Jump to content

Hos mig


zood

Recommended Posts

Hoppas du inte tar illa upp nu men...

det verkar vara en högtalare som inte har så väldans stor produktionsvolym ?

Nästan så jag börjar tro att du investerat i en ny snickarbänk :app::?::icon_smile_cool: ...

med tanke på att tråden riskerar att gå i ett sjukt långsamt tempo menar jag ;)

Link to comment
Share on other sites

Om vi letar oss ner en bit så finner vi foten som jag personligen blev väldigt förtjust i då den hade en tydlig egen design.

http://farm8.staticflickr.com/7376/1099850...17bd1e476_o.jpg

Stilen påminner en del om högtalarna man hittade hos en butik/tillverkare som länge låg på Gibraltargatan... :Thinking:

Men vad jag minns använde han aldrig någon banddiskant, men jag kan ha fel i den slutledningen?

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Stilen påminner en del om högtalarna man hittade hos en butik/tillverkare som länge låg på Gibraltargatan... :Thinking:

Men vad jag minns använde han aldrig någon banddiskant, men jag kan ha fel i den slutledningen?

/ptr

Damn! Du e ju riktigt vass Plundin:-)

Detta par kan vara unikt då de blev ordentligt uppgraderade bara för några år sedan med Ny (band) diskant, filter, internkablage samt övriga element

Detta utfördes av den gode Stridbeck själv

och det sparades inte på krutet:-)

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

Detta verkar världsunikt. Spänningen stiger.

Jag har faktiskt ingen aning ifall någon mer sitter med ett likadant par

Det är möjligt att det finns flera som gjort denna uppgradering, om inte så borde de fundera på det.

Kommer skriva mer om lyssningsintryck längre fram, men jag kan avslöja att jag sällan blivit så överrumplad av ett par högtalare;-)

Link to comment
Share on other sites

Åhå, Stridbeck! NU blev det intressant här.

Härligt att höra:-)

Jag själv hade väldigt dålig erfarenhet av Stridbecks produkter före jag fick dessa i inbyte och av det jag hört från andra genom åren så visste jag inte vad jag skulle förvänta mig och var i stort sett inställd på att jag bara skulle behålla dessa i en kortare period och sedan försöka sälja vidare..

Men när jag åkte för att provlyssna så blev jag direkt positivt överraskad av finishen och designen, långt över förväntan på den punkten!

Efter att jag även satt mig och lyssnat en bra stund så tyckte jag absolut att det fanns potential för att kunna leva med dessa högtalare en period.

Fortsättning följer:-)

P.S Jag tar gärna emot andras erfarenheter kring Stridbeck då jag gillar när det finns en historia i produkterna hemma hos mig

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

P.S Jag tar gärna emot andras erfarenheter kring Stridbeck då jag gillar när det finns en historia i produkterna hemma hos mig

J-H Stridbeck ligger bakom mycket av mitt eget hifiintresse, redan på mitten av 70-talet var jag och kompisarna flera gånger i veckan inne i butiken på Gibraltargatan.Butiken låg på vägen hem från Aschebergsgymnasiet. På den tiden var TL6 min drömhögtalare och "gubben" spelade mycket gärna för oss fastän vi nästan aldrig köpte nåt. Han var ytterst originell i sin framtoning också.

Jag sympatiserar mycket med hans ljudfilosofi, plus det faktum att trovärdig musikåtergivning prioriteras i alla lägen.

Stridbecken liknar salig Bo Hansson på många sätt men är kanske inte fullt så extrem.

Stridbecks högtalare är mycket underskattade, tror det beror på att de aldrig har spektakulär finish, feta prislappar osv

Link to comment
Share on other sites

Även mitt musiklyssnande började hos Stridbeck, närmare bestämt i hans källare nära Sankt Sigfridsgatan, där jag köpte Dynaco PAS3X + Stereo 35 i byggsats, Lenco-spelare och Stidbecks Peerless-högtalare. Sedermera blev det bygge av TL6:orna, en på den tiden fantastisk högtalare.

Edit: Tog fel på gata

Edited by Jamo
Link to comment
Share on other sites

Kul att ni delar med er, detta blir ju en riktigt rolig tråd för min egen del:-)

Jag sympatiserar mycket med hans ljudfilosofi, plus det faktum att trovärdig musikåtergivning prioriteras i alla lägen.

Stridbecks högtalare är mycket underskattade, tror det beror på att de aldrig har spektakulär finish, feta prislappar osv

Med trovärdig musikåtergivning satte du fingret på exakt vad jag försökt formulera varje gång jag diskuterat dessa högtalare med någon, tack för hjälpen;-) (det kan säkert ligga en del i det andra du skriver med)

Mina tidigare Tidal är i mina öron de högtalare som gör detta absolut bäst, sedan vet i tusan om inte Stridbeck knör sig in på en andraplats med sin sagolikt fina diskant och ett mellanregister som jag inte vet hur han fått till så här bra.

I likhet med Tidal så är ljudet (i mina öron) befriat från någon form av karaktär där jag ibland kan tycka att man hör "materialet" i elementen, lite som en bi-effekt som jag inte vill skall vara med

allt ljud skickas bara emot lyssnaren helt oansträngt som luftburet ljud men en otrolig lätthet/sprödhet och viktigast av allt, det är homogent.

detta blev tydligt när jag igår var på demo och upptäckte hur "skadad" man kan bli av en bra banddiskant som spelar som en enhet med övriga element, dock var den högtalaren jag fick höra knappt spelad på så det får bli en lyssning till längre fram.

Hoppas ni förstår något av min beskrivning... ni som träffat mig vet vad jag menar.. ni övriga får ställa frågor om ni inte förstår;-)

Fortsättning med fler intryck o bilder följer..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...