calle_jr

Vinylspelare - En fråga om inställning

Recommended Posts

Vinylspelare - En fråga om inställning

Vi kommer starta en liten artikel om vinylspelare.
Bebop, Peo och jag.

Avsnitten publiceras efterhand som de blir klara, och då görs det här: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=12192

Den här tråden är till för ev frågor, kommentarer och synpunkter.

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinylspelare - En fråga om inställning

Vi kommer starta en liten artikel om vinylspelare.

Bebop, Peo och jag.

Avsnitten publiceras efterhand som de blir klara, och då görs det här: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=12192

Den här tråden är till för ev frågor, kommentarer och synpunkter.

:)

Låter som en kul tråd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack till er båda...

Ett tips för er som vill få en hint om nya avsnitt är att klicka i rutan "Follow this topic" uppe till höger efter att ni öppnat själva artikeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ska bli kul att läsa och följa artikelserien.

Hoppas det är okej att jag kommenterar några av dom saker som skrivits. :smile2:

Nakamichi omnämns som tillverkare av MM-pickuper, jag kan ha fel men vad jag känner till har Nakamichi enbart haft MC-pickuper i sitt sortiment.

Thorens TD-124 omnämns som en revolutionerande skivspelare, varför den var det är lite otydligt. Menar författaren att det var pga avsaknaden av plint och tonarm den var revolutionerande?

Lenco med exemplet L-75 anges som en spelare som använde en mycket snarlik teknik som TD-124. Det är dock 2 ganska olika konstruktioner. Lenco använder ett verikalt mellanhjul något som var unikt. TD-124 är också speciell i och med att den har en motor som via en rem driver mellanhjulet.

Det anges felaktigt att TD-160 var samma skivspelare som TD-166 fast utan tonarm. Det stämmer inte. TD-160 släpptes tidigare och var en mer påkostad spelare. En av dom stora skillnaderna är olika kraftiga lager samt materialet i innertallriken. Notera dock att det gjordes extremt många olika senare utgåvor som kan skilja. Vanligast i serien utan tonarm var någon version av TD-160.

Förutom Dual så tillverkade även EMT direktdrivna skivspelare i Europa. Även om man vände sig främst åt kunder inom studiobranschen. Goldmund använde japanska direktdrivna motorer i modellerna Studio och Studioette.

Vid beskrivning av Linn LP12 omnämns vissa likheter med AR X/A men inte att det var en Ariston RD11 som bytt namn. Dom exakta turerna är ganska komplicerade och behöver kanske inte tas upp.

I övrigt så ska ni ha en eloge för att ni orkar lägga ner arbete på det här.

MvH Carl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul läsning!

Mycket känns igen med Lenco och Shure V15 typ 2 i min tidiga hifi karriär. Min Shurepicup köptes i London på 70-talet som då var lite av hifi-Mecka. Glömmer aldrig tullarens kommentar när jag skulle begära momsrestution på flygplatsen. Med typisk brittisk torrhumor var hans kommentar : "I didn´t know there is an other world of this things" Den var i hans ögon hiskligt dyr och jag hade spart länge för att ha råd att köpa den. Finns kvar i lådorna, men med torkade gummidelar tyvärr. Lencon fick jag köpa med personalrabatt på mitt dåvarande extraknäck på Broddman.

Ser fram emot fortsättningen.

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för ert engagemang!

Riktigt kul läsning.

Har väl en del att tillägga som Vinylcalle.

Saknar lite text om Garrard 301 som, mig veterligen, tillverkade den första "Transcription" skivspelaren 1953.

Tekniken som Lenco tog fram användes redan tidigt 50-tal. Vissa påstår redan 1950. Deras spelare med tung tallrik med början av L 70 kom 1959 och tillverkades fram till 1983-84 då som L 78.

Dual 700 serie kan vara värd att ta upp då den ligger till grund för Brinkmann Bardo

Återigen ett stort tack för ett mycket bra initiativ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinylspelare - En fråga om inställning

En del verkar vara emot men jag är för. :4:

Jag ser fram emot fortsättningen, det här kan bli hur kul som helst.

Edited by MatsT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kapitel 1 är ett avstamp med en kort introduktion, vilket framgår redan i första stycket.

Vi har samlat ett urval av viktiga händelser och uppfinningar som lett fram till dagens vinylskiva och avspelning av den. I detta kapitel går vi inte på djupet om teknik och funktion.

