Jump to content

Från LoFi till något slags HiFi...


Taxmannen

Recommended Posts

Som sagt, nytt boende och nyväckt intresse. Hemmabion utvecklades med plasma på vägg och matchande B&W FPM i för ändamålet avsett rum, medan stereon dammades av och placerades i rymligt vardagsrum med stor öppning till matsal och hall, så det var en hel del luft att andas i. Min äkta hälft och jag hade inte riktigt samma syn på hur framträdande och dominerande hifi skall vara i hemmiljö, så trots goda förutsättningar blev placeringen av riggen och lyssningspositionen en kompromiss.

HK:n gav till slut upp och ersattes med en NAD Silverline CD. Troligen orsakat av att ha fått stå i malpåse under några år så lät inte Luxman-fösteget något vidare längre - både brum i ena kanalen och sprakande potentiometrar, så förstärkarkombon byttes till en Krell KAV-400xi och plötsligt hade intresset för mera rejäla grejer väckts - det var en helt annan nivå av kontroll, svärta och kraft i den förstärkaren jämfört med vad jag haft tidigare. Ett ändamålsenligt rack från Audio Magic hittade också hem till mig och fylldes så klart med väl torkad sand :D

Efter ett tag kom också ett par SF Cremona "på besök" och fick stanna kvar under en period, men trots att de blommade ut med viss musik så tyckte jag då inte att de riktigt fungerade hos mig och med den uppställning jag kunde erbjuda. Hustrun gillade dessutom inte alls finish/färg - enligt henne blev de alltför dominerande - enligt henne skall musik höras men inte synas så så småningom fick de resa vidare på nya äventyr :dry:

018_20061028.jpg

Link to comment
Share on other sites

Cremona!

Väcker gamla minnen till liv! En fantastisk högtalare med ordentlig utvecklingspotential beroende på matningen. Hade några olika förstärkarkombinationer från Electrocompaniet till Musical Fidelity med ordentlig kraft i kW 750 tror jag den hette. Noterade att högtalaren växte rejält med kraften som tillfördes och egentligen saknade begränsningar. Blev bara bättre och bättre.

Kan möjligen hålla med om att de djupröda nyanserna i Amati och Stradivari var snyggare och som finns också i Mementon. Sedan de första egna Franco Serblin konstruerade högtalarna har jag blivit kvar i hans ljudideal och njuter varje dag av mina Kêtema.

Blir spännande att följa din resa!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Som sagts så kräver nog Cremona mer än en 400xi för att spela ut fullständigt. Jag var på en demo för många år sen där det växlades mellan just 400xi och Krells 450mcx monoblock och det var en enorm skillnad på hur ljudet släppte från högtalaren.

Link to comment
Share on other sites

Kan möjligen hålla med om att de djupröda nyanserna i Amati och Stradivari var snyggare och som finns också i Mementon.

Hålla med om var nog att ta i - om jag hade kommit hem med ett par djupröda högtalare med fyrtioelva lager klarlack hade jag nog blivit idiotförklarad :D

Vilken estetik som fungerar hemma hos oss kommer att avslöjas snart ;)

Link to comment
Share on other sites

Noterade att högtalaren växte rejält med kraften som tillfördes och egentligen saknade begränsningar. Blev bara bättre och bättre.

Som sagts så kräver nog Cremona mer än en 400xi för att spela ut fullständigt. Jag var på en demo för många år sen där det växlades mellan just 400xi och Krells 450mcx monoblock och det var en enorm skillnad på hur ljudet släppte från högtalaren.

Där ser man - jag hade ingen susning att de var så krävande :o

Link to comment
Share on other sites

Hålla med om var nog att ta i - om jag hade kommit hem med ett par djupröda högtalare med fyrtioelva lager klarlack hade jag nog blivit idiotförklarad :D

Vilken estetik som fungerar hemma hos oss kommer att avslöjas snart ;)

Ska bli spännande att se vad det är för högtalare som har fått godkänt i heminredningen. Cremona är ju annars en vacker högtalare tycker jag :)

Link to comment
Share on other sites

Ska bli spännande att se vad det är för högtalare som har fått godkänt i heminredningen. Cremona är ju annars en vacker högtalare tycker jag :)

Personligen håller jag med dig och hantverket är ju fantastiskt på SF generellt. Grafit hade säkert fallit i bättre jord om jag hade bestämt mig för att jag ville behålla dem :)

