Jump to content

Från LoFi till något slags HiFi...


Taxmannen

Recommended Posts

53 minutes ago, calm said:

 Om man tittar på min A807 så finns redan en sådan omkopplare som standard på fronten, men trycker man på NAB-knappen så händer inget. Läser man i instruktionsboken så framgår att den förändringen sker i mjukvaran via programmering. Vet inte om detta gäller både in/avspelning. Har dock ingen anledning att förändra då jag egentligen aldrig behövt beställa någon masterbandkopia i annat än CCIR. Men frågan är om kopieringen kan korrigeras till CCIR om originalet är NAB? Borde dock finnas möjlighet att bygga en korrigeringskrets eller?

 

Calm

Blir inte riktigt klok på detta för om vi pratar om programmering så för det tanken direkt till att det skulle finnas någon form av elektronisk omkoppling som i vart fall inte påverkar signalvägen annat än för just NAB/CCIR. För vi pratar ju inte om någon digital lösning!?. Man pratar om Audio Softkeys, vad detta nu innebär? Låter mer som korrigeringen som sådan sker relämässigt eller någon switch elektroniskt. Men det är mer en gissning från min sida. Någon som vet bestämt?

Calm

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, calm said:

Blir inte riktigt klok på detta för om vi pratar om programmering så för det tanken direkt till att det skulle finnas någon form av elektronisk omkoppling som i vart fall inte påverkar signalvägen annat än för just NAB/CCIR. För vi pratar ju inte om någon digital lösning!?. Man pratar om Audio Softkeys, vad detta nu innebär? Låter mer som korrigeringen som sådan sker relämässigt eller någon switch elektroniskt. Men det är mer en gissning från min sida. Någon som vet bestämt?

Eq sker passivt med enkla filter (motstånd och kondingar), där NAB, IEC/CCIR och olika hastigheter dirigeras till separata kretsar.

Om det sedan dirigeras genom styrelektronik, flytta byglar eller byta kort är modellberoende.

 

Här är ett typiskt schema (Studer B62) för avspelningsförstärkaren:

schema-uppspelningsförstärkare.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Eq sker passivt med enkla filter (motstånd och kondingar), där NAB, IEC/CCIR och olika hastigheter dirigeras till separata kretsar.

Om det sedan dirigeras genom styrelektronik, flytta byglar eller byta kort är modellberoende.

 

Här är ett typiskt schema (Studer B62) för avspelningsförstärkaren:

schema-uppspelningsförstärkare.jpg

Tack! Skall kolla i servicemanualen. Sorry @Taxmannen för att jag hoppade in i din tråd!:blush Ämnet var din B67:a inte min A807:a.

 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Taxmannen said:

 

Ja frågan är om det går att kalibrera för båda standarderna!?

 

@Taxmannen och @calm. Det är lite som katten kring het gröt, för jag kanske inte förstår frågeställningarna riktigt. Så jag kanske slår in öppna dörrar eller svarar på frågor som ni inte har ställt.

Men som syns finns det normalt tre trimpotar för kalibrering per kanal. Det går alltså bara att kalibrera för en standard åt gången, även om man har en switch för NAB/IEC. Avvikelsen skulle dock inte behöva bli stor för 15ips. Men, detta och vetskapen om hur förförstärkeri och den ganska omfattande elektroniken är uppbyggd i bandspelare från denna era är anledningen till intresset för exvis Thöress Phono Enhancer.

Det räcker man tittar på elektroniken för att inse att detta inte är puristisk design precis. Observera att det sker uppåt 60dB linjeförstärkning i en Studer och den är fullmatad med funktioner, optioner, trafos, transistorer etc.

 

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calle_jr said:

. Men, detta och vetskapen om hur förförstärkeri och den ganska omfattande elektroniken är uppbyggd i bandspelare från denna era är anledningen till intresset för exvis Thöress Phono Enhancer.

Det räcker man tittar på elektroniken för att inse att detta inte är puristisk design precis.

 

 

 

Det är riktigt intressant tycker jag. Trots detta låter ju bandspelare otroligt bra. Således är tekniken i sig så robust och bra att enskillda komponenter inte kan förstöra ljudet.

