Jump to content

När TAD får tid att hämta andan i hemmiljö...


Apexorca

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Då kan man börja putsa F5-knappen snart då :mm:

...men det där med ny film i kameran... ?

Kör du med Kodachrome nu för tiden :unsure::?: ... :D

Du har en poäng där jag åker dit och kollar och ser om det är minneskort eller rulle

som gäller ;) och lyssnar givetvis av systemet också :)

Link to comment
Share on other sites

Jag ska låta Apex berätta mer i ord och bild, men som hifi-nerd har jag svårt att tänka mig ett bättre sätt att spendera en söndag eftermiddag än lyssnandes på ett system i absolut världsklass - tillsammans med en välkomnande värd, trevligt sällskap och engagerande musik. Tack - vilken dag!

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Fotografen är golvad ;)

Inte bara fotografen som blev golvad utan även jag. Kommer nog inte att starta upp den egna anläggningen fören om en vecka för att hoppas att man har glömt hur bra det lät här. :app::o

Tackar värden och Jörgen för den här enastående presentationen av vad jag tror är nog bland det bästa som går att frambringa :mm:

Link to comment
Share on other sites

...0

Denna demo inramas av allt vad typiskt dramatisk höstväder har ett erbjuda. Hårda vitnar, regn, mulet och tung fuktig luft med blygrå moln, men ändå vackert, som hösten kan vara.

Bland de sista blommorna naturen har ett erbjuda väljs några fina exemplar som får vila lite i inomhusmiljö.

_49U0188.jpg

Andra får vara kvar ute med bättre möjlighet att klara kommande kyla.

_49U0192.jpg

_49U0196.jpg

Då var det dags att sammanfatta det andra systemet TAD i hemmiljö. Javisst, det är hemmiljö, men en unik sådan som Andrew Jones själv anser vara bland de bästa systemen i världen. Lite partisk, så klart, men ett i det sammanhanget säkert rätt konkurrenskraftigt i alla fall.

Japansk blodlönn får bli det som leder in oss på Japanska TAD, som har liknande färg, liksom stolarna i sweet spot.

_49U0207.jpg

Sweet spot var som vanligt hur stor som helst även om det göttigaste var pallplatsen till vänster...

_49U0271.jpg

...här med Mr. Sweet Spot i trans.

_49U0325.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Akustiken är ett kapitel för sig. Norges nya Opera är ett unikt bygge på utsidan, men någon har tänkt till lite på insidan och om akustiken. Denna någon har även gjort detta rum. Här snackar vi inte färdiga moduler eller liknande, Varenda träplanka och annat material som har med akustiken att göra har haft en ritning och en unik plats och form.

_49U0211.jpg

Hur vanligt är det med absorption och basfälla i golvet mellan sweet spot och högtalarna?

_49U0210.jpg

Taket...

_49U0317.jpg

Sidoväggen...

_49U0312.jpg

Bakväggen med förvaring av plattor samt diffusion.

_49U0316.jpg

Viktigt när rummet stämdes av var att det skulle ha en akustik som var naturlig och inte vara för dött. Att ha lite liv på ett behagligt sätt så att inget ändå sticker ut akustiskt. Så upplevdes det det också.

Dörren till hela härligheten är av bambu.

_49U0305.jpg

Rummet spelas på längden och är ungefär 5x8 m med ordentligt tilltagen taköjd. Målet hade varit att det skulle varit bredare, men av både rutiga och randiga själ som har med hur man får bygga att göra kunde det inte bli så.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

3 olika exponeringar i detta svåra motljus i sweet spot nr 2 mot sweet spot nr 1.

_49U0253.jpg

_49U0250.jpg

_49U0269.jpg

Det var i denna position det lät helt galet bra! Jag vågar nog säga att ALLA var helt tagna av denna plats. Det är lite svårt att beskriva om man inte suttit just där. Sällan har jag sett så tagna personer med god eller rättare sagt mycket god erfarenhet av många fina system. Tom. Responstokiga lindome var förtrollad och i trans utom all hjälp en lång stund i sweet spot nr 1.

Link to comment
Share on other sites

Kablaget börjar i väggen eller? Nej då, naturligtvis är allt planerat från ritbordet så apparatrummet i källaren har bästa sortens kablar och har 32A ut så att IsoTeks värsta Supertitan Evo3 som är anpassad för 32A kan köras fullt ut. Det var bla. detta system som fick mig att fundera lite på IsoTeks produkter...

_49U0261.jpg

Isotek super Titan EVO 3 32A och Genesis på varandra som det är tänkt. En kombo på i runda slängar 300.000kr.

Lådan ovanför är försteget.

_49U0231.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Responstokiga lindome - vafalls :o

Ska man bli påhoppad så här på en söndagskväll.... ;)

Skämt åsido, alla håller ju på sitt, så även jag!!

Jag tycker att detta är ett av de bästa systemen jag lyssnat på.

Transen kom när jag fick spela några vinylplattor. Det var i en högre klass helt enkelt.

Detta levererades på allra bästa sätt:

Apropå tokig - jag kan tom tycka MSB o SF spela hyfsat :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Det är en fröjd för en TAD-ägare att se andra TAD-ägares rum och att det låter i "världsklass" gör det än roligare Kul också med att inredningen går i akustikens tecken och det utan att det ser alltför studiomässigt ut. Det hade varit roligt att fått lyssna till denna anläggning i ett större rum än det jag själv sitter i, bara för en jämförelse och för att få ytterligare erfarenhet av hur TAD kan låta.

Ytterligare ett reportage och med fina bilder som uppskattas, tack Apexorca :D

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Häftigt rum minst sagt. Förstod jag det rätt om det var samma akustiker som fixade norska operan som även fixade detta rummet? Vad heter han?

Jag har glömt namnet men han är även sångare så han har inte bara tekniskt teoretiskt kunnande.

Link to comment
Share on other sites

Det är en fröjd för en TAD-ägare att se andra TAD-ägares rum och att det låter i "världsklass" gör det än roligare Kul också med att inredningen går i akustikens tecken och det utan att det ser alltför studiomässigt ut. Det hade varit roligt att fått lyssna till denna anläggning i ett större rum än det jag själv sitter i, bara för en jämförelse och för att få ytterligare erfarenhet av hur TAD kan låta.

Ytterligare ett reportage och med fina bilder som uppskattas, tack Apexorca :D

/byZan

Angående inredning så har allt ritats av arkitekter och inredningsarkitekter ihop med akustiker och teknisk kunniga firmor för all övrig teknik. Inget har bara blivit till.

Allt har haft en anledning, spungen ur en vision, som verkställts och planerats av professionella yrkesmän på högsta tänkbara nivå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...