Link to comment
Share on other sites

Nu är vi framme vid 2010 och det har hänt lite till - Bilden togs precis innan vi påbörjade packning för flytt till nytt boende som skall ge klart bättre förutsättningar för HiFi och Musik :)

Alla mina CD är vid den här tiden rippade i Flac (EAC) och taggade (mp3tag) efter en (hel) del vedermödor och ligger på en Mac Mini som agerar mediaserver. På Macen snurrar SqueezeCenter (eller vad det nu hette på den tiden) och det spelas via en Slimdevices Transporter som skaffades några år tidigare. Trots avsaknaden av touchbaserad fjärrkontroll inledningsvis öppnade det sig en helt ny värld när all musik finns tillgänglig utan att behöva gå och leta i CD-hyllan. Första generationens iPod touch med iPeng för att bläddra och söka blev ytterligare ett lyft och när iPadden kom blev det ännu bättre. Vi spelar mycket mer och varierad musik under den här tiden. Istället för att främst lyssna på "de senaste inköpen" och "favoriterna" bläddrar vi i samlingen och återupptäcker äldre musik som tidigare i mångt och mycket mest stått och samlat damm.

Högtalarna är ett kapitel för sig. Jag hade vid ett par tillfällen lyssnat på Wilson hos en kollega i USA och verkligen gillat det jag hörde så när det dök upp ett par vita Sophia II på begmarknaden var det bara att slå till. Finishen är fantastisk och passar oss perfekt estetiskt. Ljudbilden var, trots att uppställningen som sagt var inte var optimal, ett enormt lyft mot tidigare men jag såg också med tillförsikt fram emot kommande flytt till nytt hus med dedicerat lyssningsrum där jag kunde husera fritt (nåja, nästan i alla fall ;) )

024_181016_28.jpg

Link to comment
Share on other sites

Första generationens iPod touch med iPeng för att bläddra och söka blev ytterligare ett lyft och när iPadden kom blev det ännu bättre. Vi spelar mycket mer och varierad musik under den här tiden. Istället för att främst lyssna på "de senaste inköpen" och "favoriterna" bläddrar vi i samlingen och återupptäcker äldre musik som tidigare i mångt och mycket mest stått och samlat damm.

http://www.klingspor.me/Klingspor/img/024_181016_28.jpg

Härligt rum, nytt och gammalt om vartannat. Här smälter verkligen dina Sophior in som en naturlig del i möblemanget.

Jag har precis samma erfarenhet som du när det gäller att spela av från laptop. Först var jag mest nyfiken på tekniken som sådan. Jag ville förstå vad det handlade om. Jag strävade emot så mycket jag kunde genom att fortsätta spela CD-plattor. Men idag kör jag näst intill allt via min Galaxy-platta. Och precis som du har jag fått en bredare repertoar. Jag hittar skivor som jag helt glömt bort. Det fungerar klockrent utan att försaka någon ljudkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Slimdevies Transporter är en underskattat och mycket kompetent spelare. Jag köpte min begagnad för ett par år sedan för kaffepengar. De dyker upp då och då på beg-marknaden.

Jag ser fram emot bilderna på ditt nuvarande musikrum.

Link to comment
Share on other sites

Wow!

Nu snackar vi. Va det inte du som började din tråd med att du kände mindervärdeskomplex?? :dry:

Behöver man inte direkt ha med de där högtalarna. Å då är vi bara vid 2010 än så länge, kanske blir ännu

värre innan vi är framme vid nutid?

Wilson passade faktiskt in väldigt bra i ditt vardagsrum. Passar också på och tackar för en underhållande tråd,

kul att få följa med på din hifiresa.

/Tweeter

Link to comment
Share on other sites

Wow!

Nu snackar vi. Va det inte du som började din tråd med att du kände mindervärdeskomplex?? :dry:

Behöver man inte direkt ha med de där högtalarna. Å då är vi bara vid 2010 än så länge, kanske blir ännu

värre innan vi är framme vid nutid?

Wilson passade faktiskt in väldigt bra i ditt vardagsrum. Passar också på och tackar för en underhållande tråd,

kul att få följa med på din hifiresa.

/Tweeter

Jo. Tror nästan att vi hamnar på Alexandria.. :)

Link to comment
Share on other sites

Härligt rum, nytt och gammalt om vartannat. Här smälter verkligen dina Sophior in som en naturlig del i möblemanget.

Tack :)

Slimdevies Transporter är en underskattat och mycket kompetent spelare. Jag köpte min begagnad för ett par år sedan för kaffepengar. De dyker upp då och då på beg-marknaden.

