Jump to content

När TAD får tid att hämta andan i hemmiljö...


Apexorca

Recommended Posts

De flesta framstående, framgångsrika och av entusiaster uppskattade Hi-End tillverkare inom HiFi är själva entusiaster. De har byggt upp sina märke från grunden ända upp till branschens absoluta topp. TAD är där, men har tagit en helt annan väg till toppen. De köpte en entusiast!

Pioneer ville göra Hi End. Så de köpte först en entusiast som fick mängder med pengar att jobba med och fria tyglar i största allmänhet. Andrew Jones var mannen att göra jobbet. Detta ovanliga grepp skulle visa sig vara framgångsrikt för att skapa välljud. Men hur tänkte Pioneer? Kunde de veta att de skulle lyckas göra ett av världens bästa Hi End märken och att Andrew skulle klara det? Det viktiga var ju att de fokuserade på resultatet. Pengar till utveckling och tester verkade i vart fall inte vara något som fick riskera resultatet även om Andrew fick slå på charmen och tjata lite ibland.

Vem var då denne Andrew Jones som rodde Pioneers ambitioner i land? Andrew gjorde marknadsmänniskorna på Pioneer galna men fick ändå som han ville. Utan karisma och charm skulle sådant vara omöjligt. Han är en fängslande och uppmärksam person. Han saknade naturligtvis inte meriter när Pioneer satte honom i TAD Lab. Han hade arbetat med forskning på universitet i Essex, somt handlade om att släcka ut buller med högtalare. Buller från skeppsmotorer och enorma generatorer som tex står på sjukhus. Inte svårt att se en framtida möjlig koppling till HiFi där. Men den viktigaste orsaken var att Andrew var helt fast i ljudåtergivningens förtrollande värld sedan han fick sin första skivspelare. Alltså! Han var duktig, kunnig och mycket intresserad och kände att det var detta han vill syssla med i livet. Att kombinera lyssnandet med teknologin kring det går han in i med liv och lust.

Mer hifiliknande uppdrag blev det på Philips i Eindhoven och sedan vandrade han fort vidare till KEF där han verkligen lärde sig HiFi. Han var också på Infinity ett tag. Andrew var inte mannen som utvecklade välljud mellan fingertopparna utan att bygga på vedertagen forskning och kunskaper om fysik och akustik. Han prisar sina mentorer som varit mycket viktiga för hans framfart. Andrew menar också att kopplingen mellan inspelnings kvalitet och HiFi är avgörande för välljud. Vi måste ha bra inspelningar för att HiFi produkter skall kunna låta bra över huvud taget. Självklart kan tyckas, men så är det inte alltid. TAD har ju också själva en ganska stor fot inne i inspelningsvärlden. Ambitionerna verkar vara att förbättra möjligheterna i denna värld för att få inspelningar med bättre resultat. Abba Benny har TAD i sin studio sedan nyligen och han är visst förhexad av TAD. Om man frågar inspelningstekniker vad som är viktigast för inspelningen så hamnar inte högtalarna i studion så högt på listen. Microfonen och mixerbordet kommer dock högt upp, men hur vet de hur bra den är om de inte kan höra det? Det är ju ändå med högtalarna de utvärderar sitt arbete. Detta är något som håller på att vända som tur är.

Liksom hos KEF försöker TAD Labs (läs Andrew Jones) få ljudet att starta från samma punkt. Detta för att ljudet skall nå örat så fasriktigt och tidstajmat likt inspelningsmicrofonens ljudupptagning det är möjligt. Detta gör störst nytta på diskant och mellanregister pga av den kortare våglängdern. Därför sitter diskanten i "bulls eye", mitt i mellanregistret. Det är en grundläggande filosofi Andrew har. För att detta skall funka har kanske TAD mer än någon annan testat olika material och konstruktioner för att det skall bli optimalt. Resultatet är exclusiva dyra lösningar med Kolfiber i basen och Beryllium i mellan- och diskanregister. Allt detta i deras toppmodell TAD Reference One.

Nu är ju inte TAD bara högtalarna, även om det är de som får större delen av uppmärksamheten, för de har ju elektroniken också.

