Jump to content

Musikhörna och experimentverkstad


MatsT

Recommended Posts

Jag tänkte presentera lite av mina pågående experiment och andra tankar i en egen tråd. Det kommer att gå sakta framåt och vi börjar med en bild från lyssningsrummet då jag precis köpt huset som det är beläget i.

PB010026.JPG

Rummet var en starkt bidragande orsak till att jag tyckte om huset och jag såg att det var utformat på ett sätt som passar det jag vill ha ut av det.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Jag tänkte presentera lite av mina pågående experiment och andra tankar i en egen tråd. Det kommer att gå sakta framåt och vi börjar med en bild från lyssningsrummet då jag precis köpt huset som det är beläget i.

Rummet var en starkt bidragande orsak till att jag tyckte om huset och jag såg att det var utformat på ett sätt som passar det jag vill ha ut av det.

Det finns potential, kör på:mm:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ahh, ännu en medlemstråd... :thumbsup:

Är det bara jag som, så fort jag kommer in i ett omöblerat rum, genast börjar spåna om hur man

på bästa sätt skulle kunna placera anläggningen med alla dess tillbehör... :39::4:

(jag vet redan att jag antagligen har en skada för resten av livet)

Otaliga är de husvisningar jag gått på som inte har haft rätta förutsättningarna för ett lyssningsrum.

Nästan alltid har det rört sig om på tok för små rum, vardagsrum borträknat för där får man ju ändå inte möblera som man vill :sign_prohibition:

 

Följer gärna med i hur tankegångarna varit och vilka framtida planer som eventuellt finns :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma sjukdom, när jag går in i ett rum funderar jag på hur man kan ställa högtalare där. Jag har haft sjukdomen länge och den verkar tyvärr vara kronisk.

Första bilden är 11 år gammal så vi tar ett kliv på 10 år för att i alla fall få ett hum om hur det ter sig i dagsläget.

IMG_3798.JPG

Högtalarna som syns är inte huvudhögtalarna, dessa står längst ut och kom inte med på bilden. Det är andra-, tredje, fjärde- och femte-uppställningen som syns.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, MatsT said:

Jag har samma sjukdom, när jag går in i ett rum funderar jag på hur man kan ställa högtalare där. Jag har haft sjukdomen länge och den verkar tyvärr vara kronisk.

http://euphonia-audioforum.se/forums/uploads/monthly_2016_12/IMG_3798.JPG.b15113703c8dfb4722d3c053297bec1f.JPG

Coolt!

Fiffigt att ordna en sittgrupp bakom högtalarna.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju riktigt trevligt ut! Verkligen roligt att få insikt i ytterligare ett system :thumbsup:

Spännande med flera uppställningar. Använder du dem alla regelbundet eller har du svårt att skiljas från gamla trotjänare? :)

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Högtalarna vill ha mycket luft bakom sig så det blir utrymme där och betydligt fler sittplatser på baksidan. Det låter för övrigt utmärkt även där men den fulla upplevelsen av ljudbild och utsträckt diskant fås bara i lyssningsposition. Jag återkommer snart med lite information om högtalarna men först kan jag väl räkna upp dem som redan visats i bild.

1. Mina gamla hembyggda transmission line med Kef B110 och T27, används aktivt delade mot Audio Pro B2-50 som inte syns i bild. Förstärkare är en Luxman SQ-505x. Det här systemet spelar jag en del på när jag inte vill dra igång rörgrejorna. Det låter faktiskt rätt bra om det här systemet men jag kan vara partisk.

2. Kef Reference 104ab som oftast sitter hopsnörade med en Sansui AU-999 men precis som med de andra högtalarna använder jag dem då och då för prov av apparater eller annat. De här högtalarna är de som låter mest olika med olika placering och rum men med rätt förutsättningar låter de riktigt trevligt. Jag kommer att återkomma till orsakerna till ljudskillnader pga placering och rum.

3. Kef Reference 101 som bara används då och då för prov. De är inte original men jag tror inte att de låter så olikt originalet trots att jag kör annat element än B110 (Peerless-substitut) och lite ändrat filter. De låter bra men saknar bas, använda med SW blir det dock riktigt bra.

4. Pioneer S-CN301-LR som i regel sitter uppkopplade med dator och Sansui AU-101 en våning ned men vid fototillfället var de i lyssningsrummet. Jag är inte speciellt förtjust i dem men som datorhögtalare kan det väl duga. Jag gillar Andrew Jones TAD-högtalare men de här småttingarna hade uppenbarligen för liten budget/storlek för att bli något även om konstruktören är duktig.

