Jump to content

Västkustskt välljud från Maggiesar...


Apexorca

Recommended Posts

Med 25 grader i vattnet och en strålande morgonsol såg det ut som om att dagen skulle mulna på och gå över i regn. Vad passar bättre än att dra igång HiFi hösten med en liten musikövning med musikvänner och en mycket kompetent musikförmedlare? Inte mycket troligen.

I dessa trakter, strax norr on Marstrand, men söder om Stenungsund, på behörigt avstånd från avgaser och stadsliv, har Claes och Listen To Music sitt demorum. Idyllisk miljö och värt ett besök även utan HiFi.

Här ser vi västra inloppet mot Marstrand. Strax här utanför ligger fyren Pater Noster, som syns på bild 2 akter om ångaren Bohuslän.

16072011-16072011-_P0F8343.jpg

16072011-16072011-_P0F8358.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Lyssningsrummet har en mängd olika typer av akustik behandling. Det märks med en gång man kommer in i rummet att akustiken är bra. Det är alltid en speciell känsla av lugn och harmoni även utan musiken i sådana rum. Fotstegens ljud mot golvet och samtal etc blir tydliga och behagliga. Egentligen borde fler rum över huvud taget ha bättre akustik. Särskilt rum där man umgås.

I detta fall är det en hälsosam blandning av absorbtions- och diffusionsprodukter. Svanå Matts har möjligen ett visst övertag bland produkterna.

Bakom högtalarna finns först vingar som förstärkts för att inte spela med vilket de ibland gör.

_P0F5699.jpg

Bakom dessa är de mer traditionella Svanå panelerna.

_P0F5704.jpg

_P0F5705.jpg

Absorberande tavla på sidovägg från Sound of Science.

_P0F5721.jpg

Absorberande plattor med bollar på siovägg

_P0F5703.jpg

_P0F5717.jpg

I taket hänger produkter som används i offentlig miljö som både diffuserar och absorberar. Det är vikta runda plåtar med perforeringar och i dessa finns något mjukt absorberande material.

_P0F5694-1.jpg

_P0F5720.jpg

Det finns även dämpande plattor som ofta används i studiosammanhang.

_P0F5700-1.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Detta är den största modellen, MG20.7. De skickar även mycket ljud bakåt och är därmed en slags dipol högtalare. De står många meter från bakväggen. Magnepan drivs magnetostatiskt.

Tekniken är unik där magneter driver en mycket tunn metallfolie som är mycket lätt och snabb i reaktionerna vilket ger en hög upplösning och extremt fritt friskt och klart ljud. Högtalaren är stor, bred och hög, men extremt tunn, som en platt-TV. Ljudet och musiken som målas upp ger en stor scen. De har en tydlig och unik ljudpresentation som inte går att ta miste på.

Mer om tekniken kortfattat finns här på Wikipedia. Mer finns på deras hemsida.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det är första gången jag hör Magnepan i denna miljö. Jag har hört dessa högtalare på diverse mässor, men mässa är mässa. Det blir mycket sällan så bra som det kan bli i en hemmiljö där möda lagts på hela systemet.

Link to comment
Share on other sites

_P0F5720.jpg

Vilket schysst rum!!

Har för mig att dessa som hänger i taket fanns med på en mässa under året i Mårtens rum. Vet du om det är Svanå, har nästan för mig det?

Min brorsa har ett par magnepan fast mindre. Låter kanonbra rätt placerade.

Tur att sommaren snart är slut. Ska minsann ta och bygga mig en basfälla så fort jag hinner. Det har varit för mycket akustik på euphonia på sistone så nu kan jag nog inte hålla fingrarna borta längre... :)

Link to comment
Share on other sites

Seriöst... men är det inte lite udda att dämpa sidoväggarna och diffusera bakre väggen :39: Hur är resonemanget bakom det? Det brukar väl snarare vara tvärtom, eller?