Många har haft möjlighet att höra Andrew och hans högtalare på mässor runt om i världen. Få märken får så grundmurat positiva omdömen på sina demonstrationer. Varför lyckas Andrew få till så bra demonstrationer? De är osedvanligt underhållande, bra musik och med fantastiskt välljud. Hur gör han det med demonstrationslokaler som annars har värdelös akustik? Jag har aldrig hört någon säga att "i år fick inte TAD till det pga av rummet". Det hör man dock alltför ofta från andra stora märken, som i andra sammanhang låter underbart. Är TAD mindre känsliga för rummet de står i eller kan Andrew trolla?

_P0F1121.jpg

Jag tror mycket ligger i den coaxiala högtalarkunstruktionen.

file-1807.jpg

Jag laddar Canon batterierna, kör revaxör morgon och kväll och öppnar alla sinnen för en musikstund förmedlad av idel TAD i hemmiljö. Så klart skall jag dela med mig "Stay tuned"

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Många har haft möjlighet att höra Andrew och hans högtalare på mässor runt om i världen. Få märken får så grundmurat positiva omdömen på sina demonstrationer. Varför lyckas Andrew få till så bra demonstrationer? De är osedvanligt underhållande, bra musik och med fantastiskt välljud. Hur gör han det med demonstrationslokaler som annars har värdelös akustik? Jag har aldrig hört någon säga att "i år fick inte TAD till det pga av rummet". Det hör man dock alltför ofta från andra stora märken, som i andra sammanhang låter underbart. Är TAD mindre känsliga för rummet de står i eller kan Andrew trolla?

Jag har också reflekterat över detta. TAD har stått i toppen av mina mässupplevelser vid varje tillfälle.

Man undrar ju hur mycket mer som kan klämmas ut I en kontrollerad hemmiljö?!

Link to comment
Share on other sites

Det blir säkert en spännande och kanske en omtumlande upplevelse...

I ämnet koaxiala element bör skottska Tannoy finnas med i historiebeskrivningen som lanserade sina redan på 40-talet. De kallar dem dual concentric loudspeakers. Jag tror att det var de som uppfann tekniken också :39:

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Spännande upptakt!

Jag kan instämma i vad Apex skriver om demos världen över med Andrew Jones är en fröjd för ögon och öron. Men det är sannolikt ingen slump att det mestadels låter utmärkt. Precis som alla andra högtalare så kräver de omsorg om placering och akustik i rummet. Här vet jag att resultatet ibland har varit blandat med hänsyn till att lokalen inte varit optimal. Minns en lyssning på Kistamässan för ett stort antal år sedan som kanske inte var den mest lyckade. Men sedan har det låtit allt bättre för varje gång jag lyssnat på dem. Senast nu i veckan i hemmiljö med top of the line utrustning! :mm: Men som vanligt kräver den rätt utrustning för att spela så bra som jag hört den nu sist.

På Andrews demos så betonar han alltid att det är ljudet vid inspelningstillfället som hans högtalare skall återge och inget annat. Så det är en i det sammanhanget trovärdig återgivare av det ljudet och inget förskönande. Andrew jobbar mycket med proffesionellt studios och musiker och får då tillgång till inspelningsmaterial utöver det vanliga, vilket gör hans demos lite unika.

Blir spännande att läsa fortsättningen! Kanske ett nytt par på ingång i hemmiljö? :)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Senast nu i veckan i hemmiljö med top of the line utrustning! :mm: Men som vanligt kräver den rätt utrustning för att spela så bra som jag hört den nu sist.

Calm

:Thinking: Har jag missat något ställe ;)

På Andrews demos så betonar han alltid att det är ljudet vid inspelningstillfället som hans högtalare skall återge och inget annat. Så det är en i det sammanhanget trovärdig återgivare av det ljudet och inget förskönande. Andrew jobbar mycket med proffesionellt studios och musiker och får då tillgång till inspelningsmaterial utöver det vanliga, vilket gör hans demos lite unika.

Calm

Visst är hans demos top of the line, hemma är de inte lika bra och då är det tveklöst inspelningen som gör att det inte låter lika bra men det kan vara medryckande ändå.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

:Thinking: Har jag missat något ställe ;)

Visst är hans demos top of the line, hemma är de inte lika bra och då är det tveklöst inspelningen som gör att det inte låter lika bra men det kan vara medryckande ändå.

