Jump to content

byZan - Min vinkällare


byZan

Recommended Posts

Grabbarna säger att AppleTV,n fungerar nu (det var alltså inte jag som installerade) och att man nu också kan streama till telefon, padda etc, vad bra för dem, själv tittar jag sällan på tv och än mindre via dator, padda eller telefon. De åkte ut i helgen för att chilla lite och vips så fick jag lite gjort;)

Nu är de inne på själva området och gräver och har bett alla som ska ansluta sig att ha ström påslagen till dosan för inkommande fiber så de kan kolla att allt fungerar när det blir dags. Kanske att det kan bli klart till sommaren iaf?

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, figge said:

När är det aktuellt med  höglararflytt?

Det blir inga mer flyttar av högtalare för egen del, nästa gång det blir nytt så blir det en beställning inkl installation och de gamla går till återvinning, Det sista kanske gäller vitvaror, nu blev jag lite osäker:NailBiting:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

All fiber ligger nu i backen och de säger att de ska koppla in allt så fort de är klara med schaktarbetet fram till ett anslutningsskåp som ligger någonstans på vägen från den centrala utgångspunkten, antar de menar så?

Högtalarna varierar i sin presentation, så ibland är man glad och ibland konfunderad om att det kan variera, men inga katastrofala variationer, de spelar helt okej oavsett.

När man sitter och lyssnar så far tankarna i väg ibland om att man kanske skulle förändra lite, känner ni igen det? Fantasin far än hit och än dit och den senaste tanken är om jag skulle satsa på en integrerad förstärkare med dac för att dra ner på antalet burkar. Orkar jag verkligen utsätta mig för en sådan utmaning att försöka hitta något som skulle passa in i stugan? Tror att det får bli en senare fråga då jag bestämt mig för när jag ska gå i pension?

 

Ha en fortsatt Glad Påsk!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I går kom det ett par killar och sa att det var problem in till min stuga???? De var tvungna att schakta ute vid vägen igen för att leta upp felet. De hittade tydligen inget fel där varpå det frågade om de fick gräva med en spade intill huset där fibern går in - okej gör så. De grävde och sedan försvann de bort i 10-20 min och när de kom tillbaka så sa de att felet var fixat, det var någon som kopplat fel på några trådar någonstans?? Så nu fungerar det sa de och åkte.

Jaha tänkte jag - vad gör jag nu? Med inkommande fiber i källaren och med en dosa som blinkar och inga kablar vidare upp i huset finns?

Jag fick tag i en behörig installatör via ena sonen, så den 15 maj ska han komma för att dra kablar etc. Så när jag kommer hem från en mässa i München (inte hifi mässa) och sedan ut till stugan så ska det vara klart. Kan nu bara hoppas på att det blir så också, det blev en långbänk av detta projekt, men men!

 

Så nu ska jag fundera på hur jag ska presentera musiken på i framtiden, hoppas att det inte blir en långbänk det också!?

Goda, bra, billiga, dyra, enkla…………………..råd mottages tacksamt, alla råd m a o! Men tacksam om ni inte svänger er med obegripliga tekniska termer om ni skulle vilja hjälpa till med förslag på hur jag skulle kunna tänkas göra.

 

Idag tänker jag följande: Inte många synliga burkar och de som måste synas ska vara estetiskt tilltalande (sa hon). Kan jag på något sätt koppla ihop med hemmets Aurender och använda den också? Roon för att spela upp i en bra upplösning? Ni fattar att jag inte fattar:blush:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Har just fått information att ett kraftigt subventionerat skärgårdsnät kommer att byggas i Sthlms Södra skärgård och pågår för fullt. Jag kommer också att beröras på landstället och kommer självklart att ansluta mig så snart det går, sannolikt redan i år. Framtiden är här!!! Sedan får vi se vad det kan få för konsekvenser på hifi-sidan, men det blir en senare fråga.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-04-21 at 15:21, calm said:

Har just fått information att ett kraftigt subventionerat skärgårdsnät kommer att byggas i Sthlms Södra skärgård och pågår för fullt. Jag kommer också att beröras på landstället och kommer självklart att ansluta mig så snart det går, sannolikt redan i år. Framtiden är här!!! Sedan får vi se vad det kan få för konsekvenser på hifi-sidan, men det blir en senare fråga.