Detta beror på Magnepans spridningmönster, som mer liknar en utdragen 8. Den första reflexen kommer efter de absorberande tavlorna/panelerna. SofSci panelerna dämpar den totala efterklangen i rummet för en lugnare och behagligare totalupplevelse.

En Maggie högtalare trivs bra med att ha en diffuserade bakvägg så att ljudvågen bakåt inte får en utsläckning (kommer ur fas). En allt för tjock och mjuk absorbent kan ofta "döda" en dipol som Magnepan. Men självklart är detta en smaksak...

En SofSci panel är en träfiberabsorbent som påminner om Tretex skivor men med en genomtänk och noggrant uppbyggd panelkonfiguration. Dessa paneler absorberar extremt frekvenslinjärt och är de första absorbenterna som jag upplever bara har gett positiva egenskaper i mitt rum. Dessa dödar inte diskanten som alla andra mjuka absorbenter jag testat. SofSci är nu inte en mjuk absorbent rakt igenom. Panelerna på sidoväggarna är modell Hertz. Bakom högtalarna på mina Svanå PC1200 paneler ligger 3 st SofSci av modellen SuperChunk som absorberar lägre i frekvens.

För mer information och mätdata på Sound of Science (SofSci) produkter rekommenderar jag deras hemsida:

http://www.sofsci.com

Mvh Claes

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Vilket schysst rum!!

Har för mig att dessa som hänger i taket fanns med på en mässa under året i Mårtens rum. Vet du om det är Svanå, har nästan för mig det?

Min brorsa har ett par magnepan fast mindre. Låter kanonbra rätt placerade.

Tur att sommaren snart är slut. Ska minsann ta och bygga mig en basfälla så fort jag hinner. Det har varit för mycket akustik på euphonia på sistone så nu kan jag nog inte hålla fingrarna borta längre... :)

Dessa konstverk är från Sontech och designade av Ulrika Elovsson och Ulrika Mårtensson.

http://sontech.se/sv/nedladdning/microperforated-panels/

Mvh Claes

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

När man hade hört några första låtar blev det kort paus och utsikten över Tjörn blev betraktad. Vänster i bilden blir lite väster ut och där, strax utanför bildens övre vänstra kant kände jag igen den högre terrängen med bousländska klippor. Där var en mast på toppen. Det måste vara Rönnäng, som i HiFi kretsar har en särskild plats eftersom det tillverkas och utvecklas Respons högtalare där av Reidar. Men det är en helt annan historia.

Hmm, det mulnar på. Bäst att gå in igen.

_P0F5765.jpg

Det var ungefär nu jag gick från endast sporadiskt intresserad av Kaffe till betydligt mer intresserad. Varför?

Jo, Claes visar sig vara en hejare på kaffe och hur man gör gott sådant. Detta kaffe var nog det godaste jag druckit. Men så har han också gått baristakurser och har verktygen att göra det bra. Att grotta ner sig i och optimera ligger nog i HiFi entusiastens natur och går igen i hela personligheten får man väl anta.

Kopp nr:1, Hi-End cappuccino, med nymalda toppenbönor från en mer än duglig maskin hanterad av en hobbybaristaman med tallang.

_P0F5768.jpg

Mmmmmm.

Var går jag kursen och vilken utrustning skall jag köpa...?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Efter ett långt berikande samtal om kaffets alla aspekter, blev det åter dags för huvudnumret.

Hur bra Maggie än är så behövs en signal. Hur denna tillverkas har Claes under lång tid förbättrat och passat ut. Klar blir man ju aldrig med det men förhoppningsvis går man framåt för det mesta. Jag har inte hört hur det låtit här innan, men nu var det inte mycket att klaga på.

