Sign in to follow this  
Hifi_Perrra

My Crib + SF Bio Skybaren! :)

Recommended Posts

Hejsan,

Jag registrerade mig här för ett antal år sedan så jag tänkte visa lite vad jag har samlat på mig genom åren :) Tidigare har jag varit på Minhembio i runt 10 år, Hififorum.nu osv.

Med tiden har det blivit runt 30 par högtalare och runt en 20 stycken förstärkare + alla cd-spelare/kablar osv. Allt är inhandlat i två butiker. Balance bild och ljud eller hembio & hifi som det hette på den tiden samt Hifiklubben förutom lite små prylar som hörlurar från tex CDON.

Här kommer en lista på sådant som jag har varit ägare till: OBS! Inget av detta är köpt över Hifimagasinet, Blocket eller liknande :)

År 2005.

Cerwin Vega V12F, Cerwin Vega V12s, Harman Kardon HK 670, Harman Kardon HD 750.
År 2006.
Cerwin Vega CLS-12, Harman Kardon HK 970, Harman Kardon HD 970, Harman Kardon TU 970, Nad T 515, Samsung LE32R51b, Nad C372, Nad C525BEE.
År 2007.
B&W CM7, Bladelius Tyr Mk1, Bladelius Syn Mk1, Samsung LE40N87Bd, Marantz DV 7001.
År 2008.
QRS Merkurius Mk2, Bladelius Thor Mk2, Von Schweikert VR-1, Atacama Nexus 6, Velodyne SPL-800i, Velodyne CHT-10R, Vincent STU-1, Tangent DUO. Asus laptop modell okänd.
År 2009.
Acoustic Energy Aelite Three, Dynaudio Focus 220 Mk1, Final Sound 400i, Final Sound S110, Final Sound S110, Primare I30, Audio Physic Scorpio Mk2, Sony BDP-S550, Acer Aspire 5742G.
År 2010.
Primare I30, Denon TU 1510, B&W MM-1, Marantz CD 5003, Marantz PM6003, Sonos Connect, Sonos Connect: AMP, Sonos Control, NAD Viso Two, Vincent STU-1.
År 2011.
Sonus Faber Cremona M, Bladelius Thor Mk3 Novitas, Solid Tech Radius Solo 3 + Alla kablar och spikes.
År 2012.
Sonus Faber Guarneri M, Dynaudio Excite X12, System Audio Mantra 60, Atacama Nexus 6, Krell S300i.
År 2013.
QRS Cirrus, System Audio Sa2k, Bladelius Tyr Mk2 Novitas, NordOst Purple Flare 2x3m, Samsung Galaxy S3 Atacama Nexus 6, Sonos Connect.
År 2014.
Primare I32, Magnepan MG-1.7 Classic, Tangent UNO, Martin Logan Electro Motion ESL, Sennheiser HD-449, Dynaudio Excite X14, Solid Tech Radius Solo 4.

År 2015.

Primare I22, Marantz PM5005, Marantz CD5005, Klipsch RP-260F, Klipsch RP-160M, Klipsch R-15M, Sennheiser Urbanite XL, Larsen HIFI 4.2, Rotel RT-11, Jamo Power 120, Kenwood KA-300, Primare I30, Sony RX-100 M2, Samsung Galaxy S6.

År 2016.

Martin Logan Theos, Focal Chorus 714, IFI Audio IDSD, Sennheiser RS-175, Asus F556U, Cerwin Vega XLS-6.

2016-10-21.

Dynaudio Contour S3.4 LE i Bubinga Highgloss.

2016-12.

Lenovo Ideapad 700-ISK 80RU.

2017-12.

LG-43UJ670V

2018-01.

Sennheiser Momentum M2 In-ear Galaxy Android, B&W P7.

2018-02-15.

QRS Luna Au.

Kommande 2018:

B&W P9 Signature, LG 4k tv. Eventuellt också Sennheiser senaste HD-serien.