Kan det vara så att designen av signalkällan i sin helhet är så mycket viktigare en enskillda komponenter? Jag skulle tro det.  Det är ju uppenbart att Om vi jämför andra High-End signalkällor med puristiskt valda komponenter som dessutom är mycket dyra, så räcker inte det för att slå rullband med "vanliga" komponenter.

En annan fråga är ju hur bra rullband som signalkälla kan bli om man  dessutom skulle vara puristisk i komponentvalet där. Hur långt kommer man då?

 

Jag är nyfiken på att "backa bandet" (hehe) och se hur bra gamla kasettdeck skulle vara. Problemet är bara att de gamla banden ofta är misskötta. De har ofta förvarats kallt fuktigt eller svinvarmt i bilar och båtar, på semestrar i walkmens  mm.  och de har inte  kvar sin kvaliteer de hade på det glada 80-talet.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Sorry @Taxmannen för att jag hoppade in i din tråd!:blush Ämnet var din B67:a inte min A807:a.

 

Du behöver inte be om ursäkt - det här är högintressant! :)

 

3 hours ago, calle_jr said:

@Taxmannen och @calm. Det är lite som katten kring het gröt, för jag kanske inte förstår frågeställningarna riktigt. Så jag kanske slår in öppna dörrar eller svarar på frågor som ni inte har ställt.

Men som syns finns det normalt tre trimpotar för kalibrering per kanal. Det går alltså bara att kalibrera för en standard åt gången, även om man har en switch för NAB/IEC. Avvikelsen skulle dock inte behöva bli stor för 15ips. Men, detta och vetskapen om hur förförstärkeri och den ganska omfattande elektroniken är uppbyggd i bandspelare från denna era är anledningen till intresset för exvis Thöress Phono Enhancer.

Det räcker man tittar på elektroniken för att inse att detta inte är puristisk design precis. Observera att det sker uppåt 60dB linjeförstärkning i en Studer och den är fullmatad med funktioner, optioner, trafos, transistorer etc.

 

Du får ursäkta att jag ställer lite dumma frågor, men min nyfikenhet och okunskap gör att det blir så. :)

 

Du förstod hur som helst precis min frågeställning och jag inser efter att jag läst schemat till avspelningsförstärkaren i min maskin att du har helt rätt - det handlar bara om två olika varianter av motstånd som kommer med i kretsen och jag ser också att det bara finns en uppsättning trimpotentiometrar, så då är det såklart självklart så att man bara kan justera för en standard i taget. Gissar jag friskt så är det kanske så att om man kalibrerar för IEC så bra det går och sen skiftar byglingarna till NAB och spelar ett NAB-band så får man en bättre kurva än med IEC-bygling, men det blir inte lika bra som om man hade kalibrerat för NAB. Jag antar att det är så therecorderman gör med sin "custom"-switch - alltså att man väljer att optimera för en standard, men att man kan få en hygglig approximation genom att switcha.

 

Frågan som kvarstår är då varför min bandare har byglingarna för uppspelning på NAB och inspelning på IEC. Skulle jag "killgissa" så är bandaren kalibrerad för IEC, men någon tyckte att det bliv lite "varmare och gosigare" ljud med NAB. Det blir självklart högintressant att se vad @Apexorca kommer fram till när det hällar hans två B67:or. Eftersom han upplever den ena som friskare i toppen och att den andra hade en viss basförstärkning så tyder det antar jag på att den ena är kalibrerad får IEC (vilket Apex bekräftade) och den andra för NAB. Om du törs/har lust vore det kul att se bilder på avspelningsförstärkarkorten/byglingarna i de två spelarna!

 

IMG_3235.jpg.a853da5334779bffd57c5af41738ec51.jpg

 

Edited by Taxmannen
Förtydligande
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

@Taxmannen och @calm. Det är lite som katten kring het gröt, för jag kanske inte förstår frågeställningarna riktigt. Så jag kanske slår in öppna dörrar eller svarar på frågor som ni inte har ställt.

Men som syns finns det normalt tre trimpotar för kalibrering per kanal. Det går alltså bara att kalibrera för en standard åt gången, även om man har en switch för NAB/IEC. Avvikelsen skulle dock inte behöva bli stor för 15ips. Men, detta och vetskapen om hur förförstärkeri och den ganska omfattande elektroniken är uppbyggd i bandspelare från denna era är anledningen till intresset för exvis Thöress Phono Enhancer.