/byZan

Knappast! ;) Tänkte återkomma till den lyssningen :mm:

Apex kom emellan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Spännande tråd. Kan inte minnas att jag hört TAD någon gång, men den får ju som tidigare sagts alltid bra kritik. Tittade lite snabbt på Arkenprogrammet i förhoppning om att man kan få höra de där men kunde inte hitta något.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid haft en svaghet för Pioneers produkter vad det än månde vara. Deras elite hifi prylar dräglade man över på 90 talet. I min gamla bil som mor köpte av mig sitter det en Pioneer cd-växlare som jag köpte ny 1994. Och ja, den fungerar fortfarande felfritt. Kvalitet! Deras plasma tv var ju också totalt överlägsna, men folk var så rädd att plasma ger inbränningar att de inte vågade skaffa plasma-tv! En orsak till detta var i Sverige (f)elgigantens säljare som propagerade för kassa lcd-tv och det gav resultat. Det ironiska i det hela är att varken Pioneer eller Panasonics plasmor led av inbränningar utan snarare koreanska fabrikat...

Link to comment
Share on other sites

Det blir säkert en spännande och kanske en omtumlande upplevelse...

I ämnet koaxiala element bör skottska Tannoy finnas med i historiebeskrivningen som lanserade sina redan på 40-talet. De kallar dem dual concentric loudspeakers. Jag tror att det var de som uppfann tekniken också :39:

Nja, allra först tror jag Altec Lansing var med Duplex som kom 1941.

http://en.wikipedia.org/wiki/Altec_Lansing_Duplex

(Skulle dock inte förvåna mig ett dugg om Western Electric nosat även på denna teknik på 20- och 30-talen.

På sätt och vis är det ju så också iom att Altec är fortsättningen på WE.)

TAD brukar för övrigt låta utmärkt. :mm:

Edited by Grottmannen
Link to comment
Share on other sites

Kul med Tad i stan och som inbjuden ser jag verkligen fram mot denna demo

jag har ju lyssnat av högtalarna hemma hos byZan men här blir det som det verkar

Tad även på elektronik-sidan jag längtar :mm:

Ni ska över bron gissar jag, till den där ön.....

Link to comment
Share on other sites

Spännande tråd. Kan inte minnas att jag hört TAD någon gång, men den får ju som tidigare sagts alltid bra kritik. Tittade lite snabbt på Arkenprogrammet i förhoppning om att man kan få höra de där men kunde inte hitta något.

//Richard

När jag pratade med Jörgen senast så skulle han inte ställa ut på Arken.

Link to comment
Share on other sites

Det här hembesöket tror jag blir något alldeles extra. Ska bli väldigt spännande att få lyssna :)

Det tror jag också :mm:

Fast jag trodde nog att ni redan varit där! Apexorca skrev "stay tuned", så jag trodde att han skulle skicka fina bilder igen och det ganska snabbt?

Det blir en sådan där långbänk igen ;)

Hoppas att ni får det trevligt och lyssna väl!

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Det blir en sådan där långbänk igen ;)

/byZan

Kanske det? Pay back time byZan! ;) "Stay tuned" betyder bara att ni skall "hålla ögonen öppna" så ni inte missar när det händer. Vilket år som helst nu... ;)

Jag har inte varit där ännu. Jag ville bara dra igång tråden och skriva lite om bakgrunden innan det blir heta bilder och upplevelser om TAD men även om Pioneer.

Så ni som vet något intressant kan ju bara fylla på.

Plågar er ett tag till med lite torra fakta.

_______________________________________________________

Pioneer grundades 1938 av Nozomu Matsumoto och han gjorde högtalare då. A-8 speaker, som den hette, är legendarisk. Nucomu drevs av en passion för musik och brann för att kunna dela den med flera. Någonstans runt dessa årtal gjordes deras första högtalarelement. Då som nu var det coaxiala membran, så de har en tradition av den konstruktionsprincipen även om det naturligtvis utvecklats enormt med materialutveckling generellt men ffa i konerna, små enskilda delar, magnetsystem mm, men grundkonstruktionen är faktisk densamma. Pioneer har alltid hållit fanan högt och inte nöjt sig med att hänga på utvecklingen utan försök ligga före och 7% av intäkterna hamnar direkt hos R&D.

