart att man kan var lite störd över att inte till fullo begripa eller ens veta hur pluggarna är uppbyggda. De är väl förseglade med något som liknar epoxi och huven går inte att vrida av. Men å andra sidan har jag säkert lagt mer pengar på andra utrustningsdelar i mitt system som skapat mindre effekt än dessa. Det är faktiskt inte en förmögenhet som går bort i jämförelse med kablar med sjukt höga priser. Jag kan leva med att inte till fullo förstå även om jag är nyfiken av mig. Det viktiga är den musikaliska effekten, inte den tekniska.

Ibland kan effekten framstå tydligare när man tar bort en del, som till exempel Shakti-stenar, har jag förstått. Dessa har kanske en tydligare teknisk beskrivning hur de inverkar rent tekniskt och även musikaliskt, om sin påverkan.

I detta fall liksom alla åtgärder som jag vidtagit i mitt system så handlar det uteslutande om vad jag själv uppfattar lyssningsvis och vad jag själv gillar. Tips kan man alltid ta emot, men ytterst är det jag själv som bestämmer vad som passar i just mitt system. I detta fall tycker jag att det passar in. Andra kanske har en annan uppfattning men det kan jag faktiskt kosta på mig att bortse ifrån.

Vi får se om det dyker upp fler test. Hittills är väl ett halvdussin avverkade med positiv inverkan som jag förstår.

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 1/28/2017 at 17:47, calm said:

Men så fick jag idén att testa ett ledigt uttag i stepup-trafon istället. Nu började det hända saker! Ökad känsla av närvaro, bättre upplösning och transparens i diskanten sannolikt på grund av lägre distorsion.

:app:

Jag kan tänka mig att pluggen har en elektriskt dämpande effekt i högre register. Som en strömrenare fast på signal i stället för på kraft.

Link to comment
Share on other sites

Jag har numera en SUT med flera ingångar och separata lindningar på insidan. Att använda en oanvänd ingång borde egentligen inte generera någon signal från E-pluggen som är helt passiv, men jorden borde vara gemensam mellan lindningarna. Svårt att förstå vad som händer och är väl inne på att de har samma inverkan som Entreqs jordprodukter, fast här i miniformat. Ljudmässigt ett lyft tycker jag dock och detta är huvudsaken ändå. Men det vore intressant att veta varför.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Som jag var inne på, signalerna går ju ofta via någon form av relä eller omkopplare. Då borde signalen på icke använda ingångar vara ute ur leken. Men så är det inte alltid. Det är bara att prova, spela tex cd, byt kanal, vrid upp volym till max. Hörs cdn svagt?

Om den hörs, vilket inte är ovanligt, prova med att ha e-plugg i en oanvänd kanal och utan i nästa. Switcha och bedöm om den effekten dämpas eller är på samma nivå. Är det samma finns det skäl att anta att den förändring/förbättring ni upplever har med jorden att göra. Något jag tror är sannolikt. Jorden har mycket större betydelse för signalen än vad många, inkl mig själv tror/trodde. Jorden är ju referensen för signalen, utan referens blir ju inte resultatet perfekt heller.

Vad händer då? Skyddar pluggarna mot instrålning? Nej, kanske men en RCAhona är ju en extremt kort anten. Dämpar den mekaniska störningar, troligen, men är det det ni hör? Dämpas/absorberas störningar i jorden? 

Som ni märker har jag inga svar bara frågor, frågor som öppnar till nya frågor.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Adagio said:

Som jag var inne på, signalerna går ju ofta via någon form av relä eller omkopplare. Då borde signalen på icke använda ingångar vara ute ur leken. Men så är det inte alltid. Det är bara att prova, spela tex cd, byt kanal, vrid upp volym till max. Hörs cdn svagt?

Om den hörs, vilket inte är ovanligt, prova med att ha e-plugg i en oanvänd kanal och utan i nästa. Switcha och bedöm om den effekten dämpas eller är på samma nivå. Är det samma finns det skäl att anta att den förändring/förbättring ni upplever har med jorden att göra. Något jag tror är sannolikt. Jorden har mycket större betydelse för signalen än vad många, inkl mig själv tror/trodde. Jorden är ju referensen för signalen, utan referens blir ju inte resultatet perfekt heller.

Vad händer då? Skyddar pluggarna mot instrålning? Nej, kanske men en RCAhona är ju en extremt kort anten. Dämpar den mekaniska störningar, troligen, men är det det ni hör? Dämpas/absorberas störningar i jorden? 

Som ni märker har jag inga svar bara frågor, frågor som öppnar till nya frågor.