En bild på min stereo år 2012 med Sonus Faber Cremona M och Audio Physic Scorpio 2 bland annat. Övriga prylar på bilden finns kvar :)

3282_1473738537.jpg

Edited by Hifi_Perrra

Jag har säkert glömt att nämna någon pryl för allt finns i min kvitto pärm och den kollar man inte i så ofta längre :D

Men här kommer i alla fall några vackra bilder på lite äldre prylar i min ägo :)

QRS Merkurius 2 bland annat. Bilden visar mitt tv-rum i min nuvarande lägenhet.

Fotodatum: 2008-10-12.

3282_1474766930.jpg

Dux Superspider i läder Kariba 88. Bordet är ett 90 cm Bruno Mathsson Trisuperellips inköpt i en möbelbutik runt år 2007.

3282_1474766972.jpg

Gamla Sovrums stereon runt år 2011? :)

3282_1474768017.jpg

Några av mina prylar år 2015. Klipsch RP-260F och Klipsch R-15M. Båda serierna är dom senaste nuvarande som lanserades då i början av 2015.

3282_1473738653.jpg

I Mars 2016. På bild mina Sonus Faber Guarneri Memento. Det är förövrigt dom som ligger ute på annons just nu på Hifimagasinet. Dock ej jag som säljer.

3282_1473738900.jpg

Edited by Hifi_Perrra

Kul att läsa - tack för att du delar med dig!

Det vore kul att höra lite hur du tänker och vad det är som driver alla byten. Om man som du haft 30 par högtalare, vad är det som gör att du byter och vad är det du söker? Som min fru skulle sagt när jag meckar som värst - Blir du aldrig nöjd?

:-)

Jag fyller på lite med bilder. Kan ju vara kul att se kanske :)

För nån iaf :)

Mina ML Theos och mina System Audio Sa2k. Elektroniken kommer från Krell och Bladelius bland annat :)

3282_1477554609.jpg

Mina Larsen Hifi 4.2 på bild. Förstärkaren är en Krell S300i.

3282_1477554687.jpg

Edited by Hifi_Perrra

Kul att följa!! Men med tanke på alla fina saker som passerat revy vore det kul att höra motiveringen till alla byten.

Förutom det roliga i att köpa nya saker

Skriver som övriga att det är roligt att följa din hifi-resa!

Om du skulle beskriva ditt mål med resan hur ser det ut?

Kul att ta del av din ljudfilosofi som säkert ligger i botten på satsningarna.

Calm

Idag sålde jag min Dux Jetson + Min tv + eventuellt min Krell något senare :)

Så det är några slantar.

Sen ska jag skicka mina båda Primare förstärkare på service. I22:an läser inte fjärren och Primare I30:an har gått högt på fest så den ska ses över en del :)

Mina Focal Chorus 714 Mk4 väntar på att bytas in mot nåt roligt samt mina Dynaudio Excite X14.

Ska bli intressant med att endast köra med ett eller två system totalt sett i min lägenhet och inte fem som nu som jag kan få ihop om jag vill :)

5 system på 60 m2 är kanske lite overkill :D

Även mina Cerwin Vega XLS-6 och mina Klipsch väntar på nåt trevligt! Vad det nu kan vara :)

Jag har lite andra planer också som ny tv detta året. Men tv kanske jag avvaktar med samt dom där lurarna från Sennheiser. Ett par HD599.

Ja, målet med resan. Det är väl att det aldrig finns något mål. Det är som ett önske-ägg. Det som dyker upp. Det dyker upp. Resten är en gåta :icon_smile_cool:

Edited by Hifi_Perrra

Det mest välljudande som svar på frågan har varit Audio Physic Scorpio 2 med Krell S300i samt Magnepan MG-1.7 Classic och tillsammans med min Marantz CD-spelare. Det soundet har jag bara upplevt med ett fåtal högtalare och det går alltså inte att hitta i alla burkar. Det kräver att högtalarna låter förstärkaren ta hand om ljudbiten. Om man lyckas med det så kommer man att höra Krellens sound och ingenting annat vilket låter så bra att jag aldrig har hört någonting liknande någon gång. Inte ens i butik :)

