Jump to content

Västkustskt välljud från Maggiesar...


Apexorca

Recommended Posts

En tanke som slagit mig många gånger genom åren är åter aktuell. Det finns en uppsjö exempel. Jag tar några.

Är ny HiFi bättre och då menar jag bättre musikåtergivning, än högkvalitativ gamal utrustning?

Det finns säkert inget kort och allmängiltigt svar på detta. 

Visst går utvecklingen framåt... ofta... men titta på hur det är hos LTM, dessa gamla Magnepan Tympani och rullbandspelaren A810 som är sedan LTM var liten grabb och det slår allt bland signalkällor, på riktigt. Detta gäller också för förstärkeriet. Visst blir bra prylar bättre i de flesta fall. Men ibland finns gamla produkter som minsann kan kriga mot det bästa som finns även nu. Vad gäller signalkällor som är proffesionellt inspelningsbandspelare från tom bak till början av 60-talet så är min mening att de gamla är överlägsna i musikåtergivning. Så mänga sjuuuuukt dyra (miljoner kr) extremupplösta digitala filer och DAC'ar jag hört genom åren. De låter naturligtvis jättebra jämfört med annat digitalt... men schh! analogt rullband krossar detta alla dagar i veckan oavsätt om det är dCS eller MSB värstingar eller om det till och med är guds gåva till den digitala världen.

 

Visst, om man skall kriga ner dessa argument ovan kan man säga att det är opraktiska prylar och en del andra negativa egenskaper, men nog fasen levererar det musik i yppersta elitklass. Nu sägs det ju finnas superupplösta digitalinspelningar som närmar sig rullband, men det tror jag när jag hör det. Det är något negativt som händer i själva AD- och DA-omvandlingen som förstör själen i ljudet. OM det är bättre med de nya digitala inspelningarna är jag osäker på. Det är nästan ingen hört dessa nya digitala inspelningar i digitalmasterformat hemmavid i alla fall, men det kanske kommer. Marten kanske har?

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, LISTEN TO MUSIC said:

. Skall bli kul att lyssna på Magnepans nya superhögtalare 30.7 som är designat från grunden att passa ihop. 

 

Här kan ni läsa vad Marc Mickelson första intryck var från 30.7

http://www.theaudiobeat.com/visits/magnepan_30_7.htm

 

Det kan var en killer.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, A/Wing. said:

Det ser klart intressant ut var lite orolig över baspanelerna dock men förklaringen kom ju senare

jag tänkte ska dom verkligen se ut så där. 

Grattis LTM låter säkert mumma ☺

Du får komma förbi efter jobbet en kväll och avgöra själv. Du har inte lyssnat på Magnepan ihop med Lamm stegen. 

Link to comment
Share on other sites

Fräcka paneler!

:mm:

 

2 hours ago, Apexorca said:

Ni som lusläser Euphonia vet att LTM var med mig, UffeZ och Kristian på Studer-tur till Stockholm. LTM Fick med sig en mycket fin och renoverad A810. Dock har han inte kört den innan jag kom. Jag hade med lite band och annat så att vi skulle kunna sparka igång den. Det var minst sagt lätt. På med band bara, montera med ena handen och trycka på on och play så kom väljud från systemet av sällan skådat slag.

 

_49U8324.jpg


Lägg märke till skarvblocket som sitter fastmonterat precis under höger styrrullar. 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, calle_jr said:

Fräcka paneler!

:mm:

 


Lägg märke till skarvblocket som sitter fastmonterat precis under höger styrrullar. 

 

 

Berätta gärna om det. Är det det du menar som har tunna slitsar som går diagonalt i sig? 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Apexorca said:

Är det det du menar som har tunna slitsar som går diagonalt i sig? 

Ja. Det är bara en praktisk detalj. Har för mig att det var en option på dessa, så det är inget eget påhitt.

Praktiskt ställe att editera utan att behöva ta av bandet, samt att man vet var man har skarvblocket när man behöver det.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

En tanke som slagit mig många gånger genom åren är åter aktuell. Det finns en uppsjö exempel. Jag tar några.

Är ny HiFi bättre och då menar jag bättre musikåtergivning, än högkvalitativ gamal utrustning?

Det finns säkert inget kort och allmängiltigt svar på detta. 

