Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

Det blev några timmars lyssning igår och mina intryck består än så länge, det låter löjligt bra! :thumbsup:

 

Jag visste inte riktigt vad jag kunde vänta mig av modifieringen men det jag förväntade mig var ungefär:

1. Lite mer skimrande diskant

2. Bättre lågnivåupplösning

3. Möjligen lite grötigare ljud vid stor och komplex musik

 

Jag fick punkt 1 och 2 men inte punkt 3! Dessutom blev upplösningen bättre inte bara vid låga nivåer utan vid alla. Jag hörde direkt när jag kopplade in DAC'en efter modifiering att röster lät ännu bättre än förut och det var ändå det som kanske imponerade mest redan innan modifiering.

 

Jag är ganska förvånad över utfallet av modifieringen och lite irriterad över att jag inte gjort den långt tidigare. Jag har haft transformatorerna liggande länge men inte tyckt att de varit riktigt perfekta för inkoppling i DAC'en. Det är ingenjören i mig som tänkt att nog vore det väl bra att filtrera bort åtminstone en del av "vikningsprodukterna" så jag har letat efter en transformator som ger en lämplig filterfunktion utan att hitta något som verkade perfekt. När jag läste att Audio Note kör ofiltrerat och tyckte att det blev bättre bestämde jag mig för att prova och slutsatsen är att man nog ska glömma det ingenjörsmässiga ibland och bara prova. Innan man provar går det bara att gissa och i och för sig ofta på skälig grund men när det gäller "förfulningar av signal" som inte är helt givet hörbar kan det vara värt att testa. Jag påstår inte att det aldrig ger hörbar försämring men än har jag inte hört det på något av det jag lyssnat på och det är ganska många CD med vitt skilda typer av musik.

 

Jag får återkomma till det tekniska men jag lämnar frågan öppen:

 

1215AN21xfig01.jpg

 

Hur kan en DAC som lämnar ifrån sig en sådan här signal låta mer "analogt" än någon annan digital produkt jag provat?!

 

Bilden är hämtad från Stereophile's test av Audio Note CDT One/II CD transport & DAC 2.1x Signature D/A processor

 

Jag instämmer i det mesta när det gäller subjektiva upplevelser av DAC'ens ljud och här är slutklämmen i artikeln:

"The question of whether the sound of the Audio Notes should be praised as being true to the essence of music, or blamed for trading in pleasing distortions, will never be answered to the satisfaction of all—at least not in a 2800-word product review. What I can say for sure is that the musical strengths of the CDT One/II CD transport and DAC 2.1x Signature DAC are incontrovertible: With the possible exceptions of the mighty Naim CD555 and Audio Note's own CD-4.1x, I have never heard a CD player that beats this combination in the ability to involve me in the magic of notes and rhythms, or that presents lines of notes in such a musical and attention-grabbing manner. Vigorously recommended."

 

Jag presenterar härmed den första apparaten som skulle kunna platsa i kategorin "konstlat ofärgat ljud". Mätmässigt färgar den definitivt men subjektivt upplevs den ofärgad och transparent, ingen "sameness"!

Link to comment
Share on other sites

Grattar till god upplevelse! Intressant att det återigen understryks att mätvärden och teorier inte alltid korrelerar med upplevelsen!

Funderade lite över bilden du visar, och om jag inte är ute och cyklar visar den en cykel av en 1Khz-ton? ;) Vad vi ser som "rippel" på kurvan räknade jag fram till verkar vara en 48Khz rest av något? Dels borde vi inte höra den och troligen kommer den väl att filtreras bort i olika komponenters bandbreddsbegränsning senare?

Men jag funderar också över varför vi (många av oss) accepterar och kanske även föredrar ljudet från vinylskivor, som nästan alltid dras med ett hörbart "brusgolv" från nålens kontakt med vinylen och de tillverkningsbrister i form av deformationer och liknande. Jo, jag upplever vinylen som mycket bättre när dessa egenskaper minskas men personligen upplever jag dem oftast inte som störande.

