Jump to content

Nytt försteg -> växer till en större uppgradering


LasseJ

Recommended Posts

On 2017-03-12 at 18:28, AlfaGTV said:

IMG_0665.JPG

En inte helt olik kombo med andra ord! Förstår om du är nöjd! :)

Yes, fantastiskt nöjd. Jag hade glömt hur bra vinyl kan låta. Njuter varje kväll just nu. Nu spelas Shelby Lynne. Gåshud.

Låter ännu bättre när jag riaa-steget i batteridrift och det känns som att pickupen släpper på mer och mer väljud nu. Tack Lindome!

rvN0Ll.jpg

mvh
Lasse

Link to comment
Share on other sites

I Big Blues tråd "Dags för nästa steg" skriver han lite om vår hobby och visar ett exempel på en annan hobby (Slotcar). Det fick mig att vilja visa denna lilla filmsnutt från en närliggande hobby som under 10 år tog nästan all fritid för mig och min son men oj så kul vi hade. Vi var runt och tävlade i hela Europa. Micke som han heter var flerfaldig svensk mästare och junior Europa mästare. Ca 20 tävlingar per år de sista åren. 2014 lade han av och satsade på jobbet istället. Filmen är från EM i Schweiz. 228 startande och efter en massa kval och undefinaler så gör de 12 snabbaste upp i en 45 min lång final. Micke var en av favoriterna men blir påkörd i första kurvan och är sist. I toppen är det svårt att köra upp sig då alla är jämnsnabba men han gör sitt livs körning och med 5 min kvar har han kört upp sig till 4:e plats och en riktig fight tar vid. I radiostyrd bilsportkretsar har denna fight blivit episk.

Total koncentration i 45 min på en sönderkörd bana är tufft. Bilen gör ca 0-100 på ca 2,5 sek. Motorn på 3,5 kubik utvecklar ca 4,5hk vid 38.000rpm. Micke i den helröda bilen.

http://www.neobuggy.net/2012/07/02/video-euro-b-final-laps-battle/

Enjoy!

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

Jag verkligen förundras över hur bra vinyl kan låta. Helt otroligt egentligen att det funkar. Spelar just nu Shelby Lynne "Just a little loving" som jag har både på CD och vinyl och vinylen är klart roligare att lyssna på. Mer känsla i musiken. Det svänger helt enkelt. Så himla kul! 

rpdKXI.jpg

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, new order said:

Har du hört någon av hennes äldre skivor? "I am Shelby Lynne" håller jag som bättre rent musikaliskt än "Just a little loving". Den senare har hyllats för sin ljudkvalitet, men de äldre låter inte kattskit heller.

Jajamen. Har alla hennes skivor dock bara tre på vinyl. Tycker hennes senaste är riktigt bra. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu har man verkligen fastnat i "vinylträsket" som tur var har jag alla mina vinylskivor från 70- och 80- talet kvar stående i hyllor på vinden. Nu åker en den ena efter den andra ner därifrån och in i musikrummet men nu börjar det bli ont om plats där. Hmm, något måste jag fixa för att lösa det. Samtidigt skulle de gamla, och kanske även de nyköpta, skivorna behöva rengöras så det får nog bli ett inköp till, en skivtvätt. Lutar åt en Okki Nokki eller Pro-Jects nya. Har även köpt LAST nålrengöring men har fått tips om att Lyras är bättre. Såg även i MatsT's tråd den där Flux. Även Onzow ska vara bra sägs det. Hmm, det finns mycket att välja på. Har även köpt en sådan där räknare så man håller lite koll på hur många skivor man har spelat.

