Jump to content

Bassystembygge - Rydbergs system


Rydberg

Recommended Posts

6 minutes ago, Apexorca said:

Det svåra är nog delningen och integrationen av basen till mellanregistret och diskanten. På högtalare som inte får till detta kantrar musikupplevelsen och kör ner i diket. Så därför är jag grymt imponerad av de som lyckas få till detta själva med extra byggda bassystem som Rydbergs eller subbar som hus Calle Jr eller Bebop Det ligger mycket kunnande och goda öron bakom det. Jag försökte med mina QLN Signatur HD II splitfield + QLN 15 tums (Eller om det var 12tum?) subbas med ställbar volym och delning från fjärrkontroll men jag blev aldrig nöjd. Basen släpade efter och lät baktung och hur jag än flyttade runt och vred på reglagen. Den bästa delningen dock blev vid lite över 80 Hz tyckte jag. Något fel gjorde jag säkert, eller så var grejorna för dåliga.

Även detta ämne tar Ingvar upp i föreläsningen jag länkat till ett par gånger. I hifibranschen har det ju varit populärt att bara komplettera huvudhögtalarna med basar och ofta skära lågt ner vilket gör att djupbasen får för mycket grupplöptid och basen kommer för sent,  det blir "oartikulerat och tråkigt" som Ingvar uttryckte det. Med tanke på hur branta filter etc man bör ha kom han fram till att en delning  80Hz var optimal och denna studie ligger även till grund för THX-standarden i avseende delning vid 80Hz.   

Link to comment
Share on other sites

Kanske en smula provocerande i en dylik tråd att fråga hur ni bedömer (för musik) baskaggar från t ex Velodyne, som gör aktiva Klass D-subwoofer i storlekar upp till 18". Erfarenheter från system med dylika basar?

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Rydberg said:

Även detta ämne tar Ingvar upp i föreläsningen jag länkat till ett par gånger. I hifibranschen har det ju varit populärt att bara komplettera huvudhögtalarna med basar och ofta skära lågt ner vilket gör att djupbasen får för mycket grupplöptid och basen kommer för sent,  det blir "oartikulerat och tråkigt" som Ingvar uttryckte det. Med tanke på hur branta filter etc man bör ha kom han fram till att en delning  80Hz var optimal och denna studie ligger även till grund för THX-standarden i avseende delning vid 80Hz.   

Stämmer ju rätt bara med vad jag hörde! :D

Vad är grupplöptid?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, vita said:

Kanske en smula provocerande i en dylik tråd att fråga hur ni bedömer (för musik) baskaggar från t ex Velodyne, som gör aktiva Klass D-subwoofer i storlekar upp till 18". Erfarenheter från system med dylika basar?

Leksaker i jämförelse :4:  Skämt åsido, men de har offrat väldigt mycket prestanda för att vara "små" istället. Sen är ju en låda aldrig vettigt, minst två basmoduler men helst 4 stycken bör man ha av akustiska anledningar. 

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Apexorca said:

Stämmer ju rätt bara med vad jag hörde! :D

Vad är grupplöptid?

Fasen derivata

IÖ uttryckte det så här vilket jag tycker var en enkel beskrivning.

"Grupplöptid är fasens derivata (som funktion av (linjär)frekvensen). Vad den mera praktiskt innebär är respektive frekvens' energifördröjning, alltså medel-envelope-förskjutning. 

Man skall aldrig blanda ihop grupplöptid och faslöptid, även om det råkar vara samma sak (det vill säga de blir lika stora) för vissa enkla (lägre ordningens) aperiodiska LP-filter, med det är bara specialfall, och sådana kan man ju ofta bortse ifrån."

Får basen för mycket grupplöptid får man rytmiska effekt, det spelar inte "i takt". 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Morello said:

Lyssnade på två låtar via spotify - det låter duktigt komprimerat och djupbasen lyser med frånvaro.  Denna skiva tarvar inte ett basystem av Rydbergs kaliber.

OK, det var bara ett vänligt försök att bidra.

Vad använde du för utrustning när du lyssnade? När jag lägger på LPn och lyssnar på de första spåren så darrar det underbart i byxbenen. 

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Morello said:

Denna skiva tarvar inte ett basystem av Rydbergs kaliber.