 

Calm

 

 

Skärgårdsnät? Skall ni få färsk ström(ming) till kobbar och skär?;)

Link to comment
Share on other sites

Fibern fungerar inte än så det var ett falskt alarm.

 

Men har hört lite rykten om att wi-fi ska vara eller kanske bli lika bra som med kabel, kan det verkligen stämma? I min värld och den är inte stor så är jag i behov av uttag i vart fall nära elektroniken då jag vill ha min Aurender/dac kopplat via kabel för att jag tror det är bäst och att sedan ha Wi-Fi för annat.

Undrar vilken router man ska ha? Hörde att google hade något och som man kan koppla in befintligt larm och kameror i, någon som vet eller har andra förslag?

Jobbigt när man inte är så insatt i dateriet men tur att man fortfarande är med på ett forum med medlemmar som kan och är villiga att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Det får gärna bli lite diskussion i tråden om för och nackdelar etc etc. Har inga förutfattade meningar om dateriet förutom att jag kör Mac och orsak till detta är att jag sällan har  eller har haft strul och det är något som jag av förklarliga skäl uppskattar/-at.

 

Sitter just nu och googlar på routrar och blir fanimej inte klokare av det, bara mer frustrerad och inser att jag aldrig kommer att förstå helheten av datorer och dess värld, inte ens promille av det, sant!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Inga förslag? Den 15:e maj kommer en data/el installatör som ska göra lite arbeten och jag vore tacksam om jag fick några förslag som jag kan vb. till honom så han får ta ut och ta med då han kommer. Han kanske har egna förslag iofs men tror inte han kan ett skit om ljudförmedling på min nivå:blush:?!

 

Jag vet att jag velat fram och tillbaka och inte har full kontroll på vad jag egentligen vill och det har med min okunnighet att göra. Vill kanske var fel uttryckt, eftersom jag nedan listar min vilja, om det sedan går och blir bra vet jag inte?

 

1. Nätverksuttag vid huvudanläggningen för att kunna ha kabelanslutning till Aurender/dac vilket jag tror är bäst för att få bästa musikåtergivningen?

2. Nätverksuttag i vinkällaren för att jag tror att det behövs för att kunna spela musik där?

3. Nätverksuttag på någon mer plats kanske?

4. En ny router som kan hantera flera trådlösa (3 kanske) accesspunkter så jag får full wifi-täckning i stugan. Samt kunna hantera larm och övervakningskameror. Måste kolla om mitt larm kan integreras med detta också.

 

När jag fått till detta så är det ett system för musiklyssning som ska till, listar nedan hur jag tror det skulle kunna fungera.

 

5. Min huvudanläggning får stå där den står även om jag kanske/måste kommer att byta ut något i framtiden eller för detta projekt?

6. Implementera Roon i anläggningen för att jag tror att det är det som passar bäst, kan även tänka mig komplettera med Tidal via Aurender’n om det skulle behövas?

7. Skulle vara smutt om jag skulle kunna ha någon typ av datorlösning så jag kunde hämta musik till både hem och stuga från ett ställe, antar att en NAS är det som måste till isf? Tog bort min Mac-mini och kör bara Mac-book, både hemma och i stuga, så jag antar att någon form av dator måste till för att lagra musik på?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Klokt @byZan, en vettig infrastruktur är helt avgörande för en trivsam och välljudande erfarenhet av strömmat material. Även om det finns många som är allergiska mot galvaniska kopplingar med switchar, routrar och sånt så är det i min erfarenhet klart stabilare och problemfriare än trådlösa nät. 

Om du har bekymmer med täckning i stugan bör du fokusera på ett s.k. mesh-system. Det finns många tillverkare som erbjuder dessa, Google bl.a. men även Ubiquiti (eller vad det heter, marknadschefen där borde ha smäll) har prisvärda lösningar.

