Jump to content

Hemma hos Octavia rs


octavia rs

Recommended Posts

Fina högtalare och verkligt läcker, stilren uppställning :thumbsup:

Jag har begränsat med erfarenhet av Focal, men gillade verkligen Utopia (Scala var det väl) på förra årets HEM i Stockholm. I år spelades det ju på Sopra, men jag hade lite svårt att bedöma dem p g a en dålig lyssningsposition och musikvalet. Vågar du dig på en jämförelse med Utopia vad gäller karaktären?

Link to comment
Share on other sites

Jag har lyssnat på Utopia Scala V1, V2 och Maestro. Sopra tycker jag är bättre än Scala V1 men kanske inte lika bra som V2 och Maestro, de är lite annorlunda ljud i Sopra där Focals svagheter i den kanske lite lätt energiska diskanten har försvunnit och de nya mellanregistret verkligen är så samspelt med diskanten att ljudbilden blir riktigt bra, högtalaren försvinner totalt. Jag har spelat runt 30h på mina nu så där är mycket kvar innan de låter som de ska.

Jag tror de kommer en ny Utopia serie med de nya framstegen man gjort på Sopra för diskant och mellanregister är fantastiskt bra, bland de bästa jag hört.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Beställde en ny streamer idag ifrån Amerikanska Sonore, Ethernet till USB, ska vara en riktig höjdare enligt de första som testat. Klarar av de mest och kan agera endpoint i ROON. Jag ska köra DLNA till att börja med och sen kanske när nu ROON har Linux version köra deras server på en ny Synology DS415+

http://www.microrendu.sonore.us/

Första test av hårdvaran.

http://www.computeraudiophile.com/content/698-sonore-microrendu-review-part-1/

microRendu-top.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som många säkert sett så kör jag en egen tråd om min uppdatering av strömförsörjning till hifi:n som ni kan följa här.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=12100

Har även bestämt mig för att byta lite kablar och köra Amerikanska Cabledyne i alla signalkablar och högtalarkablar, strömkablar är fortfarande Ansuz.

Deras kablar består förutom kontakterna av tre delar, solid 6N silver ledare, Hyflon fluoropolymer isolering och icke magnetisk Inconel chromium fläta. Har sen tidigare USB kabel och RCA till XLR kabel mellan Devialeterna. Alla deras kablar bygger på samma upplägg.

http://www.cabledyne.com/

Premier Silver Speaker Cable.

5389556_orig.jpg

Reference Audiophile XLR Digital Cable

1212943_orig.jpg

Den digitala XLR kabeln ska ska bli del av ett litet experiment med en digital re-clocker ifrån Mutec. Kör Cabledyne USB ifrån min microRendu in i en Mutec MC3+ re-clocker och vidare med digital AES till mina Devialeter, just AES ingången på Devialet ska vara bättre än USB och flera Devialet ägare som jag pratat med som kör just Mutec är väldigt nöjda med resultatet. Just Mutec kan man handla på öppetköp 30 dagar ifrån Thomann så där ska jag beställa en för att testa om de blir bättre med AES istället för USB.

http://www.mutec-net.com/product_mc-3-plus-usb.php

Mutec-master-clock-MC3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Då jag har två olika system i mitt hus så fick system två i uterummet lite översyn. En Devialet Silver Phantom med tillhörande Dialog box och Tree stativ har inhandlats. Tidigare så hade jag en gammal Pioneer AX10i, Pioneer DV989 (kvar sen hembiotiden för typ 10 år sedan) och ett par gamla JBL högtalare där men då ändring av möblering och lite annat krävde mindre skåp att ha elektroniken i och mindre högtalare så kändes Phantom som en vettig allt-i-ett lösning.

Den är väl lite fulsnygg i mitt tycke men jag har inte hört någon annan allt-i-ett högtalare låta som dessa gör och för de pengarna så de lite fula kan jag leva med och i mitt uterum kommer den passa in bra.

09AA-DEVTREE-2.jpg?1457034148

Alla kopplingar som finns i Phantomen flyttas längst ner i stativets fot (ström, ethernet, toslink) med interna kablar i stativet. Även i Dialog boxen (behövs för att få åtkomst till Tidal bla.) finns optisk in så där går de att köra in ljud och fördela till alla Phantoms i systemet om man vill det.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Ja den kommer få spela ensam som de ser ut nu, kanske i framtiden blir de två eller fler men just nu är den tänkt som bakgrunds musik när man käkar frukost, lunch och middag eller har gäster i uterummet (vi använder det 365 dagar om året) och med möjlighet att stream både den musik jag har själv och Tidal så lär där inte bli brist på valmöjligheter och de flesta smaker ska gå att tillgodose. Att bara ha en tror jag inte stör då lyssning i sweetspot inte är de primära och spela så de fyller 35kvm är inga problem med en Phantom.

Vill jag lyssna mer seriöst så har jag ju annat ifrån Devialet som sjunger riktigt vackert med mina andra Fransyskor....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Uppgradering av min Devialet 400 till 440PRO beställd. Nu är det väntan på att UPS ska hämta den och resan till Paris påbörjas. För de som gjort uppgraderingen har det tagit runt en vecka så de känns ok om det blir så för min del med.

Vad får man då?