Visst går utvecklingen framåt... ofta... men titta på hur det är hos LTM, dessa gamla Magnepan Tympani och rullbandspelaren A810 som är sedan LTM var liten grabb och det slår allt bland signalkällor, på riktigt. Detta gäller också för förstärkeriet. Visst blir bra prylar bättre i de flesta fall. Men ibland finns gamla produkter som minsann kan kriga mot det bästa som finns även nu. Vad gäller signalkällor som är proffesionellt inspelningsbandspelare från tom bak till början av 60-talet så är min mening att de gamla är överlägsna i musikåtergivning. Så mänga sjuuuuukt dyra (miljoner kr) extremupplösta digitala filer och DAC'ar jag hört genom åren. De låter naturligtvis jättebra jämfört med annat digitalt... men schh! analogt rullband krossar detta alla dagar i veckan oavsätt om det är dCS eller MSB värstingar eller om det till och med är guds gåva till den digitala världen.

 

Visst, om man skall kriga ner dessa argument ovan kan man säga att det är opraktiska prylar och en del andra negativa egenskaper, men nog fasen levererar det musik i yppersta elitklass. Nu sägs det ju finnas superupplösta digitalinspelningar som närmar sig rullband, men det tror jag när jag hör det. Det är något negativt som händer i själva AD- och DA-omvandlingen som förstör själen i ljudet. OM det är bättre med de nya digitala inspelningarna är jag osäker på. Det är nästan ingen hört dessa nya digitala inspelningar i digitalmasterformat hemmavid i alla fall, men det kanske kommer. Marten kanske har?

Det ligger en del i vad du säger och det är först vid den högkvalitativa återkomsten av analoga medier som skillnaden verkligen hörs. Det är något i den matematiska beräkningen i den digitala "kopian" som gör att det inte riktigt låter naturligt mjukt. Jag är inte ens krypfärdig vad gäller den digitala tekniken men så mycket har jag förstått i vad jag läst så är det just svårigheten att få till en 100% överensstämmelse mellan original och den digitala "kopian" trots allt mer avancerade klockor och annat. Jag brukar jämföra den analoga telefonen jämfört med den digitala, så att om man pratar med någon som man väl känner så får man inte den där absoluta känslan i fråga om tonfall, humör etc. som man kunde utläsa under den analoga tiden. Folk man känner kan låta lite korta i tonen och när man träffas irl så kan man vid frågan om det var något speciellt som tyngde när vi pratades vid i telefonen sist få en oförstående min. Man kan inte riktigt överföra alla känslolägen digitalt och likaså gäller vid musik även om allt verkar sitta på plats rent tekniskt. Dvs 1:or och 0:or blir ettor och nollor i slutändan som omvandlas till analogt ljud men något stämmer ändå inte. Svårt att sätta fingret exakt på vad, men skillnad är det.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Apexorca said:

Är ny HiFi bättre och då menar jag bättre musikåtergivning, än högkvalitativ gamal utrustning?

Ja och nej, tycker jag. Den analoga perioden hade också en del andra förutsättningar som bidrog till välljud, t ex att man var noga med inspelningslokaler och lät dessa sätta färg genom placering av musiker och mikrofoner. Det finns en del små bolag som arbetar på samma sätt idag men med digital utrustning och det låter väldigt bra. Om det slår en analog inspelning vet jag inte men det kan nog vara väl så bra.

 

Ofta jämför vi analogt källmaterial med källor som konverterats till digitala media och det är inte riktigt samma sak.

 

Det jag tycker den digitala eran har gjort är att misshandla tekniken genom att göra massa saker bara för att det är möjligt, t ex överkomprimera filer för att anpassa sig till marknadens utveckling där hifi i många stycken övergått till ett distributionstänk med alla dessa avarter typ Spotify, iTunes mm. Där handlar det inte om bästa ljud utan snarare om mesta ljud. Jag tycker och tror att den digitala tekniken har samma möjligheter som den analoga tekniken om vi håller oss till välljud om tekniksidan ställer om riktningen och lägger resurser ditåt istället och att vi konsumenter efterfrågar det. 

 

När det gäller elektronik typ förstärkare så är det väl en blandad kompott. Förr var högtalare betydligt mer lättdrivna. De flesta låg på en impedans kring 8 ohm med dalar ner till en sådär 5-6 ohm. Idag ligger de kring 4 ohm med lägsta punkt kring 2-3 ohm eller lägre. Det kräver ju lite andra elektriska egenskaper av förstärkare. Högtalare tycker jag överlag låter bättre idag än förr och man får ut välljudet ur mindre lådor. 