 

Om du klarar dig utan mesh så har jag bara goda erfarenheter av Asus routrar, t.ex. RT-N66U som jag kör själv men har goda erfarenheter av Linksys (Ciscos privatsektion)

Eftersom du kallar ditt andraboende för stugan antar jag att det inte är något störningstätt område och då kan du klara dig långt på rätt låg signalstyrka på trådlöst, så länge inte störnivåerna ligger högt.

 

Sen är du inne på att dela bibliotek mellan två boenden... Där kan det bli lite knepigt att ha enbart ett bibliotek. Roon kommer möjliggöra att någon form av mobilitetslösning men hur den kommer se ut är för tidigt att sia om.

Idag skulle jag skaffa två NAS:ar, se till att etablera en starkt krypterad tunnel mellan dina boenden och sedan sätta dessa båda att synkronisera innehållet.

Oavsett vilken lösning du väljer för att spela musik, kommer du ha både backup och tillgång lokalt på båda platserna. Skulle du välja att kliva på Roonspåret är det enkelt och låg kostnad att ha en low power PC på varje plats som kan vara din Roon Core (server). Du behöver inte ha flera licenser, om inte du måste spela musik på båda ställena samtidigt.

 

Nu då! Protestera om jag missförstått eller om någon har andra tips!

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt enkla frågor och det finns inga entydiga svar, men några tips på vägen skall du i alla fall få.

 

1. Välj i första hand trådat nätverk till fast installerad utrustning som du inte flyttar omkring. Oavsett hur bra de trådlösa är så slår inget hastigheten och stabiliteten med fasta anslutningar.

 

2. Om du tänker dig traditionella accesspunkter så är det lämpligt att du drar fram nätverkskablage till de punkterna också. Då kan det också vara smart att ha en switch vid routern som stödjer PoE (Power over Ethernet). Det innebär att du inte behöver tillgång till el vid dina accesspunkter eftersom de då strömförsörjs via switchen.

 

3. Som alternativ till trådbundna accesspunkter börjar det komma mesh-lösningar som förlänger det trådlösa nätverket utan kablage. De verkar klart smidiga och jag skulle nog utforska detta ytterligare vid nyinstallation. 

 

4. Det där att välja router är lite knepigt och jag har själv gått på en del minor. När jag fick fiber indraget bytte jag till en modern "konsumetrouter" från Netgear som inte var jättebilligt, men av någon anledning tycker jag att den strular en del och jag får starta om den då och då trots att jag uppdaterar den så fort det kommer ny programvara. Många routrar har massor med funktioner (skrivarservrar, koppla in hårddiskar, mediaservrar o s v) men jag försöker alltid hålla routerfunktionen så "ren" som möjligt så att den får fokusera på sin huvudfunktion, men som sagt - inte helt enkelt. Väljer du att titta på mest-löningar, t ex från Ubiquiti, så är det nog lämpligt att välja deras lösning för hela nätverket - router, switch, accesspunkter o s v.

 

5. För övervakningskameror gäller samma sak som accesspunkter - anslut dem trådat om möjligt och se gärna till att de stödjer PoE för enklaste hanteringen.

 

6. Det där att få till en smidig koppling mellan hem/stuga är väldigt bra om man får till det. Det som krävs är någon form av VPN-lösning (Virtual Private Network), d v s att du så att säga förlänger ditt nätverk hemma via en "privat kanal" på internet till nätverket i stugan. Man kan antingen ha en så kallad VPN-klient på sina datorer så att man kan "logga in" på sitt hemmanätverk oavsett var man befinner sig (ganska enkelt) eller också sätter man upp VPN i routrarna så att det blir helt sömlöst. Det senare är lite mera komplicerat och stödja inte av alla routers - givetvis inte Netgear som jag valde - så är det något du är ute efter bör du ha med det i beräkningen redan från början. Får du till det på detta sätt så bör du kunna ha en NAS hemma eller i stugan med all musik så du kommer åt från båda platserna.