Det kräver också att högtalarna går ljusare i klangen än neutralt. Alltså mer kliniskt eller ofärgat skulle man kunna säga. Sen får basen gå ganska djupt och exakt så just det är bara ett plus. Men att leta fram just den typen av högtalare, det har jag bara kunnat göra vid ett fåtal tillfällen. Men det har jag inte haft en aning om innan utan det har bara blivit så. Men givetvis har jag för det mesta hört högtalarna innan. Men jag har varit ovetande att det skulle bli en så lyckad kombination. Först sen efteråt har jag kunnat lista ut hur man lyckas få tag i denna typen av högtalare. För det kan man ibland se i specen :)

Edited by Hifi_Perrra

Även Krell S300i med QRS Cirrus var en liknande upplevelse där Krellens sound tog över :)

..........................................................................................................................................................................................

Edit: Det fungerade riktigt bra även med mina Contour så nu slipper jag sälja min Krell till han som köpte min Dux Jetson :)

Var bara att vända på stickproppen i jacket och låta dom gå några timmar. Jag saknar min faspenna nämligen. Jag vet inte var jag kan ha lagt den, så jag ser inte hur den ska vara vänd. Jag ska önska mig en ny i julklapp tänkte jag av min bror. Det kan vara en bra idé. Det är inte pengarna som spelar roll hur dyra julklapparna är utan mer hur användbara dom är. Sen är det ju tanken som räknas och inte värdet i pengar, egentligen :)

Edited by Hifi_Perrra

Så nu kan man köra med den förstärkaren ett tag. Jag ska se om jag kanske kan hitta ett steg till den som spelar snyggt. Det kan vara en god idé. Dock ej klass D. Det vill jag inte ha. Mer klass A som denna maskin i så fall :)

Edit: Ändrad text.

Edited by Hifi_Perrra

Jag köpte en Sony Blu-ray på Hifiklubben häromdagen vilken jag även valde att lägga upp i "Ditt Senaste Hifi-Köp!" tråden :)

Hur som helst! Så var den en otrolig hejjare på att läsa skivorna. 1 sek endast och mycket riktigt. Det ska den tydligen klara också enligt det lilla jag läste om den serien.

Men DA-omvandlaren och maskinen i övrigt känns inte som nån hit direkt. Men då var ju priset så lågt man kan komma nästan. Prestanda mässigt i att läsa skivor.. Ja! Snygg och genomtänkt i övrigt. Nej! Så kanske att jag istället beställer en Marantz där. En UD7007 eller vad den heter om det inte kommer en uppgradering på den. I så fall blir det nog inom någon månads tid skulle jag gissa på. För Sonyn var direkt inget att hurra över om man som jag är van vid rätt exklusiv elektronik. Så njaa, det blir nog att se sig om efter något bättre inom snar framtid :)

Den som hänger med får se! ;)

Mvh

Jag kommer nog att byta ut mina Dynaudio Contour S3.4LE mot Focal Chorus 726 Mk4 (senaste versionen) eller Klipsch RP-280F alt: annan Klipsch modell. Tex RF-7 MkII eller Palladium P-27s. Contour duger inte. Det ska vara ett annat sound. Mina Klipsch RP lät helt enligt min smak. Synd bara att det vara Amerika gängat undertill. Såna som inte funkar med Standard-SoundCare Superspikes. Annars så.. :)

Jag kanske beställer ett par nya Martin Logan Theos framöver i Svart Highgloss annars om jag lyckas sälja mina Contour. Jag gav 36k för dom för en månad sedan. Skicket är mint condtion :) Ska bara testa med Primare igen innan jag bestämmer mig för hur ödet för dessa Contour blir :) En sak som är säker i alla fall är att Contour spelar rätt mycket tunnare i mitt tv-rum än mina Focal. Får bli att testa sig fram helt enkelt. Bäst har Contour låtit med min Primare I22. Eller enligt min smak. Gäller väl bara egentligen att hitta rätt kombination som ger rätt klang och passar med min smak.