 

Men visst fanns det esoteriska produkter förr som håller även idag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Apexorca said:

En tanke som slagit mig många gånger genom åren är åter aktuell. Det finns en uppsjö exempel. Jag tar några.

Är ny HiFi bättre och då menar jag bättre musikåtergivning, än högkvalitativ gamal utrustning?

Det finns säkert inget kort och allmängiltigt svar på detta. 

Visst går utvecklingen framåt... ofta... men titta på hur det är hos LTM, dessa gamla Magnepan Tympani och rullbandspelaren A810 som är sedan LTM var liten grabb och det slår allt bland signalkällor, på riktigt. Detta gäller också för förstärkeriet. Visst blir bra prylar bättre i de flesta fall. Men ibland finns gamla produkter som minsann kan kriga mot det bästa som finns även nu. Vad gäller signalkällor som är proffesionellt inspelningsbandspelare från tom bak till början av 60-talet så är min mening att de gamla är överlägsna i musikåtergivning. Så mänga sjuuuuukt dyra (miljoner kr) extremupplösta digitala filer och DAC'ar jag hört genom åren. De låter naturligtvis jättebra jämfört med annat digitalt... men schh! analogt rullband krossar detta alla dagar i veckan oavsätt om det är dCS eller MSB värstingar eller om det till och med är guds gåva till den digitala världen.

 

Visst, om man skall kriga ner dessa argument ovan kan man säga att det är opraktiska prylar och en del andra negativa egenskaper, men nog fasen levererar det musik i yppersta elitklass. Nu sägs det ju finnas superupplösta digitalinspelningar som närmar sig rullband, men det tror jag när jag hör det. Det är något negativt som händer i själva AD- och DA-omvandlingen som förstör själen i ljudet. OM det är bättre med de nya digitala inspelningarna är jag osäker på. Det är nästan ingen hört dessa nya digitala inspelningar i digitalmasterformat hemmavid i alla fall, men det kanske kommer. Marten kanske har?

 

Hmm! Du tycker alltså att det är så bra. Spännande.

Bjuder snart hem dig på en övning med min setup. Det ska också bi spännande.:)

Link to comment
Share on other sites

Allt var inte bättre förr utan min utgångspunkt är att jämföra analoga källor på toppnivå med motsvarande digitala källor på motsvarande nivå. Det är något i framställningen som skiljer och som är till den digitala teknikens nackdel, vad är svårt att sätta fingret men tydligare när man nu har tillgång till ytterligare en analog källa av mycket hög klass. Men om inspelningstekniken och mikrofonsättning är med samma förutsättningar blir ändå olika i slutresultatet även om det är sällsynt att man kan göra direkta jämförelser.

När det gäller övrig utrustning så är det också skillnad mellan ny och gammal teknik. Vissa gamla rörförstärkare utvecklade inte bara värme utan också brus så att man trodde sig sitta vid en öppen eld ackompanjerad av knastret av gammal vinyl. Vinyltekniken både drivmässigt och pickupmässigt har utvecklats starkt på senare år och lyfter mediet ytterligare i mina öron. Även digitaltekniken har tagit stora steg efter introduktionen i konsumentprodukter sedan 1980-talet. Så jag kan inte hålla med om att saker alltid var bättre förr. Skulle vara intressant att se om det kommer att utvecklas några nya analogabandspelare om den analoga trenden håller i sig. Peter McGraths lilla egna digitala bandspelare som han brukade använda på demos gick inte av för hackor precis, så det kommer också an på kvaliteten på det man använder.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

Tack Plind.

I grunden LxB 7.80 x 4.05 och en snedtak som börjar på 2.40 och slutar på 4.60.

men sedan har jag Svanå frontvägg med V5, PC1200 samt S-vingar på bakvägg. Varav rummet är längd då är ca 7.20 

 

Mvh Claes 

 

Då är det nog perfekt med maggisarna! Den längsgående basnoden kommer så långt ner att den inte blir ett bekymmer och med sitt dipolspridningsmönster sätter de inte igång så mycket noder på tvärs.

Mitt rum är LxB 5,1x3,95 med takhöjd 2,65.  Har aldrig testat att spela på längden pga möbleringspraktiska skäl. Har dörr och balkongöppningar på kortsidorna så vill helst inte ha massa kablar liggande där :-(

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, plind said:

 

Då är det nog perfekt med maggisarna! Den längsgående basnoden kommer så långt ner att den inte blir ett bekymmer och med sitt dipolspridningsmönster sätter de inte igång så mycket noder på tvärs.