Det räcker man tittar på elektroniken för att inse att detta inte är puristisk design precis. Observera att det sker uppåt 60dB linjeförstärkning i en Studer och den är fullmatad med funktioner, optioner, trafos, transistorer etc.

 

 

För egen del är min inriktning mer åt det lyssningsmässiga, dvs möjligheten att testa båda varianterna utifrån optimera om man jobbar med olika band. Kommer inte så länge jag har garanti på min maskin ens tänka modifiering och tror heller inte att skillnaden är så stor vid 15 ips, den hastigheten jag kommer att välja nio av tio ggr.

Men intressant att se hur det hela är uppbyggt, är tekniskt skolad på den gamla tiden med diskreta komponenter och känner mig lost redan när vi kommer in på IC-kretsar. Men motstånd och kondingar känns bekant!:D 

Men som sagt lite rädd för egen klantighet skulle ställa till problem med den hittills varande perfekta återgivningen, den är jag mycket rädd om.:app:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Extremt vackert rack det där. . .blev lite förtjust i det när jag såg det på Gbg mässan senast, dock blir det rätt fort rejält dyrt när man börjar bygga.

 

Är det du valt en standardmodell eller är det Custom?

 

Tog lite tid innan jag fattade att det var taklampan som reflektera i den svarta pianolacken ;) 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Taxmannen said:

Gissar jag friskt så är det kanske så att om man kalibrerar för IEC så bra det går och sen skiftar byglingarna till NAB och spelar ett NAB-band så får man en bättre kurva än med IEC-bygling, men det blir inte lika bra som om man hade kalibrerat för NAB.

Exakt så!

Och jag kan garantera att det vimlar av kalibrerade maskiner som trots det avviker minst +/-1.5dB utan att vi märker det.

Så i praktiken ser jag inga problem med switch. Det är bara ett teoretiskt fel.

 

 

6 hours ago, Apexorca said:

Trots detta låter ju bandspelare otroligt bra. Således är tekniken i sig så robust och bra att enskillda komponenter inte kan förstöra ljudet.

Jag trodde att du redan visste att det man inte har hört vet man inte hur det låter :thumbsup:

 

 

3 hours ago, calm said:

Kommer inte så länge jag har garanti på min maskin ens tänka modifiering och tror heller inte att skillnaden är så stor vid 15 ips

Håller helt med. Det funkar utmärkt att låsa vid 15ips. Vad jag menar är att kretsen kan göras oerhört mycket enklare om man begränsar spelaren till låt säga 2-track IEC/CCIR 15ips 320nWb/m.

Man behöver inte göra några som helst ingrepp i originalelektroniken. Endast ta ut signalen från spelhuvudets kontaktplint:

 

Inkoppling-av-huvuden.jpg

 

I de fall man skulle ha andra bandtyper (1 på 100?), så kunde man enkelt ta sig omaket att koppla ur dessa stift och koppla tillbaka till original.

 

Utspänningen från tonhuvudet är i storleksordningen 2mV (@1kHz 15ips). För min del skulle en sådan spec (2-track IEC/CCIR 15ips 320nWb/m) innebära att jag behöver en linjeförstärkning med ca 56dB och ett enkelt lp-filter vid 4,5kHz (6dB/okt).

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-08 at 14:45, thli72 said:

Extremt vackert rack det där. . .blev lite förtjust i det när jag såg det på Gbg mässan senast, dock blir det rätt fort rejält dyrt när man börjar bygga.

 

Är det du valt en standardmodell eller är det Custom?

 

Tog lite tid innan jag fattade att det var taklampan som reflektera i den svarta pianolacken ;) 

 

Tack! Ja, jag blev helnöjd men det är verkligen inte gratis om man har behov av ett stort rack. Eftersom jag bara behövde tre (ja, jag har ytterligare ett hyllplan till en kommande produkt) så blir det inte så extremt - jag ser det lika mycket som en möbel/inredningsdetalj som ett audiorack. Konstruktionen upplever jag som ganska basic (plywoodskivor klädda med skinn/mocca och ben i rostfritt, så man skulle säkert kunna göra ett liknande själv i trä och be en tapetserare klä in hyllplanen i skinn.