Maggiesarna teknik gör basområdet slankt mot vad jag är van vid och vi diskuterade subbar. Claes har sådana planer men till den musik han lyssnar till som inte är det mest bastunga utan mer Klassiskt och Jazz så trivs han med det. Jag håller med. Det märks mest då du kör modern populärmusik med medvetet inspelad tung djup bas. Men frågan är, det är alltid en kompromiss. Få högtalare klarar av den självklara öppna ljudbild som Magiesarna presterar från lågt mellaregister eller hög bas och uppåt. Och det är vanebildande. Lika sugen som jag är på bas är jag på en öppen klar frisk ljudbild. Man skall heller inte glömma att dessaMG20.7 är en i HiEnd sammanhang billig högtalare och prislappen, som jag trodde var betydligt högre, blev med ens överraskande låg. (fartblind blir man med denna typ av system uppenbarligen)

Nåväl, åter till signalgeneratorerna.

_P0F5692.jpg

De står mycket fritt och smidig åtkomst till kablar och lådor underlättar ju tweekande och testande. Det sker flitigt här vad jag förstår.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Maggiesarna teknik gör basområdet slankt mot vad jag är van vid och vi diskuterade subbar. Claes har sådana planer men till den musik han lyssnar till som inte är det mest bastunga utan mer Klassiskt och Jazz så trivs han med det.

En sanning som bör modereras något. Visst, i pop och rock accentueras basen kanske mer och har många gånger en mer framträdande roll. Men att utifrån det mena att klassisk musik är utan djupbas är felaktigt. I vart fall inte när vi håller oss till symfonisk musik. Mahler, Saint-Saens, Beethoven, Stravinsky, Sibelius... har alla symfonisk musik där djupbasen bär fram styckena på ett fantastisk sätt. För att inte tala om alla verk som innehåller orgel...

Det handlar inte enbart om den bas som instrumenten ger ifrån sig. Rumsambiensen som fångas upp när klassisk musik spelas in, framför allt när man använder konsertscener som inspelningsplats, innehåller lågbas som man ofta inte märker så mycket av innan man en gång upplevt den.

Inom jazzen är det väl framför allt fusionmusiken som innehåller riktigt låga toner, men resonemanget ovan håller på mycket av jazzen också.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

En sanning som bör modereras något. Visst, i pop och rock accentueras basen kanske mer och har många gånger en mer framträdande roll. Men att utifrån det mena att klassisk musik är utan djupbas är felaktigt. I vart fall inte när vi håller oss till symfonisk musik. Mahler, Saint-Saens, Beethoven, Stravinsky, Sibelius... har alla symfonisk musik där djupbasen bär fram styckena på ett fantastisk sätt. För att inte tala om alla verk som innehåller orgel...

Det handlar inte enbart om den bas som instrumenten ger ifrån sig. Rumsambiensen som fångas upp när klassisk musik spelas in, framför allt när man använder konsertscener som inspelningsplats, innehåller lågbas som man ofta inte märker så mycket av innan man en gång upplevt den.

Inom jazzen är det väl framför allt fusionmusiken som innehåller riktigt låga toner, men resonemanget ovan håller på mycket av jazzen också.

Jag håller absolut med om detta om vi tar detta som en generell diskussion om vad basen gör till musiken och lämnar just detta system ett ögonblick, så att ingen tror att det inte spelar bas.

Jazz och Klassisk musik är inte utan djupbas, om det uppfattas som om jag menar det så är det inte så.

Jag har lite svårt att förklara varför, men av någon anledning har jag lite mer "förlåtande" attityd till detta med viss klassisk- och jazzmusik. De ger gåshud ändå. Kanske därför att det händer så mycket i musiken ändå som man fokuserar på. Då går en viktigare del av musikens budskap bort. I en hel del modernare musik som viss rock och pop och Hip Hop, Funk , Rap mfl, så bygger mycket mer av upplevelsen i vissa låtar på basgången. Kanske det är därför jag upplever det så.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

En sanning som bör modereras något. Visst, i pop och rock accentueras basen kanske mer och har många gånger en mer framträdande roll. Men att utifrån det mena att klassisk musik är utan djupbas är felaktigt. I vart fall inte när vi håller oss till symfonisk musik. Mahler, Saint-Saens, Beethoven, Stravinsky, Sibelius... har alla symfonisk musik där djupbasen bär fram styckena på ett fantastisk sätt. För att inte tala om alla verk som innehåller orgel...