Jakten fortsätter! Återkommer senare hur det blir! :)

Mvh

Vad dum jag är :D Jag har ju ekonomi till att beställa något redan nu. Blir väl kanske inget jätte avancerat dock. Klipsch RP-serien hade ju en ruggigt bra diskant så den känns mest lockande just nu och hornet är ju dessutom väldigt bra till film :)

Ska bara se hur jag kan locka bort vissa familjemedlemmar till den lokala biografen den dagen installationen ska ske. Kommer bli klurigt för dom är inga jättefan av hifi byten å så. Men RP-280F blir en bra tillfällig investering. Sen får jag se senare var det leder och hur jag ska göra med mina Contour osv. Blir kanske lite knixigt att flytta mina Contour för dom kommer nog att hamna ute i köket tills vidare. Har dock ingen köks-aktivitet där för tillfället. Det köket används inte mer än till kaffebryggning och te-bryggning. Har annat kök till matlagning på bottenplan. Hur som helst! Jag skickar nog en beställning om några timmar. Sen kanske jag byter in mina Focal Chorus 714 i så fall. Det skulle vara intressant. Så får man se hur RP-280F presterar rent ljud och film-mässigt :) Jag hade ju RP-260F tidigare men även R-15M och RP-160M vilka jag har behållt dom två sistnämnda även fast just dom två paren just nu är utlånade till min bror samt grannen för han hade inga högtalare så jag lånade ut dessa RP-160M då jag tyckte att han kunde behöva lyssna på lite mer "riktiga grejor!" än bara sånt man hittar på Ö o B :D

Fortsättning följer förmodligen!

Skulle jag ändra mig så lär jag väl skriva det också skulle jag tro. Hifi-butiken öppnar ju inte förrän om ca: 30 timmar :)

Det är väl först då beställningen kommer iväg i så fall skulle jag tro :)

Jag lyckades hitta rätt förstärkarkombination enligt min smak. Inte till högst pris utan det som låter bäst enligt mig. Det fick bli min Primare I22 till mina Contour S3.4LE. Den har ett skönare sound enligt mig än I32 jag var ägare till för ca: 1 år sedan. Jag tyckte att I32:an gick för analytiskt i klangen. Därför bytte jag ut den och köpte en I22 istället och jag ångrar inte det en dag. I22:an är en ulv som jag ser det. Men nu kommer jag inte in i menyn på den pga att IR porten i den har lagt av. Vissa inställningar når jag som tex att byta text i AMOLED displayen osv. Men inställningen som att öka volymen funkar inte. Nu står den inställd på Max Volym 60 och max egentligen är 80 om jag nu inte minns helt galet. Jag har otroligt lite tid till att vi ska ha demo i min lägenhet så deadline tills jag ska spela på volym 70 kommer långt innan jag ska skicka den på service så jag kommer nog att köpa en ny identisk innan dess om jag lyckas hitta en. Så snart har jag två stycken i så fall..Men det får gå isf. Sen även tv eller enbart tv. Får se lite hur jag gör med den saken. Blir ändå inga jättepengar. Max 20k nånting totalt sett :)

Min Thor Mk3 Novitas var inte så tokig den heller. Den går ju att spela högre med om man känner för det. Det har ju ingen gräns för sådant så då kan jag fokusera på tv:n istället just nu :)

Jag såg nu att mina gamla Martin Logan Theos var sålda i butiken där jag bytte in dom. Skulle vara intressant att veta var dom tog vägen. Kanske dyker dom upp på nåt forum. Det ska ju vara enda paret i Sverige i den färgen. Iaf när jag gjorde min beställning då i Februari i år. Dom kan ses på bild ovan. Bilden är tagen av mig i min lägenhet för 1 månad sedan ca :)

Några slumpmässigt utvalda bilder ur prylar i min ägo senaste 12 åren :) 

Audio Physic Scorpio 2 i Lönn fanér Made In Tyskland i en väldigt liten fabrik på ett rum och ett lager, ungefär så...

3282_1474767995.jpg

På bild. I min förra bostad. Cerwin Vega CLS-12, NAD C372, NAD C525BEE. BEE = Björn Erik Edvardsen. NAD T515, Dilog DT-355. Samsung LE32R51b. Fåtölj: Dux Superspider. Bänk: IKEA Lack 120cm. Gardiner: "Pepparkaksgardiner". 