Det är heller inget försök till en heltäckande resumé, vilket framgår mot slutet.

Urvalet av milstolpar ovan är vår subjektiva värdering av några av de viktigaste händelserna, inte alla, men några som dagens teknikutveckling tagit sitt avstamp från till vår mycket stora lättnad, glädje och förtjusning.

De riktigt inbitna kalenderbitarna är nog inte så lätta att övertyga. Men några kommentarer.

-Artikeln ger inte uttryck för att Thorens TD124 var revolutionerande. Men det var en lyckad och betydelsefull lansering vilket är ett brett begrepp.

- Både L75 och TD124 hade mellanhjul. Däri ligger likheten. Men de är naturligtvis inte identiska, vilket heller inte skrivs.

- Under 70-talet var TD166 oerhört framgångsrik och många gjorde sin "high-end"-debut med denna spelare, bl a calle_jr. På motsvarande sätt gjorde jag min debut med Lenco L75 (jag är 10 är äldre än calle_jr). När jag tog nästa steg sneglade jag på TD166 men ville gå ett snäpp högre med en SME-arm. Då blev det TD160. Det var så Thorenvalen såg ut om man velade mellan fast arm eller inte och det är det texten försöker förmedla.

- I en översikt som detta är namnturerna och ägarskapet kring Ariston och Linn Sondek helt ointressant. Det är Linn Sondek och LP12 som rörde om i grytan.

- Beträffande årtalen för Lenco så avser jag snarare den kommersiella epoken och jag kan inte erinra mig den hos särskilt många handlare efter andra halvan av 70-talet.

- Om direktdrivna spelare från Europa satte jag frågetecken så tack för den kompletteringen, Vinylcalle

- Jag tror du har rätt om Nackamichi. Jag har heller inte hittat annat än MC-pickuper vilket jag kommer att justera.

- Jag ser vare sig Dual eller Brinkmann Bardo som en milstolpar i detta sammanhang. Däremot vägde vi mellan Garrads 301 och TD124 men stannade för TD124 som den som gjort störst avtryck i vår subjektiva värdering.

För den som söker mer detaljer så kan jag trösta dessa med att när vi nu fortsätter så blir det på kirurgisk och ibland även på mikroskopisk nivå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Starten på denna tråds/artikels resa är imponerande. Tack igen!

Jag var mycket ung på 70-talet som jag upplevde nästan 9 år av. Dock lärde jag mig tidigt att spela och vända plattor på DUX-skivspelare

(lånad bild

tumblr_nw9qfjy8Xl1udkb1xo6_500.jpg

tumblr_nw9qfjy8Xl1udkb1xo1_500.jpg

tumblr_nw9qfjy8Xl1udkb1xo4_1280.jpg

... med Dux Sound Project högtalare. Våra blev förstörda in en översvämning på 2000-talet och hamnade på tippen. Det var tråkig.

Dux1.jpg

Dux3.jpg

Dux2.jpg

Vad jag kan komma ihåg svängde det som tusan och var bättre än min Yamaha rigg som var 13 år nyare.

Detta både hemma med min mamma och pappa och hos släkt och vänner. Minnena kommer svävande om hur dessa spelare såg ut och kändes att hantera. Den första skivspelaren jag själv ville ha men inte hade råd med var en Dual på ELBE-HiFi i Kungsbacka. Men det blev tillslut en egen Yamaha- remdrivan enkel spelare med Ortofon-pickup. Sedan slog dessvärre CD ut mitt omdöme... tills jag åter fick känna lukten av vinyl och fodralen därtill. Tack vare Euphonia får jag nog säga.

Mycket roligt att få eran erfarenhet och historia då jag själv var ett i sammanhanget omtöcknat barn.

Man kan alltid lära sig något om nutiden genom att förstå historien bakom.

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kapitel 1 är ett avstamp med en kort introduktion, vilket framgår redan i första stycket.

Vi har samlat ett urval av viktiga händelser och uppfinningar som lett fram till dagens vinylskiva och avspelning av den. I detta kapitel går vi inte på djupet om teknik och funktion.

Det är heller inget försök till en heltäckande resumé, vilket framgår mot slutet.

Urvalet av milstolpar ovan är vår subjektiva värdering av några av de viktigaste händelserna, inte alla, men några som dagens teknikutveckling tagit sitt avstamp från till vår mycket stora lättnad, glädje och förtjusning.