Nu har du ju vad jag förstår inte lyssnat på skivan utan på Spotify. Det är ju inte givet riktigt samma sak. Man kanske skulle kunna drista sig till att säga att Spotify tarvar inte ett basystem av Rydbergs kaliber, eller? :)

Link to comment
Share on other sites

Lyssnade också på låten och förstår basen som menas, dock verkade redan piP kunna återge denna, soffan skakade :)

De flesta låtar kan ju redan mina pi60s återge då de kryper ner till 20Hz så målet är egentligen att få mer artikulation och jämnhet i basområdet. För att undersöka detta kan man använda mycket musik. Sen kan ju detta system även spela Infra-bas, dvs långt under 20Hz med bibehållen output och där får jag söka lite låtar. Vet att Komorok har en listan han kallar best of Infra :D , men sen är hans system 4 ggr större än mitt (totalt 24 12" (Ino w121)).

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rydberg said:

Lyssnade också på låten och förstår basen som menas, dock verkade redan piP kunna återge denna, soffan skakade :)

De flesta låtar kan ju redan mina pi60s återge då de kryper ner till 20Hz så målet är egentligen att få mer artikulation och jämnhet i basområdet. För att undersöka detta kan man använda mycket musik. Sen kan ju detta system även spela Infra-bas, dvs långt under 20Hz med bibehållen output och där får jag söka lite låtar. Vet att Komorok har en listan han kallar best of Infra :D , men sen är hans system 4 ggr större än mitt (totalt 24 12" (Ino w121)).

Här är playlisten du pratar om https://open.spotify.com/user/komorok/playlist/3hR9TNK5ZqpmbpLY9s7cB0

Var hos Stefanw i fjol och lyssnade på hans system, har för mig han hade 6st Ino w121 och ett par pi60's. Jag undrade hur huset stod kvar och varför resten av familjen bodde kvar. :D
Fick också se Roger Waters The Wall på Bluray och det var riktigt mäktigt när flygplanet flög in i början av filmen. Så ännu ett tips där.

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Rydberg said:

Lyssnade också på låten och förstår basen som menas, dock verkade redan piP kunna återge denna, soffan skakade :)

De flesta låtar kan ju redan mina pi60s återge då de kryper ner till 20Hz så målet är egentligen att få mer artikulation och jämnhet i basområdet. För att undersöka detta kan man använda mycket musik. Sen kan ju detta system även spela Infra-bas, dvs långt under 20Hz med bibehållen output och där får jag söka lite låtar. Vet att Komorok har en listan han kallar best of Infra :D , men sen är hans system 4 ggr större än mitt (totalt 24 12" (Ino w121)).

Rent lyssningsmässigt är det en stor skillnad på att bara producera låg bas ner under 30Hz   och göra det med lätthet och kraft och kropp med luftighet på ett oansträngt sätt. Då känns det rätt. Jag har hört många system som producerar låg bas med en hård fast kärna men den låter liten utan rymd, för torr, det bara dör ut, platt och tunt. 

Link to comment
Share on other sites

Förborrning av hålen för skruvarna var också ett moment som skulle göras. Jag var dum nog att lägga i elementet med magneten inåt när jag märkte ut hålen för första lådan, att sedan får ut elementet på ett "kontrollerat" sätt var inte det enklaste :black:. Men man lär av sina misstag och resterande lådor märktes ut med som ses nedan, betydligt enklare! :thumbsup:

byggbild_60.jpg

 

Serieproduktion :icon_smile_cool:

byggbild_61.jpg

Hör en förborrad låda

byggbild_62.jpg

Link to comment
Share on other sites

Artikulation i basen är viktigt. Hur har du tänkt plceringen i rummet? Har du någon skiss? Jag kör med px-4 där två är placerade 10 cm från sidovägg och de andra två på 1/2 av rumsbredden så att akustiskt centrum för rsp kanal hamnar på 1/4 av rumsbredden.  Tack vare långt rum, nästan 9 m, kan jag styra lyssningsplatsen i relation till längsmoderna. Kapaciteten är såpass att jag upplever att jag skulle kunna åsamka skador på huset. Då undrar jag vad du kan åstadkomma i en lägenhet?:D

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, sprudel said:

Artikulation i basen är viktigt. Hur har du tänkt plceringen i rummet? Har du någon skiss? Jag kör med px-4 där två är placerade 10 cm från sidovägg och de andra två på 1/2 av rumsbredden så att akustiskt centrum för rsp kanal hamnar på 1/4 av rumsbredden.  Tack vare långt rum, nästan 9 m, kan jag styra lyssningsplatsen i relation till längsmoderna. Kapaciteten är såpass att jag upplever att jag skulle kunna åsamka skador på huset. Då undrar jag vad du kan åstadkomma i en lägenhet?:D