3282_1477554649.jpg

Köket: Högtalare: Audio Physic Yara Bookshelf Mk1 i Lönn fanér. Förstärkare: Primare I21. Stativ: Atacama Nexus 6i, Laptop: Acer Aspire 5742G. Hifi-Möss: Entreq Vibb-eaters med Rött halsband. Kabel mellan förstärkare och laptop: En 3 m lång Chord IChord. RCA / 3.5 mm. Spikes: SoundCare Superspikes. Högtalarkablar: NordOst Purple Flare 2x3 m med NordOst bananer i Guld. Ström: Jordat rakt in i väggen med korrekt fas.

3282_1477554559.jpg

B&W CM7 i Lönn Fanér.

3282_1475709575.jpg

Primare I30, Marantz CD5003, Vincent STU-1 (Rör-radio). Sony BDP-S550 (Blu-ray).

3282_1475709400.jpg

Tv-rummet år 2009.

3282_1475709383.jpg

Sovrummet: System Audio Aura 1 i Vit Satin och Kenwood KA-300 samt min Sonos Connect ZP-90.

3282_1475214381.jpg

Martin Logan Electro Motion ESL i Svart Satin på Sonus Faber Guarneri Memento Sandstens plattor.

3282_1475214330.jpg

P.A.D. För hela slanten...

3282_1475214133.jpg

Final Sound 400i samt Final Sound S110 sub.

3282_1475213351.jpg

Von Schweikert VR-1 i African Hasselwood på Atacama Nexus stativ. Förstärkaren är en Bladelius Thor Mk3 Novitas. I bänken min Denon TU-1510 AE bland annat.

3282_1475212437.jpg

Sonus Faber Cremona M och Bladelius Thor Mk3 Novitas.

3282_1474768203.jpg

Tv-rummet år 2007 innan jag flyttade till min nuvarande bostad.

3282_1474768103.jpg

Baksidan av elektroniken år 2008. Förstärkaren är en Bladelius Thor Mk2.

3282_1474767939.jpg

Bladelius Thor Mk2.

3282_1473739571.jpg

Hall-stereon förra året på hatthyllan: Cerwin Vega XLS-6, Kenwood KA-300 och Sonos Connect. Kablarna kom från Clou Cable och JB-Systems.

3282_1473739139.jpg

Mina Larsen HIFI 4.2. Jag beställde dom i Körsbär men det fanns inte men tydligen hade John Larsen något liggandes på lagret sa han så det fick bli det sista sparade fanéret. Alltså var dessa sist ut i den färgen och jag har dom kvar i min ägo :)

3282_1473739102.jpg

Elektroniken idag: Primare i30, Krell S300i och Bladelius Thor Mk3 Novitas bland annat.

3282_1473738714.jpg

Edited by Hifi_Perrra

År 2016 i min lägenhet. Sideboardet är ett Voice Azzaro 180 cm. Vitt med skiva i Ek.

3282_1473738937.jpg

3282_1475709600.jpg

3282_1475709558.jpg

Köket år 2009 med min Bladelius Tyr Mk1 bland annat. CD / DVD-spelaren är en Marantz DV-7001.

3282_1475709441.jpg

3282_1475709491.jpg

B&W MM-1.

3282_1475709523.jpg

Här min gamla Bladelius Tyr Mk2 Novitas.

3282_1475214263.jpg

En av totalt fem subbar i min ägo genom åren. Detta var en Velodyne SPL-800i (MiniVee).

3282_1475214070.jpg

En Nörd-lösning! :D

3282_1475212480.jpg

Ett av alla hifi-köp år 2015. Just dessa har jag kvar. Ett par Clou Cable 101T 2x2,25 m med Svart Strumpa och Clou Cable bananer.

3282_1473739062.jpg

Bad Sound Kills Good Music...Hoppas jag iaf..Det står även om man vänder på deras kvitton numera och lite annan intressant text.. Det enda kvittot jag känner till med lite humor på... Om man nu gillar sånt vill säga :D

3282_1473738996.jpg

Edited by Hifi_Perrra

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this