Jump to content

Elektrostater i 360 grader


calm

Recommended Posts

Vi såg och lyssnade på dem i Göteborg och den korta glimten gav mersmak.

P1070206_zps4tt6lup0.jpg

Vi pratar naturligtvis om den Kanadensiska högtalaren Muraudio.

http://muraudio.com/technology

En intressant nyhet vad gäller just elektrostater. I tre sektioner om 120 grader sprider högtalarna ljudet runt om. Rundstrålande högtalare har i och för sig funnits tex i den rundstrålande MBL men inte på samma sätt.

P1070207_zpsgw1slv9a.jpg

En annan stor skillnad är den kraftiga basbestyckningen som består av tre element i en triangelform och i en sluten låda.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Högtalarna ger ett förhållandevis slankt intryck och är definitivt mindre än t.ex. MBL 101.

P1070202_zpsfkouhcrt.jpg

Toppen är innesluten i en "bur" av perforerad plåt som jag inte tror är avtagbar eftersom den hänger ihop runt om, även om den är gjord i sektioner.

Basenheten är gjuten i aluminium och har ett inre som verkar ha speciallösningar för att minska resonanser, men också för att kunna generera bas ner till typiskt 20 Hz i normala rum.

Calm

Link to comment
Share on other sites

I det stora nyrenoverade lyssningsrummet hos Audio Concept var dagens uppställning denna.

P1070198_zpsw60oham3.jpg

Elektronik från bl.a. Audio Reaserch med deras stora rördrivna Referenssteg 750 SE. 750 watt som säkert dessa högtalare kräver för att klinga fullt ut. 8 matchande par KT 150 rör samt ytterligare rör för PSU och ingång. Närmaste tanken går till VTL Siegfrid i fråga om rörvärme från ett helt batteri av rör.

Calm

Link to comment
Share on other sites

I det stora nyrenoverade lyssningsrummet hos Audio Concept var dagens uppställning denna.

P1070198_zpsw60oham3.jpg

Elektronik från bl.a. Audio Reaserch med deras stora rördrivna Referenssteg 750 SE. 750 watt som säkert dessa högtalare kräver för att klinga fullt ut. 8 matchande par KT 150 rör samt ytterligare rör för PSU och ingång. Närmaste tanken går till VTL Siegfrid i fråga om rörvärme från ett helt batteri av rör.

Calm

jag var nere på Audioconcept i förra veckan och lyssnade på denna uppställning. Riktigt bra tycker jag , med ett luftigt analogt ljud. Röster lät riktigt bra, min favorit Diane Krall "A case of you" hade fin närvaro. Gurkan som är en mycket sparsmakad man är helt lyrisk över slutstegen. Jag är en mera försiktig man och hävdar att Tenor med MBL 101 är bättre men den kombinationen kostar ju "något" mera. Om man är på gång att köpa nya slutsteg och har 170000 SEK att spendera tycker jag att man ska ta sig en lyssning på slutstegen. Om man spelar mest akustisk musik är de nog ett fynd. De är alltså begagnade och vad jag vet så tillverkas de inte längre.

hälsar tommy

Link to comment
Share on other sites

Lyssningsintrycken blev lite begränsade liksom i Göteborg, men ett som jag tycker kännetecknar just denna högtalare är en holografisk ljudbild. Det är inte svårt att orientera instrumenten i rummet och där är likheten med andra elektrostater, men också en skillnad med andra rundstrålande högtalare som t.ex. MBL som jag tycker har en mer diffus karaktär. Basen är djup och stark och kanske något överbetonad just med den uppställning som var gjord för dagen. Då tyckte jag nog att den delen lät bättre i Gbg. Men som sagt baserad på korta lyssningssekvenser.

Det ligger ett magiskt skimmer över diskant- och mellanregister som är sömlöst i relation till varandra. Om det gäller även i relation till basen vill jag låta vara osagt, eftersom den blev lite överbetonad i denna uppställning.

Jag tycker definitivt att denna högtalare är mycket intressant eftersom den förenar de två teknikerna på ett bra och inte så volymkrävande. Om man prismässigt skulle jämföra dessa högtalare med långt dyrare så skulle jag säga att man får mycket för pengarna. Jag lyssnar gärna igen och roligast skulle vara att få en lyssning i hemmiljö, med rimliga akustiska hjälpmedel. Då är jag övertygad att detta skulle bli ren magi.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Lyssningsintrycken blev lite begränsade liksom i Göteborg, men ett som jag tycker kännetecknar just denna högtalare är en holografisk ljudbild. Det är inte svårt att orientera instrumenten i rummet och där är likheten med andra elektrostater, men också en skillnad med andra rundstrålande högtalare som t.ex. MBL som jag tycker har en mer diffus karaktär. Basen är djup och stark och kanske något överbetonad just med den uppställning som var gjord för dagen. Då tyckte jag nog att den delen lät bättre i Gbg. Men som sagt baserad på korta lyssningssekvenser.