De riktigt inbitna kalenderbitarna är nog inte så lätta att övertyga. Men några kommentarer.

1-Artikeln ger inte uttryck för att Thorens TD124 var revolutionerande. Men det var en lyckad och betydelsefull lansering vilket är ett brett begrepp.

2- Både L75 och TD124 hade mellanhjul. Däri ligger likheten. Men de är naturligtvis inte identiska, vilket heller inte skrivs.

3- Under 70-talet var TD166 oerhört framgångsrik och många gjorde sin "high-end"-debut med denna spelare, bl a calle_jr. På motsvarande sätt gjorde jag min debut med Lenco L75 (jag är 10 är äldre än calle_jr). När jag tog nästa steg sneglade jag på TD166 men ville gå ett snäpp högre med en SME-arm. Då blev det TD160. Det var så Thorenvalen såg ut om man velade mellan fast arm eller inte och det är det texten försöker förmedla.

4- I en översikt som detta är namnturerna och ägarskapet kring Ariston och Linn Sondek helt ointressant. Det är Linn Sondek och LP12 som rörde om i grytan.

- Beträffande årtalen för Lenco så avser jag snarare den kommersiella epoken och jag kan inte erinra mig den hos särskilt många handlare efter andra halvan av 70-talet.

- Om direktdrivna spelare från Europa satte jag frågetecken så tack för den kompletteringen, Vinylcalle

- Jag tror du har rätt om Nackamichi. Jag har heller inte hittat annat än MC-pickuper vilket jag kommer att justera.

5. - Jag ser vare sig Dual eller Brinkmann Bardo som en milstolpar i detta sammanhang. Däremot vägde vi mellan Garrads 301 och TD124 men stannade för TD124 som den som gjort störst avtryck i vår subjektiva värdering.

För den som söker mer detaljer så kan jag trösta dessa med att när vi nu fortsätter så blir det på kirurgisk och ibland även på mikroskopisk nivå.

Jag har ingen intention att ifrågasätta en massa saker för sakens skull. Utan det jag uttrycker är enbart reflektioner ifrån att ha läst texten. För min del får man naturligtvis publicera precis vilka texter och historier som helst. Med det sagt väljer jag att kommentera ytterligare några av dina förklaringar/invändningar.

1. Så som texten är skriven så uppfattar jag det som att man framhäver TD 124 som väldigt betydelsefull (felöversatt av mig till revolutionerande) utan någon förklaring till varför. Möjligen att det var pga avsaknad av arm och plint. Men det var ju knappast något som var nytt.

2. Det stämmer. Samtidigt var texten tidigare utformad som att dom var väldigt lika. När det egentligen är 2 ganska olika konstruktioner. En klassisk Dual är i så fall betydligt mer lika båda alternativen. Nu verkar texten korrigerats och det ser bra ut.

3. Problemet är här att man berättar att den armlösa spelaren hette TD 160, så var inte fallet. En vanlig TD 160 kom med Thorens tonarm det var modellerna TD 160BC och TD 160 Super som levererades utan arm. Även TD 166 gick att köpa i utförande utan tonarm.

4. Anledningen till detta påpekande var mest att man omnämner den som en förfining av AR X/A. Då hade det för mig varit naturligt att ta upp att spelaren ifrån början hette Ariston RD11 men senare såldes och blev känd som Linn LP12.

5. Jag är helt enig. Dual kom aldrig att bli särskilt välkända för direktdrift. Först hade man en period av många typer av mellanhjulsdrivna modeller. Därefter direktdrift i en övergång och senare remdrift där främst CS 505 kom att bli en stor succe. Brinkmann är en parantes så som dom flesta små highend tillverkarna.

Följer med nöje fortsättningen.

MvH Carl

Share this post


Link to post
Share on other sites

I begreppet betydelsefull lägger vi framför allt vilka avtryck den gjorde i samtiden, bland hifi-intresserade, i press, image och som vi tror haft stor påverkan på den fortsatta utvecklingen. Det är helt självupplevda minnen, i vart fall från 70-talet och framåt för några av oss. Milstolpar är inte bara innovationer kring teknik och specifikationer. Det finns mängder av milstolpar som har en helt annan bakgrund, inte minst "timing" och lyckad marknadsföring.

Det handlar inte om plintar eller om mellanhjul var vertikala eller horisontella, om Thoréns 160 kom före eller efter 166. Frågan om den interna fighten mellan Ariston och Linn Sondek var heller ingen fråga av format som hade avgörande betydelse för de milstolpar vi redovisar från det vi upplevde där och då.

