Jump to content

Discogs - erfarenheter, tips och funderingar


UffeZ

Recommended Posts

2 hours ago, calle_jr said:

:) Det är faktiskt konstigt, för de allra flesta jag stöter på stämmer. Däremot är de sällan kompletta. Det är ganska mycket jobb att göra en sub helt komplett.
De fel jag oftast stöter på är utgivningsland och utgivningsår. 

Jo, mycket stämmer men inte på klassiska album. Det har nog tagit mig dubbelt så lång tid eller mer för att lägga in lika många klassiska som annan musik. Man använder inte index och/eller heading korrekt eller inte alls. Knapphändiga uppgifter på credits, solister,, runouts, producenter, inspelningslokaler, country osv. Rätt många nya entrys har inte rensat ut sådant som kopierats över från förlaga och inte hör dit. Vi är alla olika men jag har svårt att förstå att "folk" har rätt låga krav på vilka avtryck de lämnar ifrån sig. Det är väl bättre att lägga lika mycket tid på ett album och få det rätt än att lägga samma tid på 5 fem album där ingen blir fullständig. 

Mentaliteten "den kan någon annan göra" har jag problem med.

Bäst tycks pop- o rockfolket vara. Även mycket av jazzen är rätt ok. Sämst är det nog med bilder. Jag har lagt in ca 250 helt nya album men över 2000 nya bilder.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, eliot said:

Återigen var hittar jag "Add to Master" :unsure:

Jag förstod inte att det fortfarande var en fråga :blush

Det går att hantera på flera sätt. Här är som sagt det bästa sättet:

- På artistens sida, i vänster fält finns "create master release". Används om det inte finns en MR.

- På artistens sida, för resp master release finns en triangel till höger, se bild nedan. Den används för att lägga till subbar och ändra i en MR.

 

mr.jpg

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Det har nog tagit mig dubbelt så lång tid eller mer för att lägga in lika många klassiska som annan musik.

Det ligger naturligt i klassiska album. Klassiskt är inte så straight forward eftersom nästan allt är covers och det är både kompositör, orkester, dirigent och solister som ska brottas där det normalt redovisas endast en artist/grupp.

7 hours ago, Bebop said:

Man använder inte index och/eller heading korrekt eller inte alls.

Det har tidigare varit ganska luddigt hur man ska använda headings, index tracks och sub-tracks, och själva mjukvaran var krånglig till en början. Båda dessa gör att många gamla subbar behöver fixas. Headings ska endast användas om det är olika verk på samma sub och detta är utskrivet på etiketten som en heading. I alla andra fall ska index tracks användas, även om det tex är olika kompositörer. Lite orättvist att kalla detta för ett fel.

7 hours ago, Bebop said:

Knapphändiga uppgifter på credits, solister,, runouts, producenter, inspelningslokaler, country osv.

Detta räknar jag inte som fel utan som needs minor changes.

7 hours ago, Bebop said:

Rätt många nya entrys har inte rensat ut sådant som kopierats över från förlaga och inte hör dit.

Ja. En del anser att det inte är fel om det var rätt på en annan sub av samma inspelning. Men "As On Release" är ett starkt argument.

7 hours ago, Bebop said:

Vi är alla olika men jag har svårt att förstå att "folk" har rätt låga krav på vilka avtryck de lämnar ifrån sig. Det är väl bättre att lägga lika mycket tid på ett album och få det rätt än att lägga samma tid på 5 fem album där ingen blir fullständig.

Håller med.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

De fel jag oftast stöter på är utgivningsland och utgivningsår. 

Discogs måste helt enkelt ta till sig de massiva påstötningar som gjorts ang dessa två :) Det är märkligt tyst från staben.

"Country:" bör delas upp i "Country of manufacture:" och "Country of release:" där den förra är var vinylen pressats*) och den senare är intended main markets, dvs så som det är nu. Inte helt lätt alla gånger, men åtminstone mycket bättre än idag.

*) Inte där inspelningen, mastern, omslaget eller etiketten tillverkats etc utan där vinylen pressats. Detta är ofta vad vi (felaktigt) kallar us-press, hollands-press etc. Discogs stab har helt rätt i detta avseende eftersom det slarvas mycket med dessa uttryck där man blandar ihop rättighetskoder, "made in...", "manufactured in..." etc. Få är helt insatta i pressverkskoder från olika labels. Men det vore trots allt bättre att förtydliga än att mörka.

