All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Från LoFi till något slags HiFi...

    Men med en sladdlös fjärrkontroll med infrarött ljus hade han besparat sig den resan. Eller som BLANDAREN konstaterade en gång. "Vad händer om man färdas snabbare än ljuset? Svaret: Det svartnar för ögonen" Calm
  3. Today
  4. Från LoFi till något slags HiFi...

    Och nu vet vi också att det tar bebop 5,2 sek att ta sig från bandspelare till lyssningsstol.
  5. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Har de gjort mer än att särskilja kraft för audio till en egen gruppcentral och satt gröna uttag?
  6. Yesterday
  7. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Jag ser i lådan 3 drosslar varav en ser ut att vara common mode och ser ut att vara 2 diff mode. Jag skulle tippa att det betyder att alla "filter out" är ihopkopplade, men bilden är suddig så det är svårt att se. Om man bara är intresserad av kvaliten på inspänningen borde det gå att köpa en billig Power Analyzer/Logger, jag har inget tips dock.
  8. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Om man tittar endast på ingångsteget, så en en SMPS utan PFC har ju ingen trafo så där är kan inströmmen i princip bli oändlig, den begränsas av nätimpedans, likriktardioderna, säkringen eller andra skydd, medan en med en PFC som ingångsteg funkar inte så. Där är inströmmen sinusformad, alltid. Det betyder att en PFC som är begränsad till 4kW kommer inte leverera mer än 4kW. Det är kondensatorerna som håller spänningen på mellansteget, mellan PFCn och DCDCn som ska ta upp den efterföljande dippen innan PFCn har rättat till "felet". Om man ser på utspänningen, så funkar det samma som för ett oreglerat nätaggregat, kortvarigt kommer energi tas ur kondensatorerna. Reglerbandbredden är det som sätter begränsningarna för DCDCn, hur snabbt den kan reagera. Om den finns en strömbegränsning kommer utströmmen begränsas vid överlast, men om och hur snabbt det sker beror på hur det är implementerat. En transformator som komponent kan ju "plåga" mer om det är det du är ute efter, på grund av sin konstruktionen är den svårare att förstöra. Det ter sig dock som ett mindre bra sätt att jämföra nätaggregat på. Jag anser det svårt att jämföra och att säga att nån är bättre, båda oreglerade och switchade nätaggregat har sina egenheter som man måste ta hand om att säga att nån är "bättre" generellt är svårt, varje nätaggregat oavsett typ blir ju som man designar dem, varken bättre eller sämre.
  9. Märkliga tester i Hifi & Musik

    OK, då är jag inte helt fel ute i min strävan att undvika SMPS Jag upplevde inga störningar men jag skall inte ta äran åt mig. En god vän hade börjat byta ut sina SMPS och vi testade hos mig. Med gott resultat och jag kände att jag var på rätt väg. Ljudet blev snäppet bättre i det mesta. Och, då pratar vi, precis som i octavia rs' fall, och som jag redan nämnt, allt som har med den digitala signal-källan att göra. Första gången det var väldigt påtagligt var när jag i USA bodde ca. 500m från ett shopping center. Det stängde 22.00 varje kväll och precis då vaknade min anläggning till liv. Det var som att trycka på en knapp! Jag misstänkte då att det helt enkelt var så att shopping-centrat drog så mycket ström att vi fick spänningsfall. Något annat fanns inte i min tankevärld. Och nu 30 år senare när jag beklagade mig för min elektriker och det var då han byggde min skilje-trafo. Med den har jag skapat ett eget el-nät enbart för anläggningen. Det är dock inte så komplicerat, anläggningen, inkl. förstärkarna naturligtvis, får ren ström att jobba med. Elektroniken blir så mycket effektivare när den inte måste jobba sig igenom DC, distortion, övertoner, information som skickas över vårt elnät, osv. Ganska logiskt, eller hur? Ingen filterering bara avskildet från vårt smutsiga nät. Kenneth
  10. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Jag var ytterst tveksam till att köpa strömrenare för något år sedan men jag gjorde det ändå. Kalla det gärna för grupptryck och svagsinthet. I bara farten köpte jag även jordbox. Jag kan inte påstå att det gjorde någon skillnad. Sedan kom Peo hem och mätte och konstaterde att THD och förimpedans var så låga att jag troligen inte behöver någon rening. Därefter kopplade vi in prylarna och då mätte det sämre. Även strömrenare skickar ut skit på nätet, var Peos kommentar.
  11. The Show Must Go On... HEM 2018