 

Jag vet inte riktigt om det är en custom-modell, men jag använde deras konfiguration och valde förutom höjd mellan hyllplanen även ytbehandling på benen, färg på sömmarna, material i centrum på hyllplanen och självklart det färg/materialet på hyllplanen som sådana. Jag valde inget som inte redan fanns i deras sortiment, men det kanske ändå klassas som "custom" i o m att det byggs efter beställning.

 

Och ja, pianolacken är verkligen spegelblank :) 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-06 at 19:23, Taxmannen said:

 

Uppskattar att mitt lilla problem genererar så mycket tankemöda från forumvänner! Den multimetermodellen finns i bekantskapskretsen (tror jag) så det kanske ändå vore den enklaste vägen framåt. Orginalkondingen går fortfarande att få tag på till en billig penning även om även den är utgången, så det kanske vore smartast.

Kom på ett alternativ till. Om du har potten i botten som du trimmar hastigheten så kan det vara så att kondensatorn har för låg kapacitans och då räcker det med att löda in kondensator parallellt för att öka möjligheten till trimning. Då spelar det mindre roll på toleransen. Originalet var väl 470nF så då borde 22n-33nF borde funka för att lyfta spannet lite. 

 

Om det är för hög eller låg kapacitans måste du nästan mäta orginalkondingen.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-10 at 15:55, tek said:

Kom på ett alternativ till. Om du har potten i botten som du trimmar hastigheten så kan det vara så att kondensatorn har för låg kapacitans och då räcker det med att löda in kondensator parallellt för att öka möjligheten till trimning. Då spelar det mindre roll på toleransen. Originalet var väl 470nF så då borde 22n-33nF borde funka för att lyfta spannet lite. 

 

Om det är för hög eller låg kapacitans måste du nästan mäta orginalkondingen.

 

Nu exekverar jag på två frånter. Jag har dels beställt några 1%-kondingar från Elfa. De är överdimensionerade spänningsmässigt och fysiskt), men lär göra jobbet. Jag har också blivit lovad en "batch" av orginalkondensatorerna som jag tänker mäta upp med lånat instrument - egentligen byter jag hellre till en sådan i o m att motorstyrningen då ser ut som orginal. Det enda i historien som förbryllar/stör är att det blev sämre över tid. Är det vanligt att en kondensator åldras och därmed får annan kapacitans på bara några år? 

Link to comment
Share on other sites

Ja ett en kondensator åldras sker, det gäller mestadels för elektrolyter. Där timantalet / maxtemperatur i förhållande till drifttemperatur / rippelström / arbetspänning osv anger livslängd. Se exempelvis denna. Filmkondensatorer åldras säkert också, men inte i samma utsträckning. Det är inget man brukar behöva ta hänsyn till nära man tittar på en produkts livslängd iaf. Filmkondensatorer kan dock också vara känsliga för omgivning och stress vilket kan få dem gå sönder i värsta fall. Det brukar inte vara vackert.

 

Kanske har kapacitansen minskat ett par procent i detta fall, möjligtvis tillsammans med lite snålt tilltagen justeringsmån från tillverkaren. En annan möjlighet är att att man slutade tillverka denna konding skulle ju kunna betyda att den kanske var mindre bra, exempelvis att den åldrades snabbt. Om du har möjlighet, mät gärna upp den gamla kondensatorn när du plockar loss den. Det vore intressant att se. Mät gärna upp en 1% konding så att du kan skatta felet på mätapparaten. Det behöver ju inte vara kondensatorn som det är fel på.

 

Dessutom, innan du upptäckte att hastigheten var fel, var potten redan i botten eller nära botten?

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-11 at 22:54, tek said:

Ja ett en kondensator åldras sker, det gäller mestadels för elektrolyter. Där timantalet / maxtemperatur i förhållande till drifttemperatur / rippelström / arbetspänning osv anger livslängd. Se exempelvis denna. Filmkondensatorer åldras säkert också, men inte i samma utsträckning. Det är inget man brukar behöva ta hänsyn till nära man tittar på en produkts livslängd iaf. Filmkondensatorer kan dock också vara känsliga för omgivning och stress vilket kan få dem gå sönder i värsta fall. Det brukar inte vara vackert.

 

Kanske har kapacitansen minskat ett par procent i detta fall, möjligtvis tillsammans med lite snålt tilltagen justeringsmån från tillverkaren. En annan möjlighet är att att man slutade tillverka denna konding skulle ju kunna betyda att den kanske var mindre bra, exempelvis att den åldrades snabbt. Om du har möjlighet, mät gärna upp den gamla kondensatorn när du plockar loss den. Det vore intressant att se. Mät gärna upp en 1% konding så att du kan skatta felet på mätapparaten. Det behöver ju inte vara kondensatorn som det är fel på.