Nej jag har ingen skiss men jag har två olika placeringar jag ska prova. Lägenheten kanske får ett par sprickor till? :app:

Monteringsarbetet kan äntligen börja! Steg ett är att förbereda element samt anslutningspanel med tätningslist. Jag använde lådan som hållare när jag monterade tätningslisten på elementen.

byggbild_63.jpg 

byggbild_64.jpg

 

Monteringen fick ske i hallen då jag visste att jag var tvungen att "trimma" dämpmaterialet. 

byggbild_65.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här ses en del av dämpmaterialet där jag skurit bort en konformig kropp.

byggbild_66.jpg

 

Den översta biten tog jag bort en cirkulär del som motsvarade hålet ungefär. Här är båda det trimmade delarna i lådan.

byggbild_67.jpg

 

Sen dags att löda dit internkablaget. Jag stack en lång kabel genom dämpmaterialet bakifrån och sedan lödde jag fast elementet, när väl elementet var fastskruvat kunde man dra ut extra kablage och sedan klippa kabel men en sidavbitare. På detta sätt blev internkabel så kort som möjlig :thumbsup:

Notera de manliga handskarna!!:D Eftersom jag höll på att jobba med stenull mellan varven hade jag handskar på mig och orkade inte ta av dessa när det skulle lödas (det gick att löda även med diskhandskar på :icon_smile_clown:).

byggbild_68.jpg

byggbild_69.jpg

Sedan var det bara att dra i skruvarna för elementet och sedan korta kabel, löda anslutningspanelen och skruva fast densamma. Volla! 

byggbild_70.jpg

 

Jag gjorde klart tre stycken innan jag la kameran på hyllan för kvällen.

byggbild_71.jpg

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, tek said:

Väldigt fin finish på de lådorna. Jag är riktigt impad.

Håller med jag också... :thumbsup:

Man ser ju t.o.m på "tapeten/tyget" att det riktigt svänger om musiken :icon_smile_cool:

Hoppas att det går bra med grannarna nu då :unsure: ?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Quote

Förborrning av hålen för skruvarna var också ett moment som skulle göras. Jag var dum nog att lägga i elementet med magneten inåt när jag märkte ut hålen för första lådan, att sedan får ut elementet på ett "kontrollerat" sätt var inte det enklaste :black:. Men man lär av sina misstag och resterande lådor märktes ut med som ses nedan, betydligt enklare! :thumbsup:

I know the feeling! I vissa lägen har jag gängat upp två motstående hål för att lätt kunna skruva i en M-gängad bult och "mer kontrollerat" ta ur elementet. I vissa situationer har elemnetet suttit-fast-sig över nått år...

Jag har också "special verktyg" ("krokade" spikar) som hjälper till i dessa lägen.

15 hours ago, Rydberg said:

Här ses en del av dämpmaterialet där jag skurit bort en konformig kropp.

byggbild_66.jpg

 

Den översta biten tog jag bort en cirkulär del som motsvarade hålet ungefär. Här är båda det trimmade delarna i lådan.

byggbild_67.jpg

 

Detta är ju spännande!

Spelar basen genom fluff-materialet? Alltså som ett mekaniskt motstånd? Har för mig Herr Målare gjorde en grej av detta och att han i princip kunde sänka Q värdet rejält...

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, tek said:

Väldigt fin finish på de lådorna. Jag är riktigt impad.

 

15 hours ago, Apexorca said:

Kan bara hålla med. :)

 

11 hours ago, P-pan said:

Håller med jag också... :thumbsup:

Man ser ju t.o.m på "tapeten/tyget" att det riktigt svänger om musiken :icon_smile_cool:

Hoppas att det går bra med grannarna nu då :unsure: ?

Tackar gubbar! :blush Jag är tämligen nöjd då lådorna blev bättre än jag trodde jag skulle kunna få till. Mycket av detta har jag dock CNC-fräsningen, den exakta sågningen samt inte minst min granne att tacka för.

Angående grannarna så lär det visa sig, jag har ännu inte provspelat systemet så det lever fortfarande lyckligt ovetande om vad som kommer drabba dem :4:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Engelholm Audio said:

Detta är ju spännande!

Spelar basen genom fluff-materialet? Alltså som ett mekaniskt motstånd? Har för mig Herr Målare gjorde en grej av detta och att han i princip kunde sänka Q värdet rejält...