"Year:" bör kompletteras så att man kan ange ett spann för osäkra utgivningsdatum. Man vet i sämsta fall att ett album är utgivet mellan originalet och inköpsdatum. För framtiden är detta bättre än inget datum alls. Ofta kan man pinna ner det till ett par-tre år baserat på etikett, stamper etc och ännu säkrare om det är en serie eller remaster. Rättighetskoder och andra datum som anges på albumet anger också ett tidigast datum, dock långt ifrån sannolikt utgivningsår om det är en RI.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, calle_jr said:

Discogs måste helt enkelt ta till sig de massiva påstötningar som gjorts ang dessa. Det är märkligt tyst från staben.

Håller med. Det kan ju vara ett gott tecken (att något är på gång). Vi får se.

Jag har ett par trådar där jag inte fått ett endaste svar. En om Speakers Corner vars huvudmarknad inte är Tyskland utan Europa, Nordamerika och Australien (kanske även Asien och Sydamerika). De är pressade i Tyskland eller i vart fall i Europa. Marknadsmaterialet är enbart på engelska. Inget svar.

Samma sak med Deutsche Grammophon. Baksidestexter på 4, ibland 5 språk. Huvudmarknad är inte enbart Tyskland. Men de gav också ut dedikerade volymer till t ex Frankrike (Deutsche Grammophone Préstige). Även de är pressade i Tyskland men har text enbart på franska. Då är det ju lättare.

Jag har också frågat varför Speakers Corner betraktas som en etikett (label). Det enda som framgår att det är Speakers Corner är oftast en "sticker" på omslagsplasten. Men inget på etiketten säger att det är Speakers Corner. Jag har frågat varför man inte skall se dessa som "Record company" making releases of old labels". Inte ett svar.

Däremot är de väldigt snabba med att reagera på när man inte skriver titlar med versal på varje begynnelsebokstav trots att detta i de flesta språk är direkt fel, t o m i engelskan där prepositioner typ on, off, at... skall ha gemen. Det kan t o m få olika betydelse, typ Sie och sie på tyska (Ni/ni respektive hon). För att komma runt detta kunde huvudregeln vara att man skriver som det står på omslaget. Även dessa har fel men det hade i vart fall varit mer rätt. Men det är väl sådant man får leva med i en anglosaxofierad världsbild. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, calle_jr said:

"Country:" bör delas upp i "Country of manufacture:" och "Country of release:" där den förra är var vinylen pressats*) och den senare är intended main markets, dvs så som det är nu. Inte helt lätt alla gånger, men åtminstone mycket bättre än idag.

I min värld kunde "intended main markets" utgå helt då detta kan bli för mycket att bita i för de allra flesta och vi trots allt lever i en nog så gränslös värld.

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, shifts said:

Det jag upptäcker nu att trots att jag köper mycket musik direkt från bolag eller artister via Bandcamp, är det sällan de digitala utgåvorna finns upplagda på Discogs. Vill ju gärna lägga till dem i mitt Discogsbibliotek, men kan knappast välja en fysisk utgåva. Kanske får denna tråden mig mer säker på hur jag ska gå tillväga.

Om du går in på Community/Forum/Database så kan du söka diskussioner om detta. Det går naturligtvis också att starta egen tråd med frågor i ämnet. Jag själv har ingen input om just downloads då jag än så länge håller på att arbeta genom min vinyl.

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, BTS said:

I min värld kunde "intended main markets" utgå helt då detta kan bli för mycket att bita i för de allra flesta och vi trots allt lever i en nog så gränslös värld.

Ja!
Men då kan man välja att lämna tomt i "Country of release".
Huvudproblemet idag är att de båda "landstyperna" blandas ihop hejvilt, både på Discogs och i verkligheten.

Om Bebop lyckas med sitt korståg inom nedladdning så kommer vi behöva ett "Country: World".

Link to comment
Share on other sites

Jag jobbar vidare och det tar sig (har lagt in över 200 av mina skivor/skivboxar) - men det blir rätt många på standby som jag får fixa efteråt då min utgåva skiljer sig lite ;)

Jag har denna utgåva som enligt discogs är från 1959 - det enda problemet är att mitt skivomslag är tryckt 10/57 så årtalet får jag ändra

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, BTS said:

I min värld kunde "intended main markets" utgå helt då detta kan bli för mycket att bita i för de allra flesta och vi trots allt lever i en nog så gränslös värld.