 

7. En sak till att tänka på är backup/säkerhetskopiering. För mig var det en av de viktigaste parametrarna. Jag har dubblerat allt mellan båda mina hem så att det "inte gör något" om någon bryter sig in hemma och stjäl alla bilder, musik o s v - jag har alltid en kopia på annan plats.

 

Jag vet inte om du blev så mycket klokare, men fortsätt fråga på så kan vi iterera oss fram till något :)

 

 

Edited by Taxmannen
Jag var visst tvåa på bollen, men det känns som om Alfa och jag är inne på samma linje!
Link to comment
Share on other sites

Tack för input @AlfaGTV, @Taxmannen och @jaxho :)!

 

Av det ni skrivit förstår jag en hel del, men inte fullt ut hur man skulle få ihop det, det är över mina kunskaper.

 

Jag vill inte ha massa synliga kablar efter golvsocklarna men ändå ha trådbundet. Problemet är att jag var dum nog vid bygget inte förberedde med tomma rör för ett ev. nätverk, ja jag vet, helkorkat! 

Så läser jag om mesh-system som jag tror skulle kunna vara något för mig, en app och man fördela tillgång/kapacitet etc. Bra så ingen tar av min musikkapacitet i nätverket m a o inga störningar eller ”drop outs” (heter det så?). Läste på ytterligare och fann att det bästa skulle vara att koppla ihop (serie) accesspunkterna med tråd och då måste man ju ha plats för två CAT kablar i det obefintliga  röret för dessa, mer problem m a o!&%#(#%”&

 

Skulle min ca 6 år gamla Mac-mini kunna agera som Roon Core?

Är lösningen på extra dragningar av trådar fram och tillbaka en patch eller hub eller som jag menar en kopplingsbox där routern står?

 

F-n jag tror jag bjuder hit er som kan programmera, dra trådar och få skiten att fungera.

Jag bjuder på mat, lagrad dryck från vinkällaren, nybakat frukostbröd direkt från bageriet, sovplatser, vattenskidåkning, segling, havsfiske, sjökrogsbesök, nästan vad ni än önskar;) M a o en skärgårdsvistelse med extra allt!:schild_help:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Mina dator-kunskaper är också begränsade. Men om jag skulle komma med ett enda råd så är det att inte börja med att basera ett helt system på en datur som redan från början är 6 år gammal. 

Alternativen är många: själv hade jag valt Nucleus.

 

F-n nu ser jag vad du erbjuder de som är datorkunniga. Glöm det jag skrev tidigare. Jag grundade Apple och Microsoft i mina dagar. Jag kommer över :potay:

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Skulle min ca 6 år gamla Mac-mini kunna agera som Roon Core?

 

47 minutes ago, bigblue said:

Men om jag skulle komma med ett enda råd så är det att inte börja med att basera ett helt system på en datur som redan från början är 6 år gammal. 

 

Det är det här som är det fina med Roon, du är aldrig låst vid en hårdvara! Inga problem att börja med din MacMini, den duger bra som startpunkt. Skulle den upplevas trög så byt ut den mot en Intel Nuc eller liknande. Du kan garanterat prova dig fram till vad du önskar o behöver genom att börja med den iaf.

Mitt resonemang här bygger på att du lagrar dina filer på en extern USB-disk eller evt en NAS (som då också kan replikera sig till en annan NAS via en VPN som Taxmannen föreslår) och att MacMini enbart har jobber att serva med musikströmmen till en ljudbrygga.

(Det är en fördel om MacMinin har en SSD-hårddisk, men det är lätt och billigt att byta till en sån annars)

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Bebop said:

Så är det väl med mycket i datasvängen oavsett om pratar Excel, Word, Foobar2000, JRiver osv.

Nu har jag aldrig spelat musik med Excel, men visst har du rätt i det. ;)

 

Vad jag menar är att Roon till skillnad från t.ex. en Auralic, Aurender eller en Lumin inte knyter ihop hård och mjukvara som många gör i musiksvängen.

