Jump to content

Kabeltest i vintermörkret


calm

Recommended Posts

Fattar inte hur detta gick till!!! Jag är säker på att jag skrev ett inlägg i den här tråden......som hamnade i e-plugg diskussionen...?

ska jag kopiera in den här, eller bara låte mig nöja med en kort kommentar:

KUL att se att fler än jag har samma erfarenheter ang materialval, principer!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har nu också drabbats av Bibacord. Jag lyssnade ganska länge på en i mitt tycke speciell anläggning under mässan. Det var bl.a. Marten, Totaldac, Valvet förstärkei och...Bibacord. Jag gillade kanske inte Marten i det här sammanhanget och i det rummet, men systemljudet hade något speciellt. Och först visste jag inte om det var bra eller dåligt.

Det var en blandning av råhet och förfining, ett naket ljud, väldigt ärligt. Jag tror många gick förbi rummet för det spelades mest klassisk musik. För mig gör det saken enklare. Jag har gått på tillräckligt många konserter för att ha en uppfattning om hur en orkester och ett instrument låter.

Flera fina anläggningar på mässan var för mig omöjlig att förstå eller ha en uppfattning om. Musiken var bara ljudeffekter. Då vet jag att högtalarna funkar som biohögtalare, men inget mer. Inte så informativt.

Bibacord/Valvet rummet satte sin anläggning på ett svårare prov. Och då blev det intressant. Ljudet var rikt på detaljer men ändå inte påtängnde, snarare låg ljudbilden en bit bakåt i rummet. Men det var en högupplöst ärlighet i ljudet, verkligt och nära skulle jag säga, men ändå inte "närmickat".

Jag tycker att Calm har fångat in det jag också hörde väldigt väl. Detaljerna kom med på ett helt speciellt sätt och för mig omformulerade det musiken.

Jag visste förstås inte vilken komponet som var ansvarig, bara att Totaldac kunde producera det och Valvet förstärka, Bibacord förmedla det och Marten till viss del återge det. Jag säger till viss del för jag saknade mycket i basen.

Men signaturen, karaktären, omformuleringen hade väckt mitt intresse.

Fredik och jag komunicerade ett tag och till slut erbjöd han en demo i min anläggning. Han tog med en totaldac och sina kablar. Jag har aldrig hört min anläggning låta så. Jag har egentligen inte haft så stort intresse av kablar, har alltid trott att apparater och högtalarna i huvudsak definierar ljudet.

Vi lyssnade på många olika genrer, men det som knäckte mig var faktiskt filmmusiken till Gladiator. Det är jävligt "bullrig" musik och man måste ha hög upplösning för att nå "botten" av det. Allt var nu separerat och upplagt på fat. Helt ortoligt.

Jag är svag för körverk och det är sällan jag är nöjd med ljudet, även om jag kan "koppla bort" det och bara njuta av musiken. Med de förändring som Fredrik gjorde i min anläggning fick jag en anna realism. Råhet och förfining. Rått för att det låter så verkligt, förfinat för att ljudet inte tappar fattningen utan hela tiden "håller" musiken. Flummigt? Ja jag menar att ljudet inte sticker iväg rumsligt eller frekvensmässigt, inget gnäll i diskanten osv.

Totaldac lät också helt rätt för mig och jag skaffade en ganska snart efter Fredriks besök. En av mina bättre investeringar. Jag har fått en musikalisk kub i rummet, inte för stor och väldigt tredimensionell och rumslig. Jag hade först reservationer kring makrodynamiken, men jag tror jag blev lurad av den lägre utspänningen från dacen. Även Totaldac är saklig i sin karaktär. Den "maxar" inte ljudupplevelsen och är ingen effektmaskin, men öppnar upp musiken och fösöker tränga in i musiken på ett kontrollerat sätt. Faktiskt vad jag är ute efter i form av ljudideal.

Jag tror jag har "hittat hem" eller gått på "verklighetsillusionen". Spelar ingen roll, jag gillar det och har beställt nya kablar av Bibacord. Ska berätta mer vid tillfälle.

Edited by DrKlang
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...