Jump to content

När TAD får tid att hämta andan i hemmiljö...


Apexorca

Recommended Posts

Jag har redan skrivit att jag är imponerad av TAD:S golvare, även om jag bara har hört dem på mässa och med förvoisso referenselektronik, men av annat märke.

Otroligt inspirerande att se ett proffsbyggt rum där man från början tänkt på utseendet. Lite undrande dock över de exponerade fönstren I bakreflektionen.

Intrycken som beskrivits tyder på att återgivningen är något extra, men jag är fortfarande förvånad over att det funkar med så mycket fönster bakom högtalaren.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har ej hunnit följa tråden förrän nu. Mycket intressanta tankar, och rummet i fråga med dess avvägningar gör en mer än nyfiken.

Förstår att detta är vad ljud kan återreproducera maximalt.. Svanåvingar etc till trots...Riktigt kul att se..

Huruvida finansieringen av hus och anläggning kommer från Norsk olja eller ej, tycker jag vi kan lämna därhän.. Det är fullständigt ointressant. Likväl som om denna set-up står i Sverige eller Norge.. Det är tanken som räknas...

Kan annars inte uttala mig om återgivningen då jag inte var med på denna demo tyvärr

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Hörbart, mätbart eller bara rent teoretiskt?

Javisst, det är både hör-, mät- och beräkningsbart.

Det är väldigt beroende av vilken typ av rack det handlar om. Men jag har själv haft ett likadant rack som här med en Walker skivspelare och om jag inte minns fel har man även gjort åtminstone vibrationsmätningar. Beräkningsbart är det utan tvekan om man bara får reda på materialegenskaper.

Och så den springande punkten - vad är det man ska beräkna? Välljudsfaktorn? :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag hade förmåen att tillsammans med Jörgen lyssna på detta system i våras. Ett fantastiskt rum och ett fantastiskt system som utan tvekan är ett av det bästa jag hört. Om det låter dubbelt så bra nu med dubbel uppsättning förstärkare mot tidigare vågar jag inte uttala mig om, men av det jag hörde saknade jag inget! Jo förresten, det skulle vara att vi tyvärr inte hann med att lyssna på någon vinyl då ;)

Edited by Taxmannen
stavfel...
Link to comment
Share on other sites

Spännande uppgradering av en från början magisk anläggning. Har inte hört den senaste "tweaken" men det är ju inte svårt att gissa att det är ytterligare ett snäpp bättre. @Taxmannen om ni "missade" vinylen så måste du definitivt göra ett återbesök. Detta var det medium som jag upplevde gav den bästa leveransen. Och när du ändå är i krokarna, hör av dig. Bor bara 10 min därifrån. :outdoor:

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Taxmannen said:

Jag hade förmåen att tillsammans med Jörgen lyssna på detta system i våras. Ett fantastiskt rum och ett fantastiskt system som utan tvekan är ett av det bästa jag hört. Om det låter dubbelt så bra nu med dubbel uppsättning förstärkare mot tidigare vågar jag inte uttala mig om, men av det jag hörde saknade jag inget! Jo förresten, det skulle vara att vi tyvärr inte hann med att lyssna på någon vinyl då ;)

Ja vinylen var ett snäpp bättre. Det var nog de flesta som var där överens om.

Ang. det bästa man hört, så är det bara det tills man hört något bättre. Särskilt tydligt brukar det bli när man backar tillbaka. Jag tar det för troligt att varje förändring i detta system tar musikåtergivningen det framåt. 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-07-27 at 22:22, bigblue said:

@Taxmannen om ni "missade" vinylen så måste du definitivt göra ett återbesök. Detta var det medium som jag upplevde gav den bästa leveransen. Och när du ändå är i krokarna, hör av dig. Bor bara 10 min därifrån.

Ja, värden har ju en riktigt fin vinylsvarv (;)) Den kan garanterat prestera välljud i världsklass!

Det måste vara ett riktigt high end-kluster i dina trakter :) Skulle man jämföra med Michelin-krogar brukar man ju säga att en stjärna är värd ett besök, två stjärnor en omväg, och tre stjärnor är värda en helt egen resa. Jag får försöka planera in en resa tror jag :65:

Link to comment
Share on other sites

On 2017-07-30 at 19:58, Taxmannen said:

Det måste vara ett riktigt high end-kluster i dina trakter :) Skulle man jämföra med Michelin-krogar brukar man ju säga att en stjärna är värd ett besök, två stjärnor en omväg, och tre stjärnor är värda en helt egen resa. Jag får försöka planera in en resa tror jag :65:

Det tycker jag absolut att du ska göra. Ja, det är en envis smitta som tycks sprida sig i området - men du är ju redan smittad så det är ingen fara. Och till skillnad från andra åkommor önskar ju ingen av de drabbade att bli botade. :26:

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, bigblue said:

Och till skillnad från andra åkommor önskar ju ingen av de drabbade att bli botade. :26:

Avsaknad av sjukdomsinsikt och förnekelse är gemensamt med samtliga beroenden :icon_smile_clown:

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 weeks later...
On 13 mars 2018 at 21:06, Hifi_Perrra said:

Tack för svaret! :) 

De va så lite så?

 

Dessutom är tillverkningen rätt häftig (om jag är rätt underrättad). Dom tar först fram en kopparmatris där dom sedan ångar på beryllium, efter det etsar man bort kopparmatrisen så man till sist har ett rent beryllium membran. Tad har tydligen fått tillverka maskinen som gör detta själva. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finns ju vissa tillverkare som gör allt själva. Liknande med Dynaudio. Även om jag inte har svaret på om Dynaudio tillverkar sina maskiner själva, men dom gör allt från grunden i alla fall när det gäller element osv. Nu är ju inte Dynaudio lika exklusiv som TAD då men, som råkar ha en stativare i halvmiljon klassen, men med tanke på hur man skapar sina produkter och gör allt från grunden så finns det vissa likheter. Snarlikt i alla fall :) 

Link to comment
Share on other sites

Focal är väl ett annat exempel där man gör allt från grunden. Dom däremot, har nog tillverkat även maskinerna kan tänkas, till och med lasern som skär ut elementen :) 

 

Nu tog jag kanske i, men kollar man tex på Factory Tour på Youtube så ser det i alla fall väldigt avancerat ut, liknande om man skulle kolla in i fabriken på tex en känd klocktillverkare eller hos en bil tillverkare. Inte lätt att hänga med i allt dom gör, om man inte är värsta experten :D Nu råkar jag dock ha lite mer koll på hifi än bilar och urverk, men man blir smått fascinerad om man ägnar lite tid åt dessa klipp. Tex att bygga en BMW ur 7-serien var mycket intressant. Jag satt nog i nästan en 20-25 min och spanade, minns jag :) 

 

Edit: Redigerad text.

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...