Jump to content

Vinterdemo hos Marten.


Apexorca

Recommended Posts

Jag har varit på 3 HiFi-event denna höst. Arken, Hifi Stället och nu hos Marten. Förutom att det varit trevligt och spännande har det varit en likhet till. Vädret. Fantastiskt fint väder.

Arken fantastisk sensommar, HiFi Stället fin frisk höst och nu hos Marten kall snöig och vacker vinterdag. Detta var nära nog Göteborgs bästa väder denna höst.

Bröderna Olofsson & Co. demar Django och helt ny Coltrane Tenor men det stoppade inte mig från att njuta lite av vintern medans bilen blev varm.

file-176.jpg

file-178.jpg

file-183.jpg

file-170.jpg

file-171.jpg

file-175.jpg

file-174.jpg

file-179.jpg

Med frostskadade händer och rimfrost i skägget tog jag tag i ratten och styrde mot Chalmersgatan för att komma in i den värme som på mer än ett sätt karaktäriserar Martens högkvarter.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Inne i värmen fanns fler på plats med kamera och vilken kamera sedan. Hasselblad!

file-187.jpg

Gröna glasskålar i all ära men Martens Djungo L och Coltrane Tenors ny mycket intressanta baselement var mer intressant.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

I dag var det dock premiär (tror jag) för lillebror Django L. Samma form men mindre.

file-190.jpg

Det spelades i "tamburen" som inte har den optimala akustik reglering som finrummet har men div vingar hjälpte till.

file-185.jpg

Bladelius startade signalen och Nagra gav den kraft. Marten skall visst jobba och dema ihop med Nagra en tid framöver.

file-186.jpg

Nagra har en helt egen design. De har ju varit i rymden och jag vet inte om den kommer därifrån. Cool är den i alla fall.

file-189.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilka läckra bilder!

Mentalt blir det en resa bakåt till Arken-helgen.

Trevligt och givande!

Hos Martens känner man sig alltid välkommen!

Var med på lite efterfest och mingel hos de trevliga bröderna och att de har ett av Sveriges bästa lyssningsrum gör inte saken sämre.

Respekt!

Längtar till nästa besök, då skall vi snacka MSB! :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vilka läckra bilder!

Calm

Tack! :)

Soffan fick göra nytta mest hela tiden. De kommentarer jag hörde från åhörare var att det lät mycket bra.

file-196.jpg

Django L gör ett mycket bra jobb. Öppet och klart som Marten brukar vara. En stor portion dynamik också. Jag jämför med Django XL och då är denna ett snäpp mindre både fysiskt och ljudmässigt, så som det skall vara. Det är ju enklare modell än XL.

Django XL har en rätt på baksidan där man kan justera nivån på basen en smula men det kan man inte på L.

XL har 2 basportar i botten och L har en. Sin vana trogen har Marten basporten nedåtriktad för att kunna kontrollera basen. Det är ju alltid lika långt till golvet.

De menar att bakåtriktad port är svårare att få ordning på i lysningsrummet då bakväggen får större betydelse. Framåtriktad riskerar blåsljud som man kan höra. Därför har Marten valt att använda nedåtriktad basport. Då vet de ju från början var basen tar emot och kan justera alla parametrar efter det med en gång. Ingen högtalare är väl immun mot bakväggen men i alla fall mer eller mindre känslig. Marten är mindre känslig.

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevlig speaker. Hade ingen aning om denna som då kanske hamnar bra till för ett större kundsegment?

Vad har den för specar?

Jag har inga precisa specar. Django L är en 2 vägare och relativt lätt driven. Har för mig den gick ner en bit under 30 hz. Lite osäker på vad de sam, men jag har för mig att det var tom ner till 25hz. Marten har ett i mina öran fantastiskt upplöst klart och rent ljud. Marten är ju väldigt linjära i sin frekvenspresentation och jag har alltid upplevt dem lite åt det slanka hållet. Leif vill ha en så korrekt ljudbild som möjligt och basen måste vara perfekt. Får inte bli ens i närheten av för fyllig oprecis eller blöt.

Med den nya serien Django har de "lagt till" lite i basen säger Leif. Django XL har hamnat i ett prissegment som har många kunder och den säljer mkt bra. Den har också en finurlig ratt på baksidan där man kan justera basnivån med några db. Datta saknas dock på Django L.