Visst, en Nucleus (+) blir ju en server+spelare som faktiskt knyts till hårdvaran. (även om det vore fullt möjligt att installera om den med Linux/Windows)

 

Själv upplever jag med mitt Roon-system är att det är oerhört smidigt att prova olika servrar, endpoints eller kontrollenheter. Det är absolut friktionsfritt att kasta in en ny endpoint och upptäcka denna och sedan spela musik till den. Likadant är det ett par klick bara att ansluta min iPad till en tillfällig test-Roonserver i form av en HP All-In-One touchscreen PC eller att återgå.

 

Nu kör väl du JRiver och då är du ju i praktiken lika flexibel när det gäller hårdvara. Jag vill dock påstå att man kan vinna välljud och bekvämlighet genom att kasta ut PCn ur lyssningsrummet och istället ha en lågeffektspelare i stereobänken samt att styra hela konkarongen med en padda istället. 

För egen del är det iaf en oerhörd befrielse att slippa många av de hanteringsmässiga brister som en PC med skärm medför.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bigblue said:

Mina dator-kunskaper är också begränsade. Men om jag skulle komma med ett enda råd så är det att inte börja med att basera ett helt system på en datur som redan från början är 6 år gammal. 

Alternativen är många: själv hade jag valt 

 

F-n nu ser jag vad du erbjuder de som är datorkunniga. Glöm det jag skrev tidigare. Jag grundade Apple och Microsoft i mina dagar. Jag kommer över :potay:

Skit i datorkunskaperna, du kan komma ändå:)

2 hours ago, bigblue said:

Nucleus

Den däringa såg ju ut att kunna vara något, e den bra eller????

 

@AlfaGTV bra input, men VPN har jag ingen koll på alls och vet inte vad för prylar man skulle behöva inhandla för att få det att fungera?

”mest-lösningar” är ett sätt,  bra lösningar är det jag eftersträvar och då tittade jag på mech-lösningen.

33 minutes ago, AlfaGTV said:

Nu har jag aldrig spelat musik med Excel, men visst har du rätt i det. ;)

;)

 

35 minutes ago, AlfaGTV said:

Själv upplever jag med mitt Roon-system är att det är oerhört smidigt att prova olika servrar, endpoints eller kontrollenheter. Det är absolut friktionsfritt att kasta in en ny endpoint och upptäcka denna och sedan spela musik till den.

Gillas!

35 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag vill dock påstå att man kan vinna välljud och bekvämlighet genom att kasta ut PCn ur lyssningsrummet och istället ha en lågeffektspelare i stereobänken samt att styra hela konkarongen med en padda istället. 

Gillas oxå!

Ingen dator i lyssningsrummen för min del, förbjudet! Paddan är perfekt!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Tycker @AlfaGTV summerar flera av fördelarna med Roon vad gäller att separera "core" ifrån "endpoint" när man inte vill ha en dator i lyssningsrummet. 

 

Jag antar att du är ute efter USB ut ifrån "endpoint" till DAC @byZan 

 

När man kollar på "endpoints" så finns det ju en uppsjö av modeller och fabrikat, själv har jag fastnat för SOtM produkter och har en sMS-200ultra. 

 

Vad gäller Roon Nucleus servern så är det en Intel NUC i ett passivt chassi med vissa modifikationer men i mångt och mycket exakt samma mjukvara som deras Roon ROCK man själv kan ladda ner och lägga in på valfri Intel NUC (jag har en NUC7i5BNH med inbyggd SSD för musikfiler).

Nucleus är nog mest riktad till de som inte vill bygga själv, här finns allt du vill veta om Nucleus. 

 

http://blog.roonlabs.com/what-makes-nucleus-so-special/

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Nucleus är nog mest riktad till de som inte vill bygga själv, här finns allt du vill veta om Nucleus.

 

I och med att Nucleus är fläktlös och därmed helt tyst är den självklart också lite bättre lämpad för den som vill placera den vid stereon. Dessutom är den ganska snygg jämfört med en Nuc - inte att förringa om man har för avsikt att placera den väl synlig.

