Jump to content

Highresaudio erbjuder MQA album för nedladdning.


octavia rs

Recommended Posts

Såg att Highresaudio erbjuder MQA album nu för nedladdning för dem med en MQA kompatibel DAC, 414st för att vara exakt på detta datum. Tyckte tråden med Tidal och MQA blev mest väldigt off topic blir kanske samma här då MQA väcker mycket olika känslor på de flesta forum.


https://www.highresaudio.com/en/search/?title=mqa

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Taxmannen said:

Det lär ju vara intressant för färre än MQA-stödet i Tidal i och med att det än så länga bara är ett fåtal DAC:ar som har stödet inbyggt.

Vet du vad som "händer" om man spelar en MQA-fil i en DAC utan stöd?

Nä det är ju sant som du säger. När jag spelar MQA igenom Roon så är filerna 24/44.1 eller 24/48 om jag kollar på mina Devialeter de är allt jag vet. Roon kommer till 100% komma med mjukvaruavkodning av MQA kanske redan i version 1.3 som ska släppas i kvartal 1 sen om de blir att de "får" göra samma som Tidal desktop vilket är 24/88.2 och 24/96 får tiden utvisa.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Ja det är ungefär samma här. När jag kör via Tidal desktop så blir det 96 kHz/24 bit till dacen, men när jag spelar samma album via Aurendern 48 kHz/24 bit. Jag kan dock inte säga att jag tycker att det låter sämre på något sätt via Aurendern utan snarare väldigt lika. Däremot som jag skrev i den andra tråden så skiljer det sig väldigt mycket mellan en vanlig Tidal HiFi-ström och en Tidal MQA, men jag har inte gjort några djupare tester.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset, jag har nu registrerat mig på Highresaudio och köpt min första nedladdning därifrån. Det blev dock inte MQA utan FLAC 96kHz och köpet kanske dyker upp i en annan tråd snart om jag får igång min streamer.

Det fanns en del MQA-filer som verkar lite intressanta men också en del som jag är tveksam till, relativt nya remast'rar t.ex. Det byggs säkert på med fler titlar och då känns det som om en lämplig hårdvara kan vara aktuell för test.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, MatsT said:

Tack för tipset, jag har nu registrerat mig på Highresaudio och köpt min första nedladdning därifrån. Det blev dock inte MQA utan FLAC 96kHz och köpet kanske dyker upp i en annan tråd snart om jag får igång min streamer.

Det fanns en del MQA-filer som verkar lite intressanta men också en del som jag är tveksam till, relativt nya remast'rar t.ex. Det byggs säkert på med fler titlar och då känns det som om en lämplig hårdvara kan vara aktuell för test.

 

Så lite så, där finns mycket att välja på i alla möjliga upplösningar.

Skaffade också ett konto idag, tycker de var en smidig lösning med ett eget program som man installerar för nedladdningarna.

Just det här med nya "mastrar" är ju ett problem som man ser tydligt om man börjar titta på dynamisk kompression då original "mastern" kanske var bättre på detta område än den nya. Gör man sen en MQA på den nya "mastern" så är den ju kanske tveksamt om den är bättre än den gamla. Tycker väl mest de här att man har ingen aning om vad originalet är i kan ju vara så att "high-res" nedladdningen är en remastrad och uppsamplad kopia av originalet och då känns det ju knappt meningsfullt att köpa en "hig-res" om den inte är inspelad i det. Jag känner att jag kan för lite om sånt här egentligen för att skriva om det, blir mest spekulationer :D

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, juha said:

Kör också med aurender, 24/48 blir det men känns ju positivt. Vill ju gärna köra all out och hoppas att Aurender-Audio Alchemy tar detta steg framöver.

Steg ett är ju att överhuvud taget kunna se skillnad på MQA/hires och vanliga HiFi-album i Appen. Som det är nu får man ju söka i Tidal-appen och lägga till som favoriter, eller också starta uppspelningen och titta på frekvens/bitar i Dacen... En rejäl uppdatering av Aurender-appen vore väldigt välkommen! :)

Link to comment
Share on other sites

Just now, Taxmannen said:

Steg ett är ju att överhuvud taget kunna se skillnad på MQA/hires och vanliga HiFi-album i Appen. Som det är nu får man ju söka i Tidal-appen och lägga till som favoriter, eller också starta uppspelningen och titta på frekvens/bitar i Dacen... En rejäl uppdatering av Aurender-appen vore väldigt välkommen! :)

Var det inte så att Aurender var påväg att bli Roon Ready så man kunde använda Roon för att styra istället för Aurenders app men de verkar inte bli nått av det? Jag kollade på Aurender men då de inte har någon fullt fungerande app för Android så lade jag ner det projektet. Efter att kört Roon i ett par månader så vill jag inte använda något annat och jag är övertygad att de kommer få en bra integrering av MQA/Tidal Masters i deras kommande 1.3 version.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, octavia rs said:

Var det inte så att Aurender var påväg att bli Roon Ready så man kunde använda Roon för att styra istället för Aurenders app men de verkar inte bli nått av det? Jag kollade på Aurender men då de inte har någon fullt fungerande app för Android så lade jag ner det projektet. Efter att kört Roon i ett par månader så vill jag inte använda något annat och jag är övertygad att de kommer få en bra integrering av MQA/Tidal Masters i deras kommande 1.3 version.