 

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Just korrelation mellan mätresultat och lyssningsupplevelse är något jag gillar att grotta ned mig i och den är inte alltid så stor. :cool:

 

Jag bifogar John Atkinsons kommentar till mätningen i Stereophile också:

"Overall, it is difficult to avoid the temptation to describe the Audio Note DAC 2.1x Signature as "broken"! But other than its poor rejection of jitter, most of its measured problems stem from the decision to dispense with the usually obligatory reconstruction filter."

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

 

Det finns en logik i att även nyttosignalen påverkas i jakt på att få snygga mätningar.

En risk att ungen åker ut med badvattnet, typ.

Ett exempel på hur signaler även utanför audiobandet påverkar modulering.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det finns en logik i att även nyttosignalen påverkas i jakt på att få snygga mätningar.

 

Precis, det är i de vattnen jag fiskar!

 

Inga korrigeringar som görs är perfekta och därmed ger de även en negativ påverkan. Förhoppningen är förstås att det goda ska vinna över det onda och det är där som det inte skadar att komplettera det ingenjörsmässiga arbetet med lite subjektivitet. Risken med subjektivitet är att den tenderar att skilja sig från person till person eller till och med från tillfälle till tillfälle. Ingenting är enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag backa bandet lite och återgå till tillfället som utlöste mina funderingar om eventuell förekomst av "konstlat ofärgat ljud".

 

Jag hade min kompis "B" på besök och vi är båda intresserade av både musiken och tekniken. Det resulterar som regel i mycket snack om vad som gör vad och varför men mest diskuterar vi faktiskt musik och spelar det som faller oss in. Det är inte demo-musik men däremot ibland musik/inspelning vald för att påvisa fenomen i inspelnings- och avspelnings-fas. Vi är ofta överens om vad vi hör men kan ibland ha olika uppfattning om vad vi föredrar. "B" är en mycket van lyssnare både när det gäller riktig musik framförd i konserthus eller kyrkor t.ex men också tämligen van vid studioljud och jämfört med mig lägger han aningen större vikt vid detaljreproduktion och är aningen mer förlåtande mot extra tydlig diskant. Inga stora skillnader egentligen men de förklarar ofta varför vi föredrar det ena eller det andra.

 

Det som startade mina funderingar var att "B" vid ett tillfälle sa "det här borde de som säger att xxxxx ger färgat ljud höra". xxxxx kan vara en eller flera apparater i mitt system och bakgrunden är att ljudet i mitt system uppfattas som rent och naturligt, jag har aldrig hört någon kommentar i någon annan riktning än just denna. Folk brukar peka förvånat på någon punkt mellan högtalarna och tycka att det är häftigt att ljudet tycks komma därifrån.

 

Min anläggning saknar inte fel men det gäller i första hand förmågan att spela starkt som är begränsad. Alla delar inte min smak när det gäller ljud som prioriterar på naturlig klang och ljudbild. Andra kan tycka att det är viktigare att få tyngd eller driv i musiken t.ex. HiFi är en materialsport men också en bedömningssport och dessutom en sport med många grenar ungefär som friidrott där någon är bäst på att springa fort och någon annan är bäst på att springa långt eller på att vara bäst på summan av ett antal grenar. Det är svårt att vara bäst på allt samtidigt och är man bra på många grenar är man i regel inte bäst på någon enstaka.

 

Jag är inte ute efter att omvända någon som bedömer på ett annat sätt än jag utan det jag vill är att förmedla mina tankar om hur jag gör. Jag tycker att det är mer konstruktivt än att påpeka för andra hur de borde göra och jag är förstås intresserad av hur andra tänker och gör men kanske inte så mycket av konkreta tips på vad jag borde göra.

 

När det gäller digital uppspelning så körde jag först med en Pioneer XDP-100R kopplad till förförstärkarens ingång från hörlursuttaget. Det låter bra redan med den avspelaren och Tidal HiFi. Det är riktigt fina och moderna DAC'ar i den och den har lite möjligheter att förändra digitalavkodningen som uppsampling och olika digitalfilter. Jag kör normalt utan uppsampling och med digitalfilter "SLOW". "B" och jag var överens om att det filtret låter mest naturligt och det är inte alla som tycker det så redan här har vi hamnat lite i tycke och smak. Det är inte jättestora skillnader men i läge "SHARP" som är det "teoretiskt korrekta reproduktionsfiltret" fås en påtagligt tillplattad ljudbild och "digital" klang men kanske också lite mer driv i musiken som jag snarast uppfattar som stressande och påträngande. Jag kan lyssna mycket längre med filter SLOW än SHARP utan att bli trött.