Du har säkert rätt i detaljerna kring Thoréns men det är inte den detaljeringsnivån vi lagt vår ribba och det finns fler sådana exempel där det går att ge betydligt djupare förklaringar till varför vi ger epitetet "milstolpe". Jag har heller inte korrigerat någon text som du antyder i punkt 2. Däremot har jag ersatt Nakamichi med Hitachi.

För den som likt Vinylcalle är intresserad av en betydligt högre upplösningsgrad rekommenderas medlemsskap i Vinylengine.com Där kan man bl a läsa att Thoréns 166 under åren getts ut i 7 versioner, alla med inbyggd arm utom 1993 års BC-modell som var utan. 160 har getts ut i 10 versioner varav ca hälften levererades utan tonarm (exakt siffra otydligt). Allt enligt Vinylengine.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag var mycket ung på 70-talet som jag upplevde nästan 9 år av. Dock lärde jag mig tidigt att spela och vända plattor på DUX-skivspelare.

Respekt!!!

Svenska DUX i Norrköping tillhörde Philips fram till nerläggningen 1979. Jag är ute på lite osäkermark här, men jag minns modellerna från DUX som lite mer påkostade än Philips med t ex mer träarbeten. Det var utanför min budget så jag kom aldrig riktigt nära. Sound Project hade högt anseende i jämförelse med t ex Luxor/Skantic (som jag fick nöja mig med i början av 70-talet, begagnat). Tandberg och B&O ansågs ännu bättre. DUX peakade strax innan japanerna drog in och fyllde våra stereorack. Jag kan tänka mig att detta var starkt påverkande för både DUX och Luxors fall.

Jättekul att läsa om dina minnen kring DUX Sound Project som verkligen var "serious business" under en tid. Föregångaren till Sound Project kom från Philips kring 1975 eller något tidigare. Det var en integrerad radio, skivspelare och med separata högtalare. Den blev omåttligt populär i de breda lagren. I folkmun fick den namnet "Jet Set" och DUX motsvarighet döpte DUX till "Sound Project". Vi diskuterade att ha med dessa bland milstolparna då de var en viktig del i spridningen av LP-skivan till en större marknad och då inte bara pop och rock som i huvudsak hamnade i ungdomarnas anläggning. Nu skapades en betydande marknad även för visa och dansband som fick släppa loss i folkstereon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

DUX högtalarna var inte så pjåkiga. Levde med ett par under några veckor då jag hyrde en lägenhet i Lund på tidigt 90-tal. Man kunde vinkla upp glasskivan och ljudet blev ganska rymligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror det var Olle Mirsch AB i Strängnäs som tillverkade Dux högtalare, åtminstone en del av modellerna. Mirsch högtalare hade gott rykte på 70-talet. De tillverkade även till andra. Själv hade jag ett par Expert 4-70 som också kom från Mirsch OEM-tillverkning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fick Dux högtalarna av mina föräldrar och de spelades med en bra bit in på 90-talet. Ett tag spelad jag med dubbla högtalare per kanal , DUX + Yamaha. Det var spelglatt vil jag lova. Känner ännu mer sorg att de blev vattenskadade och hamnade på tippen, nu när jag tänker på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här blir väldigt skoj och lärorikt. I synnerhet då man, som jag, är ny på vinyl. Imponerande uppstart och uppenbart att mycket stort arbete lagts ned om alla dessa punkter ska täckas.

Tycker det är bra att författarna inte har som avsikt att vara fullständigt heltäckande. För stora risker att slå knut på hela intentionen. Då försvinner skogen fullständigt för alla träd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste i senaste tyska Stereo att svenska Toolex Alpha var världsledande tillverkare av skivpressar. Hade jag ingen aaaning om. De hade också de mest effektiva pressarna inklusive helautomatiska versioner. De la ner verksamheten i mitten av 80-talet men fortfarande kommer grunden från Toolex. Ett exempel är amerikanska presseriet Quality Record som är största tillverkaren idag i USA http://www.qualityrecordpressings.com/index.cfm?go=toolex

Tyskarna är på gång med helt nya pressar från en firma som kallar sig Newbilt som redan levererat 11 pressar och ligger i förhandlingar med ytterligare pressar, bl a till Kina. Allt enligt tidningen Stereo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now