Jump to content

Hemma hos Octavia rs


octavia rs

Recommended Posts

1 hour ago, Terminator said:

Uppackning i firmabilen, bilstereo? :)

 

Nä de är många år sedan jag var med i SASCA och sysslade med sånt, bilstereo då alltså. 

 

Nä detta är min efterlängtade PSU som ska driva min Roon endpoint. 

 

En Paul Hynes SR4.

 

DSC_0085-600x1067.thumb.JPG.03d7fcac274e0f74536a10f55ee129c7.JPG

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Får ge den några timmar och värma upp sig innan de blir någon mer noggrann test @kenneth

 

Baksidan har IEC in, strömbrytare, omkopplare för olika DC spänning och Neutrik kontakt för DC ut, två stift till + och två stift till -0V.

 

DSC_0088-640x360.JPG.639e760428606fb5712f2be3141fe8a7.JPG

 

 

Fyra olika spänningar att välja mellan.

 

_20180221_173949-640x740.JPG.b1a88dc093177d8282f5ab93dda0db7c.JPG

 

 

DC kabel med Neutrik och Oyaide kontakt. Kabeln är en Canare 4S6 4*0.5.

 

_20180221_173858-640x1061.thumb.JPG.b1276fe3a6fb7f9f142230516af2b3f3.JPG

 

_20180221_173923-640x1105.thumb.JPG.73cf5197f8afd10a778533b36e9cbbd4.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Du har helt rätt @AlfaGTV de är en SOtM tX-USBultra. Var inget jag planerat att köpa men en begagnad dök upp till bra pris och jag har en Paul Hynes SR4 "över" så den ska användas till detta.

 

Saknar kablar så den medföljande SMPS används just nu. DC kabel och en kort 25cm USB kabel är beställt.

 

USB in och USB ut, möjlighet att stänga av 5Vdc ut till DAC men de funkade inte med min TAD då den behöver 5V för att synka. 

 

DSC_0161-640x360.JPG.76ddc13ceacdbeffd819323d48457b1a.JPG

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, AlfaGTV said:

Vet du förresten vad det är för USB Receiver i TAD DACen?

 

 

Nä tyvärr ingen aning. Oavsett vilket så låter den riktigt bra via USB och har fungerar klanderfritt med alla USB prylar jag testat.

Ska få lite kablar och sen får den andra SR4 ha lite tid att gå till sig sen kan de bli lite tester med och utan den nya SOtM. 

 

Jag tyckte de kunde vara kul att prova och har snackat lite med andra som också kör sms Ultra som endpoint och flera av dem tyckte att TxUSB-Ultra tillförde de allra lilla sista extra om så är fallet återstår att se :blush

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Börjar det bli möjligt att sammanfatta några lyssningsintryck?

 

Är ultra-versionen väsentligt bättre än standard sms200, så en signifikant uppgradering? Hur kan skillnaderna mellan dessa beskrivas? 

Link to comment
Share on other sites

Absolut, tänkte jag skulle jämföra min SOtM rigg mot att köra USB direkt ifrån NUC med Roon ROCK och min Pi3 med Ropieee @vita

 

Uppdaterade mitt flödesschema med den något impuls inköpta SOtM tX-USBultra mellan Roon endpointen SOtM sMS-200ultra och min TAD D1000 DAC. Kör just nu med den medföljande SMPS till tx-USBultra då jag saknar en DC kabel till min SR4 PSU (4 pol neutrik till 5.5/2.1 DC plugg) så jag utvärderar inte vad den tillför förrän jag fått in den rätta PSU.

 

5aad36b6ee860_FldesschematX-USBultra.thumb.png.22af5ae49fabb5958c9068a646465373.png

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Lyssnade igår av en tillfällighet på Roons egen nätverksspelare Nucleus (med Chord Dave dac, Pass Labs INT60 förstärkare)!

Lät verkligen bra! Hade varit intressant och jämföra Sotm sms 200 ultra med Nucleus i samma rigg!