När jag hörde Django XL var denna ratt i botten och det lät mycket bra.

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder :) Vänta lite nu, det här känns igen. Är skorstensröken vid horisonten från Värö Bruk eller från Ringhals :?::Thinking:

Tack! :)

Värö Bruk och Ringhalls ligger ganska nära varandra längre och på linje från fotoplatsen. Från detta håll är det lite svårt att säga vilken skorsten det är. Ringhalls ligger närmare och syns bäst längre ut från havet och jag tror det är Ringhalls skorsten som syns även från detta håll. Men det är inte mycket man ser. Bara lilla yttersta spetsen på skorstenen och så röken då.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Elektronik från Nagra har alltid varit eftertraktad men det känns som att förekomsten har genomgått en kraftig expansion i Sverige på senare tid. Nagra nämns allt oftare i hifidiskussioner... :)

Jag fick höra att Nagra varit väldigt passiva en tid men nu börjat jobba mer aktivt för att komma ut och synas.

Link to comment
Share on other sites

Efter glögg, kaffe och te, bullar pepparkakor, dadlar, mandariner och skumtomtar var det dags för att höra de nya Coltrane Tenor i det allra innersta av Martens lyssningsrum. Här är aksutikbehandlingen utförd till sin spets och sedan har de satt in ett tjog med vingar dessutom.

Coltrane Tenor är en i sammanhanget liten högtalara precis på rätt sida om halva miljonen. Lådan är i kolfiber, diamant diskant, keramiskt mellanregister och ett nytt mycket speciellt basmembran. som är konvext utanför baffeln detta flyttar fram den punkt där ljudet bildas så att den ligger framför baffeln. I och med att materialet, som jag tror var en sandwich teknik med aluminium, går helavägen ut till kanten vinner man lite area på konen som då blir större.

Högtalaren är portad i botten som vanligt.

file-194.jpg

file-195.jpg

file-283.jpg

Aldrig har väl Martens runda logga varit så lik deras vita membran. :icon_smile_cool:

file-199.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

ett nytt mycket speciellt basmembran. som är konvext utanför baffeln detta flyttar fram den punkt där ljudet bildas så att den ligger framför baffeln. I och med att materialet, som jag tror var en sandwich teknik med aluminium, går helavägen ut till kanten vinner man lite area på konen som då blir större.

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-195.jpg

Vackert!

Är det från Accuton?

Link to comment
Share on other sites

Den svarta ratten ser ut att stå på max. Även här är det tal om att kunna tuna basen från standardläget. Rätt eller fel men jag gillar att den står på max.

file-193.jpg

Coltrane Tenor spelar fantastiskt fint, naturligt, rent, öppet och en bas som också den ren och öppen. Takten och upplösningen är magnifik. Den spelar stort. Lite mer av det sista brådjupet kraft i basen skulle jag önska i viss musik.

Vi pratade mycket om det jag och Leif. Leif menar att det är i princip så här det "skall" vara, men att de flesta är vana vid för mycket bas pga att de flesta lyssningsrum ute HiFi världen lägger till bas och därför är man van vid det. Jag kan nog hålla med och visst är det trevligt när basen är så ren som på Coltrane. Det kan vara en utvecklingsfråga på sin kunskapsstege mot att förstå sig på väljud.

Själv ändras mitt ljudideal med tiden då min kunskapsnivå flyttas fram. Detta sker ju för alla hela tiden om man håller på med detta intresse. Det måste få ta tid.

Man kan ju inte knyta på sig ett svart bälte i rosett med en gång och tro att man skall knocka Bruce Lee.

Link to comment
Share on other sites

Kraften kommer från Martens egna monoblock, klass D, med 550W i 8 Ohm bör ju räcka en bit på vägen i alla fall. ;)

Den blanka ytan känner jag igen från en Italiensk högtalartillverkare som har liknande design.

file-1435.jpg

file-200.jpg

Jorma står som vanligt för kablaget.

Link to comment
Share on other sites

Och här har vi racket.

file-192.jpg

Inte helt oväntat en dos av MSB som fixar ettor och nollor samt förstegsbiten. I dag var det MSB uppnosiga lillebror The Analog DAC med den uppgraderade strömförsyningen som med hjälp av Signatur CD drive spottade ur sig välupplöst spelglatt ljud med kropp och själ. Bergmanns vinylspelare med tillbehör går lös på ca 1/2 miljon spelar ju också bra.

