Jump to content

Bassystembygge - Rydbergs system


Rydberg

Recommended Posts

Bildtrådar är något som säker många med mig uppskattar och även om jag har gjort ett par har jag aldrig haft en regelrätt systemtråd på detta forum. Nu hade jag tänkt att skjuta på presentationen av mitt system och börja med att presentera det projekt jag håller på att arbeta med just nu.

Jag måste säga att jag är på det stora taget nöjd med mitt system och mina nuvarande högtalare har jag sedan 12 år, ett par Ino Audio pi60 signatur. Under åren har jag funderat på att utöka systemet med ett bassystem men det har aldrig blivit av, puristen i mig har inte heller viljat koppla in ett potentiellt ljuddegraderande elektroniskt delningsfilter i systemet. Å andra sidan har man med ett delat system mycket bättre förutsättningar att få till basen på ett bra sätt vilket till slut fick det hela att svänga över och beslutet att bygga ett system togs.

På senhösten förra året besöktes en välkänd källare i Täby och bilen packades full med element. Då det ska byggas två system fick vi verkligen lekas Tetris för att stuva in alla 12 elementen + all annan packning vi hade i V60:n.  

Här är mina sex element väl framme i Bamberg

element_02.jpg

 

Som delningsfilter köptes "top of the line"-version, Ino CR80es

ino_cr80es_01.jpg

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Som synes är elementen tillverkade i Danmark hos Scanspeak vilket borde borga för god produktionskvalitet.  Det handlar om nya versionen av Ino Audio w121 som numera har ett "x" efter sig i produktnamnet. Ino W121x är förbättrad på ett antal punkter jämfört med föregångaren.  Förändringarna (bla. ny korg) har medfört att distorsionen, framförallt i slutna lådor, är än lägre. Nu var redan föregångaren ett extremt bra element så hur hörbar denna förbättring är vet jag inte, mätbar är den i alla fall :) Det tråkiga med uppdateringen och produktionen i Danmark var dock att priset hoppade upp rejält och elementen kostar knappt 7 papp styck :o 

Seriöst emballage

element_06.jpg 

 

element_07.jpg

Edited by Rydberg
Stavfel
Link to comment
Share on other sites

Någon har "kluddat" nått på elementet, kanske någon form av viktanteckning eller liknande :)

element_08.jpg

Här kan vi se att anslutningskabeln vävts in i spidern. Det ser likadant ut på andra sidan elementet minus anslutningspanelen. 

element_09.jpg

 

Notera ventilationshålen i membranet

element_12.jpg

Själva talspolen är fullt synlig

element_14.jpg

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Rydberg said:

Bildtrådar är något som säker många med mig uppskattar och även om jag har gjort ett par har jag aldrig haft en regelrätt systemtråd på detta forum. Nu hade jag tänkt att skjuta på presentationen av mitt system och börja med att presentera det projekt jag håller på att arbeta med just nu.

Jag måste säga att jag är på det stora taget nöjd med mitt system och mina nuvarande högtalare har jag sedan 12 år, ett par Ino Audio pi60 signatur. Under åren har jag funderat på att utöka systemet med ett bassystem men det har aldrig blivit av, puristen i mig har inte heller viljat koppla in ett potentiellt ljuddegraderande elektroniskt delningsfilter i systemet. Å andra sidan har man med ett delat system mycket bättre förutsättningar att få till basen på ett bra sätt vilket till slut fick det hela att svänga över och beslutet att bygga ett system togs.

På senhösten förra året besöktes en välkänd källare i Täby och bilen packades full med element. Då det ska byggas två system fick vi verkligen lekas Tetris för att stuva in alla 12 elementen + all annan packning vi hade i V60:n.  

Här är mina sex element väl framme i Bamberg

element_02.jpg

 

Som delningsfilter köptes "top of the line"-version, Ino CR80es

ino_cr80es_01.jpg

Välkomponerade bilder mycket bättre än vad jag lyckas med:icon_smile_clown:

Intressant att följa detta projekt jag är dåligt påläst på ditt system så jag kommer att följa  detta med stort intresse:mm:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, A/Wing. said:

Välkomponerade bilder mycket bättre än vad jag lyckas med:icon_smile_clown:

Intressant att följa detta projekt jag är dåligt påläst på ditt system så jag kommer att följa  detta med stort intresse:mm:

Kul att du gillar dem men jag nog mer riktat och tryckt :blush Apexorca kan däremot det där med bilder, vissa är ju helt fantastiska!:o

Jag har behandlat delar av mitt system i olika trådar men inte någon översikt direkt, det är alltså på tiden :app:

Link to comment
Share on other sites

Att köpa även lådorna i Sverige var en omöjlighet platsmässigt så det blir till att bygga själv. Jag hade först planer på att göra det mesta själv men via kontakter kunde jag få MDF utskuren och de flesta fräsningar gjorda. Här har vi lite av materialet efter första bearbetningen. Fräsningarna är gjorda med en CNC-fräs.

(dålig mobilbild)

byggbild_1.jpg

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rydberg said:

Kul att du gillar dem men jag nog mer riktat och tryckt :blush Apexorca kan däremot det där med bilder, vissa är ju helt fantastiska!:o

Jag har behandlat delar av mitt system i olika trådar men inte någon översikt direkt, det är alltså på tiden :app:

Tack Rydberg! Skall bli riktigt roligt och se ditt system och basen växa till sig. Det är bra bilder du tar och bildtrådar är roligast. 

Link to comment
Share on other sites

Även jag känner väl igen Lamellokexen :app:

Det var för övrigt en intressant diskussion på ett annat forum om kexning kontra Domino (Festools konkurrerande system). En del hävdar att kex bara "duger" till att rikta in fogarna, men att de egentligen inte tillför så mycket när det gäller hållfastheten varför man antingen behöver förstärka med skruv, alternativt använda Domino istället. Jag har enbart kexlimmat MDF i många projekt utan att stöta på några problem. Hur tänker du? 