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Muffin said:

Lyssnade igår av en tillfällighet på Roons egen nätverksspelare Nucleus (med Chord Dave dac, Pass Labs INT60 förstärkare)!

Lät verkligen bra! Hade varit intressant och jämföra Sotm sms 200 ultra med Nucleus i samma rigg!

 

En sådan jämförelse är väldigt intressant.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Muffin said:

Lyssnade igår av en tillfällighet på Roons egen nätverksspelare Nucleus (med Chord Dave dac, Pass Labs INT60 förstärkare)!

 

Nu är ju en Nucleus en helt vanlig NUC i ett passivtchassi så den jämförelsen kan jag göra med min NUC @sprudel

 

Roon skriver själva rätt utförligt vad de gjort i en Nucleus och säger själva att förutom optimera NUC för att fungera bra i ett passivtchassi så är det ett standard NUC kort i dem.

 

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, octavia rs said:

 

Nu är ju en Nucleus en helt vanlig NUC i ett passivtchassi så den jämförelsen kan jag göra med min NUC @sprudel

 

Roon skriver själva rätt utförligt vad de gjort i en Nucleus och säger själva att förutom optimera NUC för att fungera bra i ett passivtchassi så är det ett standard NUC kort i dem.

 

 

 

Det är inte bara hårdvaran som är optimerad för Roon, utan även mjukvaran. Tanken är att erbjuda de som inte kan/vill bygga något eget en enkel, stabil och optimerad lösning kort och gott.

 

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Perfect sense said:

Det är inte bara hårdvaran som är optimerad för Roon, utan även mjukvaran.

 

Ja men de är fortfarande i stort sett samma Roon ROCK som används till de olika plattformarna och hur man än vänder och vrider på det så är en Nucleus en NUC. Den är som du skriver Marcus riktad till de som inte vill bygga själv. 

 

"The version that runs on Nucleus is customized for Nucleus, just like the version of RoonOS that runs on Merging’s NADAC PLAYER is customized for that hardware and ROCK is customized for suitability with a range of available NUC platforms. Those are the three RoonOS builds out in the world right now.

Some of the stuff that is different–the Nucleus Roon OS build has some thermal management stuff to account for it being fanless. It removes some audio devices in Settings->Audio so that ports not exposed on the hardware (like the analog outputs on the NUC inside) aren’t listed. It also identifies itself as a Nucleus, shows Nucleus branding on the configuration screens, etc.

The above is pretty basic stuff, mostly focused on branding, hardware differences that must be accounted for, and delivering a polished product. The implication above is that there is some extra secret sauce for sound quality in the Nucleus’s RoonOS build, but not in the other builds…and that’s not true. If things sound different, it’s probably because of some other difference."

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, octavia rs said:

 

Ja men de är fortfarande i stort sett samma Roon ROCK som används till de olika plattformarna och hur man än vänder och vrider på det så är en Nucleus en NUC. Den är som du skriver Marcus riktad till de som inte vill bygga själv. 

 

"The version that runs on Nucleus is customized for Nucleus, just like the version of RoonOS that runs on Merging’s NADAC PLAYER is customized for that hardware and ROCK is customized for suitability with a range of available NUC platforms. Those are the three RoonOS builds out in the world right now.

Some of the stuff that is different–the Nucleus Roon OS build has some thermal management stuff to account for it being fanless. It removes some audio devices in Settings->Audio so that ports not exposed on the hardware (like the analog outputs on the NUC inside) aren’t listed. It also identifies itself as a Nucleus, shows Nucleus branding on the configuration screens, etc.

The above is pretty basic stuff, mostly focused on branding, hardware differences that must be accounted for, and delivering a polished product. The implication above is that there is some extra secret sauce for sound quality in the Nucleus’s RoonOS build, but not in the other builds…and that’s not true. If things sound different, it’s probably because of some other difference."

 

 

 

 

 

Vilken är källan till citatet, Octavia?

Om SMS 200Ultra och Nucleus i princip har likvärdig ljudkvalitet, så kan jag lägga undan en nevros och fortsätta fokusera på musiken! :)

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Muffin said:

 

Vilken är källan till citatet, Octavia?