Det ligger ett magiskt skimmer över diskant- och mellanregister som är sömlöst i relation till varandra. Om det gäller även i relation till basen vill jag låta vara osagt, eftersom den blev lite överbetonad i denna uppställning.

Jag tycker definitivt att denna högtalare är mycket intressant eftersom den förenar de två teknikerna på ett bra och inte så volymkrävande. Om man prismässigt skulle jämföra dessa högtalare med långt dyrare så skulle jag säga att man får mycket för pengarna. Jag lyssnar gärna igen och roligast skulle vara att få en lyssning i hemmiljö, med rimliga akustiska hjälpmedel. Då är jag övertygad att detta skulle bli ren magi.

Calm

Vad är det för nytta med att baselementen spelar åt olika hål när basljud sprids sfäriskt ändå? Alltså är de rundstrålande utan att "peka" åt något håll. Spelar de högre upp i frekvens?

Link to comment
Share on other sites

Lyssningsintrycken blev lite begränsade liksom i Göteborg, men ett som jag tycker kännetecknar just denna högtalare är en holografisk ljudbild. Det är inte svårt att orientera instrumenten i rummet och där är likheten med andra elektrostater, men också en skillnad med andra rundstrålande högtalare som t.ex. MBL som jag tycker har en mer diffus karaktär. Basen är djup och stark och kanske något överbetonad just med den uppställning som var gjord för dagen. Då tyckte jag nog att den delen lät bättre i Gbg. Men som sagt baserad på korta lyssningssekvenser.

Det ligger ett magiskt skimmer över diskant- och mellanregister som är sömlöst i relation till varandra. Om det gäller även i relation till basen vill jag låta vara osagt, eftersom den blev lite överbetonad i denna uppställning.

Jag tycker definitivt att denna högtalare är mycket intressant eftersom den förenar de två teknikerna på ett bra och inte så volymkrävande. Om man prismässigt skulle jämföra dessa högtalare med långt dyrare så skulle jag säga att man får mycket för pengarna. Jag lyssnar gärna igen och roligast skulle vara att få en lyssning i hemmiljö, med rimliga akustiska hjälpmedel. Då är jag övertygad att detta skulle bli ren magi.

Calm

Vad är det för nytta med att baselementen spelar åt olika hål när basljud sprids sfäriskt ändå? Alltså är de rundstrålande utan att "peka" åt något håll. Spelar de högre upp i frekvens?

Verkar vara samma frekvensomfång på baselementen dvs 450 Hz och nedåt vad jag kan läsa mig till så är syftet är att kunna sprida basen jämnare och mer "omnidirectional" på samma sätt som ELS-elementen gör. Att ha ett baselement riktat rakt mot lyssnaren tycks vara skälet att utan tidsförskjutning få basen direkt oavsett var man befinner sig i relation till högtalaren.

Själv kan jag konstatera att det är skillnad på basåtergivning i mina Ktêma jämfört med många andra konstruktioner. Här är basarna vända bakåt och spelar mot en sköld som är konkav i relation till högtalarens spelriktning. Basen sprids genom de spalter som bildas mellan skölden och själva högtalarkabinettet och får en betydligt mer jämnare och mer indirekt fördelning i rummet än om elementen skulle spela rakt framifrån. Sedan finns det även spalter i skölden där basen verkar "pysa ut". Som vanligt har Serblin tagit ett eget grepp i konstruktionen om bas och basresonanser. Fråga mig inte hur det fungerar, men att det fungerar är klart.

När det gäller basen som jag skrev rörande Muraudio så var den enligt mitt tycke inte helt optimerad och jag tror att högtalarna skulle tjäna på att flyttas fram i relation till bakväggen. Men lyssningsrummet är lite svårt i akustiskt mening då det finns en lanternin mitt i rummet som spökar till det lite grand i basområdet genom att takhöjden varierar stort. Men basen är det absolut inget fel på vad gäller djup och intensitet.

Calm

edit tillägg

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Intressant calm!

Eftersom basarna spelar samma register så kan kabinettet fungera som ett renodlat skal, vilket kan minska distorsion pga kabinettrörelser.

Jag kan inte se var basarna är delade. De kan ju hänga med en bra bit över 100Hz, så konfigurationen har säkert renodlade akustiska effekter också.

Link to comment
Share on other sites

Intressant calm!

Eftersom basarna spelar samma register så kan kabinettet fungera som ett renodlat skal, vilket kan minska distorsion pga kabinettrörelser.

Jag kan inte se var basarna är delade. De kan ju hänga med en bra bit över 100Hz, så konfigurationen har säkert renodlade akustiska effekter också.

Som jag läste någon stans på deras hemsida så verkar delningsfrekvens ligga på 450 Hz, men om de skulle vara olika för elementen tror jag inte.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Intressant calm!