Jag delar ditt antagande att detta har med jorden att göra. Som jag skrev inledningsvis så testade jag alla varianter av ingångar på min ASR som har en rälästyrd ingångsväljare där ej  använd ingång kopplas bort alternativt kortslutes. Jorden har ingen kontakt med förstärkarens skal/chassie eftersom detta är gjort i plexiglas och varje ingång har en egen signaljord. Undantaget är direktingången som går direkt till volympotentiometern och kan "mixas" med ingång via ingångsväljaren.

Däremot har SUT:n en gemensam jord, därav slutsatsen att detta kan ha med denna att göra. Något hokus pokus är det. Kanske ett practikal joke i form av placeboplugg, men då borde inte så många hört skillnad? ;)

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Morello said:

Någon som mätt resistansen mellan mittstift och jord på en eplugg?

Är den låhohmig kan det bli lite knasigt att koppla den till en stepup-traf.

Inget utslag på min ohmmätare mellan skal och stift. Oändlig eller mkt hög resistans som går utanför instrumentets mätområde. Alltså ingen risk för SUT:n.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det här är mitt första inlägg. Jag bliv nyfiken på hur dessa pluggar fungerar och eftersom beskrivningen på företagets websida är ”lite diffus” så ställer jag min fråga i den här tråden.

 

Följande beskrivning är kopierad från deras websida och översatt till engelska med hjälp av Google translate. Dom flesta tillverkare av ”pluggar” av det här slaget brukar hävda att man måste plugga alla öppna ingångar för att få önskad effekt men tillverkaren av e-pluggs påstår att det ska räcka med att plugga en ingång för att få hörbar förändring. Märklig kan man tycka.

 

”Open inputs or unused sockets on audio or video devices act like antennas and can interfere with interference that can adversely affect the sound.

My self-produced EPLUGGS counteract the spurious radiation generated by, for example, ELECTROSMOG, WLAN, DECT, radio, television or mobile phone frequencies (EMI and RFI).

 

EPLUGGS are equipped with crystals (similar to a record player's needle) and minerals. Through the mass connection, the vibrations of the crystals can spread in the devices and ensure a clear sound improvement, compared to conventional termination plugs. Experience their music in warm analogue tones and immerse yourself in the harmonious world of the artist.

With a pair of EPLUGGS is already a clear sound enhancement audible. Of course, it is advantageous to close all open sockets on the Hifi devices.

The EPLUGGS is available in various versions. From the simple conclusion to the HIGH END version.”

 

Länk till källa
https://translate.google.se/translate?hl=en&sl=de&u=http://www.epluggs.de/&prev=search

Edited by Nils
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Nils said:

Det här är mitt första inlägg. Jag bliv nyfiken på hur dessa pluggar fungerar och eftersom beskrivningen på företagets websida är ”lite diffus” så ställer jag min fråga i den här tråden.

 

Följande beskrivning är kopierad från deras websida och översatt till engelska med hjälp av Google translate. Dom flesta tillverkare av ”pluggar” av det här slaget brukar hävda att man måste plugga alla öppna ingångar för att få önskad effekt men tillverkaren av e-pluggs påstår att det ska räcka med att plugga en ingång för att få hörbar förändring. Märklig kan man tycka.

 

”Open inputs or unused sockets on audio or video devices act like antennas and can interfere with interference that can adversely affect the sound.

My self-produced EPLUGGS counteract the spurious radiation generated by, for example, ELECTROSMOG, WLAN, DECT, radio, television or mobile phone frequencies (EMI and RFI).

 

EPLUGGS are equipped with crystals (similar to a record player's needle) and minerals. Through the mass connection, the vibrations of the crystals can spread in the devices and ensure a clear sound improvement, compared to conventional termination plugs. Experience their music in warm analogue tones and immerse yourself in the harmonious world of the artist.

With a pair of EPLUGGS is already a clear sound enhancement audible. Of course, it is advantageous to close all open sockets on the Hifi devices.

The EPLUGGS is available in various versions. From the simple conclusion to the HIGH END version.”

 

Länk till källa
https://translate.google.se/translate?hl=en&sl=de&u=http://www.epluggs.de/&prev=search

Välkommen Nils!