Fin verkstad och kul projekt för övrigt - skall bli kul att följa :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Här kollar vi att allt verkar stämma med utskärningen och markerar lite var vi ska sätta kexen

byggbild_5.jpg

Ringen som fanns kvar i mitten på bafflarna frästa jag bort med en handöverfräs. Då det var väldigt lite material och fräsen var av god kvalitet (Festool) så det var det en barnlek även för mig som aldrig fräst innan. Nästa steg var att ta reda om vi hade programmerat CNC-fräsen korrekt. Spänningen steg......:app:

byggbild_6.jpg

 

Ja men det passar ju perfekt!!:thumbsup:

byggbild_7.jpg

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, octavia rs said:

Ser ut att vara ett trevligt utrymme att vara i :) just en verkstad med lite snickerimaskiner hade varit trevligt att ha tillgång till.

Ja det hade varit guld att ha! När vi väl bestämmer oss för vilket land vi ska bo i så ska vi försöka skaffa ett hus, gärna ett med dylika utrymmen. 

5 minutes ago, Apexorca said:

Tack Rydberg! Skall bli riktigt roligt och se ditt system och basen växa till sig. Det är bra bilder du tar och bildtrådar är roligast. 

Bilderna har jag mest tagit för att dokumentera så är ingen vidare tanke bakom dem :blush

4 minutes ago, Taxmannen said:

Även jag känner väl igen Lamellokexen :app:

Det var för övrigt en intressant diskussion på ett annat forum om kexning kontra Domino (Festools konkurrerande system). En del hävdar att kex bara "duger" till att rikta in fogarna, men att de egentligen inte tillför så mycket när det gäller hållfastheten varför man antingen behöver förstärka med skruv, alternativt använda Domino istället. Jag har enbart kexlimmat MDF i många projekt utan att stöta på några problem. Hur tänker du? 

Fin verkstad och kul projekt för övrigt - skall bli kul att följa :thumbsup:

Min granne berättade för mig att festool har ett annat system men han har kexat mycket och verkar mycket nöjd med det. Han är utbildad snickare så jag förmodar att han inte skulle använt dem om det inte var bra. Som komplett novis kan jag bara konstatera att det var väldigt enkelt att få ihop lådorna rätt när man hade kexat.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser fram mot provlyssning i sommar. Detta system kommer att lira bas med en renhet och ett djup som ytterligt få andra system kommer i närheten av! Mitt eget system med fyra långslagiga åttatumselement kommer att framstå som leksaker.

Även på hygglig nivå kommer dessa basar att "gå på tomgång".:app:

Link to comment
Share on other sites

Spännande projekt må jag säga och passformen var det absolut inget fel på! Kexning har jag också testat men inte Festol-metoden. Inget har hittills gått itu.

Ser lite olika mått på fronterna, vad är tanken?

Fina bilder och trevlig granne du tycks ha, sådana borde det finnas fler av!

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

Spännande projekt må jag säga och passformen var det absolut inget fel på! Kexning har jag också testat men inte Festol-metoden. Inget har hittills gått itu.

Ser lite olika mått på fronterna, vad är tanken?

Fina bilder och trevlig granne du tycks ha, sådana borde det finnas fler av!

Calm

Nja, det ska vara samma mått på alla fronter, det som kanske lurar ögat är att fronten sitter insänkt i lådan som är byggd "runt fronten".

Tack! :) Ja han är väldigt snäll. Vi försöker hjälpa varandra med olika saker i huset så gott det går, det blidrar till bättre grannsämja.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Morello said:

Rydberg, blir det basreflex eller slutet system? Vad har elementen för nominell impedans? Kan du köra tre parallellt per sida?

Den nominella impedansen är 9 ohm per element, det torde mao inte vara några problem att köra tre parallellt per kanal. Detta blir ett slutet system men mer om det senare i tråden :)

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Morello said:

Jag ser fram mot provlyssning i sommar. Detta system kommer att lira bas med en renhet och ett djup som ytterligt få andra system kommer i närheten av! Mitt eget system med fyra långslagiga åttatumselement kommer att framstå som leksaker.

Även på hygglig nivå kommer dessa basar att "gå på tomgång".:app:

Ska bli kul att få ett par kritiska öron på besök! Dessa kommer nog bara förbli kritiska i någon timme sedan har nog vinintaget tagit över om jag känner oss rätt  :app:

Ja och det ska man ju vänta sig av ett system som kostar drygt 110kkr (om jag hade köpt det färdigbyggt).

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Rydberg said:

Nja, det ska vara samma mått på alla fronter, det som kanske lurar ögat är att fronten sitter insänkt i lådan som är byggd "runt fronten".

Tack! :) Ja han är väldigt snäll. Vi försöker hjälpa varandra med olika saker i huset så gott det går, det blidrar till bättre grannsämja.

Fotot i post #9, därav frågan. Kanske något annat projekt när fräsen ändå var igång?:)

Calm

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, calm said:

Fotot i post #9, därav frågan. Kanske något annat projekt när fräsen ändå var igång?:)

Calm

Ahh, nu är jag med!:blush  Det där är inte baffeln utan den del som ska sitta framför elementet klädd med tyg

Link to comment
Share on other sites

Bildtrådar med baslådebyggen får mig att tänka på de åren jag tävlade i SASCA (välljud i bil) då byggdes det många olika baslådor, dörrsidor och plastades med glasfiber både här och där i bilarna. Hade fri tillgång till verkstaden med stort snickeri i butiken jag tävlade för så då byggde man allt möjligt, de kan jag sakna idag men allt har ju sin tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...