Jag ser fram emot bilderna på ditt nuvarande musikrum.

Förutom att jag tyckte att det var väldigt mycket stök med taggning för att få till den sorteringsordning jag ville ha på artister och album, hantering av samlingsalbum o s v, så har den fungerat klockrent. Jag använde den också som extern dac till min CD-spelare under en period. Ljudmässigt var det ett klart lyft, men jag upplevde det som alldeles för knöligt handhavandemässigt att byta till de digitala ingångarna på transportern, så jag övergav det.

Det jag gillar med hela konceptet är att man lätt får till lösningar i flera rum med en och samma server som får driva prisbilliga spelare som SB3 eller SB Touch. Verkligen synd att konceptet dog när Logitech tog över :diss:

Wow!

Nu snackar vi. Va det inte du som började din tråd med att du kände mindervärdeskomplex?? :dry:

Behöver man inte direkt ha med de där högtalarna. Å då är vi bara vid 2010 än så länge, kanske blir ännu

värre innan vi är framme vid nutid?

Wilson passade faktiskt in väldigt bra i ditt vardagsrum. Passar också på och tackar för en underhållande tråd,

kul att få följa med på din hifiresa.

/Tweeter

Tackar! Jag måste dock förtydliga att mina komplex handlade om den metodik, systematik och det tillvägagångssätt en del medlemmar på forat använder i sin urvals- och beslutsprocess när uppgraderingar skall till. Som det säkert har framgått av min historik, har min resa ofta drivits av långa uppehåll, slump, tillfälligheter, rekommendationer och känsla snarare än 100% genomtänkta beslutsunderlag ;)

Jo. Tror nästan att vi hamnar på Alexandria.. :)

Om så vore fallet skulle jag nog vara tillbaka på ruta ett i diskussionerna med min köra hustru om vad som passar in i möblerade rum :D

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Fanken vad snyggt. Sophiorna gör sig verkligen i miljön.

Man blir ju minst sagt undrande vart det här ska sluta."Alla mina cd vid den här tiden..." ?? Får ju en att fundera kring om det var vid den här tiden som allt rippades till flac och fortfarande är eller.....

Tack Richard! :)

Jag måste nog hur som helst börja läsa inläggen lite bättre innan jag postar...

För att förtydliga - efter att ha skaffat Transportern rippade jag alla CD jag hade då och det tog väl ett år ungefär - en "bunt" per kväll. Jag har sen fortsatt att rippa alla nya CD batchvis någon gång per månad i den takt jag har köpt dem så det är ingen ändring på den fronten. Men det är klart - som jag hintat om tidigare skall nog vinylen få göra sitt återinträde vartefter också :)

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Efter ett visst letande så hittade jag en del av mina gamla konsertbiljetter. En kul grej är att jag såg Styx dagen efter dig. Vi är uppenbarligen samma generations barn :)

http://dl.dropbox.com/s/qtenc80ct4ht64v/20...0(1024x768).jpg

/shamrock

Oj, oj, oj - där låg man verkligen i lä! :D

Lite avundsjuk på er som bor/bodde i "rätt" stad. För en annan var det en stor operation att ta sig till en arena...

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt rum där högtalarna funkar perfekt in i estetiken tycker jag. Nu börjar tråden likna en annan rubrik -Från Hifi till någon slags HiEnd...

Tack - gillade verkligen det där rummet, men som sagt förutsättningarna för välljud är bättre nu ur de flesta (men inte alla) aspekter :)

Så för att gå vidare kanske det är läge att börja kika på hur det ser ut idag. Som sagt flyttade vi till ett nytt hus för ca fem år sen. Nytt är kanske att ta i - det är byggt på första halvan av 1800-talet, men det erbjöd hur som helst mig möjligheten att få ett rum för mig själv att leka i. Eftersom att huset är så gammalt, byggt med timmerstomme och gamla plankgolv på torpargrund, lerklinade väggar invändigt, inga riktigt räta vinklar någonstans, rejält tilltagna taklister/stuck som bryter av hörnen o s v så kändes förutsättningarna goda för välljud. Problem tillstötte dock omgående med strömförsörjningen - kanske delvis beroende på att vi flyttade ut på landet. Efter en del experimenterande med faser hit och dit, jordning och test/lån av diverse mer eller mindre "magiska grunkor" landade jag till slut i en Nordost Thor och varierande strömkablage från Nordost (Brahma, Vishnu och nu senast Frey) som löste de akuta problemen (här finns dock mer att göra från elcentral till väguttag på sikt).