Om SMS 200Ultra och Nucleus i princip har likvärdig ljudkvalitet, så kan jag lägga undan en nevros och fortsätta fokusera på musiken! :)

 

https://community.roonlabs.com/t/rock-on-nuc-vs-on-nucleus/40113/5

 

Om du får samma ljudkvalitet ifrån en Nucleus eller en extern endpoint de får man nog testa i sitt egna system. Men Roon själva rekommenderar ju alltid att ha Core och endpoint separerade.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Muffin said:

Om SMS 200Ultra och Nucleus i princip har likvärdig ljudkvalitet, så kan jag lägga undan en nevros och fortsätta fokusera på musiken! :)

 

Jämförelsen blir lite knepig då Nucleus är en server+endpoint medan sMs-200 är enbart endpoint. 

Men om du oroar dig över ljudskillnader mellan en NUC med ROCK OS och en Nucleus med ROCK OS så hävdar jag bestämt att du kan luta dig tillbaka och njuta av musiken! ;) 

Octavia_RS quote kom från Roon-teamets CTO Brian tror jag, ”from the horses mouth” typ..

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, bigblue said:

Jag hade för mig att man kunde köra direkt från Nucleus till DAC?

I så fall kan man ju testa vad Ultran för till bordet.

 

 

Visst kan du köra direkt ifrån Nucleus till dac den har samma funktioner som en renodlad NUC har vad gäller usb ut.

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, new order said:

Och i nucs fall då ska man vara glad om usb utgångarna fungerar...;)

 

De där var nog ett fel på tidigare NUC versioner och med Roon OS på NUC 7 har jag aldrig sett någon som haft problem. Sen rekommenderar ju Roon att ha Core och endpoint på olika maskiner.

 

https://kb.roonlabs.com/Sound_Quality

 

Jag använde min NUC med usb ut i ett par månader utan problem och jag tror knappast Roon skulle sälja nått som Nucleus utan att det fungerar felfritt. Förövrigt har jag aldrig haft någon mjukvara som Roon ROCK eller uppspelning av lokala filer och Tidal som fungerat så smärtfritt som mitt system gör nu med Roon ROCK på NUC spelandes till Roon endpoint iform av en SOtM sMS-200ultra.

 

För de som vill diskutera Roon och deras lösningar så finns det nog en tråd om det här på Euphonia även om jag gärna gör det här med men de blir lite OT.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Påbörjad ett litet projekt idag.....vissa delar gick bra andra mindre bra.

 

Klippning av plåt.

 

DSC_0172-640x1137.thumb.JPG.cc58ddc920449abb63f364c572b4a23d.JPG

 

Glömde lite foto men bockad och målad.

 

DSC_0175-640x1137.thumb.JPG.eeef315ab9b5e146bc944a059a437a6d.JPG

 

 

Fick en DC kabel och en USB kabel de var här problemet dök upp, mätt fel så USB kabeln var något kort till DAC, den fungerar men placeringen av tX-USBultra blir inte så som jag tänkt :diss:

 

DSC_0174-640x1137.thumb.JPG.74afc8445e68ce095645fd70e1ea563b.JPG

 

 

Jaja fortsättning följer.......

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Påbörjad ett litet projekt idag.....vissa delar gick bra andra mindre bra.

 

Klippning av plåt.

 

DSC_0172-640x1137.thumb.JPG.cc58ddc920449abb63f364c572b4a23d.JPG

 

Nu har jag iofs tänkt göra en total makeover av mitt garage för att frigöra plats.... Men den där maskinen är väl inget man förväntas ha hemma va? :unsure: :D

 

Spännande att följa dina projekt :thumbsup:

Har dock ingen aning om vad du nu har i kikaren..

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Richard said:

Men den där maskinen är väl inget man förväntas ha hemma va? :unsure: :D

 

Klart att varje garage av rang måste ha en 4m bred plåtsax... ;)

 

Nu handlar det mest om att få in de nya prylarna på ett vettigt sätt så de är det jag bygger saker till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...