Eftersom basarna spelar samma register så kan kabinettet fungera som ett renodlat skal, vilket kan minska distorsion pga kabinettrörelser.

Jag kan inte se var basarna är delade. De kan ju hänga med en bra bit över 100Hz, så konfigurationen har säkert renodlade akustiska effekter också.

450 Hz bör inte vara något stort problem för en 8 tummare som ju börjar beam'a vid ca 2000 Hz. Vid 450 hz är det inte stor deviation. Med ett bidrag från panelerna så bör det vara omnidirectional (panelerna lär väl delas någorlunda flackt?).

Det kan ju vara estetik, logistik (få plats med element) eller "retorisk logik" som också bidrar och inte sällan får man som konstruktör hitta sin balans där flera parametrar ska samverka eller "som minst skapa problem".

Ktemas sköldar och vinklade portar saknar i min värld förankring.

Men 82 dB's känslighet alltså?

I min värld innebär det behov av 600-800 watts förstärkare som ska vara 2 ohm-stabil vid 20'kHz.

Link to comment
Share on other sites

450 Hz bör inte vara något stort problem för en 8 tummare som ju börjar beam'a vid ca 2000 Hz. Vid 450 hz är det inte stor deviation. Med ett bidrag från panelerna så bör det vara omnidirectional (panelerna lär väl delas någorlunda flackt?).

Jodå, visst ger det lite problem på baksidan t.ex. Högtalaren är cirka en halvmeter i diameter och gångtidsskillnaden mellan baselement på framsidan och ESL-element på baksidan är signifikant vid 450 Hz.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att med ARC-slutstegen så var det inga som helst problem med drivningen. Tvärt om! Problemet som jag möjligen upplevde i basen var snarare tvärt om, dvs högtalaren har sådan kapacitet att sätta luftmassorna i rörelse att de förutsätter att man har full koll på rumsnoder. Vi pratar frekvenser ner till 20-30 Hz vilket kan sätta vilket rum som helst i svängning om det vill sig illa. Nu tror jag att det vanliga problemen ligger kring 50 Hz precis som jag kämpat med i alla år.

Så effektmatchningen var inget problem i detta fall utan snarare rummet i kombination med en synnerligen rak högtalare nerifrån och upp. Som sagt så skulle man gärna vilja höra dem i hemmiljö. Det har jag hört är helt magiskt!

Så matchningen effektmässig är viktig. Jag kan ibland förundras hur man ibland kan höra system med lågeffektiva högtalare i kombination med lågeffektiva rörsteg. Jag upplever att de kippar efter andan efter mer effekt och spelas alltid på extremt låg nivå. Min erfarenhet att det sällan är full överensstämmelse mellan högtalarkänslighet nominellt enligt specifikation och det reella lyssningsintrycket. Sf är exempel på detta och klingar ut först när de tillförs ordentlig kraft. Speciellt stativarna, men också golvmodellerna är min erfarenhet och trots att de ligger som regel över 90 dB strecket.

Calm

Link to comment
Share on other sites

450 Hz bör inte vara något stort problem för en 8 tummare som ju börjar beam'a vid ca 2000 Hz. Vid 450 hz är det inte stor deviation. Med ett bidrag från panelerna så bör det vara omnidirectional (panelerna lär väl delas någorlunda flackt?).

Jodå, visst ger det lite problem på baksidan t.ex. Högtalaren är cirka en halvmeter i diameter och gångtidsskillnaden mellan baselement på framsidan och ESL-element på baksidan är signifikant vid 450 Hz.

Jag skulle säga att denna tidsförskjutning i sådant fall är högtalarens styrka, eftersom jag upplevde en osedvanligt detaljerat och luftigt ljud "från midjan och uppåt". Tror inte jag hört detta så tydligt framförallt med direktstrålande högtalare och kanske inte med rundstrålande heller för den delen. Luftigt men ändå riktningsorienterat med holografisk ljudbild. Närmast man kommer ett sådant ljud är ett väl diffuserat system i detaljerna, men kanske inte så väl i orienteringen i ljudbilden som denna högtalare. Här ligger magin!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det de strävat mot med den valda elementbestyckningen är så bra "cylinderspridare" som möjligt och med en cylinder med så pass stor diameter är det nog en fördel med flera dynamiska element som de valt.

Om det låter bättre med en cylinder som har stor diameter än en med liten har jag ingen uppfattning om eftersom jag inte kunnat jämföra. Att väl diffuserade "vanliga" högtalare drar åt samma håll verkar rimligt. Att det låter detaljerat och luftigt har nog en hel del med den elektrostatiska principen att göra och det är onekligen elegant att göra en cylinder. Även Peter Walker hade funderingar åt det hållet.

Jag tyckte för övrigt att Muradio hörde till de absolut bäst ljudande högtalarna i Göteborg på mässan men de hade en del rumsproblem även där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...