033_DSC_0604.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack - gillade verkligen det där rummet, men som sagt förutsättningarna för välljud är bättre nu ur de flesta (men inte alla) aspekter :)

Så för att gå vidare kanske det är läge att börja kika på hur det ser ut idag. Som sagt flyttade vi till ett nytt hus för ca fem år sen. Nytt är kanske att ta i - det är byggt på första halvan av 1800-talet, men det erbjöd hur som helst mig möjligheten att få ett rum för mig själv att leka i. Eftersom att huset är så gammalt, byggt med timmerstomme och gamla plankgolv på torpargrund, lerklinade väggar invändigt, inga riktigt räta vinklar någonstans, rejält tilltagna taklister/stuck som bryter av hörnen o s v så kändes förutsättningarna goda för välljud. Problem tillstötte dock omgående med strömförsörjningen - kanske delvis beroende på att vi flyttade ut på landet. Efter en del experimenterande med faser hit och dit, jordning och test/lån av diverse mer eller mindre "magiska grunkor" landade jag till slut i en Nordost Thor och varierande strömkablage från Nordost (Brahma, Vishnu och nu senast Frey) som löste de akuta problemen (här finns dock mer att göra från elcentral till väguttag på sikt).

033_DSC_0604.jpg

Spännande att följa fortsättningen på din tråd. Mycket trevlig läsning :) Jag är nyfiken på hur du använder din Transporter. Jag hade själv några olika varianter av Squeezebox innan jag landade på min nuvarande lösning. En trist historia att Logitech köpte upp Slimdevices. Sagan tog slut ganska snabbt.

Precis som du, är jag och många fler här på Euphonia mån om en bra strömförsörjning till elektroniken. Sen finns det som alltid ett otal olika vägar att välja för att nå dit man vill med den saken. Skillnad gör det i alla fall.

/shamrock

Link to comment
Share on other sites

Spännande att följa fortsättningen på din tråd. Mycket trevlig läsning :) Jag är nyfiken på hur du använder din Transporter. Jag hade själv några olika varianter av Squeezebox innan jag landade på min nuvarande lösning. En trist historia att Logitech köpte upp Slimdevices. Sagan tog slut ganska snabbt.

Precis som du, är jag och många fler här på Euphonia mån om en bra strömförsörjning till elektroniken. Sen finns det som alltid ett otal olika vägar att välja för att nå dit man vill med den saken. Skillnad gör det i alla fall.

/shamrock

Det är ingen rocket science - jag vet inte hur många sätt det finns att använda den, men ungefär så här ser det ut hos mig:

Jag har de under de senaste åren gått över till att köra 100% Mac hemma, men eftersom jag historiskt sett har rippat allt till Flac med EAC, så kör jag numera bootcamp med Windows 7 för att kunna fortsätta köra EAC utan PC. Taggningen gör jag med Windows-programmet mp3tag men som jag kör under MacOS med Wineskin - fungerar alldeles utmärkt tycker jag. Jag tycker att jag fått till en fungerande modell med taggar, men här finns det väl många skolor och varianter. Det kan t ex se ut så här:

%artist%: Mark Knopfler

%albumartist%: Mark Knopfler

%artistsort%: Knopfler, Mark

%album%: Privateering

%year%: 2012

%albumsort%: %artistsort%|%year%|%album%

...

Alla filer speglas till en Mac mini som enbart agerar mediaserver (backup sker med Time Machine från ”huvuddatorn” som jag jobbar med). På servern snurrar Logitech Media Server/Squeeze Center som streamar till Transportern (eller någon av de andra klämboxar jag har i övriga huset). Normalt använder jag iPeng på en iPad för att styra det hela, men i undantagsfall plockar jag fram ifånen som också kan köra iPeng, alternativt webgränssnittet på en MacBook. Jag kör trådat nätverk mellan Transportern och servern i dagsläget, men har tidigare kört WiFi utan några som helst problem. Jag kör idag den inbyggda Dac:en i Transportern balanserat in i försteget.

På det hela taget tycker jag att det är en riktigt bra lösning, men det är trist att vidareutvecklingen dog. Jag funderar just nu som bäst hur jag skall lyfta lyssning på digitala filer till nästa nivå eftersom det finns en del begränsningar med konceptet. Vi får se vad som händer ;)

Vad kör du för lösning?