Det handlar inte enbart om den bas som instrumenten ger ifrån sig. Rumsambiensen som fångas upp när klassisk musik spelas in, framför allt när man använder konsertscener som inspelningsplats, innehåller lågbas som man ofta inte märker så mycket av innan man en gång upplevt den.

Inom jazzen är det väl framför allt fusionmusiken som innehåller riktigt låga toner, men resonemanget ovan håller på mycket av jazzen också.

Basen går djup och rent på en Magnepan 20.7 men den spelar på ett lite annorlunda sätt än ett konventionellt bas element. Basen i en Magnepan är extremt snabb, luftig och transparent. Basen från akustiska instrument som ståbas, piano, cello och pukor osv är extremt naturlig. Men elektronisk repetitiv tung bas musik som ex. Infected Mushroom kräver mer långslagiga stora konventionella element för att komma helt till sin rätt. Det lilla man förlorar i bastungd får man istället transient snabbhet och dynamik, där kan få konventionella högtalare hänga med. Och eftersom det inte finns en låda som kan färga ljudet så blir en Magnepan lite annorlunda ljudupplevlse. Olika priciper har olika förutsättningar och sina för- och nackdelar.

Precis som du skriver Bebop så innehåller klassisk stor symfonisk musik en djup och komplex bas och djupbasen ligger till grund för att få med sig rumsinformationen.

Mvh Claes

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Jag håller absolut med om detta om vi tar detta som en generell diskussion om vad basen gör till musiken och lämnar just detta system ett ögonblick, så att ingen tror att det inte spelar bas.

Jazz och Klassisk musik är inte utan djupbas, om det uppfattas som om jag menar det så är det inte så.

Jag har lite svårt att förklara varför, men av någon anledning har jag lite mer "förlåtande" attityd till detta med viss klassisk- och jazzmusik. De ger gåshud ändå. Kanske därför att det händer så mycket i musiken ändå som man fokuserar på. Då går en viktigare del av musikens budskap bort. I en hel del modernare musik som viss rock och pop och Hip Hop, Funk , Rap mfl, så bygger mycket mer av upplevelsen i vissa låtar på basgången. Kanske det är därför jag upplever det så.

Jag förstår hur du menar och det är ju sant det du skriver. Den typen av musik du nämner står sig slätt utan "pumpbas".

Man behöver heller inte ha fullregister för att få gåshud. Det har jag fått även av stativare, men om man nu vill ha allt... Jag hörde stora Maggisar på senaste Göteborgsmässa tillsammans med Audio Research. Det lät fantastiskt bra och om det nu fått ännu bättre förutsättningar kan jag tänka mig att det var en njutning på mycket hög nivå.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Basen går djup och rent på en Magnepan 20.7 men den spelar på ett lite annorlunda sätt än ett konventionellt bas element. Basen i en Magnepan är extremt snabb, luftig och transparent. Basen från akustiska instrument som ståbas, piano, cello och pukor osv är extremt naturlig. Men elektronisk repetitiv tung bas musik som ex. Infected Mushroom kräver mer långslagiga stora konventionella element för att komma helt till sin rätt. Det lilla man förlorar i bastungd får man istället transient snabbhet och dynamik, där kan få konventionella högtalare hänga med. Och eftersom det inte finns en låda som kan färga ljudet så blir en Magnepan lite annorlunda ljudupplevlse. Olika priciper har olika förutsättningar och sina för- och nackdelar.

Precis som du skriver Bebop så innehåller klassisk stor symfonisk musik en djup och komplex bas som ligger till grund för att få med sig rumsinformationen.