Tar tacksamt emot tips ang rengöring. Hur ofta brukar ni rengöra nålen?

mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, LasseJ said:

Ja, nu har man verkligen fastnat i "vinylträsket" som tur var har jag alla mina vinylskivor från 70- och 80- talet kvar stående i hyllor på vinden. Nu åker en den ena efter den andra ner därifrån och in i musikrummet men nu börjar det bli ont om plats där. Hmm, något måste jag fixa för att lösa det. Samtidigt skulle de gamla, och kanske även de nyköpta, skivorna behöva rengöras så det får nog bli ett inköp till, en skivtvätt. Lutar åt en Okki Nokki eller Pro-Jects nya. Har även köpt LAST nålrengöring men har fått tips om att Lyras är bättre. Såg även i MatsT's tråd den där Flux. Även Onzow ska vara bra sägs det. Hmm, det finns mycket att välja på. Har även köpt en sådan där räknare så man håller lite koll på hur många skivor man har spelat.

Tar tacksamt emot tips ang rengöring. Hur ofta brukar ni rengöra nålen?

mvh

Lasse

Jag tycker nålrengörningen skall kompletteras med skivtvätt. Då behöver nålen inte rengöras lika ofta. Jag rengör nålen någon gång per månad.

Jag har alltid en "skitskiva" liggandes på talriken som skydd mot talriken och jag gör nog ren talriken en gång i veckan så att den inte smittar skit till skivan man skal spela.

Rengör hela spelaren ca 1ggr per vecka med en liten borste.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten kolfiberborste som jag använder efter varje spelning av en skivsida och då kommer "luddet" bort från nålen. Avlagringarna som tas med andra metoder behöver säkert ganska många skivsidor för att byggas upp så det tror jag inte behöver göras så ofta. Jag har också en skivtvätt av fabrikat Hanss Acoustics och det har varit en bra investering. De flesta skivor blir användbara efter rengöring och det känns bra att kunna suga upp dammet från skivorna då och då. För riktigt elakt fastklibbat jox har jag tänkt att bygga en ultraljudsrengöring men det går långsamt framåt med det projektet.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar använda min Onzow Zerodust regelbundet - om inte dagligen så i alla fall minst ett par ggr/vecka. Jag har också någon "mirakelvätska" som heter Hi Clean 801 från Nagoka som jag använder någon gång i månaden. Det ser ut som en flaska nagellack med en lite borste, men jag vet inte hur effektiv den egentligen är. Det förs ju också fram diverse varningar för att använda vätskor (att dom skulle lösa upp limmet som diamanten är fäst med) men jag har inte märkt några sådana problem i alla fall.

Jag tvättar skivorna med en ultraljudstvätt från Audiodesk. Den kostar ju en rejäl slant, men eftersom den är så smidig att använda så blir det gjort :)

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Taxmannen said:

 

Jag tvättar skivorna med en ultraljudstvätt från Audiodesk. Den kostar ju en rejäl slant, men eftersom den är så smidig att använda så blir det gjort :)

Ja Audiodesk är grymt smidig att använda och ger ett bra resultat. Fick bort lite jobbigt knäpp i går på en platta och då blir man glad.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack för tips. Kolfiberborste och rengöringsvätska har jag redan, har även nu beställt en sådan där Ozow också, så det är en skivtvätt som behövs nu men Audiodesken känns för dyr just nu. Lutar åt en Okki Nokki. Hade ju annars varit en sådan där grej som man kunde gå ihop om men tyvärr är ingen av mina bekanta musikintresserade på samma sätt utan man anses ju vara lite småtokig som håller på som man gör :). Har massor av gamla skivor som jag inte vill "doppa ner" den nya puppans nål i innan rengöring. Brukar ni även rengöra nya skivor?

 

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, LasseJ said:

Brukar ni även rengöra nya skivor?

Oftast gör jag det. Det har blivit lite av en ritual att tvätta även nya skivor för att få bort eventuellt "släppmedel" som kan finnas kvar, och i samband med detta byter jag oftast innerpåsen till en antistatisk variant i de fall innerpåsarna är av papper eller annat material jag inte gillar ;)

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Taxmannen said:

Oftast gör jag det. Det har blivit lite av en ritual att tvätta även nya skivor för att få bort eventuellt "släppmedel" som kan finnas kvar, och i samband med detta byter jag oftast innerpåsen till en antistatisk variant i de fall innerpåsarna är av papper eller annat material jag inte gillar ;)

Byta innepåse är inget jag har tänkt på. Bra tips.