 

Dessutom, innan du upptäckte att hastigheten var fel, var potten redan i botten eller nära botten?

 

Jag har tillgång till ett Fluke 289 som enligt uppgift skall ha en upplösning på 1pF och har provat att mäta på de 1%-kondingar jag har fått hem, och alla visar exakt 0,47 uF. Det enklaste vore kanske att använda en sågan, men den är väldigt stor, så jag väntar in de andra innan jag demonterar och mäter upp originalet.

 

Jag har ju justerat hastigheten regelbundet, kanske 3-4 ggr/år, och det är mycket möjligt att jag justerat åt samma håll varje gång och sen till slut kommit till vägs ände. Så här skriver Spiral Groove själva om hastighetskontrollen:

 

All of our turntables use a 20 volt, AC synchronous motor driven by our proprietary outboard motor controller. The controller transforms AC wall current to DC and generates its own sine wave with switchable frequencies and adjustable phase to precisely control the motor. At startup the motor runs at full torque until it reaches speed when the current is reduced for smoother and quieter operation. The LED speed indicator flashes during start up, becoming steady when 33⅓ or 45 RPM is reached. Speeds are independently adjustable by 10% with 18-turn pots accessible on the turntable.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag fick hem några oinspelade band (RTM) idag från Thomann och då slog det mig att de metallspolarna saknade den där lilla smidiga slitsen med "fingerhålet" som min upptagningsspole (TDK) har. En snabbtitt på mina andra band och tomspolar från t ex darklab saknar denna finess. Finns det någon anledning till att denna smidiga finess inte är så vanligt förekommande? 

 

IMG_3247.thumb.jpg.fc182579ace965606e9b08d7eea20e3c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har tagit semester ett tag från Euphonia pga lite halvleda på hifi ett tag men framför allt då jag varit fullt upptagen med ett projekt. Just nu har jag varit på resande fot i 2 veckor och ytterligare en återstår. Håller på och läser ikapp...

 

Fantastiskt kul att du vill prova på rullbandare, Taxmannen. Den ersätter inget men ger ytterligare en dimension till smörgåsbordet. Stort grattis.

 

Jag har inte läst allt i detalj men jag vill ändå kommentera NAB vs CCIR. Som mycket riktigt påpekats, så är NAB en amerikansk eq-standard som lanserades redan på 40-talet och där senaste uppdateringen gjordes 1965. För den som vill läsa hela standarden finns den här. Just eq-kalibreringen är från 1953. I Europa hade vi bandtillverkarna Agfa och BASF som satsade stort på bandutveckling. De tog fram nya formula på band med bättre specifikationer än gamla Ampex, Scotch och Memorex. Studer/Revox, Nagra och Philips i samarbete med dessa såg en än större potential än vad som dittills varit standard. Man utvecklade en ny standard som kallades IEC och som senare ersattes av IEC2 = CCIR. Det är en standard som bättre tar till vara den potential som de nyutvecklade banden från BASF och Agfa möjliggjode, framför allt i diskanten. Den nya standarden medgav också lägre brusnivå i övre registren vilket var välkommet inte minst i 7,5 ips.  Den nya standarden lanserades 1968 och är den som är mest allmän idag om man köper masterband och ännu mer vanlig vid nyinspelning. CCIR kan uttnyttja bandens potential bättre helt enkelt.

 

Under 70-talet drev bolag som Tandberg, TDK, Maxell och Teac på ytterligare och lanserade nya förslag på än bättre standard som gick under namn som "EE" , "Actilinear", "Dyneq" m. fl. då banden tagit ännu fler steg framåt liksom bandarna i sig. Det hann aldrig bli en ny standard eftersom marknaden försvann. Dessa nyutvecklade eq-standarder har ännu större potential men problemet är att de är låsta till varje tillverkare. De hann helt enkelt bli "standard". På min Tandberg har jag Actilinear som jag kan kan använda om jag bara håller mig till Tandberg och det är inte tu tal om att den ger än större möjligheter än både NAB och CCIR. Banden är betydligt bättre än vad gällande standard erbjuder.

