Jump to content

Optimering av en Kuzma stabiS


Adagio

Recommended Posts

Lite bakgrund: jag har ju haft min stabiS rätt länge, jag har varit mycket nöjd och under åren har jag gjort små uppgraderingar. Extra talrik, ny tonarm, Heed motorstyrning mm. Många har ju tyckt att Kuzma borde ha en modell mellan ref och S, att det varit ett mellanrum kommersiellt just där. Vad kan det finnas i paketet? Kanske det som är just mellanrummet?

Link to comment
Share on other sites

Nu vet den skarpögde vad det är frågan om......

Jag har ju som sagt haft en HEED Orbit, även den har tjänat mig väl. Den omvandlar och återskapar en perfekt sinusvåg men den har två brister. Nr 1 -den är inte ställbar, dvs finjustering är inte möjlig. Nr 2 -den skapar bara en sinusvåg. Då måste man dela fasen i två delar 90 grader med hjälp av en kondensator. Detta fungerar dugligt men inte perfekt. Mao med HEED får man en mycket renare och detaljrik återgivning men bl.a. motorns vibrationer mildras endast något.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Det är alltså lite mer än en sladd i lådan men det krävs en liten operation.

Eftersom jag kört med HEED så länge hittade jag inte orginalkomponenterna till motorn. Ett mail till den mycket hjälpsamme Franc löste frågan på mindre än en halvtimme. Service! Jag letade i min komponentsamling och hittade en kondensator med rätt värden och av bra kvalisort. Likaså ett motstånd med rätt värde, sen var det bara att montera. Leveranstiden var 3v och tre veckor utan musik var otänkbart.

Redan här noterar jag att mina intryck från HEED stämt väl. Utan denna, blev musiken lite "spattigare" och nervösare. Det majestätiska lugnet och den rena djupa basen var inte lika tydlig. Det var absolut inte dåligt men försämringen fanns där, det blev dock bättre på en punkt, dynamiken ökade en liten smula.

image_3.jpeg

För säkerhets skull har jag både Krympslang och teflontejp så inga ledande delar kan komma i kontakt med övrig metall.

Så ser patienten ut med den tillfälliga "protesen"

Link to comment
Share on other sites

image_4.jpeg

Efter en dryg vecka utan någon form av motorstyrning ligger alltså patienten åter igen på operationsbordet.

Denna gång opereras proteserna bort och den nya fina sladden sitter på plats. Jag valde bort sockerbitara och monterade med silverlod och Krympslang för det blev prydligare samt mindre magnetiska delar i närheten av sladdarna.

Link to comment
Share on other sites

image_5.jpeg

Ok ser inte så stor ut, men djuup!

Väldigt skön känsla i knapparna tycker jag.

Det viktigaste då, ljudet? Motsvarade det förväntningarna.

Svaret är ett rungande, JA!

Det första som händer vid starten är ju att jag kollar hur mycket vibrationer som finns i motorhuset. Inte en enda. Helt vibrationsfritt, perfekt balans mao. Det majestätiska lugnet finns numera i musiken igen. Djupet, basen men även dynamiken. Det låter som om spelaren har fått mer av de kvaliteter som en direkt driven eller mellnhjulspelare har. Driv, energi och pondus.

Det är först nr jag spelar mycket komplexa crescendon i klassiska verk som jag verkligen hör vilken transformering som skett. Stycken som tidigare kunde bli lite av en massa av ljud, låter nu klart definierat oavsett dess komplexitet. Alla stämmor och instrument står klart trots att musiken bara ökar i så väl styrka som komplexitet. Skivor som tidigare distat vid starka moduleringar, vilket jag härrör till själva graveringen visar sig ha försvunnit. Det är bara rent och dynamiskt!

Link to comment
Share on other sites

image_6.jpeg

Här är the missing link. Det som gör att det inte finns en spelare i Kuzmas repertoar mellan S o ref. Nämligen en fullt utbyggd stabiS.

Det är inte bara lull lull, utan tillbehör som höjer grund -kittet till nästa nivå!

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Nu har man ju lyxen att finjustera hastigheten ner till 0,03 rpm. Jag kontrollerade fabriksinställningen, genom att köra ett 3150hzspår och mäta vid högtalaren med Hz mätare. Det visade sig att den gick aningens långsamt, typ 3146hz. Ändringen görs genom att dutta till en gång på + eller -, då tänds en liten grön prick i displayen, när den lyser kan man upprepade gånger i snabb följd trycka på + eller - tills önskad hastighet uppnåtts. Den gröna pricken försvinner av sig själv och man trycker in "store" för att lagra hastigheten.

Med "rätt" hastighet blir det ännu bättre, jag hade inte förväntat mig att en så liten justering skulle inverka något men med rätt tonhöjd satt allt som en smäck. Det var nästan som när en bubbla spricker, plötsligt försvinner något som man inte riktigt kan sätta fingret på, det bara lät helt äkta, naturligt. Jag hävdar inte att jag har absolut gehör men någonting hände helt klart.

Link to comment
Share on other sites

När jag ändå var igång "mätte" jag azimut som jag hittills bara lyssnat in, det visade sig vara i det närmaste perfekt inställt. Jag tror inte jag kan få till det bättre. I så fall får jag ha rejäl tur eller tålamod, vare litet vrid påverkar ju så mycket. Det kan komma att bli många försök innan jag får till det bättre, en annan dag när jag inte är lika sugen på att lyssna på musik och det finns såväl tålamod som tid kanske.

Link to comment
Share on other sites

Aha, en sådan där norsk Base-platta?

Jo underlag är väldigt viktigt, det har jag konstaterat. Jag tror att jag kommit till en lösning som just nu är ytterst tillfredställande.