 

Senare spelade jag ett spår med Nina Simone som jag har i ett par olika CD-versioner och dessa finns även rippade, dessutom har jag en Hi-res-version av samma album. Jag började med att spela de olika versionerna i rippad form med Wadia 121 som DAC och "B" tyckte att den högupplösta filen var mest i hans smak, jag föredrar en av dem med lägre upplösning. Det blir mer detaljer i den högupplösta versionen och liksom tystare bakgrund men aningen mindre naturlig klang, det skiljer nog en del mellan mastrarna där som kanske förklarar mer än upplösningen. Sedan satte jag på Audio Note DAC'en och spelade CD från min uråldriga (men förbättrade) Pioneer-spelare. "Det här är BÄST" sa "B" och sedan spelade vi inga rippade CD via Wadia men däremot en del DVD-rippar som är väldigt trevliga att lyssna på. Audio Note DAC'en har som framgått av tråden ytterligare förbättrats sedan besöket som framgår av den här tråden så jag börjar så smått fundera på att ansluta streamern till AES-intaget på Audio Note'n. Tyvärr är den lite gammaldags och begränsad till 96kHz och 18 bitar men vad gör det när det låter bra?

 

Link to comment
Share on other sites

Verkligen superkul att läsa dina intryck och upplevelser kring Audio Note DAC:en... jag har alltid varit väldigt sugen och intresserad av både DAC och integrerade förstärkare från dem. De känns lite old-school, kanske inte direkt senaste tekniken med högupplöst material, USB anslutning, de förespråkar obalanserat osv, och precis som du kommit fram till så handlar det endast om hur det låter och inte om att mäta värden hit och dit. Jag har de senaste åren haft inte mindre än 3st Lampizator DAC:ar och jag vet att Lukasz himself varit väldigt inspirerad och influerad av just Audio Note och man kan betrakta dem som en stor förebild för hans egna DAC:ar.

Tyvärr har min resa aldrig tagit mig hela vägen till Audio Note, men det skulle inte förvåna mig om jag nån gång i framtiden kommer att hamna där, på ett eller annat sätt. Om jag skulle få möjligheten att bygga ett andra system t.ex så skulle de stå högt upp på en sådan lista... :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

HiFi är en materialsport men också en bedömningssport och dessutom en sport med många grenar ungefär som friidrott där någon är bäst på att springa fort och någon annan är bäst på att springa långt eller på att vara bäst på summan av ett antal grenar.

Bra liknelse. Den gren som tilltalar mig mest i den är 10-kamp. Jag försöker se allt som en helhet. Därför är jag näst intill kallsinnig till råd om att byta till t ex en ny DAC eller förstärkare. som fått fina omdömen vare sig de kommer från Euphonia eller magasin. Däremot tips och erfarenheter på direkta brister är ju alltid bra. Akustiktips t ex, hur jag kan förbättra grundläggande förutsättningar i mitt rum. De största förbättringar jag har fått på senare år förändringar i akustiken, högtalare, placering och pickup. Elektroniksidan känns rätt så färdig för min del.

 

Materialdiskussioner  tar ofta stor plats inom många hobbies. Canon/Nikon, Fender/Gibson, Volvo/VW, Evinrude/Yamaha... Jag tycker den delen är rätt ointressant. Snarare är det fotograferering, gitarrspel, besöksmål eller sjöliv som jag tycker är intressantare än materialval. Ändock hänger det ihop i någon mån med materialsporten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant att läsa om dina intryck @MatsT! Du nämner i slutet på post #276 att du "funderar på att ansluta streamern till AES på AudioNote", avser du då Pioneer XDP? Eller har jag läst för dåligt? ;)

 

Vad jag klurade på var om du provat ansluta XDP via en USB OTG-kabel som det så vackert heter på nysvenska! Jag uppfattar XDP-spelarna som riktigt bra transporter men har eg. inte funderat/provat ansluta dem analogt.