Pioneer valde att aldrig tillverka VHS spelare utan utvecklade istället laserdiskspelare tidigt (redan 1978) och dessa kunskaper gjorde att de hade en ledande roll i utvecklingen av DVD och Blu-Ray.

När platt-TV var ungt var ju Pioneers plasma skärmar helt i en klass för sig som i alla fall jag inte kunde hitta någon som gjorde bättre. Jag har kvar en sådan i grabbens rum och den håller måttet och är bättre än många moderna skärmar fortfarande. Dock blir den grymt varm och värmer upp rummet rätt mycket.

De gjorde också världens första digitala vinylspelare för DJ's samt liknande för DVD så att det kunde scratchas även digitalt.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag har bara en stillsam undran över varför inte ett företag som Yamaha försöker sig på ett liknande äventyr? När man ser på traditionerna i det företaget, och vad de har tillverkat under årens lopp så borde de definitivt ha

chansen att lyckas med ett liknande projekt. Det kanske kommer även för dom när de sett hur bra det lyckats för Pioneer. Roligt är det hur som hellst att de stora drakarna vaknat till lite igen.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske kommer även för dom när de sett hur bra det lyckats för Pioneer. Roligt är det hur som hellst att de stora drakarna vaknat till lite igen.

Frågan är hur bra de lyckats ur ett finansiellt perspektiv. Jag vet inte. I normallfallet är det annars så att om någon sektor tjänar pengar så ansluter fler aktörer. Jag tror Yamaha har ganska bra pejl på var man får bäst avkastning inom sina segment.

Link to comment
Share on other sites

I princip "alla" japanska firmor har haft roliga prylar avsedda för den japanska marknaden som aldrig spridits utomlands utom möjligen till Usa.

Så Yamaha har också haft stora monitorliknande högtalare med horn i övre registren och en massa modeller för instrument och studios.

Man har sneglat mycket på JBL och Altec och "kopierat" dessas design.

Något som TAD också gjorde när det anställde Bart Locanthi som utvecklingschef för Pioneer i Usa. Han var tidigare vice president på JBL's utvecklingsavdelning och var med och utvecklade JBL's 375 driver som blev senare med lite modifikationer TAD 4001.

Så TAD's äldre proffsdrivers och basar har sitt ursprung i JBL grejor. Som har sitt ursprung i Altec som har sitt ursprung i Western Electric.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur bra de lyckats ur ett finansiellt perspektiv. Jag vet inte. I normallfallet är det annars så att om någon sektor tjänar pengar så ansluter fler aktörer. Jag tror Yamaha har ganska bra pejl på var man får bäst avkastning inom sina segment.

Kan berätta att jag försökte köpa TAD drivers ifrån Svenska Pioneer en gång för kanske 10 år sedan och eftersom jag hade en del kontakter i branschen så la man ner lite energi på att se vad man kunde göra. Nu visade det sig att Svenska Pioneer hade varit tvungna att tidigare skicka tillbaka alla drivers man hade på hyllan till jag tror Pioneer i Paris då man inte längre fick sälja TAD i Sverige vilket gick bra att köpa ifrån Frankrike till 2-3 gånger priset. Och de var inte för att man inte ville ha konkurrens med sina egna monitorer som ju inte heller tillverkades och såldes. Köpte mina drivers ifrån Usa senare där man fortfarande kan köpa enskilda element och filter.

Japanska affärsmodeller kan vara svåra att förstå ibland.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur bra de lyckats ur ett finansiellt perspektiv. Jag vet inte. I normallfallet är det annars så att om någon sektor tjänar pengar så ansluter fler aktörer. Jag tror Yamaha har ganska bra pejl på var man får bäst avkastning inom sina segment.

Det där är intressant. Jag har ett elektriskt piano från Yamaha och de har blivit ruggigt bra på dessa instrument. Både själva tangenterna med tyngd och anslagskänsla och känslan i pianot i övrigt. Till detta har de en förstärkare och högtalare som gör ljudet förvillande likt ett riktigt rätt bra piano från Yamaha. Detta till ett totalpris som i HiFi sammanhang är mycket blysamt.