När man kollar högtalarna ovan så är det något som är lite intressant, de har alla olika typer av låda. TL, slavbas, sluten och basreflex.

Link to comment
Share on other sites

Nu måste jag gå tillbaka i tiden igen för att få ihop en bra historia. Innan jag köpte huset hade jag tillsammans med en kompis en hobbylokal där vi gjorde en massa skojigt som hör ihop med HiFi. Vi hade den här fina utsikten med "suckarnas kaj" på andra sidan älven. I och för sig väldigt trevligt (särskilt i mörker) men vi var i regel sysselsatta med annat än att titta på utsikt och båtar som åkte förbi. Kompisen känner många till från forumvärlden där han går under namnet "esl". Anledningen till "nicket" förstår ni snart.

P2230008.JPG

Det var mest sådana här grejor vi höll på med och det är det jag (och han) går igång på.

P1310022.JPG

Alla högtalarna på bilden är mina men Nakamichstapeln tillhör esl. Två av högtalarna känner nog många till men den större är lite special, jag kallade den ESL-638. ESL-63 med 8 paneler! Jag fick dem aldrig att spela riktigt homogent men de hade en del riktigt trevliga egenskaper. Jag har kvar ramarna men de är nedplockade och ligger i garderob nu. ESL-63'orna i bild är det par jag spelar på i nuläget men kompletterade med Gradient SW-63.

Då och då hade vi anledning att plocka isär högtalarna och vi lärde oss mycket när vi höll på här.

P2070001.JPG

Lyssningsrummet i lokalen var rätt stort med lutande tak som fortsätter en bra bit bakom högtalarna på bilden. Vi gjorde en vägg med reglar och dämpmaterial (tjockt) och bakom hade vi lite förråd.

Link to comment
Share on other sites

Dags att i sakta mak gå vidare med historiken. Vad var det som flyttade in i det nya lyssningsrummet?

Ghp0gd.jpg

Det första var en stor matta mitt på golvet. När vi gjorde det första "klapptestet" i rummet som var tomt ekade det nästan som i en kyrksal. En fördel med lutande tak är att många reflexer snabbt går ned mot golvet och med bara mattan installerad är min uppskattning att efterklangstiden halverades ungefär. En matta spelar förstås inte så mycket musik och därför installerades redan nämda Quad ESL-63 tillsammans med ett par DIY-dipolsubwoofers av enkelt snitt. Jag gjorde dem för att användas med ESL-57 och för priset spelade de löjligt bra.

Från andra hållet.

dvBBQX.jpg

Subbarna var lite för höga för ESL-63 så jag fick vinkla ned dem en smula mot lyssningsplatsen. Diverse blandad HiFi-utrustning har följt med från hobbylokalen också. Dessutom syns Billy-hyllorna som står längs med sidoväggarna och även det är en "akustisk åtgärd" som gör mer än man kan tro. Inte så mycket skivor till en början men numera är det fullt av sådant.

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ha en intressant vintagestapel. Minns en period under 80-talet då vi som tyckte oss vara lite mer audiofiler än de med t ex Pioneer, JVC, Technics, Hitatchi i hyllorna. För oss "riktiga audiofiler" var det en kamp mellan Kenwood och Luxman om vad som var bäst. Du ser ut att vara fallen ur Luxmanlägret. :icon_smile_cool: Sen fanns det någon avfälling :dry:som hade fastnat för Quad, t ex min  kompis Don. Samme Don knockade oss senare med att skaffa en Ampzilla, Carlsson OA 116 och Audio Pro's första aktiva sub ACE B2-50. Men han lämnade detta och blev en helhjärtad Quadman när ESL-63 kom.

Jättekul att följa din berättelse som ger många vibbar från min egen resa.

Link to comment
Share on other sites

Visst kommer jag från Luxmanlägret.

Mina första HiFi-prylar av lite högre kvalitet var förstärkare från Semicon (SE-77 och PA-77) som senare bytte namn till Sentec. Dessa kom som byggsatser och man var tvungen att jobba lite själv för att få ihop det men samtidigt var priset rimligt. Senare köptes en Sentec TU77 för att få en komplett stapel.