Om det vore så väl... Jag ställde frågan till Aurender för kanske ett halvår sen, men det fanns inte på kartan. Väldigt tråkigt eftersom hårdvaran är fantastisk och med lätthet skulle kunna husera en roon server, medan mjukvaran är hopplöst passé, utvecklas långsammare än en snigel och inte har någon som helst transparens eller community för att diskutera planer/prioriteringar!

Det coolaste vore om någon kunde jailbreaka Aurendern så att det gick att installera roon bakvägen :71: 

Link to comment
Share on other sites

Quote

Om det vore så väl... Jag ställde frågan till Aurender för kanske ett halvår sen, men det fanns inte på kartan. Väldigt tråkigt eftersom hårdvaran är fantastisk och med lätthet skulle kunna husera en roon server, medan mjukvaran är hopplöst passé, utvecklas långsammare än en snigel och inte har någon som helst transparens eller community för att diskutera planer/prioriteringar!

Det coolaste vore om någon kunde jailbreaka Aurendern så att det gick att installera roon bakvägen :71: 

Jag vet hur det är då jag och massor med Devialet ägare vill att Devialet ska bli Roon Ready med det nya streamerkortet till Expert Pro som ska komma i år men de verkar vara kalla handen och de ska gå sin egen väg.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Uttalandet från Schiit är ju så klart en partsinlaga och att flera ansluter sig till detta är ju föga förvånande. Om det innebär att MQA i slutändan inte uppnår kritisk massa återstår ju att se. Det som vore intressant att veta är ju vad som skulle hända om MQA släpptes fritt - m a o, är det att det är proprietärt och innebär licensieringskostnader som gör att andra aktörer är negativa, eller tror man inte på MQA som potentiell ljudförbättrare?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Taxmannen said:

är det att det är proprietärt och innebär licensieringskostnader som gör att andra aktörer är negativa, eller tror man inte på MQA som potentiell ljudförbättrare?

Man måste ju tro på båda aspekter om man ska hoppa på tåget - både affärsupplägget och tekniken. Det finns ju flera tekniska lösningar som varit bra men där affärsupplägget blivit kritiserat. Allt från kassettband till regionkoder. Utvecklare måste givetvis kunna ta betalt, men konsumenter brukar visa massivt motstånd när man konstruerar låsningar i en fri marknad.

Jag är inte insatt i MQA men affärsupplägget verkar riskera just att man låser marknader.

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Morello said:

Man skapar ett nytt, onödigt och proprietärt format

 

11 hours ago, calle_jr said:

Man måste ju tro på båda aspekter om man ska hoppa på tåget

Det är ju tråkigt om det affärsmässiga sätter käppar i hjulet och det bara handlar om politik/ekonomi om det är en teknik/format som skulle kunna föra utvecklingen framåt!

Morello, du verkar ju ha din åsikt helt klar att det är onödigt och inte fyller någon funktion även om det skulle vara fritt. Det vore intressant att höra vad du grundar detta på. Det finns ju andra som hävdar motsatsen - Robert Harley på TAS t ex.   

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man bör ställa sig frågan - vad tillför MQA som inte redan erbjuds via distribution i form exempelvisav WAV- eller FLAC-filer, som hanterar upp till 24/192, dvs alla PCM-format som lämnar en studio bortsett från fåtalet DSD-produktioner.

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Morello said:

Jag tycker man bör ställa sig frågan - vad tillför MQA som inte redan erbjuds via distribution i form exempelvisav WAV- eller FLAC-filer, som hanterar upp till 24/192, dvs alla PCM-format som lämnar en studio bortsett från fåtalet DSD-produktioner.

 

Är inte det uppenbart? Möjligheten att strömma i stort sett samma material på 1/4 av bandbredden... (baserat på ditt 24/192 exempel)

Och dessutom möjligheten att korrigera för kända brister i den ursprungliga AD-omvandlingen. Men visst, många av de MQA filer som nu gjorts tillgängliga bygger på de nyaste tillgängliga digitala mastrar (antagande, ej vetskap) med allt vad det innebär.

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Morello said:

Men i den här tråden handlar det ju om nedladdning så då känns ju inte datamängden så intressant

Det har du helt rätt i, och då är det givetvis inte samma sak. Däremot finns det ju fördelar i både lagrings- och backuphänseende och även överföring där t.ex. många trådlösa nätverk kommer trivas mycket bättre med en 24/44.1 fil än en 24/352.8.

 

15 hours ago, Morello said:

Det jag ser som det största problemet är att formatat är proprietärt och tarvar specialutrustning/specialmjukvara

Det kan jag se som både negativt och positivt. Eg. "tarvar" det ju inte någon speciell mjuk- eller hårdvara för vår del, som konsument alltså. Vi kan ju nöja oss med att betrakta musiken som lagrad i 24bitar och 44.1 eller 48Khz sample rate.

Men att det innebär licenskostnader i någon mån behöver ju inte nödvändigtvis betyda att produkten blir sämre? Kanske till och med tvärtom?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...