Man får alltså:

-Bra byggkvalitet med pianolack på rätt stor vacker möbel. Kostar lika mycket extra på en högtalare som hela pianot kostar.

-Bra mekanik i tangenter som inte går att känna skillnad på ett riktigt piano

-Många funktioner samt ljud i pianot. Flera typer av olika pionon mm, mm. Hörlutsuttag finns också.

-Riktigt bra pianoljud som låter bättre än långt dyrare hifi anläggningar.

-Resonanser och vibrationeri pianot som känns liknande de man får i riktiga pianon.

-För att inte tala om alle de effekter i vibrationer och ljud som uppstår då olika tangenter trycks ner sammtidigt på ett riktigt piano. Allt detta är också inlagt i detta El-piano!!!

Kostnaden är ca 30.000kr för ett rätt bra el piano. Det finns betydligt dyrare och billigare men i denna prisklass blir det bra. Jämför med vad man får för hifi i denna prisklass så känns det riktigt prisvärt.

Möjligen är Yamaha bäst på detta. Jag skall säga att det är mycket praktiskt med denna typ av piano, men skulle vi satsa mer på ett piano skulle det bli ett större riktigt piano eller en flygel. Det går i slutändan ändå inte att välja el- framför ett riktigt piano om man vill ha ett fint instrument med känsla.

Visst vill fler vara med och tjäna pengar i en sektor går kanske bra. Men det är inte självklart enkelt att göra det när det finns en erkänd stor duktig aktör med kundkrets, gott rykte och "know how", som kanske är svår att fort nå i kapp och gör man inte det blir det "bad will" istället.

Tar vi Pioneer har de ju viss tydlighet i produktutbudet även om de tillhör den krets med stora företag som verkar göra precis allt elektroniskt som går, men det finns en röd tråd tycker jag.

Med TAD knyter de ihop säcken på ett mentalt sätt i alla fall. Man började ju med en unik och erkänd högtalare i ett litet electronik företag/ HiFi företag. Det som är kul med TAD tycker jag är att det är lite som ett "litet" Hi-End företag där grundaren och ägaren är eldsjäl och skapar prylar med kropp och själ när det i själva verket är ett multinationellt företag som i detta sammanhang helt saknar kropp och själ. Jag gissar att det till mycket stor del är Andrew Jones egna själ och att han själv som fått det att bli så bra på alla punkter. Jag har ingen aning om hur TAD går runt och det skulle vara kul att veta, men jag gissar att det går ihop. De skulle väl inte hålla på bara för att ha en image eller för att det är kul?

Nästa fråga blir ju hur TAD skulle klara sig utan Andrew?Bra kanske? Är de kloka har de säkert lärlingar som går i Andrews skola för att säkerställa framtiden.

De övriga stora drakarna kanske inte har en Andrew Jones och det är det som kanske är skillnaden och varför de inte kan mäta sig med Pioneer och TAD vad gäller HiFi. I alla fall inte i Hi-End segmentet.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Man har sneglat mycket på JBL och Altec och "kopierat" dessas design.

Något som TAD också gjorde när det anställde Bart Locanthi som utvecklingschef för Pioneer i Usa. Han var tidigare vice president på JBL's utvecklingsavdelning och var med och utvecklade JBL's 375 driver som blev senare med lite modifikationer TAD 4001.

Så TAD's äldre proffsdrivers och basar har sitt ursprung i JBL grejor. Som har sitt ursprung i Altec som har sitt ursprung i Western Electric.

mvh/Harryup

Så var cirkeln sluten, ännu en gång. :)

Link to comment
Share on other sites

TAD demo närmar sig. Systemet som skall spelas på är nu väl inspelat och tål kritisk lysning.

-Signalkälla: TAD CD/SACD drive och separat DAC heter D1000.

-Försteg: TAD C600

-Mono slutsteg: TAD M600

-Högtalare TAD R-1 MK II och TAD CR-1. Ja varför inte ha båda modellerna :mm::o

Det är helt enkelt det bästa från TAD.

-Signal och nätkablar från Siltech.

-Högtalarkablar är Harmonic Tech Magic Woofer.

För de som gillar specifikationer finns de HÄR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...