Mitt rum är LxB 5,1x3,95 med takhöjd 2,65.  Har aldrig testat att spela på längden pga möbleringspraktiska skäl. Har dörr och balkongöppningar på kortsidorna så vill helst inte ha massa kablar liggande där :-(

 

Du har ett grymt musikaliskt system och härlig närvarokänsla så det är nog helt rätt ha uppställningen på detta sätt. Genom att du spelar på detta sätt så bör du slippa bas och mellanbas problem. Med denna takhöjd skulle nog risken vara att du skulle få en puckel runt 70 Hz om du spelade på längden :?:

 

Men nu har du dipolbasar vilket borde ge mindre problem liksom mina Maggisar? 

 

Mvh Claes 

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

 

Du har ett grymt musikaliskt system och härlig närvarokänsla så det är nog helt rätt ha uppställningen på detta sätt. Genom att du spelar på detta sätt så bör du slippa bas och mellanbas problem. Med denna takhöjd skulle nog risken vara att du skulle få en puckel runt 70 Hz om du spelade på längden :?:

 

Men nu har du dipolbasar vilket borde ge mindre problem liksom mina Maggisar? 

 

Mvh Claes 

 

Jag har stora problem vid 40-45hz och runt 80hz (toppar). En rejäl dipp vid 50-55.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, plind said:

 

Jag har stora problem vid 40-45hz och runt 80hz (toppar). En rejäl dipp vid 50-55.

 

Är det problem vid 40-45 Hz så kommer ju dessa alltid vid dubbleringen. Blir alltid extra tydlig när man har en topp och en dal nära varandra. Får du dessa problemen trots dipolbasarna? Hur blir det om du har en vanlig högtalare med basreflex, värre? 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

 

Är det problem vid 40-45 Hz så kommer ju dessa alltid vid dubbleringen. Blir alltid extra tydlig när man har en topp och en dal nära varandra. Får du dessa problemen trots dipolbasarna? Hur blir det om du har en vanlig högtalare med basreflex, värre? 

 

 

Se mitt inlägg om just detta i min tråd. Testade ju med Anders basar innan han for till dig ;-) 

Link to comment
Share on other sites

40-45hz problemet uppstår pga. avståndet 3,95m mellan väggarna i den riktning högtalarna spelar. Den slipper man tyvärr inte ifrån ens med en dipol.

Däremot slipper man noderna på tvärs och golv/tak. Basreflex och sluten låda triggar alla 3 noderna och dipolen bara 1. Den är tyvärr massiv i mitt rum med ett lyft på runt 15db.

4 stora Helmholzare och lite DSP på detta så går det :-)   Drömmer dock om ett nytt boende med större rum..

Link to comment
Share on other sites

Dirac=DSP    och så lite från Labgruppensteget oxå.  Just nu spelar jag mycket på mitt nya Tidal-abonnemang och då blir det usb ut från Streamern till Dac.

Ingen Dirac då eftersom den vill ha coax. De nya högtalarna klarar sig dock bättre än MBL utan Dirac. Till stor del beroende på att jag kan eq:a med Labgruppensteget ända upp till 154hz.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, plind said:

Dirac=DSP    och så lite från Labgruppensteget oxå.  Just nu spelar jag mycket på mitt nya Tidal-abonnemang och då blir det usb ut från Streamern till Dac.

Ingen Dirac då eftersom den vill ha coax. De nya högtalarna klarar sig dock bättre än MBL utan Dirac. Till stor del beroende på att jag kan eq:a med Labgruppensteget ända upp till 154hz.

 

Det kanske blir lite kaka på kaka att både köra Dirac och LabGruppen IPD2400. Då är Labsteget vinnare kan jag tänka mig. 

Link to comment
Share on other sites

Va härligt att få,se din utsökta setup här på forumet :)

Jag hade ju glädjen att få besöka Claes förra helgen, och som vanligt flyger tiden iväg alldeles för fort. Vi får nog boka upp en heldag nästa gång!

Jag måste säga att jag gillar detta rum/ljud. Så naturligt och musikaliskt! Sanslöst bra enligt mig!

 

Nu längtar jag till nästa gång jag får återvända till denna trevliga hifi kompis :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...