Link to comment
Share on other sites

Streamern är från YBA och finns beskriven några sidor längre bak i tråden. Den är också på gränsen till gammaldags men det är nog jag också. :D

 

XDP-100R har bara Bluetooth tror jag om man inte vill plocka signalen från hörlursuttaget, möjligen går det köra USB också. Jag kopplar bara upp den i anläggningen om jag vill provspela något på Tidal men visst är den rätt bra egentligen. Med batteridrift och den betydligt lättare lasten som ett linjesteg ger jämfört med hörlurar ger att jag inte tycker att den skäms för sig.

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Lite mätningar på en NOS-DAC för att ge perspektiv till mina upplevelser:

 

MEASUREMENTS: Digital Filters and Impulse Response... (TEAC UD-501)

 

Slutkläm: "Impressive"... Again, the price to pay for essentially having "perfect" impulse response with zero pre- or post-ringing. I would say that these effects are the most audible. So for those folks who really advocate for the "NOS sound", I guess it just means they prefer noisy, inaccurate reproduction with numerous harmonics and aliasing distortions. (I would love to see how these graphs look like on those expensive Audio Note NOS DAC's!)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lyssnat på Roger Waters 'Amused To Death' också och den brukar ge bra besked om någonting är bättre eller sämre och inte bara annorlunda. Q-sound'et brukar bli mer väldefinierat och tydligt när man får ordning på grejorna. Nu är det ordning på grejorna!! Det fungerade makalöst och 3D-upplevelsen är bättre än jag någonsin hört den med allt utplacerat snyggt och prydligt och dessutom klingar det likadant oavsett om det är placerat rakt fram eller åt sidorna. Det är "kropp" på alla ljuden och jag får nog ge upp snart, jag hittar inget som blivit sämre av att ta bort lågpassfiltret i DAC'en.

 

Här är en länk till ett liknande projekt och deras inledande slutsats* är intressant:

DDDAC1794 NOS

 

* Slutsats:

  • 192kHz soundtracks are awesome! The low level detail is stunning
  • There is no real need to use 96kHz or 88kHz if you can have 192kHz
  • Red book music (44.1kHz) is pointless to play on a DAC with digital filtering (NOS beats everything)
Link to comment
Share on other sites

Det är ganska kontroversiella slutsatser som både du och DDAC-killen skriver.

Det finns hyfsat initierade personer som blir komplett ursinniga om man använder något med högre bandbredd än 16/44.

Speciellt om man i samma veva spelar vinyl.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det är ganska kontroversiella slutsatser som både du och DDAC-killen skriver.

Det finns hyfsat initierade personer som blir komplett ursinniga om man använder något med högre bandbredd än 16/44.

Speciellt om man i samma veva spelar vinyl.

 

 

Fast det var väl en viktig kvalificering om Red book: is pointless to play on a DAC with digital filtering (NOS beats everything)

Personligen kör jag mest CD med en NOS DAC. Högupplösta filer kan låta fruktansvärt bra, men det verkar finnas fler faktorer som jag inte har förstått ännu som avgör ljudkvaliten för mig. Jag har hört en del misslyckade högupplösta demos.

De NOS DACar som jag hört har subjektivt låtit bra. Konventionella DACar låter förstås också bra, men NOS greppar mig bättre. Svårt att förklara. Kan vara inbillat, men jag går på känslan.

CD är ett måste för mig. Och det beror mer på utbudet än på tekniken. Jag hittar det jag vill ha på CD, men jag antar att högupplösta filer tar över och att utbudet snart är i kapp.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det är ganska kontroversiella slutsatser som både du och DDAC-killen skriver.

