Jump to content

Manfred Mann's Earth Band


calle_jr

Recommended Posts

Manfred Mann's Earth Band - Amager Bio 2014-04-05

Det var 25 år sedan jag såg MMEB senast. Det konsertminnet sitter hårt etsat.

Amager Bio i södra Köpenhamn har en enastående förmåga att boka bra spelningar.

Det är ingen stor lokal (gissar 500 ståplatser), men Manfred Mann har varit där flera gånger.

Igår kväll var det tid igen...

DSC_9722.JPG

I min umgängeskrets spelades alla album från sydafrikanens Mk IV, alltså flera år

efter att Mike Hugg hade lämnat och lååångt efter Do Wah Diddy et cetera. Det var när

Mann lyckats rekrytera Nyzeländaren Chris Thompson som det small till. Nytt studioalbum

varje år, legendariska konserter i hela världen år efter år.

Mellanperioden blev lite för mycket jord för gemene yngling, och även för de flesta

gamla MMEB-fans är Vertigoperioden i princip olyssnad musik.

Än idag är det i huvudsak Chris Thompson-repertoiren som MMEB levererar.

http://www.amagerbio.dk/

:)

Link to comment
Share on other sites

Lubowitz-01.jpgLubowitz.jpg

Manfred Lubowitz under mk I resp mk V. Bild: Un Toc de Rock resp Discogs

Manfred Lubowitz startade Sydafrikas första rockband 1961, men gav upp det ganska snabbt och flyttade till England där han ändrade sitt namn till Manfred Manne (efter Shelly Manne).

Link to comment
Share on other sites

Sitter här i godan ro och lyssnar till några alster från Camel men känner plötsligt att jag måste rota fram några album av Manfred Mann .

Det här blir säkert en trevlig tråd att hänga med på :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Vertigoperioden har av huvudpersonen i gruppen avfärdats som trams. Dock är magin o priserna runt Vertigo just nu på osannolik nivå. Ben och .Dr:z går för osannolika belopp även i Sverige 15-16 tusen i M- kondition är priserna för dessa progalster. Manfreds Vertigoalbum är också eftertraktade men jag grottar hellre med de två som kom innan.

Link to comment
Share on other sites

Sitter här i godan ro och lyssnar till några alster från Camel men känner plötsligt att jag måste rota fram några album av Manfred Mann.

Undrar om det kan bli ett val från mk I-perioden :?:

MK I - Manfred Mann. Perioden 1964 - 1968

mk_1.gif

The Five Faces Of Manfred Mann. HMV CLP 1731

Mann Made. HMV CLP 1911/CSD 1628

As Is. Fontana TL/STL 5377

Manfred Mann Go Up The Junction. Fontana TL/STL 546023/2/68

What A Mann. Fontana SFL 13003

Mighty Garvey! Fontana TL/STL 5470

Link to comment
Share on other sites

Vertigoperioden har av huvudpersonen i gruppen avfärdats som trams. Dock är magin o priserna runt Vertigo just nu på osannolik nivå. Ben och .Dr:z går för osannolika belopp även i Sverige 15-16 tusen i M- kondition är priserna för dessa progalster. Manfreds Vertigoalbum är också eftertraktade men jag grottar hellre med de två som kom innan.

Jag gillar originaliteteten i båda albumen. Det är närmast vodoo jazzrock med Miles Davis / Coltrane-influenser.

MK II - Manfred Mann Chapter Three. Perioden 1969 - 1970

mk_2.gif

Manfred Mann Chapter Three. Vertigo VO 3

Manfred Mann Chapter Three Volume Two. Vertigo 6360 012

Link to comment
Share on other sites

Manfred Mann i de tidigare skepnaderna med Paul Jones respektive Mike d'Abo föll aldrig mig i smaken då det begav sig. Upplevde dem för töntiga och mesiga i förhållande till annat spännande som fanns då. Det var först när The Roaring Silence släpptes 1976 som jag tog mig till gruppen och inte minst sångaren Chris Thompson. De turnerade rätt så flitigt i Sverige då och spelade på Olympen i Lund både 1976 och 1977. Jag såg och hörde dem på en av dessa konserter men jag minns inte vilken. Messin ägde lillsyrran och om den tyckte jag inte men det gör jag idag. Jag tycker det mesta Earth Band har gjort är riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Såg dem i Scandinavium i Göteborg i början av 80-talet.