Jag är nog lika brydd som du dessvärre. Men jag kan ändå konstatera att de fungerar. Vad de åstadkommer är att de på något sätt tar bort disharmonier i musikens övre frekvenser och övertoner. Sannolikt distorsion. Inga dramatiska förändringar men väl hörbara. Om man säger sig slå mot RFI och all annan elektrosmog och där normala hifi-chassin kommer att fungera som antenn, så måste denna verka genom jorden i vilket höljet normalt är anslutet. Men att en liten plugg kan åstadkomma förändring är lite mysko. I mitt system fick jag ingen eller liten påverkan i förstärkardelen, men väl i stepup-transformatorn som har ett metallhölje och ligger närmast de små signaler som pickupen genererar. Jordningen kan vara kritisk i denna del vilket enklast kan konstateraras genom att koppla jordningskabeln på olika sätt mot riaat. Så slutsatsen är nog att man får testa sig fram. Funkar det så, så funkar det så varför bry sig egentligen. Med garanti om återtag så tar man heller ingen ekonomisk risk.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Av människan konstruerade apparater med tänkt beteende vilka uppför sig annorlunda än avsett så kan man reflektera över orsakssammanhangen. Har konstruktören oavsiktligt missat någon parameter i det komplexa sammanhanget, eller är det så att det annorlunda beteendet av apparaten är en felaktig observation, trots att observationen stöds av ett flertal.

Det har konstruerats många "perfekta" apparater som idag anses undermåliga och ersatts av nya "ännu mer perfekta". Antagligen fortsätter detta som vi i dagligt tal kallar utveckling.

 

Link to comment
Share on other sites

Utveckling kan gå i branta språng eller mer i sidled eller svagt uppåt. Dessa proppar tillhör mer finliret när allt annat finns på plats och man bedömer att man kommit till vägs ände. Då kan det vara roligt att pröva lite nya tweaks. Man ger sig knappast ut på bråddjupet och man kan lätt backa om man inte gillar dem. Mitt måtto är trots allt  trail and error. Ibland blir det bingo ibland blir det fiasko och oftast mitt emellan. Det viktiga är att man är trogen sitt ljudideal och har en röd linje, annars kan man lätt hamna i hifins irrgångar. Typexemplet är när man börjar justera högtalarplaceringen utan att markera ursprungsläget och sedan inte hittar tillbaka till det som lät bäst ändå.:D Det är då man ser ut som "Skriet" på riktigt!

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Shamrock said:

Då kör vi ett varv till, eller...

Hehe!

Kul med lite mothugg Morello! :)

Nåväl, jag är helt övertygad om att du själv kan höra skillnad mellan olika kablar i din setup, bara att prova. Det är ju som sagt fredag:)

Jag kommer antagligen att skaffa mig en vinyspelare, efter kvällen hos Apex och lite till, så du får nog få ihop ett riaa till. Om inte annat som en referens till ljudkamrater i Göteborg!  Din helg är räddad.:)

Link to comment
Share on other sites

Konstigt. Har jag blivit för gammal? För inskränkt? För cynisk, ironisk? Kanske. Från att ha riktigt tagit avstånd från lts/faktiskt så kan jag numer nästintill förstå och sympotisera med deras inställning. Många ggr är verkligen kejsaren naken. I detta fallet vet jag definitivt inget, utan jag talat generellt. Jag vet inte. Ska man uppgradera så är det upp i prisklass som gäller. Har svårt att tro att nya produkter i samma prisklass är dag och natt. Har jag blivit för misstänksam? För svårpåverkad? Eller har jag äntligen kommit till klarhet? Fan vet, för jag gör det då inte...??

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, new order said:

Konstigt. Har jag blivit för gammal? För inskränkt? För cynisk, ironisk? Kanske. Från att ha riktigt tagit avstånd från lts/faktiskt så kan jag numer nästintill förstå och sympotisera med deras inställning. Många ggr är verkligen kejsaren naken. I detta fallet vet jag definitivt inget, utan jag talat generellt. Jag vet inte. Ska man uppgradera så är det upp i prisklass som gäller. Har svårt att tro att nya produkter i samma prisklass är dag och natt. Har jag blivit för misstänksam? För svårpåverkad? Eller har jag äntligen kommit till klarhet? Fan vet, för jag gör det då inte...??

Nej inga problem alls att avstå!

Det kallas ståndaktighet och sänkte världens mest osänkbara skepp Titanic. Man måste vara fast i sin övertygelse annars går man under, eller så går man under ändå....:D ( menat som skämt)

Är du tweaksmätt?

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Nej inga problem alls att avstå!

Det kallas ståndaktighet och sänkte världens mest osänkbara skepp Titanic. Man måste vara fast i sin övertygelse annars går man under, eller så går man under ändå....:D ( menat som skämt)

Är du tweaksmätt?

Calm

Jo. Jag är nog tweaksmätt för egen del. Men å andra sidan så har jag min beskärda del av tweaks, som jag uppskattar och tycker gör verkan...:black::blush

Link to comment
Share on other sites

 

9 hours ago, Morello said:

Menar du att elektronernas vandring sliter på kabeln?:unsure:

Jag tror att han menar att man måste byta mellan den befintliga kabeln och en annan motsv för att höra skillnad på dom.

Har man samma hela tiden och hävdar att det inte är skillnad har man ju iofs rätt i sak men kanske missar man själva kärnfrågan.........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...