Mvh Claes

Jag håller helt med om upplevelsen av basen och som bebop skrev så är det nog mest den typ av electronisk bas, "pumbas", som skall framhävas tex på uteställen med dans som har svårare med Magnepan.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Basen går djup och rent på en Magnepan 20.7 men den spelar på ett lite annorlunda sätt än ett konventionellt bas element. Basen i en Magnepan är extremt snabb, luftig och transparent. Basen från akustiska instrument som ståbas, piano, cello och pukor osv är extremt naturlig. Men elektronisk repetitiv tung bas musik som ex. Infected Mushroom kräver mer långslagiga stora konventionella element för att komma helt till sin rätt. Det lilla man förlorar i bastungd får man istället transient snabbhet och dynamik, där kan få konventionella högtalare hänga med. Och eftersom det inte finns en låda som kan färga ljudet så blir en Magnepan lite annorlunda ljudupplevlse. Olika priciper har olika förutsättningar och sina för- och nackdelar.

Precis som du skriver Bebop så innehåller klassisk stor symfonisk musik en djup och komplex bas och djupbasen ligger till grund för att få med sig rumsinformationen.

Mvh Claes

Håller helt med i din beskrivning av basen i Magneplanarerna. Elektronisk musik och tung rock kan ofta sakna det "tryck" som behövs i de genrerna men exempelvis ståbas upplever jag sällan så bra återgiven som i de större Maggisarna. Måste erkänna att jag är inte så lite avis på dina Lamm 2.2 ;)

Seriöst... men är det inte lite udda att dämpa sidoväggarna och diffusera bakre väggen :39: Hur är resonemanget bakom det? Det brukar väl snarare vara tvärtom, eller?

Magnepan själva brukar rekommendera lite dämpning av väggen bakom panelerna om de står nära bakvägg men annars bör det nog undvikas.

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med i din beskrivning av basen i Magneplanarerna. Elektronisk musik och tung rock kan ofta sakna det "tryck" som behövs i de genrerna men exempelvis ståbas upplever jag sällan så bra återgiven som i de större Maggisarna. Måste erkänna att jag är inte så lite avis på dina Lamm 2.2 ;)

Magnepan själva brukar rekommendera lite dämpning av väggen bakom panelerna om de står nära bakvägg men annars bör det nog undvikas.

Nu står 20.7 ca 230 cm från bakväggen, men mellan akustiskvägg och högtalare har jag lite vinklade transparenta vingar som kommer ca 170 cm från högtalarna.

Men det stämmer om de står nära en bakvägg så rekommenderar Magnepan en mjukare absorbent. Det har även Leif Häggmark sagt till mig.

Magnepan kanske inte upptäckt Svanås Ving effekt ännu ;) Skämt o sido men det är nog mycket en personlig preferens och inte minst rummets egna karaktär som avgör valet av akustiklösning eller icke akustiklösning.

Du får komma förbi och lyssna på Lamm ihop med Maggies; Lamms musikaliska, organiska och subtila spelsätt passar väldig bra ihop med mina 20.7 och givetvis även med 3.7 orna :)

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Efter ett långt berikande samtal om kaffets alla aspekter, blev det åter dags för huvudnumret.

Hur bra Maggie än är så behövs en signal. Hur denna tillverkas har Claes under lång tid förbättrat och passat ut. Klar blir man ju aldrig med det men förhoppningsvis går man framåt för det mesta. Jag har inte hört hur det låtit här innan, men nu var det inte mycket att klaga på.

Maggiesarna teknik gör basområdet slankt mot vad jag är van vid och vi diskuterade subbar. Claes har sådana planer men till den musik han lyssnar till som inte är det mest bastunga utan mer Klassiskt och Jazz så trivs han med det. Jag håller med. Det märks mest då du kör modern populärmusik med medvetet inspelad tung djup bas. Men frågan är, det är alltid en kompromiss. Få högtalare klarar av den självklara öppna ljudbild som Magiesarna presterar från lågt mellaregister eller hög bas och uppåt. Och det är vanebildande. Lika sugen som jag är på bas är jag på en öppen klar frisk ljudbild. Man skall heller inte glömma att dessaMG20.7 är en i HiEnd sammanhang billig högtalare och prislappen, som jag trodde var betydligt högre, blev med ens överraskande låg. (fartblind blir man med denna typ av system uppenbarligen)

Nåväl, åter till signalgeneratorerna.