Den största vinsten var nog ändå att få upp den "på väggen" det lät inte fel innan men på väggen gagnades alla register och resultatet blev ytterligare homogent.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Nu har man ju lyxen att finjustera hastigheten ner till 0,03 rpm. Jag kontrollerade fabriksinställningen, genom att köra ett 3150hzspår och mäta vid högtalaren med Hz mätare. Det visade sig att den gick aningens långsamt, typ 3146hz. Ändringen görs genom att dutta till en gång på + eller -, då tänds en liten grön prick i displayen, när den lyser kan man upprepade gånger i snabb följd trycka på + eller - tills önskad hastighet uppnåtts. Den gröna pricken försvinner av sig själv och man trycker in "store" för att lagra hastigheten.

Med "rätt" hastighet blir det ännu bättre, jag hade inte förväntat mig att en så liten justering skulle inverka något men med rätt tonhöjd satt allt som en smäck. Det var nästan som när en bubbla spricker, plötsligt försvinner något som man inte riktigt kan sätta fingret på, det bara lät helt äkta, naturligt. Jag hävdar inte att jag har absolut gehör men någonting hände helt klart.

Har precis samma erfarenhet av att hastigheten har betydelse, efter det jag skaffade min Phoenix/Roadrunner. Mycket bättre pianoharmoni men mer tonsäkert i övrigt också.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det är kul! Det tar liksom aldrig slut. Några kanske ser det som vinylavspelandets förbannelse, andra som jag ser det som en välsignelse. Det finns hela tiden utrymme för ytterligare perfektion. Det digitala bara är......statiskt på nåt sätt. Det vi vill uppnå med vinylspelaren är perfektion men skönheten ligger i att aldrig uppnå perfektion, det kanske är de små, små avvikelserna som gör att det låter äkta. Ju mindre fel desto bättre, men ändå inte statiskt. Lite svammel men nåt ligger det kanske däruti.

Link to comment
Share on other sites

Roligt att resultatet blev så bra!

Jag tycker att observationerna runt hastigheten är intressant. Självklart kan jag förstå att hastighetsvariation kan påverka medan jag har svårare att ta till mig påverkan av pitch. Jag har svårt att tro att någon utan absolut gehör kan tycka att det låter bättre eller sämre om en stråkkvartett är felstämd med någon promille så länge man inbördes är korrekt stämda, så det borde i så fall bero på något annat, men vad?

En sak till - hur "mätte" du azimuth? Om du har lust kan vi ju köra en övning med Adjust+ vid tillfälle!

Link to comment
Share on other sites

Nja det kan ju vara feelgood-känslan när man vet att det är rätt som gjorde att bubblan sprack.

Jag körde testspåret för azimut på min testskiva och mätte utsignal på den "tysta" utgången på resp höger o vänster kanal, när "överhörningen" är så lika som möjligt är man enl instruktionen rätt. Nu nöjde jag mig iofs direkt för att jag hellre ville lyssna på musik än att meka mer.

Link to comment
Share on other sites

...jag har svårare att ta till mig påverkan av pitch. Jag har svårt att tro att någon utan absolut gehör kan tycka att det låter bättre eller sämre om en stråkkvartett är felstämd med någon promille så länge man inbördes är korrekt stämda...

Det håller jag helt med om. Eftersom jag fuskar lite själv med mina gitarrer så vet jag att många skivor inte har perfekt "pitch". Även om jag har min gitarr perfekt stämd får jag justera stämningen rätt ofta när jag försöker spela med en skiva. Tonen A som stämgafflar normalt använder har en frekvens på 440 hz. En hastighetsavvikelse på en halv procent skulle ge ca 442 eller 438 hz. Om alla instrument sinsemellan skulle ha samma fel är jag ganska säker på att ingen utom de som har perfekt gehör skulle reagera på.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske inte uttryckte mig riktigt klart vad gäller min erfarenhet av hastighetsvariation. Jag har heller inget absolut gehör men är utomordentligt känslig för hastighetsvariationer det är den stora vinsten vad gäller min egen uppgradering. Lugna pianostycken låter som de skall. Det tycker jag är den avgörande skillnaden.

Jag vill bara gratulera Adagio till nyförvärvet och övrigt utveckla resonemanget i min egen tråd.

"Analoga sanndrömmar"http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=10837&page=6

Calm

Link to comment
Share on other sites

På bilden "sedd ovanifrån" ser man ju djupet på den. Tur att den inte är bred och grund.

Motorstyrningen ska enl uppgift från Franc bestå av två separata processorstyrda klass A 25w förstärkare för de två sparats sinusvågorna.

På hyllan bakom ses en silverfärgad sak med små hål, någon som vill gissa?

Link to comment
Share on other sites

Aha, en sådan där norsk Base-platta?

Jo underlag är väldigt viktigt, det har jag konstaterat. Jag tror att jag kommit till en lösning som just nu är ytterst tillfredställande.

Den största vinsten var nog ändå att få upp den "på väggen" det lät inte fel innan men på väggen gagnades alla register och resultatet blev ytterligare homogent.

Precis en sån där norsk var det. Jag hade min uppe på väggen också.

Link to comment
Share on other sites

Jag får gratulera till en bra motorstyrning!

Med "rätt" hastighet blir det ännu bättre, jag hade inte förväntat mig att en så liten justering skulle inverka något men med rätt tonhöjd satt allt som en smäck. Det var nästan som när en bubbla spricker, plötsligt försvinner något som man inte riktigt kan sätta fingret på, det bara lät helt äkta, naturligt. Jag hävdar inte att jag har absolut gehör men någonting hände helt klart.

Jag vägrar banka in detta i min skalle.

Hastighetsvariation helt klart, det är man oerhört alert på. Men absolut hastighet, hmm....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...