 

nmH7ta.jpg

Jag var runt 16 år gammal och teknikintresserad, detta medförde ett stort fokus på tekniska kvaliteter och Semicon-förstärkarna var mätmässigt bra. På den tiden fanns även t.ex byggsatser från Dynaco med rör men sådant fnös jag bara åt då och tyckte att det var förlegad teknik. Jag var i alla fall en nöjd användare i några år men köpte sedan en Luxman SQ-507x när de sålde ut demo-ex. Det var något speciellt med ljudet från Luxman-förstärkarna och på den tiden ansågs de "musikaliska" och jag tycker fortfarande att det på ett bra sätt beskriver ljudet men det är inte PK att använda uttrycket längre. Förstärkaren står längst uppe till vänster på  bilden med apparater som först flyttade in och är fortfarande i min ägo. Det är få apparater jag varit så nöjd med som jag var med den. Jag har även en SQ-505x som jag köpt senare och den används regelbundet i "andra-systemet". Många modernare transistorkonstruktioner har provats och även om de kan ha högre upplösning och mer kraft så har de missat det väsentliga - att spela musiken så man blir berörd. Jag har ökat på kondensatorbanken i mina gamla förstärkare och det gör susen, de var lite underdimensionerade men i övrigt är det fina konstruktioner med många inkopplingsalternativ och tonkontroller som både kan användas på olika sätt eller kopplas ur. En av de viktigaste detaljerna på förstärkarna är att för- och slut-steg kan separeras och därmed möjliggör användning av subwoofer. Flera kompisar lånade min SQ-507x och tyckte att den var väldigt trevlig. Jag var förr skeptisk till ljudskillnader mellan förstärkare men har lärt om, jag tycker att det faktiskt gör större skillnader än mätningarna antyder att det borde.

Andra Luxmanprylar bland det som flyttade in är T-33, T-210 och R-1070. T-210 har jag sålt, den var inte alls så bra som de äldre radiodelarna.

Link to comment
Share on other sites

:app::app::app:

Även jag har haft Sentec men endast försteget som jag körde med ett s k TIM-fritt slutsteg på 2x75 watt som tidningen Radio & Television sålde/förmedlade som byggsats. Sentecen ersattes när R&T även lanserade ett försteg för hembygge (ca 1978). De hängde med några år tills slutsteget började självsvänga mer och mer. Fick aldrig styr på det. Då gick jag över till Luxman och senare Kenwood.

Härliga minnen från den tiden.

Link to comment
Share on other sites

Vägghängt fungerar bra för mig men det är lite bökigt att komma åt baksidan. Hyllan hamnade där den är för att det är praktiskt och utrymmeseffektivt. Med högtalarna mitt på golvet är det inte så roligt med en bänk mellan dem och jag har inget behov av att se på apparaterna vid lyssning. Det blir mer praktiskt att ha fri väg mellan högtalarna.

Link to comment
Share on other sites

Jo Sentec kommer jag väl ihåg! Ingen dröm för en dåvarande rörinnehavare.

Tillhörde då den lite mer föråldrade Dynaco-falangen med självbyggd röranläggning och egenproducerad högtalare i kylskåpsstorlek. Jag tror att skivspelaren då var Lenco eller möjligen Era från Frankrike. Det byttes en del på den tiden.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag tar en paus i tillbakablickandet och förflyttar mig till övningar gjorda 2017. Jag har ägnat mig en hel del åt utvärdering och optimering av PU'er i kombination med tonarmar.

Här är min testrigg för flera av försöken.

IMKlkr.jpg

Inte så svår att känna igen för dem som varit med ett tag. Det är förstås en Thorens TD-125.

15TFBB.jpg

Att den blivit utvald som testbänk beror på att det är smidigt att byta tonarm på den och dessutom fungerar den riktigt bra trots sin ålder.

CAyly2.jpg

På originalplattan för tonarmen (som är svart) sitter det en SME-arm men den är för tung för flera av mina PU'er så jag har kört lite försök med lättviktstonarm. Jag har gjort ett par extra tonarmsplattor av en teakbräda från Biltema, den passade nästan perfekt så det var en begränsad snickeriinsats som behövdes. Jag har försett plattan med dämpmatta på undersidan för att få lite mindre vibrationer i den. Som synes är det bara att lossa på 3 skruvar för att byta tonarmsplatta och spelarens fjädring är tillräckligt styv för att det normalt inte behövs justering och det är tur för den görs underifrån. I mitt tycke blev det rätt snyggt med tonarmsplatta i teak.