Link to comment
Share on other sites

... Vad kör du för lösning?

Jag började med att köra SB Classic någon gång runt 2007. Därefter fortsatte jag med SB Touch. Trådbundet till en NAS, Qnap och därefter en Synology. Allt i en PC-miljö. SB:n var moddad och kompletterad med en extern analog nätdel. Plockade ut signalen digitalt till en extern dac. Det blev några olika, började med en Lavry DA10 sedan en PS Audio DL III och sist en Bladelius (Gondul 3).Mina CD rippade jag med dB Poweramp. Musiken styrde jag med iPeng eller lap-top. Över tid blev det mer nerladdad musik i HiRes via HDTracks m.fl.

På det stora hela fungerade det väldigt bra. Förmodligen en av de mest prisvärda HiFi lösningar jag haft. Sedan drygt ett år tillbaka kör jag istället en allt i ett lösning. CD, dac, lagring, internetradio och försteg. Burmester Musiccenter 111. Bra mycket enklare i alla avseenden samt en fantastiskt ljudkvalitet. Musiken styrs via en Burmester-app i min iPad. Ifrån samma app kan jag ladda ner musik direkt från Highresaudio.com till min MC111. Praktiskt och mycket enkelt.

/shamrock

Link to comment
Share on other sites

Jag började med att köra SB Classic någon gång runt 2007. Därefter fortsatte jag med SB Touch. Trådbundet till en NAS, Qnap och därefter en Synology. Allt i en PC-miljö. SB:n var moddad och kompletterad med en extern analog nätdel. Plockade ut signalen digitalt till en extern dac. Det blev några olika, började med en Lavry DA10 sedan en PS Audio DL III och sist en Bladelius (Gondul 3).Mina CD rippade jag med dB Poweramp. Musiken styrde jag med iPeng eller lap-top. Över tid blev det mer nerladdad musik i HiRes via HDTracks m.fl.

På det stora hela fungerade det väldigt bra. Förmodligen en av de mest prisvärda HiFi lösningar jag haft. Sedan drygt ett år tillbaka kör jag istället en allt i ett lösning. CD, dac, lagring, internetradio och försteg. Burmester Musiccenter 111. Bra mycket enklare i alla avseenden samt en fantastiskt ljudkvalitet. Musiken styrs via en Burmester-app i min iPad. Ifrån samma app kan jag ladda ner musik direkt från Highresaudio.com till min MC111. Praktiskt och mycket enkelt.

/shamrock

MC111 - inte illa, ser ut som en verklig praktpjäs. Grattis! :)

Själv har jag nada erfarenhet av Burmester förutom att min nuvarande bänk kommer från dem. Den i högblank vitlack passade klockrent med mina Sophior...

Den inbyggda Dac:n i Transportern är ju klart bättre än den i SB3 och/eller touch (jag använder båda dessa i kök och sovrum), men utvecklingen har ju gått framåt rejält så här finns helt klart tankar om uppgradering framöver.

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Ok, låt oss titta vidare på signalkällorna. Transportern känns som att vi har pratat nog om så den lämnar vi. NAD S500:an började ge upp mekaniskt och jag var sugen på att prova SACD (hade köpt på mig en del skivor som jag inte hade något att spela på :D ), så jag började leta efter en Krell SACD Standard mkIII som jag tänkte skulle passa min förstärkare och det fanns en del ex ute när jag letade runt 2009/2010, men som jag tyckte var helt klart överprissatta och jag var uppenbarligen dålig på att förhandla... Efter en del velande blev det en Evo 505 istället. Vilken pansarvagn det är - helt plötsligt började min förstärkare se ut som och kännas som en leksak. CD och framför allt SACD lät fantastiskt, och helt plötsligt åkte silverskivorna fram igen.

036_DSC_0593.jpg

En av mina söner började köpa på sig en del vinyl, och det lockade mig för drygt ett år sen att ta tag i detta igen. Den gamla svarven från Thorens stod undanpackad (fortfarande utan puppa), men som av en händelse ramlade jag över ett paket från Clearaudio bestående av en Performance SE, Satisfy tonarm och en Maestro-puppa till rätt pris. Detta kompletterades med ett Riaa - också det från Clearaudio - och sen var jag igång. Alla gamla plattor plockades fram och det har blivit oroande mycket musikköp av både ny och begagnad vinyl under det gångna året :app:

036_DSC_0598.jpg

031_DSC_0581.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...