 

Jag hävdar att minst dåligt idag är CCIR.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Taxmannen said:

ag fick hem några oinspelade band (RTM) idag från Thomann och då slog det mig att de metallspolarna saknade den där lilla smidiga slitsen med "fingerhålet" som min upptagningsspole (TDK) har.

Det är nog mindre vanligt idag på nya spolar. Det är lite smaksak. Jag använder aldrig slitsar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det är nog mindre vanligt idag på nya spolar. Det är lite smaksak. Jag använder aldrig slitsar.

 

1 hour ago, Taxmannen said:

Jag fick hem några oinspelade band (RTM) idag från Thomann och då slog det mig att de metallspolarna saknade den där lilla smidiga slitsen med "fingerhålet" som min upptagningsspole (TDK) har. En snabbtitt på mina andra band och tomspolar från t ex darklab saknar denna finess. Finns det någon anledning till att denna smidiga finess inte är så vanligt förekommande? 

 

 

 

Jag lärde mig ladda banden när jag hade gipsad vänsterhand/arm. Det går ganska bra med bara högerhand och vänster armbåge och spolar utan slits. Med två nävar är det enkelt. Bara att träna lite och lärs sig greppen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Slitsen att "fästa" bandändan i var mycket praktisk. Har den på samtliga band med metallspolar till min Revox A77. Trodde att de nya metallspolarna skulle ha någon form av material som ökade friktionen i spolens centrum, men det verkar tyvärr inte vara fallet. Blir ett litet "invik" istället på bandändan in i spolen som jag tycker är klart sämre, för såvitt man inte "nyper" till bandet på spolbanan istället och lindar upp flera varv tills friktionen infinner sig. Gillar inte lösa bandändar som sannolikt fläker små bitar runt vid snabbspolning. Tycker att den gamla slitsen var överlägsen då den "inneslöt" bandändan på ett bra sätt. Någon som har en teori om varför man ändrade?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att det mest är en teknikfråga att vänja sig, men jag använder slitsen i och med att jag har den på min tomspole. Jag får känslan att det är lite som stödhjul på cykeln - tryggt att ha men "riktiga män" kör utan :D

 

1 hour ago, calm said:

Gillar inte lösa bandändar som sannolikt fläker små bitar runt vid snabbspolning.

 

Det är väl bra att sätta ett par meter leader tape på alla band man har. Då slipper man i alla fall att få magnetiska partiklar som slås av. Möjligen skulle sådan också ha bättre friktion vilket skulle kunna göra det enklare att linda upp bandänden på tomspolen.

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bebop said:

Jag har tagit semester ett tag från Euphonia pga lite halvleda på hifi ett tag men framför allt då jag varit fullt upptagen med ett projekt. Just nu har jag varit på resande fot i 2 veckor och ytterligare en återstår. Håller på och läser ikapp...

 

Fantastiskt kul att du vill prova på rullbandare, Taxmannen. Den ersätter inget men ger ytterligare en dimension till smörgåsbordet. Stort grattis.

 

Jag har inte läst allt i detalj men jag vill ändå kommentera NAB vs CCIR. Som mycket riktigt påpekats, så är NAB en amerikansk eq-standard som lanserades redan på 40-talet och där senaste uppdateringen gjordes 1965. För den som vill läsa hela standarden finns den här. Just eq-kalibreringen är från 1953. I Europa hade vi bandtillverkarna Agfa och BASF som satsade stort på bandutveckling. De tog fram nya formula på band med bättre specifikationer än gamla Ampex, Scotch och Memorex. Studer/Revox, Nagra och Philips i samarbete med dessa såg en än större potential än vad som dittills varit standard. Man utvecklade en ny standard som kallades IEC och som senare ersattes av IEC2 = CCIR. Det är en standard som bättre tar till vara den potential som de nyutvecklade banden från BASF och Agfa möjliggjode, framför allt i diskanten. Den nya standarden medgav också lägre brusnivå i övre registren vilket var välkommet inte minst i 7,5 ips.  Den nya standarden lanserades 1968 och är den som är mest allmän idag om man köper masterband och ännu mer vanlig vid nyinspelning. CCIR kan uttnyttja bandens potential bättre helt enkelt.