Nä inget mekaniskt motstånd. Dämpmaterialets yta är ca 7cm bort från själva membranet, detta avstånd behövdes enligt konstruktören :)

Link to comment
Share on other sites

jag brukar trä i 2 st buntband / "stripes" diametralt före jag lyfter i element som ska vara försänkta. Med 1 mm större diameter på försänkingen jämfört med korgdiamtern funkar det utmärkt, samtidigt som det är enkelt att justera tunga element lite fram och tillbaks om man ska ha översta hålet prick kl 12:00.

Link to comment
Share on other sites

Oj oj jag lider med dina grannar. Beroende på hus så kan ju vissa djupa frekvenser fortplanta sig på intressanta sätt i flerfamiljshus....Spelar du ofta högt? Jag bor själv i lägenhet, men jag brukar tänka att ju fler timmar jag spelar - desto lägre bör jag spela....

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, shaft said:

Oj oj jag lider med dina grannar. Beroende på hus så kan ju vissa djupa frekvenser fortplanta sig på intressanta sätt i flerfamiljshus....Spelar du ofta högt? Jag bor själv i lägenhet, men jag brukar tänka att ju fler timmar jag spelar - desto lägre bör jag spela....

Nej, det är bara att vara glad före deras skull som nu kan gunga med i basgången. 

När jag bodde i centralt Göteborg kom en entusiastisk man ner från 5 våningar upp och sa glatt att hans möbler vibrerade omkring i lägenheten! :black:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, shaft said:

Oj oj jag lider med dina grannar. Beroende på hus så kan ju vissa djupa frekvenser fortplanta sig på intressanta sätt i flerfamiljshus....Spelar du ofta högt? Jag bor själv i lägenhet, men jag brukar tänka att ju fler timmar jag spelar - desto lägre bör jag spela....

Jag försöker att begränsa mitt speladande till ett par kvällar i veckan och jag spelar oftast inte så starkt, skulle jag spela starkt gör jag inte det under längre perioder. Om det ändå är opassande av diverse anledningar har jag grannarna på whatsapp så de vet att de kan skriva och sen blir det direkt tyst. Gäller att hitta en balans som både de och jag kan leva med. Bor man i ett flerfamiljhus kan man inte räkna med att det är knäpptyst hela tiden, samtidigt som man måste visa hänsyn.

Att utnyttja systemet fullt ut i denna lägenhet kommer nog inte på tal men systemet är köpt från ett mer långsiktigt perspektiv vilket inbegriper husköp. Vi måste bara välja vilket land vi ska bo i först :icon_smile_clown:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rydberg said:

Jag försöker att begränsa mitt speladande till ett par kvällar i veckan och jag spelar oftast inte så starkt, skulle jag spela starkt gör jag inte det under längre perioder. Om det ändå är opassande av diverse anledningar har jag grannarna på whatsapp så de vet att de kan skriva och sen blir det direkt tyst. Gäller att hitta en balans som både de och jag kan leva med. Bor man i ett flerfamiljhus kan man inte räkna med att det är knäpptyst hela tiden, samtidigt som man måste visa hänsyn.

Att utnyttja systemet fullt ut i denna lägenhet kommer nog inte på tal men systemet är köpt från ett mer långsiktigt perspektiv vilket inbegriper husköp. Vi måste bara välja vilket land vi ska bo i först :icon_smile_clown:

Bo där kontinentalplattorna möts, då kan du alltid skylla på seismisk aktivitet! ;) 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rydberg said:

Jag försöker att begränsa mitt speladande till ett par kvällar i veckan och jag spelar oftast inte så starkt, skulle jag spela starkt gör jag inte det under längre perioder. Om det ändå är opassande av diverse anledningar har jag grannarna på whatsapp så de vet att de kan skriva och sen blir det direkt tyst. Gäller att hitta en balans som både de och jag kan leva med. Bor man i ett flerfamiljhus kan man inte räkna med att det är knäpptyst hela tiden, samtidigt som man måste visa hänsyn.

Att utnyttja systemet fullt ut i denna lägenhet kommer nog inte på tal men systemet är köpt från ett mer långsiktigt perspektiv vilket inbegriper husköp. Vi måste bara välja vilket land vi ska bo i först :icon_smile_clown:

Bra tänkt - det låter vettigt. Bra med en dialog istället för bankande grannar som vet att de kan bryta om nödvändigt. Då ökar ju toleransen tror jag. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...