 

Jag är väl medveten om detta och det är därför jag redovisar vad "den andra sidan" tycker om NOS-DAC'ar. Jag tänkte runda av resonemangen om detta nu men just att det är kontroversiellt att tycka om DAC'ar som inte använder brickwall-filter stör mig inte. Jag har haft uppfattningen väldigt länge och mina öron har konsekvent lett mig i den riktningen.

 

Det började redan när Wadia kom med sina DAC'ar som jag tyckte lät väldigt bra och sedan kom Pioneer med en billigare variant som passade min plånbok bättre. Jag köpte då en Pioneer PDS-901 och det var ett stort lyft jämfört med den CD jag hade innan. Jag använder fortfarande min PDS-901 som CD-drive och den är bättre på det än något annat som jag har i min ägo, den har kanske missat att läsa 3 skivor sedan 90-talet och fungerar alltid. Ett undantag har det dock varit, den tappade linsen för några år sedan och då provade jag mer moderna maskiner som ersättare för den men de var så mycket sämre att jag nästan fick panik. Jag var rädd att jag skulle behöva lägga en ansenlig summa för att hitta något likvärdigt även om jag märkt att streamers var det som närmast kunde matcha CD-driven så var jag inte riktigt mogen för det steget då och det var nog inte de streamers som fanns heller. Jag limmade fast linsen istället för att leta nytt och det fungerade! Nu har den gått utan bekymmer i ett par år till och en fördel som många inte tänker på med Pioneers tallriksspelare är att de har linsen nedåt och inte samlar damm, det är inte dumt.

 

Jag var som sagt nöjd med min CD-spelare när jag köpt den och det varade att bra tag men jag började höra en diskret färgning som gjorde att jag körde med separata DAC'ar i fortsättningen. Det var som om diskanten var lite "guldskimrande" och även om det lät vackert störde det mig lite grann. Då körde jag med först en DAC från Arcam och sedan med en Meridian 606 och var relativt nöjd. Efter att jag börjat köra med separat DAC bytte jag klocka i CD-spelaren till en Trichord Clock 2 och det var ett jättelyft. Efter en tid ville min kompis som hade en likadan spelare jämföra sin med min för att avgöra om det var värt pengarna att byta klocka. Hans CD-spelare lät jättetråkigt i jämförelse med min och hade brister i detaljeringsförmåga och ljudbild. Han beställde en Trichord Clock 3 som hade kommit då och när jag hjälpt honom med monteringen jämförde vi igen. Nu lät min CD-spelare tråkigt i jämförelse! Jag fick helt enkelt beställa en Clock 3 också och den har jag fortfarande. Efter klockmodifikationerna har jag "biffat upp" alla nätdelarna i spelaren och det lyfte och ljudet ganska mycket och där är jag nu. Jag har provat att spela med den inbyggda DAC'en efter modifieringarna och nu finns inte färgningen kvar som jag reagerade på, den låter kristallklart men når inte upp till Audio Note.

 

Många har nog läst om "Legato Link" och framförallt i Sverige skrivs det mycket om vilket uselt system det är och det verkar ha gått in i folks medvetande. Jag tycker fortfarande att det är ett rätt bra system och väljer min modifierade PDS-901 framför den moderna DV-LX50 som jag har alla dagar i veckan. Utan modifieringarna av "den gamle" hade jag säkert föredragit den nya.

 

När jag läser folks omdömen om NOS-DAC'ar och Legato Link-spelare så beskrivs de ibland som hårda eller vassa i diskanten och det är precis det de inte är så jag tror att det då är problem i efterföljande led. DAC'ar som släpper ifrån sig mycket information med hög frekvens kan orsaka problem i framförallt motkopplade system som bara är stabila upp till en viss frekvens. Jag har spelat med en modifierad SACD-spelare som haft mycket lite filtrering vid något tillfälle och det gör stor skillnad vad man sätter efter den, vissa steg mår inte alls bra av högfrekvensexponeringen. Detta är en varning som man ska ta på allvar när det gäller t.ex NOS-DAC'ar och man bör prova själv innan man köper en.