 

Under 70-talet drev bolag som Tandberg, TDK, Maxell och Teac på ytterligare och lanserade nya förslag på än bättre standard som gick under namn som "EE" , "Actilinear", "Dyneq" m. fl. då banden tagit ännu fler steg framåt liksom bandarna i sig. Det hann aldrig bli en ny standard eftersom marknaden försvann. Dessa nyutvecklade eq-standarder har ännu större potential men problemet är att de är låsta till varje tillverkare. De hann helt enkelt bli "standard". På min Tandberg har jag Actilinear som jag kan kan använda om jag bara håller mig till Tandberg och det är inte tu tal om att den ger än större möjligheter än både NAB och CCIR. Banden är betydligt bättre än vad gällande standard erbjuder.

 

Jag hävdar att minst dåligt idag är CCIR.

 

Tack, och kul att du är tillbaka! Det är nog fler än jag som undrat vart du tog vägen!

 

Jag har förstått att det är CCIR som är det vanligaste idag och tanken är att göra ett försök att kalibrera up min maskin efter den standarden - det verkar inte vara jättekomplicerat om man följer instruktionerna i servicemanualen. För avspelning behöver man ett kalibreringsband inspelat i den standard man vill kalibrera för och en voltmeter (eller VU-mätare). Inspelningen kräver en signalgenerator, tomband och voltmeter. Vill man även kolla azimuth kan ett oscilloskop vara lämpligt att ha till hands.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Taxmannen said:

 

 

 

Det är väl bra att sätta ett par meter leader tape på alla band man har. Då slipper man i alla fall att få magnetiska partiklar som slås av. Möjligen skulle sådan också ha bättre friktion vilket skulle kunna göra det enklare att linda upp bandänden på tomspolen.

 

Jo leadertape är ett måste tycker jag. Kör ett par meter röda i slutet och gröna i början så slipper man fundera på hur bandet är upprullat. Dessutom kan man med dessa också stoppa snabbspolningen i tid och slippa trä bandet på spole i båda ändarna. På Revoxen hade jag fotocell och där kunde jag stoppa spolningen automatiskt genom att klippa in en bit transparent band före leaderbandet. Praktiskt men den funktionen saknas på Studern tyvärr, här stannar maskinen när bandspänningen sjunker istället.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Någon som har en teori om varför man ändrade?

Förmodligen brist på efterfrågan alternativt kostnad? Jag vet inte. Det är ju inte aluminiumspolarna som är "boven" i dramat utan tillverkaren av NAB-kärnan där eventuell slits sitter. De kan man enkelt byta om man hittar andra med slits. Det kanske finns sådana att köpa... jag har inte letat.

 

En del sätter en bit skarvtejp i änden där som hjälper till att "låsa" mot spolen (halva tejpen på bandet, andra halvan utanför). 

 

21 minutes ago, Taxmannen said:

Det är väl bra att sätta ett par meter leader tape på alla band man har.

Det är det första jag gör när jag köper band i den händelse att de är utan. Jag använder rött i slutet och grönt eller gult i början, omkring 2 meter så att jag hinner sätta mig innan musiken kommer. Leader tape är betydligt starkare än själva bandet och hindrar banden att slås sönder efter snabbspolning. De innehåller heller ingen beläggning som kan slås av och smutsa ner. Bra lead tejp har åtminstone en matt sida vilket låser bandet rätt snabbt runt spolen. Det behövs inte många varv.

 

Bluthard har en hel del tillhehör. De säljer även testband. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

Förmodligen brist på efterfrågan alternativt kostnad? Jag vet inte. Det är ju inte aluminiumspolarna som är "boven" i dramat utan tillverkaren av NAB-kärnan där eventuell slits sitter. De kan man enkelt byta om man hittar andra med slits. Det kanske finns sådana att köpa... jag har inte letat.

 

En del sätter en bit skarvtejp i änden där som hjälper till att "låsa" mot spolen (halva tejpen på bandet, andra halvan utanför). 

 

Det är det första jag gör när jag köper band i den händelse att de är utan. Jag använder rött i slutet och grönt eller gult i början, omkring 2 meter så att jag hinner sätta mig innan musiken kommer. Leader tape är betydligt starkare än själva bandet och hindrar banden att slås sönder efter snabbspolning. De innehåller heller ingen beläggning som kan slås av och smutsa ner. Bra lead tejp har åtminstone en matt sida vilket låser bandet rätt snabbt runt spolen. Det behövs inte många varv.

