Jump to content

Kundservice i världsklass


Rydberg

Recommended Posts

Hur välbyggda saker än är kan det ibland bli fel på dem och när det händer är det skönt att veta att producenten tar sitt ansvar. I fallet Bryston kan man verkligen tala om ansvar då de har hela 20 års garanti på de flesta av sina förstärkare och 5 år på sina digitala produkter. Efter kontakt med Bryston och med TAA Import i Norge fick jag förra veckan ett tungt paket levererat till dörren.

Bryston_tr_01.jpg

Klumpen som dolde sig i paketet var väl paketerad.

Bryston_tr_02.jpg

Jag uppskattade vikten till drygt 15 kilo, när jag väl la klumpen på vågen stannade den på 18kg!! :shocked:

Bryston_tr_03.jpg

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Ny trafo ?

Stämmer bra det! Det var inget allvarligt fel på slutsteget men det gav ifrån sig lite mekaniskt brum. I den nuvarande lägenheten sitter jag väldigt nära stegen och det är något jag lite stört mig på.

Här är ett par dagsfärska bilder på den gamla transformatorn (den nya såg identisk ut).

Bryston_tr_04.jpg

La en CD-skiva på transformator så att man får ett grepp om hur stor den är.

Bryston_tr_05.jpg

Här ser man de sex primärlindningsanslutningarna (0----------100--120;0----------100--120) och sekundärlindningsanslutningarna

Bryston_tr_06.jpg

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Skickar de trafon hem till dig baserat på att du mejlat de och beskrivit problemet samt angett serienr eller hur funkar det? Är de även ok med att du byter den själv?

Jag hade genomfört en del tester och mer eller mindre ringat in problemet. Kontakten med TAA samt Bryston skedde både via mail och telefon.

Ja de förstod att jag visste vad jag gjorde så det var ok för mig att byta den själv.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra!

Vet du varför den brummade, alltså vad det är som kan ha hänt?

Stora toroider brummar påfallande ofta, jag försökte i mitt fall eliminera de normal anledningarna som jag själv kan påverka, jordslingor och DC på elnätet. Toroider kan även brumma om några av lindningarna av en eller annan anledning inte är helt fixerade. När jag skruvade isär förstärkaren märkte jag även att ett på småskruvar på undersidan var dåligt åtdragna, detta kan har förstärkt brummet. Så den troliga orsaken till brummet är dåligt fixerade lindningar.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det här blev en mycket längre historia än vad jag hoppades det skulle bli. Efter att jag bytte transformatorn blev steget mycket tystare, dessvärre började det någon vecka senare brusar o spraka ur högtalarna. Jag hade kontakt med Bryston men den mailkonversationen dog ut, jag antar att ärendet blev en surdeg då det inte verkade finnas en enkel lösning. Då Bryston inte svarade mer på mail och hifi-brodern Morello erbjudit sig att titta på det tog jag upp det i somras under vår Sverigesemestern. Det blev ett par supertrevliga dagar i huvudstaden hos Morello, det konsumerades stora mängder vin och avnjöts utsökt mat.........ja och så "skruvade" vi lite på förstärkaren också :icon_smile_cool: . Tyvärr uppenbarade sig felet bara ett par sekunder och sedan bestämde sig steget för att fungera perfekt :45: . Vi lät steget värma upp riktigt under last och testade sedan att kyla här och där, men inget, steget fungerade prickfritt. Förmodan var att steget hade någon dålig lödning så vi lödde om en del lödningar som såg misstänkta ut och efter denna operation mätte steget faktiskt något bättre på Morellos Audio Precision mätutrustning.

Väl nere i Tyskland tog det nån vecka sedan helt plötsligt började steget brusa och fräsa igen :diss: Det blev till att koppla in reservsteget NAD 208 igen och funderar på hur det hela skulle gå vidare. Sen kom en möjlighet att åka till Sverige igen i slutet av oktober och jag passade på att försöka mig på ett återbesök hos Morello och denna gång fungerande verkligen inte steget prickfritt på mätbänken, halva förstärkaren var inaktiv. Morello började mäta sig fram i signalvägen och så plötsligt hoppade steget igång igen och felet kom inte tillbaka :dead: Doktorn förmodade att felet satt på ingångskortet så det blev en runda omlödningar igen. Nån vecka efter att jag kom tillbaka till Tyskland började steget med sina hyss igen :45: Steget blir ju ganska bra boj-sänke tänkte jag i den stunden.....