 

Som nog har framgått är jag nöjd med min Audio Note DAC men ändå kan jag inte rekommendera den helt utan förbehåll och den är ju lite omodern också så för folk som vill spela andra format är det nog inte rätt val. Om man däremot vill spela med CD-upplösning (eller möjligen upp till 96kHz) och har en bra drive tycker jag att det är ett bra val. Att en bra drive krävs är också ett viktigt påpekande, DAC'en har ingen buffert eller omklockning så den reagerar starkt på drivens kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MatsT said:

Jag är väl medveten om detta och det är därför jag redovisar vad "den andra sidan" tycker om NOS-DAC'ar. 

Jag såg det och det uppskattas :app:

 

 

3 hours ago, MatsT said:

att tycka om DAC'ar som inte använder brickwall-filter ... och mina öron har konsekvent lett mig i den riktningen.

Instämmer.

 

 

3 hours ago, MatsT said:

Som nog har framgått är jag nöjd med min Audio Note DAC men ändå kan jag inte rekommendera den helt utan förbehåll och den är ju lite omodern också så för folk som vill spela andra format är det nog inte rätt val. Om man däremot vill spela med CD-upplösning (eller möjligen upp till 96kHz) och har en bra drive tycker jag att det är ett bra val. Att en bra drive krävs är också ett viktigt påpekande, DAC'en har ingen buffert eller omklockning så den reagerar starkt på drivens kvalitet.

Jag har för mig att alla deras dacar är 24/96. Lite märkligt med tanke på utbudet av hirez och dsd.

 

Link to comment
Share on other sites

AD1865 som är själva chip'et är listat som 18 bitar och 96kHz men det går att spela med indata som är 24/96, det rundar av en aning bara och förmodligen gör inte det någons större skillnad.

 

Det verkar pågå försök med diskret uppbyggda R2R-DAC'ar men om eller när de kommer ut på marknaden är svårt att förutspå. Det är säkert för att de känner trycket från konsumentsidan att klara högre upplösning men AD1865 är kanske inte helt lätt att ersätta?

 

DAC ALERT: Audio Note UK prototype R2R DAC spotted

Link to comment
Share on other sites

Jag kunde inte låta bli att prova med lite mer högupplöst så jag kopplade in YBA-streamern via koaxialingången. Jag fick inte igång AES-ingången men det är en lite dålig switch där så det kan nog fixas. Jag fick inte synk på högre samplingsfrekvens än 48kHz men det har jag haft tidigare så det ska kunna fungera. Kanske är det någon av mina ombyggnader av apparaten som stör men jag kunde i alla fall prova 24/48 och det gick fint så 24-bitarsfiler är inget problem. Jag körde också 16/44.1 och kunde snabbt konstatera att min Pioneer-drive är mycket bättre än YBA-streamern! Det finns alltså utrymme för förbättringar av streamern så jag ska kolla upp om det går stoppa i en bättre klocka.

 

Jag lämnar försöket med högupplöst och Audio Note därhän eftersom behovet inte är så stort, jag är nöjd med att använda den vid CD-spelning tills vidare.

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter nöjd med min DAC och kompis "B" var förbi igår och tyckte också att det lät bra så nu får jag ägna mig åt analogkedjan ett tag.

 

Jag ska försöka få klar mitt Kondo-inspirerade försteg med RIAA något sånär snabbt så jag ska sätta mig lite då och då när tid finns. Idag har jag ägnat en liten stund åt att fixera alla ingångs- och utgångs-kontakter.

 

P1000120s.JPG.34992832db986c55553cfa1526c7b26e.JPG

 

Nu återstår i stort sett bara kablering i de båda lådorna.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Fy för tusan. Seriöst bygge 

 

Mitt bygge kommer tyvärr inte i närheten av originalet men just bakpanelen kan faktiskt konkurrera. :)

 

Kondo M77 (6moons)

vstrip.jpg

 

Även om kretskortet jag köpte var väldigt billigt så blir slutprodukten långt ifrån gratis ändå så det är värt några kronor extra att få en acceptabel finish på apparaten. Front- och bak-panel till lådorna kostar ganska många hundralappar men det är det värt för att få något som fungerar och jag slipper borra en bakpanel själv med precision vilket är värt en hel del. Lådorna som jag köpt från Italien har tyvärr också lite för tjockt gods för att kunna använda de RCA-kontakter jag har så lösningen med en extra och tunnare panel underlättar mycket. Paneler är ganska lätt att få gjorda och jag tycker att man får dem för skäligt pris från Schaeffer AG (Front Panel Design).