Instämmer. För nyare vinyl är det oftast enkelt. Det är i stort sett globala utgåvor alternativt Nordamerika eller Europa. De har ett ännu märkligare val som de lagt upp UK + Europa. Det finns tydligen krafter hos Discogs som vill ta Brexit en nivå till. Samtidigt finns inte Nordic med och det finns inget val för Scandinavia + Finland.

Istället för intended market hade det räckt att ange vilka språk baksidestexterna är på (framför allt klassiskt) och/eller Rights Society Men den mesta klassiska musiken är "D.P" (Public Domain), och då kan språken vara en bra informationskälla. Det finns t ex Deutsche Grammophon med Göran Söllscher som är pressad i Tyskland och är Public Domain med baksidestext på svenska, engelska och tyska. Vilket land är intended market? Jag sätter Europa.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, calle_jr said:

Ja!
Men då kan man välja att lämna tomt i "Country of release".
Huvudproblemet idag är att de båda "landstyperna" blandas ihop hejvilt, både på Discogs och i verkligheten.

Nu blandas hejvilt och skulle det finnas en valmöjlighet skulle lite eller inget förändras är jag rädd...:D Men det kanske det inte gör oavsett...:Thinking:

Edited by BTS
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bebop said:

Istället för intended market hade det räckt att ange vilka språk baksidestexterna är på (framför allt klassiskt) och/eller Rights Society Men den mesta klassiska musiken är "D.P" (Public Domain), och då kan språken vara en bra informationskälla. Det finns t ex Deutsche Grammophon med Göran Söllscher som är pressad i Tyskland och är Public Domain med baksidestext på svenska, engelska och tyska. Vilket land är intended market? Jag sätter Europa.

:app: :app:

Förhoppningsvis är det ett sånt här helhetsgrepp som man arbetar med.
Men man får tänka på att det ju ändrar hur vi ser på härkomst för LP.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, BTS said:

Nu blandas hejvilt och skulle det finnas en valmöjlighet skulle lite eller inget förändras är jag rädd...:D Men det kanske det inte gör oavsett...:Thinking:

Att bara ha "Country:" med en så avancerad betydelse och tolkning är ju att be om trubbel. 

 

Link to comment
Share on other sites

 

9 minutes ago, calle_jr said:

Att bara ha "Country:" med en så avancerad betydelse och tolkning är ju att be om trubbel. 

 

Det stämmer. Men om det inte gavs utrymme för tolkning, om "Country of manufacture" var det enda som gick att välja...;)

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bebop said:

men över 2000 nya bilder.

Det vore intressant att höra hur du gör för att få till bra bilder av vinylskivor. Jag scannar allt som får plats i min A4-scanner och då blir det ju perfekt plant, rätt ljus o s v, men vinylomslag tycker jag aldrig blir riktigt bra när jag fotograferar av dem.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Taxmannen said:

Det vore intressant att höra hur du gör för att få till bra bilder av vinylskivor.

Om det är vanliga dussinutgåvor så använder jag iPhone med sökaren ställd i läge "square".
Dessa tog jag i förrgår kväll på köksbänken: https://www.discogs.com/Entremont-Plays-Chopin-The-Four-Scherzos/release/6478805

De har inga alls fotokvaliteter, men de är fullt läsbara, duger för detta och det går så mycket snabbare att editera och ladda upp direkt.
Ljus är som vanligt a och o.

Link to comment
Share on other sites

Jag har satt upp min kamera på stativ i mitt kontor och kör omväxlande med indirekt blixt/dagsljus beroende på ljuset. Normal kör jag bländarval 5,6 så väljer kameran själv slutartid. Jag plåtar dom i Fine upplösning JPEG (Nikon D700).

Sedan plockar jag upp dem i mitt bildprogram och "croppar" dem till kvadrater och sparar dem i 800x800 pixlar. 

Ett album (fram- och baksida plus etikettens bak och framsida) tar max 5 minuter om färgerna ligger någorlunda. Här ett exempel på hur de blir då.

https://www.discogs.com/Sergei-Rachmaninov-Tamás-Vásáry-Yuri-Ahronovitch-London-Symphony-Orchestra-4-Klavierkonzert-Piano/release/9459183

Det innebär att för själva bilddelen har jag lagt ungefär 50 timmar totalt fördelat på ca 75 veckor sedan jag började på allvar, alltså mindre än en timme i veckan i snitt. Alltså en ganska avstressande tillvaro. Problemet är om man har för avsikt att göra allt på en gång, då blir uppgiften övermäktig.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, calle_jr said:

Om det är vanliga dussinutgåvor så använder jag iPhone med sökaren ställd i läge "square".