Vi gjorde ett test med samma låt. Alltid kul att jämföra även om digitalkällan spelar för en bråkdel av priset med MSB´s enklaste DAC.

Det tydligaste var att det knastrar mer på vinyl. ;) Mysigt.

MSB var mer upplöst med så mycket mer detaljer. Tystare mellan instrument. mer ordning. Renare. större djup. Bergmann spelar på ett annat vis också bra. Men det var faktiskt väldigt likt. Det var fa knastret som gjorde att man hörde vinylen, men också att MSB var renare med mer ordning på ljudet.

Bergmann är uppkopplad mot en kompressor som är helt tyst. Luftlager och suget som håller fast vinylen behöver detta.

file-191.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tackar dessa trevliga bröder och personal för ett som alltid lika trevligt och engagerat bemötande och fin fika.

På sluttampen blev det anekdoter från hela HiFi världen och stämningen var på topp. Fikat toppades med mera glögg och öl och det sänkte naturligtvis inte stämningen.

file-188.jpg

Tack! :)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Och här har vi racket.

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-192.jpg

Inte helt oväntat en dos av MSB som fixar ettor och nollor samt förstegsbiten. I dag var det MSB uppnosiga lillebror The Analog DAC med den uppgraderade strömförsyningen som med hjälp av Signatur CD drive spottade ur sig välupplöst spelglatt ljud med kropp och själ.

Kaliforniska MSB ser för närvarande ut att ta Europa i besittning med distribution i 18 länder från Belgien till Turkiet... :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Och här har vi racket.

file-192.jpg

Inte helt oväntat en dos av MSB som fixar ettor och nollor samt förstegsbiten. I dag var det MSB uppnosiga lillebror The Analog DAC med den uppgraderade strömförsyningen som med hjälp av Signatur CD drive spottade ur sig välupplöst spelglatt ljud med kropp och själ. Bergmanns vinylspelare med tillbehör går lös på ca 1/2 miljon spelar ju också bra.

Vi gjorde ett test med samma låt. Alltid kul att jämföra även om digitalkällan spelar för en bråkdel av priset med MSB´s enklaste DAC.

Det tydligaste var att det knastrar mer på vinyl. ;) Mysigt.

MSB var mer upplöst med så mycket mer detaljer. Tystare mellan instrument. mer ordning. Renare. större djup. Bergmann spelar på ett annat vis också bra. Men det var faktiskt väldigt likt. Det var fa knastret som gjorde att man hörde vinylen, men också att MSB var renare med mer ordning på ljudet.

Det verkar som det skett en del förändringar i hyllan sedan sist på MSB-fronten. Analogen förstås upp till höger, men nere till vänster står en ny pjäs antar att det handlar om en Platinum CD? Prototypförsteget från Marten har flyttat ner. Det var igång senast jag var nere. Spikesunderläggen känner jag inte riktigt igen. Mina är mindre och gjorda i ren mässing, dessa är svarta. Special?

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Kaliforniska MSB ser för närvarande ut att ta Europa i besittning med distribution i 18 länder från Belgien till Turkiet... :icon_smile_cool:

Oj, är det så?

Med undermålig hemsida, dock med mycket att läsa, och med extremt lite traditionell marknadsföring kan man ju undra hur de vinner mark? Det måste ha något med själva produkterna att göra! Troligen inte heller designen. Finns många i den prisklassen som talar mer med mig. Hmmm...jag gissar på...

Link to comment
Share on other sites

De lyckas i stort sett alltid att få till väldigt smakliga modeller...så även denna gången! Tyvärr lyckades jag inte heller denna gång få ihop schemat för besök. :(

...men som gott är så är ju atmostfären alltid välkomnande hos Marten, så jag slinker in rätt som det är! :mm:

Tack för att ni delar med ar av besök!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som det skett en del förändringar i hyllan sedan sist på MSB-fronten. Analogen förstås upp till höger, men nere till vänster står en ny pjäs antar att det handlar om en Platinum CD? Prototypförsteget från Marten har flyttat ner. Det var igång senast jag var nere. Spikesunderläggen känner jag inte riktigt igen. Mina är mindre och gjorda i ren mässing, dessa är svarta. Special?

Calm

Vet ej vad det var nere till vänster. Spikerunderlägg var svarta när jag lånade också. Tror inte det är något special.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...