Link to comment
Share on other sites

Ja en skivtvätt är en god investering. Kör med Audiodesk men man kan säkert bygga en motsvarande för billigare pengar. Tror att  BST har visat hur man kan gå tillväga för att få en tvätt som motsvarar Kuzmas dyra tvätt. Borstar är bra som underhåll och skall föröka få igång min gamla skivdammsugare som jag köpte på 70-talet. Den är lättare att köra mellan tvättarna. Bra påpekande om innerpåse.

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, figge said:

 

Ja, tyvärr dyr men värd varenda krona. Mycket fin inspelning och bra musik. Även CD-skivan är dyr för att vara en CD. Råkade t.o.m. beställa CD-skivan dubbelt så jag har ett extra nytt ex om någon är intresserad. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calm said:

Ja en skivtvätt är en god investering. Kör med Audiodesk men man kan säkert bygga en motsvarande för billigare pengar. Tror att  BST har visat hur man kan gå tillväga för att få en tvätt som motsvarar Kuzmas dyra tvätt. Borstar är bra som underhåll och skall föröka få igång min gamla skivdammsugare som jag köpte på 70-talet. Den är lättare att köra mellan tvättarna. Bra påpekande om innerpåse.

Calm

Ja, jag har sett BST's bygge. Finns en hel del att läsa om liknande på nätet. Finns även flera fabrikstillverkade konverteringskit till std ultraljudstvättar att köpa. Men jag har bestämt mig för en Okki Nokki nu. Vet flera som är nöjda med den och till vettiga pengar.  

Link to comment
Share on other sites

Mina extra ex (jag hade ett ex av varje av hennes soloskivor) med Vanessa Fernandez var tydligen poppis. De är nu sålda.

En Okki Nokki är nu även beställd. Uppgradering till en bra vinylspelare kostar pengar...men oj, så bra det låter:).

 

Link to comment
Share on other sites

Nu när man har kommit igång med vinyl på allvar samt är lite kommen till åren och synen inte är vad den har varit så inköptes ett förstoringsglas med led-belysning på Teknikmagasinet för 160kr. Fungerar utmärkt när nålen ska rengöras.

https://www.teknikmagasinet.se/produkter/sport-o-fritid/mikroskop/forstoringsglas-8-led

mvh
Lasse

Link to comment
Share on other sites

Nytt test av Bryston DAC. Visserligen i Kanadensisk press men ändå...med tanke på vad vissa andra fabrikat kostar så hade varit spännande att jämföra.

No other outboard DAC that exists today offers so many connectivity options, has such a goosebump inducing sound quality, and, by audiophile standards, has such a reasonable price.

http://novo.press/bryston-bda-3-dac-digital-to-analog-converter-review/

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-24 at 00:29, LasseJ said:

Sen musiklyssning ikväll som avslutas med:

"4A1dFp.jpg"

 

Hon släppte en skiva till efter English Rain, har du hört den?

Tycker personligen att hon tappat spåret lite i den, för modern för hennes stil. 

Men om du gillar denna, testa Frances, tror du kommer gilla den!

 

unnamed_212.jpg?itok=doEXnd9g

Edited by Svanteborg
la till bild
Link to comment
Share on other sites

Just now, Svanteborg said:

 

Hon släppte en skiva till efter English Rain, har du hört den?

Tycker personligen att hon tappat spåret lite i den, för modern för hennes stil. 

Men om du gillar denna, testa Frances, tror du kommer gilla den!

 

Håller med. Jag köpte skivan efter direkt men "själen" i hennes musik försvann. Kändes som att hon hamnade i klorna på hitproducenterna på skivbolaget. 

Yes, Frances är bra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...