 

Bara RCA-kontakterna kostar faktiskt också en ansenlig summa pengar så jag har slutat att snåla på kostnader för chassi. Det skulle förstås vara möjligt att bygga in i en gammal kakburk av plåt också men sådant får andra syssla med.

 

54 minutes ago, JWE said:

Har du lämnat nog mycket utrymme för ändringar till strömtillförsel? 

 

Just strömförsörjningen är ett potentiellt problem! Kretskortet är gjort för matning med AC och i försteg med RIAA kan det vara knepigt att få det helt tyst men jag ska försöka dra kablarna på ett vettigt sätt och om det inte blir tyst nog får jag bygga om för DC-matning istället och det är nog fullt möjligt att göra det på kretskortet i förstärkardelen men det ryms inte en massa stora kondensatorer i strömförsörjningslådan så svaret på din fråga är nog tyvärr - NEJ.

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Ytterligare ett steg taget.

 

P1000121s.JPG.3ccf08d264125b73a92fb54baca956c4.JPG

 

Jag har lött dit jordledningarna på kontaktdonen och nu måste jag stanna upp och tänka lite. På kretskortet är anslutningarna gjorda med +/- för varje ingång och utgång, det är dumt så jag tänker inte göra så. Man skapar en massa jordslingor på det sättet och när jag bygger drar jag bara en jordförbindelse från kontaktdonen till signaljord på kretskortet. Det tänker jag göra nu också och måste tyvärr mäta lite på kortet och se till att jordförbindelserna där fungerar och dessutom bestämma var jag ska ansluta min enda jordledning. Troligen blir det på minusanslutningen för phono in. Jag måste också kolla upp var det är lämpligt att ansluta chassijord om den inte redan finns via kretskortet.

Link to comment
Share on other sites

Alla jordanslutningarna verkar sitta ihop på kortet så jag kan gå vidare med min tänkta lösning att bara ansluta jord från kontakterna med en ledning till kretskortet.

Det går i alla fall lite framåt och jag har fått fast ingångsväljare och volymkontroll och även lött dit anslutningarna på potentiometer och kretskort.

 

P1000141s.JPG.dccf25427e1ec46b52e31d179afaa3f6.JPG 

 

Man får alltid i viss mån vad man betalar för och tyvärr har de sparat lite vid kretskortstillverkningen och inte gjort förtennade öar. Det var väldigt dålig lödbarhet på öarna så det är närmast nödvändigt att använda flussmedel innan lödning. Jag har ställt flaskan uppe till vänster i bilden för att visa hur en flaska fluss kan se ut.

 

Link to comment
Share on other sites

Lite mer sladdar anslutna.

 

P1000142s.JPG.3df2d33e0a6a1c7e7980a6804b4e3730.JPG

 

Inte så mycket att orda om annat än användandet av 3-polig bandkabel för signalkablaget. De var på väg att slänga den på jobbet efter att de tagit en bandkabel med fler poler och anpassat poltalet till det de behövde just då. Jag hejdade dem och sa att den kan jag ha användning för, de tittade lite konstigt på mig men jag fick en ganska användbar kabel.

 

Jag använder de yttre ledarna för varsin kanal och mittledaren ansluts till en av minuspolerna på kretskortet. Det ger en rätt störningsokänslig kabel och det borde passa bra i det här sammanhanget. Möjligen blir kapacitansen onödigt hög för phono-ingången men det är ju enkelt att åtgärda i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Det blev lite semester från förstegsbygget idag och jag tittade in i "affären". De lånade ut en sådan här.

 

2SPDIFpcb.jpg

Det är förstås ett hölje runt och en liten nät-bula hör det till också.