Link to comment
Share on other sites

Fin spelare och en smart lösning med tonarmsplattorna! Jag antar att det inte behövs någon jätteprecision vid håltagningen för tonarmsfästet eftersom du ändå justerar överhänget vid pickupskalet?

Hur hanterar du anslutningen till riaa/step-up - är det fullängdskablar från tonarmarna eller sitter det något terminalblock på spelaren?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Taxmannen said:

Hur hanterar du anslutningen till riaa/step-up - är det fullängdskablar från tonarmarna eller sitter det något terminalblock på spelaren?

Jag kör tonarmarnas original-kablage hela vägen och tar ut det under skivspelaren. Jag har tagit bort bottenplattan för att det ska vara enkelt att dra ut tonarmskablage och ställt plinten på ett par träbitar för att få mer plats under plinten. Ur resonans-synvinkel är det oftast bättre att köra skivspelare utan bottenplattan men det sitter lite strömförsörjning och annat där så av säkerhetsskäl kan det vara bra att ha plattan på plats. Jag är väl riskbenägen kanske?

Tonarmstillverkarna brukar ange avståndet mellan tonarmslagring och centrumtapp på skivspelaren. Det är ganska enkelt att mäta upp och borra med rimlig precision. Om det är mm-precision så räcker det normalt utmärkt. Lite finjustering av avståndet måste finnas antingen vid tonarmsfästet eller i PU-fästet eftersom det inte finns någon exakt standard. I det fallet jag beskriver här görs finjusteringen vid PU-fastet.

 

2 hours ago, calle_jr said:

Ingen lätt uppgift. Berätta mer :smash:

Prova och lyssna är inte så svårt men det kräver många prov och mycket lyssning. Har man hållit på ett tag så går det fortare eftersom erfarenhetsbanken fylls på. I grunden bygger förfarandet på användande av mekaniska parametrar och hur de kan tänkas påverka slutresultatet. Optimera var kanske lite överdrivet att kalla det men utvärdering och strävande efter bästa möjliga lyssningsupplevelse är kanske bättre att kalla det? Min strävan är dock bästa möjliga återgivning eftersom jag brukar tycka bra om det i slutänden. Det ger sig nog efter hand hur jag resonerar kring återgivning och lyssningsupplevelse.

Förutom grundkunskaper och tekniska data för PU och tonarm behövs lite verktyg.

taxrgr.jpg

 

Edited by MatsT
Felsnavning
Link to comment
Share on other sites

Egentligen är det inte så märkvärdigt att göra grundinställningarna för en PU.

Den ska sitta på rätt avstånd från tonarmslagringen med rätt vinkel och då är det bra med en protractor. Jag brukar använda en som följt med en SME-arm och det är ganska enkelt att justera in rätt vinkel och avstånd. För nåltrycket brukar jag använda en mekanisk nålvåg från Shure, den har aldrig slut på batteriet när jag behöver den och fungerar alldeles utmärkt. Med armen i det här exemplet behövs egentligen inte nålvågen men det känns alltid bra att kunna kontrollera att skalorna stämmer.

P1jexs.jpg

Armen är en ADC ALT-1 och på bilden syns inställningarna som kan göras enkelt och utan verktyg. Nåltryckt indikeras med en "lös" plastring som ställs på 0 när armen balanseras ut precis mha motvikten och sedan skruvas hela motviktspaketet tills plastringen står på önskat nåltryck. Tonarmen balanseras både genom att skruva på motviktspaketet och genom förflyttning av den yttre motviktsringen framåt/bakåt, en mycket smidig lösning. Höjden på tonarmen justeras genom att lossa skruven nere till höger och det räcker med fingerkraft för att lossa/fästa och armen lyfts eller sänks enkelt med den andra handen under tonarmen. Jag brukar börja med att justera höjden så att armen ligger parallellt med skivan med PU'en på skivan. Antiskating justeras med skruv framtill och spänner en fjäder mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Precis som jag skrev i första posten kommer det inte att gå så snabbt i den här tråden men i väntan på vidare beskrivning av grammofonbestyr lägger jag in en nytagen bild på min vintagehörna med Luxman-grejor.

wEkZUC.jpg

Bildkvaliteten är inte något att skryta över men jag hade inte tid att göra det bättre. Skojiga grejor är det i alla fall enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...