Jump to content

Velvet Underground


Putte

Recommended Posts

Hej

Eftersom det finns så mycket kunskap inom Euphonia

vill jag ställa en fråga rakt ut.

Velvet Undergrounds LP med Andy Warhol bananen är ju en inte helt okänd skiva

som jag dessvärre inte köpte då den kom. Är det någon som vet om originalet hade ett "fold-out" fodral?

Jag har nämligen hittat en som har det och jag vill ha originalet och inget annat.

Eftersom den är rätt kostsam vill jag veta.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade lite på Discogs, se länk De första utgåvorna kom 1967 där Verve V-5008 (mono) respektive V6-5008 (stereo) från -67 får tillskrivas originalstatus. För att avgöra den tidigaste versionen får du gräva lite djupare. I följande länk får du fler ledtrådar.

Velvet Underground

Popsike får du också lite hintar om till vilka priser riktiga original har sålts för. Vi pratar om nivåer kring 3-4,000 USD

Hej

Eftersom det finns så mycket kunskap inom Euphonia

vill jag ställa en fråga rakt ut.

Velvet Undergrounds LP med Andy Warhol bananen är ju en inte helt okänd skiva

som jag dessvärre inte köpte då den kom. Är det någon som vet om originalet hade ett "fold-out" fodral?

Jag har nämligen hittat en som har det och jag vill ha originalet och inget annat.

Eftersom den är rätt kostsam vill jag veta.

Link to comment
Share on other sites

denna feature!

:D

Precis, och jag kan se framför mig dispyten mellan Lou Reed och Andy Warhol när den sistnämnde kraftigt försenade släppet och fördyrade produktionen.

Nu i efterhand ses väl samarbetet med Warhol som en tillgång, men vid tidpunkten gick de skilda vägar.

Av utgåvorna med högt pris tror jag själva bananskalet utgör minst halva värdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...