Nästa steg blev att ta hjälp av det andra steget. Jag plockade jag ner båda mina förstärkare och flyttade över de två utgångskorten samt ingångskortet till det andra chassit och felet kvarstod. Steg två var att ta bort de båda utgångskorten och ersätta dessa med de från det hela steget, felet kvarstod. Slutsats: Någonting trilskades på ingångskortet. Jag lödde om ett femtiotal lödningar och efter detta lät steget som normalt igen men det höll inte länge. Jag tog och ringde Bryston och berättade hela historien och de sa att en felsökning ingångskortet skulle bli tidsödande så de skickade hellre ett nytt. Förra veckan kom så kortet.......
To be continued.
Link to comment
Share on other sites

Att skruva in den nya kortet i steget var barnlek då jag vet exakt hur steget är ihopsatt vid det här laget.

Här är en bild på ingångskortet som det ser ut i det fungerande steget

Bryston_28B_old_io_card.jpg

Här är steget som haft problem med det nya kortet monterat

Bryston_28B_new_io_card.jpg

Som synes är det en del komponentändringar, vissa motstånd har byts ut mot kralligare varianter, kondensatorer är bytta och fyra av transistorerna har försetts med kylare.

Efter att jag trimmat offseten på utgången (en trimpot per sida) kopplade jag in steget i anläggningen. Efter nån timmes drift kunde jag konstatera att steget tyvärr inte blev riktigt varmt, det blev till att gå tillbaka till schemat igen och konsultera lite med Morello.

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha konstaterat att 28B inte har några BIAS-tespunkter så som t.ex. 14B har bestämde jag mig helt sonika för att mäta spänningsfallen över emittermotstånden till utgångstransistorerna. Då Bryston inte kunde (eller ville) berätta vilka spänningar jag skulle mäta bestämde jag mig för att använda det andra steget som referens. I fredags var jag tvungen att skippa jobbets julfest då jag var krasslig och samtidigt var frugan på sin företagsjulfest, mao fredagsnöjet blev att ställa in bias :app:

Bryston_28B_bias.jpg

Jag kunde komma åt att mäta på 26 av de 36 emittermotstånden som sitter i varje steg. Det blev mycket mäta och mellan varven lät jag steget stabilisera sig. Många timmar senare verkade allt stabilt och stegen låg väldigt närma varandra.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade kontakt med Bryston men den mailkonversationen dog ut, jag antar att ärendet blev en surdeg då det inte verkade finnas en enkel lösning.

Här har de visst lite att jobba på i hur hantera uppföljning till kund. Och som ärendet utvecklats bör de väl ha erbjudit att de tar hand om enheten inkluderat fri frakt.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade kontakt med Bryston men den mailkonversationen dog ut, jag antar att ärendet blev en surdeg då det inte verkade finnas en enkel lösning.

Här har de visst lite att jobba på i hur hantera uppföljning till kund. Och som ärendet utvecklats bör de väl ha erbjudit att de tar hand om enheten inkluderat fri frakt.

Så kanske man kan se det ja men jag vet ju inte hur mycket mail de får av folk. Hur som helst verkade det ju lösa sig bra i slutändan tack vara att jag kunde göra felsökningen själv.

Link to comment
Share on other sites

Jag kunde komma åt att mäta på 26 av de 36 emittermotstånden som sitter i varje steg. Det blev mycket mäta och mellan varven lät jag steget stabilisera sig. Många timmar senare verkade allt stabilt och stegen låg väldigt närma varandra.

:unsure:

Menar du att du fick rätt på det enbart genom att trimma offset på utgången?

Link to comment
Share on other sites

Jag kunde komma åt att mäta på 26 av de 36 emittermotstånden som sitter i varje steg. Det blev mycket mäta och mellan varven lät jag steget stabilisera sig. Många timmar senare verkade allt stabilt och stegen låg väldigt närma varandra.

:unsure:

Menar du att du fick rätt på det enbart genom att trimma offset på utgången?

Två olika inställningar, två pot:ar ställer offseten på utgången, dessa sitter på I/O-kortet. Sedan finns det en pot på vardera förstärkarkort som ställer bias. Offset kan man ju kolla genom att mäta direkt på utgången och eftersom 28B är en bryggad förstärkare mätte jag även polerna mot jord/signaljord. Bias, dvs tomgångsströmmen var man tvungen att mäta över emittermotstånden. Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Hur som helst verkade det ju lösa sig bra i slutändan tack vara att jag kunde göra felsökningen själv.

Har inte Bryston 20 års garanti?

Jo så är det och de hade fixat steget men jag hade varit tvungen att skicka det till Kanada.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...
21 hours ago, Rydberg said:

Nu har steget med det nya kortet spelat stabilt i 9 månader så det verkar som att operationen var lyckad, tror jag kan ropa hej nu mao :D

 

Vad skönt att det äntligen har löst sig:thumbsup:. Är själv riktigt sugen på ett Brystonsteg igen. Ångrar verkligen att jag sålde mitt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...