Då var de en av mina favoritgrupper.

Det är nog dags att införskaffa albumen från 70-talet igen. De försvann när jag sålde mina vinyler.

Jag köpte dock the Roaring Silence och Watch för ett tag sedan.

Det är spännande att lyssna på musik som man inte lyssnat på många år och har svaga minnen av.

Det är inte alltid att det blir ett kärt återseende, men här satt jag med ett stort leende och lyssnade.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om det kan bli ett val från mk I-perioden :?:

MK I - Manfred Mann. Perioden 1964 - 1968

The Five Faces Of Manfred Mann. HMV CLP 1731

Mann Made. HMV CLP 1911/CSD 1628

As Is. Fontana TL/STL 5377

Manfred Mann Go Up The Junction. Fontana TL/STL 546023/2/68

What A Mann. Fontana SFL 13003

Mighty Garvey! Fontana TL/STL 5470

Valet föll på följande:

Messin. Vertigo / 6360 087

Manfred The Musicmann. Fontana / WPY 701 578

The Roaring Silence. Bronze / BRON-357

ManfredMannDSC_7215_2707_001002_zpsf8c4456e.jpg

ManfredMannDSC_7214_2706_001001_zpsf2baba63.jpg

ManfredMannDSC_7212_2705_001000_zpsdd8a57e8.jpg

Jag tycker nog som Bebop att de var lite för "mjuka" under 60-talet och när jag upptäckte bandet så var det med albumet

Watch som jag tror släpptes 1978, och därefter blev det nästan bara bättre och bättre :) ... undantag finns ju förstås.

Mann har ju hängt med ett tag och det som släpptes under 70-talet är väl det som snurras oftast här hemma.

Synd att deras "Jubileumslödda" bara verkar finnas på cd :black:

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Lite musikhistoria är aldrig fel, trevligt :app:

Själv både lyssnade jag och dansade till de tidiga albumen, sedan försvann Manfred Mann ur mitt minne för lång tid. De dök upp senare och jag både gillade och ogillade vad de spelade in. Köpte faktiskt inga skivor men spelade in på kassetter, tror jag har något kvar men vet inte om de går att lyssna på idag.

Får försöka hitta lite låtar på nätet och se/höra om det är något som faller en på läppen idag? Kanske blir glatt överraskad?

Trevlig tråd, annars :D

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Valet föll på följande:

Messin. Vertigo / 6360 087

Manfred The Musicmann. Fontana / WPY 701 578

The Roaring Silence. Bronze / BRON-357

Nice!

Jag gillar Messin' som är från mk III. MM har återanvänt många av riffen från Chapter Three på det albumet.

Dock är magin o priserna runt Vertigo just nu på osannolik nivå. Ben och .Dr:z går för osannolika belopp även i Sverige 15-16 tusen i M- kondition är priserna för dessa progalster. Manfreds Vertigoalbum är också eftertraktade men jag grottar hellre med de två som kom innan.

Jag kan hålla med och de två första på Philips borde vara minst lika eftertraktade. Men icke.

MK III - Manfred Mann's Earth Band. Perioden 1972 - 1975

mk_3.gif

Manfred Mann's Earth Band. Philips 6308 086

Glorified Magnified. Philips 6308 125

Messin'. Vertigo 6360 087

Solar Fire. Bronze ILPS 9265

The Good Earth. Bronze ILPS 9306

Nightingales & Bombers. Bronze ILPS 9337

https://www.youtube.com/watch?v=Zf2G2oaCmxA

Link to comment
Share on other sites

Såg dem i Scandinavium i Göteborg i början av 80-talet.

Då var de en av mina favoritgrupper.

Det är nog dags att införskaffa albumen från 70-talet igen. De försvann när jag sålde mina vinyler.

Jag köpte dock the Roaring Silence och Watch för ett tag sedan.

Det är spännande att lyssna på musik som man inte lyssnat på många år och har svaga minnen av.

Det är inte alltid att det blir ett kärt återseende, men här satt jag med ett stort leende och lyssnade.

