Jump to content

Ren som en fjällbäck...


P-pan

Recommended Posts

Jag tänkte på denna först men det är nog inte helt rätt :mm:

http://www.sonicflare.com/_content_portfol...tone45_high.jpg

Mycket bra gissning även om det inte är rätt.

Den lilla "glaslådan" är dock ganska lik :)

Jag kan avslöja att denna skapelse är väldigt flexibel då den är "delbar" .

I.o.m detta så kan en redan befintlig högtalare få sig ett rejält uppsving i de översta frekvensregionerna.

Vid en liknande uppgradering får man dock klara sig utan den lilla softdomen, som är gjord i silke, och det

något lite större bas/mellanregistret...

KristallklartDSC_7521_2947_001059_zpsfe05c7e0.jpg

Nu blev det kanske lite av en sommarens gissningstävling men ha tålamod så kommer det mera ;)

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Ser väldigt "Magiskt" ut i mina ögon.

Du tänker kanske på den här ? ...

1054f9c7-0cb1-4905-b18b-dd19ecc49092_zpsdd41d183.jpg

Magico Q1

Jag kan hålla med om att baffeln är slående lik men utöver det

och att båda är tillverkade i Usa så slutar nog liknelserna...

Ser nu att vissa drag även återfinns då det gäller stativen... :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...zpse8743df1.jpg

http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...zpse373c726.jpg

Enigamacoustic's lilla "supertweeter" vid namn Sopranino.

En hyffsat kvitterglad diskantförmedlare som når ända upp till 40 kHz ... :o

Jag kan ibland undra över dessa superdiskanter som allt fler ska ha som säljargument. Kan kännas aningen overkill om man som människa kanske peakar vid 20 års ålder och då hör kanske hälften av detta. Efter den åldern

är det bara nerförsbacke. Kan ju vara bra iofs om man har jycke och vill att den ska motionera sina öron..... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ibland undra över dessa superdiskanter som allt fler ska ha som säljargument. Kan kännas aningen overkill om man som människa kanske peakar vid 20 års ålder och då hör kanske hälften av detta. Efter den åldern

är det bara nerförsbacke. Kan ju vara bra iofs om man har jycke och vill att den ska motionera sina öron..... ;)

En anledningen till superdiskanter med frekvensomfång långt över det hörbara brukar var att flytta elementets egenresonans till ett område som inte stör framförandet. På så vis minskas distorsionen i det hörbara området. Det handlar inte så mycket om musikens frekvensinnehåll.

Link to comment
Share on other sites

En anledningen till superdiskanter med frekvensomfång långt över det hörbara brukar var att flytta elementets egenresonans till ett område som inte stör framförandet. På så vis minskas distorsionen i det hörbara området. Det handlar inte så mycket om musikens frekvensinnehåll.

Ok. Det köper jag. Men eftersom den oxå har en "vanlig" diskant så kan ju inte det exempel du nämner stämma in i detta fall? :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Om man nu införskaffar endast den lilla hornladdade elektrostaten Sopranino så kan jag mycket

väl tänka mig att man kan erhålla en högre närvaro och närhet i sitt musiklyssnande.

Men den stativhögtalare, Mythology M1, som Enigmacoustics också har i sitt modellprogram kan ju också vara

ett skäl nog till dessa egenskaper... hann inte under min korta lyssning testa den på "egen hand" .

Att de båda är utvecklade i samklang och harmoni var det dock ingen tvekan om... uj uj uj... :mm::mm::mm: vad det lät bra.

KristallklartDSC_7506_2934_001052_zps32aa22bc.jpg

Jag borde kanske tillägga att "tweetern" jobbar i fältet mellan 8-40 kHz (uppgiften är hämtad från tillverkarens hemsida).

Dessutom finns det möjligheter till lite olika delningar för att lättare kunna integrera den "lille" med sina redan befintliga högtalare.

KristallklartDSC_7503_2931_001050_zps42cb7769.jpg

Delningsbarheten ligger vid 8, 10 och 12 kHz .

Tror ju dock att man ska köpa hela paketet (både tweeter och stativhögtalaren) för att få ut bästa möjliga prestanda...

... och den kombinationen har absolut inget att skämmas för enligt mig.

Det är nog första gången jag hört en liten bokhyllehögtalare låta som en vuxen golvhögtalare av finare sort även fast den,

enligt tillverkarens specifikationer, inte spelar lägre än 40 Hz.

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Makalösa bilder (som vanligt). Vågar snart inte ta några själv... :black::blush

Hörru, hörru...

ska det vara på det viset så lovar jag att jag blir nummer 2 att lägga kameran på hyllan ;)

Tack för berömmet förresten... det värmer verkligen mina lätt dilettanta försök till att sprida en bild eller två :)

En bild till på Sopranino innan vi går vidare med "underdelen" från samma tillverkare...

KristallklartDSC_7507_2935_001053_zps5e617a48.jpg

(hoppas Bebop är ute med båten... eller något annat tidsödande)... :unsure: ... :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Stativhögtalaren Mythology M1.

KristallklartDSC_7510_2938_001055_zps0231ba44.jpg

Enigmacoustic verkar ha lagt rejält med krut på att få till en riktigt hög finish och vad man har använt för material till lådorna

vet jag inte riktigt, såg nästan ut som högpolerat glas men det kan också vara någon sorts akrylplast.