    Tackar för det. ....
  12. The Show Must Go On... HEM 2018

    Snygga bilder
  13. The Show Must Go On... HEM 2018

    PS Audio, med hjälp av Gurkan på Audio Concept, såg till att vi fick lyssna lite till Wilson's lilla golvare Sabrina parad med en, för mig tidigare olyssnad, förstärkning från Sugden. Även Wilson verkar tillhandahålla färgval sprungna ur bilindustrin, just den här röd-oranga (bilden kan vara lite missvisande) tyckte jag gav ett härligt sken av värme i det lite mörka rummet. Även här tankade man elektroniken med riktigt fin ström med hjälp av en Stromtank S2500 Snurran är en Technics som trimmats med skivpuck/stabilator från Harmonix, skulle tro att fötterna under både förstärkare och skivspelare kommer från samma tillverkare.
  14. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Helt rätt! Det som är bra är när vi ökar kunskapen om vad som gör vad. Genom åren är det en ansenlig andel elektrotekniskt ytterst initierade inlägg som åtföljs av ”jag vet dock inte om/hur detta påverkar ljudet”. Jag känner att jag har några grundläggande ”dos and donts” och pga våra kunniga medlemmars insatser även fått teoretiskt stöd för varför. Men jag håller med dig och det finns mer att bena ut. Jag är säker på att det inte bara är slump och konserverad gröt.
  15. The Show Must Go On... HEM 2018

    Connaisseur-AV som utställaren heter hade helt klart lyckats bra med sin uppställning. Det ser ju dessutom ut som att många tillverkare fortfarande håller sig i samma led som biltillverkarna när det gäller färgvalen.
  16. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Precis så är det! Men första steget är väl analysen innan man börjar "koppla in nätprodukter" i styckeformat, är väl att ställa en diagnos och då krävs någon form av analysverktyg. Men det tycks inte finnas för andra än proffs, eller? Calm
  17. Hemma hos Daniel

    Ja, men det måste inte vara så filosofiskt Om jag lånar en bild från avsnitt 11 i vinyltråden, som visar samma not spelad på tre olika instrument: När man modulerar en sådan not med ett membran med inherent hög styvhet, låg massa och låg dämpning (metalliskt membran), så borde det vara rysligt svårt att få det att inte modulera egna övertoner. Dvs det borde vara svårt att få det att inte låta som metall eller keramik. Om man omvänt har ett membran med låg styvhet och hög dämpning (textilmembran) så borde det vara svårt att få tillräcklig output när noten har mycket högfrekvent innehåll. Elementet vill helt enkelt (inherent) väsnas mer i sitt lägre register än i sitt högre register.
  18. Märkliga tester i Hifi & Musik

    De nätdelar som jag kallar ”en konventionell nätdel” har först en transformator en likriktare och en kondensator. Vid ett kraftigt effektuttag i slutsteget tas energi från kondensatorerna och då sjunker kondensatorspänningen. Desto mer som kondensatorspänningen sjunker desto mer ström levereras från transformatorn, som kortvarigt kan leverera flera gånger sin märkström. Här kommer nätets styrka in, på märkplåten till den (4kVA) transformator som Kenneth hade stod att transformatorns ek = 2,2% och det ger, vid 231 V en kortslutningsström på ca 791 A, högre än vad många har i vägguttagen där musikanläggningen står. Även om vi halverar det värdet och tänker oss en hälften så stor transformator i nätdelen till ett slutsteg så är det i nivå (eller högre) med vad många har som förimpedans i nätet. Om nätet har lika impedans som transformatorn halveras kortslutningsströmmen (motsvarar strömkapaciteten vid transienter) och här kan jag tänka mig att en stor nättransformator kan leverera mer "extra kraft" från elnätet till förstärkaren än vad en SMPS klarar. Men jag skulle gärna se mätningar på detta för att vara säker.
  19. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Jag kan hålla med. Visst kan man köpa nätprodukter bara för "att testa" eller för "att ha" men jag förordar att främst "koppla in nätprodukter" i styckeformat främst när det behövs, Jag ser både en problematik i kostnaden och i "samordningen" mellan de olika metoderna, om man inte är kunnig inom teknikområden som elkvalite, EMC etc. Vill man arbeta med att förebygga störningsproblematik är det nog en bättre att bygga "en helhetslösning" av det typen som SR, SVT, ljudstudios tillämpat i de lokaler där man har störkänslig utrustning.
  20. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Ja ingen regenerering vad jag förstod utan passiva filterelement. Mer intresserad av separeringen av de utgående kontakterna som skiljer på effektuttag och digitala komponenter. Men egentligen också nyfiken hur min ström ter sig mätmässigt. Skall man ta ett ordentligt tag i nätdelen så är jag nog inne på att satsa på en PS Audio P 10 eller en skiljetrafo, men först måste man mäta, så man vet. Calm
  21. The Show Must Go On... HEM 2018

    Jo de har två linjer passiva och aktiva. Hörde dem också i München för två år sedan i en betydligt större variant. Kördes också på Sweetspot i Sthlm för några år sedan. Tyckte de lät bra då, men detta system har en mindre imponatoreffekt än de två andra som jag hört förut och mer i linje med min smak. Dvs system som man kan lyssna på i längden utan att tröttas. Vill minnas att det stora systemet på Sweetspot matades med Kronosspelare och Vitus-elektronik som går mer åt det kalla hållet, jämfört med detta som balanserade mer åt det varma hållet, utan att för den sakens skull bli laidback. Calm
  22. The Show Must Go On... HEM 2018