Om du inte vill jaga fatt på original-LP så verkar ju boxen som P-pan nämnde vara ett helgjutet köp. Jag tog på den igår.

Det var först när The Roaring Silence släpptes 1976 som jag tog mig till gruppen och inte minst sångaren Chris Thompson. De turnerade rätt så flitigt i Sverige då och spelade på Olympen i Lund både 1976 och 1977. Jag såg och hörde dem på en av dessa konserter men jag minns inte vilken. Messin ägde lillsyrran och om den tyckte jag inte men det gör jag idag. Jag tycker det mesta Earth Band har gjort är riktigt bra.

Manfred Mann, Chris Thompson och Mick Rogers var en magisk trio.

Musiken på albumen nedan har framförts i andra konstellationer och av andra band. Men det funkar inte! Det måste vara de tre. Till och med originalversioner av Springsteen, Bob Marley eller Police låter lite tama i jämförelse.

MK IV Manfred Mann's Earth Band. Perioden 1976 - 1986

mk_4.gif

The Roaring Silence. Bronze ILPS 9357

Watch. Bronze BRON 507

Angel Station. Bronze BRON 516

Chance. Bronze BRON 529

Somewhere in Afrika. Bronze BRON 543

Criminal Tango. Virgin DIX 35

Link to comment
Share on other sites

Hej calle_jr

Intresant tråd, Manfred Mann's Earth Band har länge varit en av mina favoriter.

Jag har en fråga som du antagligen vet svaret på.

I min samling har jag en skiva från 1973

DSCF1696Small_zps29816bce.jpg

som heter Get Your Rocks Off Polydor PD 5050

med följande låtlista.

A1 Messin'

A2 Pretty Good

A3 Sadjoy

B1 Get Your Rocks Off

B2 Buddah

B3 Cloudy Eyes

B4 Mardi Gras Day

Det är nästan samma låtar som på

cover_95715232010.jpg

Messin' Vertigo 6360 087

men i en annan ordning och "Pretty Good" ersatt av "Black And Blue".

A1 Messin'

A2 Buddah

A3 Cloudy Eyes

B1 Get Your Rocks Off

B2 Sadjoy

B3 Black And Blue

B4 Mardi Gras Day

Vet du vad detta är för "bastard"?

Någonstans beskrevs den som en USA utgåva av Messin', kan det stämma?

Jag har för mig att jag köpte den i London i slutet på 70-talet.

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Tack, Peo.

Vet du vad detta är för "bastard"?

Någonstans beskrevs den som en USA utgåva av Messin', kan det stämma?

Ja, det stämmer. Det är en US only utgåva som kom på Polydor samtidigt som Messin' i Europa.

Det var ju ganska vanligt redan sedan början av 60-talet att man gjorde mer eller mindre olika utgåvor i US och Europa (jmf Beatles).

Jag valde i tidigare inlägg att endast ta med original uk-utgåvor.

Jag har inte PD 5050 själv, men det är alltså ingen bastard.

Link to comment
Share on other sites

Minns att Somewhere in Africa snurrade ganska mycket när den kom 1983 men jag kan inte påstå att den elelr någon annan av MM's album eller låstar lämnat några bestående intryck hos mej...

Gjorde några nedslag i MM's discograf för något år sedan när han omnämndes av någon i vad lyssnar du på tråden, tyvärr måste jag nog säga att det provdoppet inte gjorde mej sugen på mera, vilket som vanligt gjorde mej nyfiken på vad missar... (Givetvis är det jag som inte förstår!)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

tyvärr måste jag nog säga att det provdoppet inte gjorde mej sugen på mera

Plundin ska inte lyssna så mycket med det kulturmusikaliska örat. Han ska lyssna på det han tycker om.

Om dessa två öron skulle sammanfalla så rekommenderas en omlyssning fast inte med start på Somewhere In Africa utan i följd Chapter Three och Messin'.

Här har vi Calle_jr messin';

DSC_9816.JPG

Link to comment
Share on other sites

Om jag bodde i K-hamn skulle jag gärna bo i dessa kvarter.