_P0F5692.jpg

De står mycket fritt och smidig åtkomst till kablar och lådor underlättar ju tweekande och testande. Det sker flitigt här vad jag förstår.

Efter denna intressanta diskussion om bas så tar jag och går in i systemet och träffar då på ett Lamm, eller snarare 2 Lamm. Lamm M2.2 Monoblock. De går inte av för hackor precis.

_P0F5706.jpg

_P0F5697.jpg

Det är lite vintage känsla i designen på kylflänsarna som jag också hade på min Plinius Sa 250. De har attityd på ett bra sätt tycker jag. De utstrålar kraft och energi.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Här har vi 2 nya rackare. Inte så nya som de som visades I Munchen med vintage design men nya ändå.

_P0F5696.jpg

Audio Research ref CD 9 och ref 5 SE går inte heller av för hackor. Det enda jag undrar lite om är hur Audio Research tänkte när de gjorde en topp till lådan i något plexiglas eller liknande. Man ser ju in och det är kul men jag har sett en del sådan och när de blir lite varma bågnar ibland hela taket. Vet de inte att rör blir varmt???

Bortsätt från denna lilla valör är det ju kvalitet in i minsta detalj. Numera är ju tom fjärrkontrollen gedigen. Den glömde jag dessvärre fota. :blush

Link to comment
Share on other sites

Som skarpögda medlemmar redan konstaterat stod det också en vinylspelare i racket av märket Rega och modellen är RP8 som står på BDR puckar och ios riaa Lät riktigt bra!

_P0F5709.jpg

När man lade vinyl på blev det ännu bättre.

_P0F5771.jpg

_P0F5710.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Dessa fina prylar kan inte prata fint med varandra utan kommunikationsvägar som kan göra signalen rättvisa.

_P0F5713.jpg

Shunyata Research fixar detta i Claes system.

Nätkabeln ΞTRON™ ANACONDA kvalar in i gruppen FETA kablar med lätthet.

_P0F5724.jpg

_P0F5726.jpg

I övrigt hade Claes också Phyton och Cobra på olika platser i systemet.

Claes har testat en del olika märken men dessa menar han har en rakare frekvenskurva som han gillar mer. Det är ingen tvekan om att de gjorde ett bra jobb annars hade det inte låtit så bra.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Efter detta började jag verkligen sakna kaffet och blev åter utbjuden till köket.

Där visade sig också att Claes är en förträfflig kock med egna hamburgare på högrev perfekt stekta och sagolikt goda. Tack! Kaffet fick vänta lite.

_P0F5737.jpg

Allt slank ner inklusive ölen och sedan blev det kaffe igen. Denna gång försökte jag se hur det gick till.

_P0F5753.jpg

Strålande resultat.

_P0F5761.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här har vi 2 nya rackare. Inte så nya som de som visades I Munchen med vintage design men nya ändå.

_P0F5696.jpg

Audio Research ref CD 9 och ref 5 SE går inte heller av för hackor. Det enda jag undrar lite om är hur Audio Research tänkte när de gjorde en topp till lådan i något plexiglas eller liknande. Man ser ju in och det är kul men jag har sett en del sådan och när de blir lite varma bågnar ibland hela taket. Vet de inte att rör blir varmt???

Bortsätt från denna lilla valör är det ju kvalitet in i minsta detalj. Numera är ju tom fjärrkontrollen gedigen. Den glömde jag dessvärre fota. :blush

I mitt fall är det för att locket ligger löst. ARC levereras alltid med rören liggande i en separat kartong. Så man får helt enkelt montera rören själv i socklarna enl en förutbestämd placering. Inget lämnas åt slumpen hos detta företag. Så ikväll blir det att sätta skruvarna på plats.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...