 

När jag provade min streamer med Audio Note DAC'en märkte jag att den inte var lika bra som min CD-spelare på att skicka signal via SPDIF. Jag blev inte så nedslagen av det egentligen utan insåg att det fanns förbättringspotential för min streamer som jag kör via en Wadia 121 DAC och jag började kolla efter klockmodifieringar. Jag hittade inte så mycket uppgifter och det är inte lika självklart med val av frekvens på klockan med spelare som spelar med olika klockfrekvenser. Då började jag fundera på om det inte kunde vara enklare att använda en "omklockare" som inte samplar om utan bara snyggar till utseendet på signalen som skickas via SPDIF. Jag visste att iFi har en och priset är ungefär i nivå med vad klockor brukar kosta.

 

Nu har jag provat och den stannar hos mig! Jag har kört via 3 ingångar på Wadia-DAC'en:

1. koaxial

2. koaxial med SPDIF purifier

3. AES (balanserad)

 

Det gjorde stor skillnad på ljudet när jag bytte från koaxial till AES och det har jag beskrivit tidigare i tråden. Nu är koaxial med SPDIF purifier den som låter bäst och det låter egentligen alldeles förträffligt. Det hade förstås varit ännu bättre att få förbättrad klocksignal via AES också men det får jag gräva mer i senare, nu har jag i alla fall fått ett ljudmässigt lyft som håller mig nöjd ett tag.

 

Link to comment
Share on other sites

Det börjar närma sig ett resultat.

 

P1000143s.JPG.28498c82b7a1c7ee4e1591368a2dc2d4.JPG

 

Alla kablar från baksidan är inkopplade på kortet.

 

P1000144s.JPG.c68c274f0d20af73e7f771ae21e7d825.JPG

 

Nu återstår lite kontroll innan rören kan stoppas i och locket sättas på.

 

P1000145s.thumb.JPG.71741e1930448ab8d2eb86424fd0b498.JPG

 

Nu återstår kablering av nätdelslådan och det blir lite pill. Dessutom är det viktigt att spänningarna kommer in på rätt sätt till kretskortet så jag tänker inte stressa.

 

Jag får ta lite bättre bilder också när det är hopskruvat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt hålla fokus idag, ibland går det sådär. :D

 

P1000135s.JPG.ab097b4fcde4bcb9dddc9dabcdf9afc9.JPG

 

När man låter andra sköta saken som t.ex en "intelligent" autofokus kan det gå fel så jag har inte släppt in någon i experimentverkstaden utan jobbat vidare oförtrutet med något lite avbrott. Det ger resultat och innan jag kunde dra kablarna var jag tvungen att kolla upp sladdhärvan så jag tar rätt lindning och vänder rätt på polerna så att det blir på rätt sätt.

 

P1000147s.JPG.e92107e9dd6035d2eb558796dd8d2c04.JPG

 

Det är bra att kunna mäta lite och se hur fasen ligger och att spänningen är den förväntade. Jag började att mäta med funktionsgenerator och 10V toppspänning på ingången så att det inte händer något när (inte om) jag kopplar fel.

 

P1000148s.JPG.83b35280151af3c394c0d10106e69376.JPG

 

När allt var färdig-mätt kunde jag ansluta kablarna och det ser inte så illa ut trots allt.

 

P1000149s.JPG.1bd3bd674a152a57ba49bf6c6431be58.JPG

 

Jag stoppade i nätkabeln och tog loss sladdarna som går vidare till själva försteget så att jag kunde kolla att nätdelen gick igång. Det gick bra och alla spänningar ligger på rätt ställe i kontaktdonen så det var bara att skruva ihop och sätta på locket.

 

P1000150s.JPG.afefb0d9fadf80310c8fe9f1f867e1d3.JPG

 

P1000151s.JPG.57512438684a19c0bcc1854291748123.JPG

 

Nu måste jag samla mig lite innan jag går vidare och kopplar ihop nätdel och förförstärkare så det blir inte idag.

 

PS. Med rätt fokus kan det bli bättre, t.ex så här.

 

P1000133s.JPG.e44e06f2a7f66f80c546b564e8c2b8f9.JPG

P1000130s2.JPG.7678aa144896e2b17b20e5d0e7697378.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...