Inte bara för Amager Bio, utan för utbudet generellt i området och närheten till metro, city, flygplats etc;

DSC_9657.JPG

Enda nackdelen är att det finns inga skivaffärer. Eller rättare; jag har inte hittat någon skivaffär på Amager.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

MK V - Manfred Mann's Plain Music. Perioden 1990 - 1993 (ungefär)

Mk V var en kortlivad historia med Manfred Mann's Plain Music, som gjorde world music med jazz- och rockinfluenser i början av 90-talet. Jag har inte satt mig in riktigt i deras musik, men det kan vara intressant med Noel McCalla och framför allt Barbara Thompson på saxofon, som polade med Jon Hiseman vilket innebär att Graham Bond-trädet har förgreningar även här.

manfred_manns_plain_music-plains_music_a.jpg

Plains Music. Kaz Records KAZ CD 902

Link to comment
Share on other sites

Nuvarande MMEB är mk VI med från vänster Mick Rogers, Jimmy Copley, Manfred Mann, Robert Hart och Steve Kinch;

DSC_9697.JPG

DSC_9708.JPG

DSC_9702.JPG

DSC_9714.JPG

DSC_9687.JPG

Behållningen för mig är när Robert Hart kliver av scenen och Rogers/Mann gör utflykter till tiden då MMEB bildades och innan dess.

Detta gör de lika bra nu som då.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bandet droppade in lite till och från för mig början 80-talet med att jag körde inköp tre-i-rad

Angel station, Chance, Somewhere in Africa. Gillar verkligen karaktäristiska Mini Moog.

Har inte följt bandet på så nära håll, men har nu lyssnat igenom lite mer och det som jag

direkt hör tilltalar mig mest är Nightingales And Bombers, The Roaring Silence.

Jag förstår inte varför vissa band/ producenter gick på trenden att ha så fruktandsvärt producerat

virvelkagge-ljud under en period på 80-talet. Buuurrrrr...

Link to comment
Share on other sites

det som jag direkt hör tilltalar mig mest är Nightingales And Bombers, The Roaring Silence.

Prog/space rock som egentligen var mer spännande än Deep Purple, Uriah Heep och Led Zeppelin vid denna tid. Även om MMEB aldrig spelade metal.

Jag förstår inte varför vissa band/ producenter gick på trenden att ha så fruktandsvärt producerat

virvelkagge-ljud under en period på 80-talet. Buuurrrrr...

Jag minns diskussioner att musiker var ett utrotningshotat släkte eftersom maskinerna skulle ta över.

Som läget är nu 30 år senare så har svenska orkestrar svårt att få tag på musiker för vissa instrument, exvis fagott, oboe och även kontrabas.

Link to comment
Share on other sites

Nuvarande MMEB är mk VI med från vänster Mick Rogers, Jimmy Copley, Manfred Mann, Robert Hart och Steve Kinch;

Jag vill minnas att jag var på en MMEB konsert i Göteborgs Konserthus nån gång runt 84-85. :unsure:

Vilken mk-utgåva de var då är inte lätt att veta... :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att jag var på en MMEB konsert i Göteborgs Konserthus nån gång runt 84-85. :unsure:

Vilken mk-utgåva de var då är inte lätt att veta... :Thinking:

Det var mk IV med Manfred Mann, Chris Thompson, Matt Irving och John Lingwood.

Ev var NZ-tjejen Shona Laing med och kanske även Trevor Rabin som du känner från Yes.

Trevor Rabin släppte albumet Wolf 1981, som är nästan bortglömt. Idel storheter medverkar och stommen är i princip MMEB, utöver det Jack Bruce, Ray Davies, Simon Phillips :o

Link to comment
Share on other sites

Det var mk IV med Manfred Mann, Chris Thompson, Matt Irving och John Lingwood.

Ev var NZ-tjejen Shona Laing med och kanske även Trevor Rabin som du känner från Yes.

Trevor Rabin släppte albumet Wolf 1981, som är nästan bortglömt. Idel storheter medverkar och stommen är i princip MMEB, utöver det Jack Bruce, Ray Davies, Simon Phillips :o

Tack,

Jag letade förtvivlat efter biljetterna från den gången i hopp om att de åtminstone skulle kastat ljus över den dagens datum.

Någonstans ligger alla gamla konsertbiljetter, men var... :schild_help:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...