    Såg dem i München förra året på en bra demo. Sidomenterade basar!!! Kan det låta bra? Jag tycker ofta det. Har de inte aktiva högtalare också? Fick för mig det.
  23. The Show Must Go On... HEM 2018

    Vet inte om jag orkar köra alla mina bilder i år, men i vart fall vill jag framhålla mitt favoritsystem på mässan, nämligen detta: Estelon högtalare från just Estland har jag förstått. http://estelon.com/speaker/model-yb/ Modell YB som kan beställas i olika färger. Dessa i guldskimrande lack, kanske inte är just min favoritfärg, men kineser lär nog gilla denna. Elektroniken var heller inte av vanligt stuk. Snyggt i någon form av kopparröd som jag inte sett på någon annan utrustning. http://www.alluxity.dk/products.aspx Men det är inte utseendet som fångade mig utan ljudet som i stack ut i mängden av övriga högupplösta och tillspetsade presentationer. Väl balanserat från botten och uppåt i total harmoni. När man sedan körde både Patricia Barber och Doky Brothers i lika sköna pianopresentationer så var det en upplevelse helt i min smak. Var säkert inne ett antal ggr för att bekräfta mitt första intryck. Tyvärr ingen representation i Sverige än. Men väl i Danmark. Calm
  24. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Skojjig produkt, jag gissar att då den inte regenerar utspänning, dvs ingen inverter så är det en passiv PFC, dvs ett LC-lågpassfilter. Det kommer snygga upp strömmen lite och inströmmen blir inte fullt lika "grisig" som en topplikriktad. Se exempelvis den blå och svarta som rör sig runt 0 i denna bild. Dessaa simulerade nätagg ser absolut inte resistiva ut på nätet och även fast effektuttaget "bara" är 1kW så är det peakströmmar på drygt 20A och 40A.
  25. Från LoFi till något slags HiFi...

    Kanske inte så stor fråga egentligen, men eftersom vi tillhör ett vetgirigt släkte som ibland slår över i nörderi, så kan ingen fråga negligeras rakt av. Mina leadarband köpte jag från EMI på 70-talet och de är trots ålder i perfekt skick, möjligen tack vare att de legat förvarade i plastpåsar torrt och mörkt. Den som spar han har! Calm
  26. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Vad du menar du med "extra kraft"? Går utspänningen från en PFC går ner höjs börvärdet tills inströmregulatorn. Om du har en nätimpedans så spänningen sjunker med effektuttaget från nätet kommer regulatorn öka börvärdet på strömmen ännu mer. På så vis reglerar en PFC ineffekten. En SMPS utan PFC med högimpediv matning får lägre inspänning på samma sätt som ett oreglerat nätaggregat, men dessa är ofta konstruerade att hantera stora inspänningsvariationer, på så vis spelar nätimpedansen mindre roll.
  27. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Min nyfikenhet är nog inte i första hand strömrenare där jag testat en del olika varianter varav hälften är rent dynamikhämmande. Utan faktiskt göra en analys av hur det ser ut efter de enheter jag redan har. NO Thor och NO Quantum X4 samt strömlister från NO och Gigawatt. Kanske det finns någon billig mätutrustning som kan kopplas till datorn för en ingående koll? Det värsta är att alla proffsinstrument är så hiskeligt dyra och kanske inte lämpade för att ha kontinuerligt inkopplade heller? En mätning säger egentligen inte något mer än hur det såg ut just då och vad vi och grannar och andra hade påkopplade till elnätet i övrigt. En mer långsiktig mätning kanske ger en mer sann bild? Jag är mer inne på att kanske byta Thoren mot en annan strömfördelare som gör samma sak, men med inbyggd mätning samtidigt. Jag jobbar ständigt med förbättringar av systemet som jag tycker är roligt i sig utan att ständigt byta utrustning i stort, vilket inte ger så mycket förbättringar per krona investerat i jämförelse med tweaks som vanligen har en lägre kostnad. Har i övrigt både multimeter och oscilloskop som har varit till stor nytta vid mitt bygge av ny motorstyrning till min Clearaudio-rigg, men dessa ger inte så mycket i de här sammanhanget. Calm
  28. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Jag kan hålla med. Visst kan man köpa nätprodukter bara för "att testa" eller för "att ha" men jag förordar att främst "koppla in nätprodukter" i styckeformat främst när det behövs, Jag ser både en problematik i kostnaden och i "samordningen" mellan de olika metoderna, om man inte är kunnig inom teknikområden som elkvalite, EMC etc. Vill man arbeta med att förebygga störningsproblematik är det nog en bättre att bygga "en helhetslösning" av det typen som SR, SVT, ljudstudios tillämpat i de lokaler där man har störkänslig utrustning.
  1. Load more activity