En helt ny förstärkare i princip. Höljet poleras inklusive fjärrkontrollen så de blir som nya. Nya kretskort med PSU, DAC, klass A och klass D förstärkare. I mitt fall med dual-mono får jag 2st Audioquest strömkablar och en Audioquest digitalkabel att koppla ihop dem med. Under 2017 kommer man att få det nya streamerkortet utan extra kostnad.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Intressant hifi-utveckling med fortlöpande uppdateringar och möjlighet till uppgraderingar till annan nivå.

Ljudmässigt är min upplevelse att märket som sådant gått från klarhet till klarhet och blivit mer highend-mässigt för varje uppgradering. Inte så att utgångsläget varit dåligt, tvärt om, men i likhet med vissa högtalarmärken t.ex Wilson, så har ljudet blivit något mjukare och mer levande.

Skall bli kul att höra sedan när du får tillbaka den om hur du upplever skillnaden.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Intressant hifi-utveckling med fortlöpande uppdateringar och möjlighet till uppgraderingar till annan nivå.

Ljudmässigt är min upplevelse att märket som sådant gått från klarhet till klarhet och blivit mer highend-mässigt för varje uppgradering. Inte så att utgångsläget varit dåligt, tvärt om, men i likhet med vissa högtalarmärken t.ex Wilson, så har ljudet blivit något mjukare och mer levande.

Skall bli kul att höra sedan när du får tillbaka den om hur du upplever skillnaden.

Calm

Just skillnaden att de blivit mer musik och mindre Hifi över dem är väl det som gjort att jag uppgraderar. Vad de beror på vet jag inte men klass A delen och klass D delen är förbättrade så att ljudet präglas väl mer av klass A delen.

Sen kommer de ju mer i framtiden som man bara får om man har en Pro och det är ytterligare en anledning att uppgradera, jag hoppas ju för stöd av Roon.

Link to comment
Share on other sites

Efter vissa om och men så blev mitt andra system klart i uterummet, tidigare haft ett par gamla högtalare där som drivits av en gammal Pioneer AX10i hembioförstärkare som jag inte nämnts göra mig av med men då högtalarna och förstärkaren tog mycket plats så fick de stryka på foten.

Skåpen är Ikea väggskåp (Faktum kök) klädda med högblanka täcksidor, på ovansidan ligger där ett 4mm vitt Planilaque glas. I skåpet närmst Phantomendär ligger Devialet Dialog boxen som behövs för att streama Tidal, där finns även ström och nätverksuttag till Phantom och Dialog.

Jag vet inte riktigt hur många timmar jag spelat med Phantomen nu, de är nog max 50 kanske så hur vida den är inspelad eller inte de ska jag låta vara osagt men den lyftes rätt bra av att komma upp på stativet, i väntan på stativet så stod den på skåpet.

Då mina Devialet Expert 400 förstärkare förhoppningsvis är på ett flyg till Paris nu ikväll för uppgradering till nya 440Pro status så lär de bli fler timmar här ute, vi äter iofs i princip alla måltider här så de ges möjlighet till att snabbt få till lite musik när andan faller på så att säga.

DSC_1602_zpsnzdzmkeb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kopplat in och börjat spela in dem men de tar rätt många timmar innan de blommar ut helt så inga slutsatser just nu.

Lite bilder på uppackningen under tiden.

Båda förstärkarna kommer i samma låda när man köper både Master och Companion på samma gång eller i mitt fall uppgraderade en 400 till 440 Pro.

DSC01684_zpsn4ky4dky.jpg

I den stora lådan finns två mindre lådor och i de två lådorna finns den innersta svarta lådan som förstärkarna huserar i.

DSC01685_zpsthqak4kn.jpg

Innerlådan är inslagen i en plastpåse för extra skydd.

DSC01686_zpslkjavdpn.jpg

Utan sin skyddande plastpåse, här finns en av delarna i en 440 Pro.

DSC01688_zps9tmy3aia.jpg

Manual och SD-kort att lägga in konfigurationsfilerna på.

DSC01689_zpsxjaip8p4.jpg

Handskar och putsduk behövs om man vill hålla skicket uppe på förstärkarna. Strömkablar och kablar mellan Master och Companion är ifrån Audioquest.

DSC01691_zpsnt0ifszi.jpg

Två styck förstärkare, allt invändigt är nytt men chassit är de gamla som dock blivit polerat så de ser ut som nytt.

DSC01692_zpszew2nr7u.jpg

Strömbrytaren har fått lite annorlunda utseende de är väl typ allt som skiljer utvändigt.

DSC01695_zpsdyvoghv1.jpg

"Up and runing" så att säga, senaste mjukvaran 10.0.6 laddad ifrån fabriken.

DSC01700_zpsvg8yquqa.jpg

Min konfiguration ser ut såhär, allt är i princip konfigurerbart via dator och laddas på SD-kort som sitter på baksidan av förstärkarna.

440Pro_zpsvmtoci09.jpg

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Ethernet anslutningen är den jag använder mest och streamar via Devialets AIR3 program på min dator. I Roon väljer jag AIR3 som ljudutgång och sen fixar det så att musiken kommer till förstärkarna. Just nu är det upp till 24/192 PCM och DSD 64 via DoP som stöds. Roon Core hämtar musiken antingen via min NAS eller via Tidal Hifi och jag styr Roon Core med Roon Remote på min telefon eller platta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...