Link to comment
Share on other sites

Av det ni skriver så förstår jag för-/nackdelarna och ser inga problem med att jag skulle fått fel tips av er, men……………

hur får man ihop det och passar mina egna funderingar ihop med era förslag? Jag listar mina önskemål så långt som jag tror att jag vill ha efter att ha läst både här och lite där. Rätta mig om jag tänker fel eller om ni kommer på lösningar som är bättre lämpade med tanke på framtiden etc.

 

Roon - check

Nucleos, även om den inte står framme - check? Kan den stå i elcentralen tillsammans med inkommande fiber där även routern är tänkt att stå? Därifrån ut via nätverkskabel till endpoint? Ja, USB till DAC.

Google-mesh, gillar reklamen och tekniken, även deras router - check?

En Vivaldi the One kanske vore något som endpoint, you whish!

Vad mer behövs i hårdvara för att kunna lira i stugan?

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, byZan said:

Vad mer behövs i hårdvara för att kunna lira i stugan?

 

Om du skaffar en Nucleus eller Nucleus+ har du inget utrymme för lagring av musiken, så antingen skaffar du en intern disk, en eller flera externa USB-diskar eller en NAS där du placerar din musik. Vilken lösning du väljer är som vanligt en smaksak och det finns inget rätt eller fel. Storligen på din musiksamling påverkar självklart ?

 

Förresten, har din S10 någon plats i din nya lösning eller tänker du "pensionera" den?

 

https://www.hembioconsult.se/tillverkare/roon-labs/roon-labs-nucleus-plus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Kan den stå i elcentralen tillsammans med inkommande fiber där även routern är tänkt att stå? Därifrån ut via nätverkskabel till endpoint? Ja, USB till DAC.

 

Den kan stå varsomhelst bara den är kopplad till samma nätverk som endpointen.

 

Inte för att jag tror de är några problem men de kan ju vara värt att forska i om den endpoint du väljer (kör troligtvis Linux internt) att den fungerar med din DAC. Det finns ett fåtal ofta äldre USB DAC som kan ha problem med att man inte har en driver installerad i den sändande ändan så att säga.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

Den kan stå varsomhelst bara den är kopplad till samma nätverk som endpointen.

Bra, tack för det☺️

3 hours ago, octavia rs said:

Inte för att jag tror de är några problem men de kan ju vara värt att forska i om den endpoint du väljer (kör troligtvis Linux internt) att den fungerar med din DAC. Det finns ett fåtal ofta äldre USB DAC som kan ha problem med att man inte har en driver installerad i den sändande ändan så att säga.

Förmodligen börjar jag med min befintliga Weiss 202 DAC.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Taxmannen said:

Om du skaffar en Nucleus eller Nucleus+ har du inget utrymme för lagring av musiken, så antingen skaffar du en intern disk, en eller flera externa USB-diskar eller en NAS där du placerar din musik. Vilken lösning du väljer är som vanligt en smaksak och det finns inget rätt eller fel. Storligen på din musiksamling påverkar självklart ?

 

Förresten, har din S10 någon plats i din nya lösning eller tänker du "pensionera" den?

Svarade på ditt inlägg men tydligen blev det något fel i cyberrymden! För inte gör jag några fel?

 

Försöker med ett svar igen………

 

Javisst, lagring av musiken skulle ju vara bra om jag vill lyssna! Så då återstår frågan om jag ska ha en NAS hemma + en i stugan som säkerhetskopierar? Via nätet eller? Eller en NAS och USB-diskar som jag har för kopior på NAS’en, inga rätt och inga fel säger du men en smaksak? Då undrar jag vad som är min smak ifråga? Inget att jämföra med utan det blir den som är mest lätthanterlig och då undrar man vilken det är?

 

Börjar känna att jag på och on-knappen är det inga problem med att hitta, utan nu ska jag bara komma vidare i utbildningen ”for dummies”! Så en dag kanske jag har musik via Roon i stugan!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...