 

Bluthard har en hel del tillhehör. De säljer även testband. 

Kanske inte så stor fråga egentligen, men eftersom vi tillhör ett vetgirigt släkte som ibland slår över i nörderi, så kan ingen fråga negligeras rakt av. :D:) 

Mina leadarband köpte jag från EMI på 70-talet och de är trots ålder i perfekt skick, möjligen tack vare att de legat förvarade i plastpåsar torrt och mörkt.:thumbsup: Den som spar han har!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, calle_jr said:

Och nu vet vi också att det tar bebop 5,2 sek att ta sig från bandspelare till lyssningsstol.

 

Men med en sladdlös fjärrkontroll med infrarött ljus hade han besparat sig den resan.:D

 

Eller som BLANDAREN konstaterade en gång. "Vad händer om man färdas snabbare än ljuset? Svaret: Det svartnar för ögonen" :thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

Och nu vet vi också att det tar bebop 5,2 sek att ta sig från bandspelare till lyssningsstol.

 

:thumbsup: Ja, och jag hinner t o m med att lägga upp fötterna på divanen. Bandspelaren står 1,5 meter till vänster om lyssningsposition. Istället för fjärrkontroll har jag satsat på 6 meter långa xlr. :app:

Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-19 at 19:30, Taxmannen said:

 

Jag har tillgång till ett Fluke 289 som enligt uppgift skall ha en upplösning på 1pF och har provat att mäta på de 1%-kondingar jag har fått hem, och alla visar exakt 0,47 uF. Det enklaste vore kanske att använda en sågan, men den är väldigt stor, så jag väntar in de andra innan jag demonterar och mäter upp originalet.

 

Jag har ju justerat hastigheten regelbundet, kanske 3-4 ggr/år, och det är mycket möjligt att jag justerat åt samma håll varje gång och sen till slut kommit till vägs ände. Så här skriver Spiral Groove själva om hastighetskontrollen:

 

All of our turntables use a 20 volt, AC synchronous motor driven by our proprietary outboard motor controller. The controller transforms AC wall current to DC and generates its own sine wave with switchable frequencies and adjustable phase to precisely control the motor. At startup the motor runs at full torque until it reaches speed when the current is reduced for smoother and quieter operation. The LED speed indicator flashes during start up, becoming steady when 33⅓ or 45 RPM is reached. Speeds are independently adjustable by 10% with 18-turn pots accessible on the turntable.

 

 

10% verkar ju inte snålt tilltaget, skumt. Jag håller tummarna att kondensatorbyte löser problemet, så att du slipper skicka i den för reparation.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, tek said:

 

10% verkar ju inte snålt tilltaget, skumt. Jag håller tummarna att kondensatorbyte löser problemet, så att du slipper skicka i den för reparation.

 

Ja, samma här. Jag stötte givetvis på ett problem till. För att demontera kortet och komma åt lödpunkterna krävs insexnycklar i tum. Jag har en sats sen tidigare från Biltema, men givetvis innehöll den inte alla små dimensioner eftersom den är avsedd för bilrep. Lite surfande på nätet avslöjar att Classe har en mer komplett sats, men inte i någon butik nära mig... Postorder är bra, så nu är det bara att hoppas att Postnord gör sitt jobb...

 


 

Apropå att Postnord ska göra sitt jobb så fick jag precis besked om att ett paket från Elusive Disc som försvann i Köpenhamn den 23/12 nu hade konstaterats som för evigt borta. Ibland är man glad att man betalar full frakt och att paketet är deklarerat med det korrekta värdet, så nu lär jag hållas skadeslös. Det som är lite störande är att paketet bland annat innehöll de tre sista numrerade titlarna i min AP Prestige Stereo-prenumeration. Förhoppningen är att det skall gå att få fram nya från skivbolaget, men man vet ju aldrig.

 

När det gäller tulldeklaration så har jag handlat vid två tillfällen från "en officiell leverantör av masterbandkpior i USA" och dom skriver (utan att fråga) ner värdet på försändelsen till något helt annat än vad banden egentligen kostar. Givetvis trevligt att spara några kronor på tull/moms, men skulle det hända något på vägen lär det vara svårt att få ut det fulla värdet om nu inte leverantören själv tar ansvar för att skicka nya band utan att knussla...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...