Blanka och fina är de hur som helst :mm:

Stativen håller samma höga standard och skulle man få för sig att införskaffa endast supertweetern så finns där också ett

speciellt framtaget stativ att tillgå.

KristallklartDSC_7536_2961_001085_zps3880f12f.jpg

KristallklartDSC_7512_2939_001083_zpsc1fd2e5b.jpg

Känsligheten för M1:an ligger på runt 85 dB och man rekommenderar förstärkarkrafterna till mellan 50-200 watt

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

De var riktigt läckra dom där högtalarna, från ett för mig totalt okänt märke. Men vilka okänsliga bestar. Mina egna högtalare ligger på 87db (88db enligt stereophile) och redan det är inte så högt.

Inget för hårdrockare som vill ha realistiska nivåer skulle jag tro? :Thinking: Om man nu inte är utrustad med ett slutsteg a la Barsebäck.

Link to comment
Share on other sites

Stativhögtalaren Mythology M1.

http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...zpsc1fd2e5b.jpg

Känsligheten för M1:an ligger på runt 85 dB och man rekommenderar förstärkarkrafterna till mellan 50-200 watt

Aha, där kom den... ;) Mjuk och behaglig framtoning. Jag tycker att högtalare normalt gör sig bäst med frontskyddet på, men här tycker jag att man fått till det riktigt fint. Om de dessutom låter bra så är det ju mumma.

Tänk att det går att variera en "högtalarlåda" på så många sätt. Den yttre designen av högtalare tror jag är väl så viktig idag som själva ljudet. På 70-talet såg nästan alla boxar lika ut. Det som skiljde mest var frontskyddet. För övrigt var det valnöt...

Jättefina bilder, P-pan. Det är inte lätt att fotografera svart och än värre är det med högglans. Men du har hittat en väg... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

De var riktigt läckra dom där högtalarna, från ett för mig totalt okänt märke. Men vilka okänsliga bestar. Mina egna högtalare ligger på 87db (88db enligt stereophile) och redan det är inte så högt.

Inget för hårdrockare som vill ha realistiska nivåer skulle jag tro? :Thinking: Om man nu inte är utrustad med ett slutsteg a la Barsebäck.

Tur att Sopranino kompenserar lite då, klämmer tydligen ur sig 90 elektrostatiska dB :) ...

och det helt utan egen nätkabel... ska inte elektrostater ha sådana :unsure::Thinking:

KristallklartDSC_7517_2943_001086_zpsda782822.jpg

Och inte lär du få ont i öronen p.g.a distade gitarrer heller, den låter riktigt mjukt och fint... trots detaljgraden i återgivningen.

Link to comment
Share on other sites

och det helt utan egen nätkabel... ska inte elektrostater ha sådana

Det normala är att elektrostathögtalare har nätkabel. Jag har dock ett par Stax-lurar (Lambda Pro Signature) med en transformator (SRD-7SB MkII) som utnyttjar musiksignalen för att skapa förspänningen. Det går att göra eftersom det går så otroligt lite ström mellan membran och platta. Förmodligen går det att göra med större elektrostater också men det är nog enklare att utnyttja en egen transformator driven av nätspänningen. Det tar en liten stund innan det kommer ljud ur Stax-lurarna så det är inte mycket ström som tappas från musiksignalen (högohmig drivning) utan man utnyttjar den långa tidskonstanten i kretsen.

Bortsett från det tekniska dravlet - en skojig produkt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ännu ett foto-reportage P-pan härliga bilder som vanligt hur lät burkarna :?::Thinking:

Tack A/Wing,

burkarna lät väl så "bit-perfect" det bara går skulle jag tro :)

Boulder stod för avkodandet av de syntetiska noterna så inga bekymmer där inte.

KristallklartDSC_7533_2958_001084_zps84d29543.jpg

Totalt sett så var det riktigt rent och snyggt presenterat, mjukt och klart med massor av detaljer.

Så fort jag får chansen så ska jag ta en ny sittning och förhoppningsvis kommer jag till den gången

också ihåg att ta med eget skivmaterial... glömde ju det sist nämligen.

Alltid lättare att ge en bra ljudbeskrivning när man kan lyssna på egen referensmusik menar jag.

Som så många gånger förr, då jag får fatt i lite nyheter på nära håll, så var det hos Audioconcept jag fann dessa

fina glaslådor.

Tror inte att det är några låneexemplar så för intresserade kan man lyssna till både Sopranino och Mythology M1

när tid och lust sammanfaller, tillsammans eller var för sig går alldeles utmärkt.

Det förstås...

man lär nog försöka hitta en annan partner till Sopraninon för att det ska bli lite mera "kropp" i återgivningen.

Får jag till ett hemlån av Sopraninon så återkommer jag...

man ska ju alltid testa hemma med invanda väggar har jag hört.

KristallklartDSC_7529_2954_001058_zpsee719ba8.jpg

För er som inte redan varit så nyfikna att ni sökt upp Enigmacoustics hemsida så finns den HÄR .

Ber om ursäkt om mina utsvävningar i tråden inte har gett er specifikations och teknikhungriga själar någon större ro.

Är själv mer av en lyssnare så jag brukar vanligtvis lyckas vända ut och in på fakta så därav mitt ointresse för "datablad".

För prisuppgifter får jag be er kontakta Audioconcept... jag glömmer så lätt att fråga om oväsentligheter när musik presenteras

på ett så snyggt sätt :icon_smile_cool:

Lyssna lugnt och ha det så bra...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...