Dussinutgåva för vem och för vilken tid? Jag har lite sådana drag också men försöker ändå hanterar alla album lika.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade hoppats mer på värderingen på discogs men eftersom jag har värdefulla skivor (enligt min erfarenhet och popsike) som ingen verkar ha så bidrar dom inte till totala värdet! Det vore fint om man kunde samarbeta med popsike !?! :o

Link to comment
Share on other sites

On 1/6/2017 at 17:39, UffeZ said:

Intressant det får du gärna berätta mer om vid tillfälle.

Ja, som exempel skulle det kunna innebära att om vi som medlemmar här anger exvis koden "D[r4063758]", så visas nedanstående bild dynamiskt här i inlägget.
Om någon ändrar country, year, tracklist eller något annat i subben, så uppdateras det även i inlägget.
Detsamma gäller andra bb-kodade taggar på Discogs, såsom artister, mastringsingenjörer, etiketter, skivbolag etc.

rabin.jpg

Ps. @BTS, se ovan hur jag menade med land :)

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, eliot said:

Jag hade hoppats mer på värderingen på discogs... //

Discogs gör inga värderingar. Det är säljare som erbjuder ett pris. Mer intressant är vad de fått för albumen och det är verkliga försäljningar som redovisas. Det ger ändå en guideline vad folk har varit beredda att betala via discogs. Jag tror inte Popsike har med försäljningarna här(?) Deras sammanställning är väl mer fokuserad mot auktionsciter, eller?

Ett bra exempel är ju denna: https://www.discogs.com/Santana-Abraxas/release/9162101 Den ligger till salu från 3,880 - 7,228. Verkliga försäljningar har pendlat mellan 1,668 - 5,882. Så hur mycket är den värd?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, eliot said:

Det vore fint om man kunde samarbeta med popsike !?!

Jag kan inte annat än hålla med.

Men :) ... Då måste Popsike göra en avsevärt mycket bättre databas. Infon där bygger på att var och en själv läser och värderar texten som en säljare skrivit in.

Dina rara skivor kommer också att komma in i statistiken så småningom. Det måste säljas ett antal (10st tror jag det är) innan det kan utgöra statistik.

Det förekommer även på Discogs att säljare lägger sin annons på fel sub (exvis en NB på WBG), men detta anmäls av medlemmar och arbetas succesivt bort. Jag är själv ganska flitig angivare av NAI (Not Actual Item), och samtliga jag har anmält har tagits bort.

Edited by calle_jr
Statistik kommer med direkt i sales history
Link to comment
Share on other sites

Just now, calle_jr said:

Jag kan inte annat än hålla med.

Men :) ... Då måste Popsike göra en avsevärt mycket bättre databas. Infon där bygger på att var och en själv läser och värderar texten som en säljare skrivit in.

 

Popsike listar priset på sålda skivor - inte priset som man hoppas sälja för... ...och det är stor skillnad :black:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, P-pan said:

 

2 hours ago, Bebop said:

Jag har satt upp min kamera på stativ i mitt kontor och kör omväxlande med indirekt blixt/dagsljus beroende på ljuset.

 

2 hours ago, calle_jr said:

Ljus är som vanligt a och o.

Ja, det handlar väl som så mycket annat att få lite rutin och en metod för att få lite flyt i processen. Att köpa en fotobox vore ju kul, men det känns lite overkill. Blixt har jag testat, men det blir ofta reflexer (även om jag slår i taket) eller ojämnt belyst, så det bästa är nog att försöka utnyttja naturligt dagsljus. Sen gäller det ju att säkra att omslaget är helt plant!

Räcker det med fram/baksida samt etiketterna? Jag ser ibland insidan på gatefold och innerpåsarna, men det kanske bara krävs på speciella utgåvor?

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis börjat att föra in mina skivor och jag har en originalutgåva av Martzy: Dvorak Violin Concerto  på 10" och den fanns på discogs - däremot saknades  en återutgåva som jag har och jag kom ihåg att den var utgiven av Clearaudio och bilden på den fann jag på Elusive Disc, se länk, så den tänker jag använda....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...